Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Tutu
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 550 Woonplaats: Zeewolde
|
Geplaatst: Za, 27 Nov. 2004, 21:23 Onderwerp: 16 tands voortandwiel |
|
|
Nou, laat ik dan maar de eerste zijn in dit gedeelte.
Aftrap...
Heeft er al iemand ervaring met het rijden met een 16 tands voortandwiel i.p.v 17 tands (org.)? De 6e versnelling werkt m.i behoorlijk als overdrive.
Tutu |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
Geplaatst: Za, 27 Nov. 2004, 23:05 Onderwerp: Re: 16 tands voortandwiel |
|
|
Tutu schreef: | Nou, laat ik dan maar de eerste zijn in dit gedeelte.
Aftrap...
Heeft er al iemand ervaring met het rijden met een 16 tands voortandwiel i.p.v 17 tands (org.)? De 6e versnelling werkt m.i behoorlijk als overdrive.
Tutu |
Hallo!
Ik rij al een half jaar met 16vtw, en ik wil niet anders meer,
is ook weer persoonlijk, ik rij zelden echt hard, want dan draait het blok
wel meer toeren.
Toen ik het net gemonteerd had, wilde ik het een week later weer verwisselen met de 17, het was dus ff wennen.
Het is in ieder geval het proberen waard, kost een paar tientjes en een uurtje werk.
Groet Daan! |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 27 Nov. 2004, 23:29 Onderwerp: Re: 16 tands voortandwiel |
|
|
Tutu schreef: | Nou, laat ik dan maar de eerste zijn in dit gedeelte.
Aftrap...
Heeft er al iemand ervaring met het rijden met een 16 tands voortandwiel i.p.v 17 tands (org.)? De 6e versnelling werkt m.i behoorlijk als overdrive.
Tutu |
16 tand vtw:
Absolute aanrader !!
Bij mij is de Topsnelheid overigens gelijk (16 tand of 17 tands): met 17 haalt die zijn toopvermogentoerental eigenlijk niet en is windgevoelig. Met 16 stapt ie overal doorheen met 200kmh+
Neh serieus: die 16 tand is voor Nederland echt fijner: Dan kan je tenminste zijn 6 ook nog gebruiken op de provinciale wegen.
groet _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
kameel
Geregistreerd op: 1-12-2004 Berichten: 119 Woonplaats: dronten
|
Geplaatst: Do, 2 Dec. 2004, 0:53 Onderwerp: |
|
|
met 16 tands veel meer gasrespons dan met 17, met zware tegenwind in de polder moest er flink aan het gas geschroefd worden, nu duidelijk minder, top wat hoger, verbruik wat hoger en op de snelweg ipv 160 bij 6000tpm nu 152.
mijn advies: altijd overstappen naar 16 tands.
groeten pieter _________________ riding the camel. |
|
Naar boven |
|
|
erwindob
Geregistreerd op: 29-11-2004 Berichten: 298
|
Geplaatst: Vr, 3 Dec. 2004, 21:56 Onderwerp: |
|
|
Met noppen rij ik ook nog achter met 45 ipv 42 tanden.
Een stukje 160 gaat nog steeds en als je het grootste deel van de vakantie niet boven de 100/120 uitkomt lekkerder. (En de tandwielen van de 6e versnelling slijten tenminste ook mee)
Voor altijd 16 tandem voor mij. |
|
Naar boven |
|
|
Tutu
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 550 Woonplaats: Zeewolde
|
Geplaatst: Vr, 3 Dec. 2004, 22:41 Onderwerp: |
|
|
16 tands is reeds besteld en wordt er voor aflevering opgezet net als stuurverhogers (3 cm)
en tankbeschermbeugels!
Tnks voor de feedback ,
Reinier |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
Geplaatst: Za, 4 Dec. 2004, 10:46 Onderwerp: |
|
|
Het 16 T vtw wat ik er nu op heb heeft GEEN demper,(die rubberen krans)
Het standaard 17 t echter wel, ik hoor het verschil wel, vooral met inschakelen.
Zou er een 16 te koop zijn met demper?,
Daan |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 4 Dec. 2004, 12:23 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | Het 16 T vtw wat ik er nu op heb heeft GEEN demper,(die rubberen krans)
Het standaard 17 t echter wel, ik hoor het verschil wel, vooral met inschakelen.
Zou er een 16 te koop zijn met demper?,
Daan |
Nee volgesn mij is die er niet.
Maar dat rubber langs de zijkant is alleen maar om de ketting wat stiller langs het voortandwiel te laten draaien bij constant rijden: Klinkt wat mooier, maar doet weinig.
In het terrein is het helemaal niet goed: Het rubbber drukt het zand juist in de ketting. (Crosstandwielen hebben juist vaak nog extra groeven onder de tanen om het vuil kwijt te raken)
groet
Gerben _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2005, 2:02 Onderwerp: Re: 16 tands voortandwiel |
|
|
Dr_Bean schreef: | Tutu schreef: | Nou, laat ik dan maar de eerste zijn in dit gedeelte.
Aftrap...
Heeft er al iemand ervaring met het rijden met een 16 tands voortandwiel i.p.v 17 tands (org.)? De 6e versnelling werkt m.i behoorlijk als overdrive.
Tutu |
16 tand vtw:
Absolute aanrader !!
Bij mij is de Topsnelheid overigens gelijk (16 tand of 17 tands): met 17 haalt die zijn toopvermogentoerental eigenlijk niet en is windgevoelig. Met 16 stapt ie overal doorheen met 200kmh+
Neh serieus: die 16 tand is voor Nederland echt fijner: Dan kan je tenminste zijn 6 ook nog gebruiken op de provinciale wegen.
groet |
vraagje?????
jullie veranderen allemaal je voor tandwiel en nooit achter ?????? heeft
dit een rede!!!! en is de slijtage niet minder als je hem achter vergroot,misschien een rare vraag, maar in de cross wisselen ze eerder achter dan voor of gaat dat niet bij de adventure B.V.D. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2005, 9:49 Onderwerp: d |
|
|
Hoi!
Ten eerste is het kosten technisch aantrekkelijker, kost je alleen maar de prijs van het vtw.
Verder vind ik voor kleiner ook beter omdat 16 voor wat meer sleutelvrijheid geeft (die 17 loopt nl overal rakelings langs, en is er daardoor lastig af te krijgen)
En bij bv een gebroken ketting loop je daardoor ook eerder kans op een gekraakt carter.
Als je toch aan een nieuwe set toe bent, kun je overwegen achter groter
(wordt natuurlijk ook een langere ketting).
Ik weet wel, theoretisch geven kleinere tandwielen meer slijtage,
en de ketting "knelt"aan de voorkant ook strakker om de brug heen,
(dus meer slijtage aan de geleiding).
Maar ja, het is allemaal wat, als je nog extremer wil gaan dan kun je voor kleiner EN achter groter nemen.
Daan |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2005, 19:59 Onderwerp: |
|
|
bij mij was de reden om voor te wisselen:
- goedkoper
- makkelijker/sneller
- idd wat meer kettingruimte
maar vooral: Het VTW slijt toch wel veel sneller dan de rest: Dus halverwege daar gebruik van gemaakt en een nieuw 16 tands gemonteerd -> Die uiteindelijk helemaal op was VOORDAT de ketting en ATW echt helemaal op waren.
Voor offroad gebruik zou ik het nog wel handig vinden om eens een 2e tandwielkrans achter te hebben:
42 voor op de weg
45 voor terrein
en dan natuurlijk 16 voor. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2005, 20:08 Onderwerp: d |
|
|
Als ik een nieuwe set koop, dan neem ik gelijk 2 voortandwielen,
ongeveer halverwege de te verwachten levensduur wissel ik die.
Je spaart dan de rest, (kett en atw) zodat het geheel langer meegaat.
Daan |
|
Naar boven |
|
|
wilfred
Geregistreerd op: 9-2-2005 Berichten: 221
|
Geplaatst: Zo, 7 Okt. 2007, 11:01 Onderwerp: |
|
|
Daan, nog bedankt voor de hulp, bij het wisselen van het voortandwiel.
Voor het gevoel rijdt het inderdaad lekkerder in de bebouwde kom.
Op de snelweg ietjes meer toeren, maar dat went wel denk ik.
Wilfred |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
Geplaatst: Zo, 7 Okt. 2007, 11:11 Onderwerp: |
|
|
Wilfred,
Ik zou zeggen, lees de berichten hierboven maar eens door.
(heb je vast al gedaan).
Enne... Wheelie's gaat ook makkelijker _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
wilfred
Geregistreerd op: 9-2-2005 Berichten: 221
|
Geplaatst: Zo, 7 Okt. 2007, 12:15 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat zag ik de vorige keer, toen je mijn straat uit reed, maar daar waag ik me even nog niet aan! |
|
Naar boven |
|
|
|