lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koel vloeistof verbruik ....

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Adventure-Joe



Geregistreerd op: 26-2-2008
Berichten: 40
Woonplaats: Nieuw Vennep

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Apr. 2008, 9:20    Onderwerp: Koel vloeistof verbruik .... Reageer met quote

Dah heren en dames, ik heb een vraagje over het gebruik (?) van koelvloeistof.

Ik heb sinds een paar maanden/weken een 990S Adventure. Toen ik m wegbracht voor de 1000 viel me op dat het niveau van het koelvloeistof op min stond. Tijdens de beurt is dit bijgevuld tot max.

Nu ben ik zo'n 800km verder en staat het niveau weer halverwege....

Lijkt me niet helemaal juist. Iemand dit fenomeen ook ervaren??

Ik ga morgen eens bellen naar m'n dealer (zijn vandaag gesloten)

Dank voor je reactie!
A-J

_________________
Noorwegen; WAS EEN HEEL GOED plan voor 2008. nu op naar Zwitserland!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Wout



Geregistreerd op: 1-3-2007
Berichten: 219
Woonplaats: Lage Zwaluwe

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Apr. 2008, 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Zou kunnen dat er vuil in de radiatordop zit.

Bij opwarming van de motor moet de klep in de dop zorgen dat er druk wordt opgebouwd in het koelsysteem. Te veel wordt in het witte reservoir opgevangen en bij afkoelen weer teruggevoerd.
Wanneer de klep lekt gaat alle koelvloeistof direct het reservoir in zonder dat er druk wordt opgebouwd. Dat is doorgaans teveel voor het reservoir zodat het overschot via de overloopslang naar buiten piest. Bij afkoelen is er dan te weinig zodat het niveau bij koude motor te laag staat.

Oplossing:
Bij koude motor de dop van de radiator halen en tegen de veertjes in de kleppen open drukken en de afdichtvlakken schoon maken.

suc6
Wout
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jeremiah



Geregistreerd op: 12-6-2006
Berichten: 62

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Apr. 2008, 13:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had het ook bij mijn 950; daar lag ook wat koelvloeistof onder het blok: de waterpomp zat een beetje los; alle boutjes natrekken was genoeg. Check je boutjes effe misschien ligt het daaraan.


Grt FD

_________________
The desert is orange
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Apr. 2008, 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mij gooid hij er ook vloeistof uit, alleen als ik hem koud op max vul, daarna blijft ie op halverwege staan.
Zal dan wel teveel ingezeten hebben.

_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Apr. 2008, 17:56    Onderwerp: Reageer met quote

Der zijn vele mogelijkheden:

- radiatordop
- een keine lekje (dan moet je ergens vloeistof zien, bijv aan de waterbuis naar de pomp
- lek in de pomp naar de olie: maar dan moet de olie vrij snel slechter worden! (zwart/sludge)

Waarschijnlijker:

- systeem bevatte nog wat lucht, na een paar keer warm-koud komt dat er via het expansievaatje uit, en gaat er vloeistof voor terug in de plaats.

Tot slot: Als je je vaatje echt op max afvult met een koude motor, dan is het met een warme motor >> max!, en gooit ie het er snel uit. Dus laat het eerst even gewoon half staan, waarschijnlijk gebeurt er dan niks meer.

Als ie blijft 'gebruiken'=> terug naar de dealer natuurlijk.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Adventure-Joe



Geregistreerd op: 26-2-2008
Berichten: 40
Woonplaats: Nieuw Vennep

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Apr. 2008, 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je antwoord Dr Bean, nu ben ik zelf niet zo handig en ga volgende week een paar dagen naar Winterberg. Vroeg me af of het zin heeft om een klein flesje koelvloeistof mee te nemen?

Ik heb geen idee hoeveel het verschil is in l. tussen min en max.

Hij lijkt trouwens niet te lekken tijdens stil staan.

Dankjewel allemaal voor jullie adviesen!

_________________
Noorwegen; WAS EEN HEEL GOED plan voor 2008. nu op naar Zwitserland!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Apr. 2008, 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

koelvloeistof koop je bij ieder tankstation volgens mij.

min -> max ?? <200 cc volgens mij.

gewoon in de gaten houden of ie niet onder min komt.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Apr. 2008, 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Die van mij doet exact hetzelfde (gewone 990). Was tot aan max gevuld na het laatste dealerbezoek, en schommelt nu tussen min en half.

Deze morgen stond ie bijna op min, deze middag (heetgestookt tijdens offroadrit) stond hij in de helft. En vanavond na het wassen terug vlak boven minimum. Is altijd zo geweest. Als er geen plas onder staat zou ik er mij geen zorgen in maken.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Di, 22 Apr. 2008, 1:33    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Die van mij doet exact hetzelfde (gewone 990). Was tot aan max gevuld na het laatste dealerbezoek, en schommelt nu tussen min en half.

Deze morgen stond ie bijna op min, deze middag (heetgestookt tijdens offroadrit) stond hij in de helft. En vanavond na het wassen terug vlak boven minimum. Is altijd zo geweest. Als er geen plas onder staat zou ik er mij geen zorgen in maken.


daar zou ik niet van uit gaan, het kan ook in je olie lopen dus als ik jou was terug naar de dealer, voorkomen is beter dan genezen idea2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Adventure-Joe



Geregistreerd op: 26-2-2008
Berichten: 40
Woonplaats: Nieuw Vennep

BerichtGeplaatst: Di, 22 Apr. 2008, 9:28    Onderwerp: Reageer met quote

Hier even een update voor de geinteresseerden....Heb net m'n dealer Bruggeman (in Nieuw Vennep, ben ik goed over te spreken) gesproken en volgens hen is het een luchtbel en zullen ze 'm ff bijvullen indien nodig.

Dus ik ga daar morgen maar ff langs en mocht het verhaal toch anders zijn dan meld ik me weer.

AJ

_________________
Noorwegen; WAS EEN HEEL GOED plan voor 2008. nu op naar Zwitserland!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Di, 22 Apr. 2008, 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

Adventure-Joe schreef:
Hier even een update voor de geinteresseerden....Heb net m'n dealer Bruggeman (in Nieuw Vennep, ben ik goed over te spreken) gesproken en volgens hen is het een luchtbel en zullen ze 'm ff bijvullen indien nodig.

Dus ik ga daar morgen maar ff langs en mocht het verhaal toch anders zijn dan meld ik me weer.

AJ


Geef je dealer de tip om de motor met het voorwiel op een verhoging te plaatsen, dit was destijds in een schrijven van de importeur naar alle dealers verstuurd, dit zou het ontluchten verbeteren.
Die ene luchtbel die in de weg zit zou dan net mooi naar boven komen wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 22 Apr. 2008, 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:

daar zou ik niet van uit gaan, het kan ook in je olie lopen dus als ik jou was terug naar de dealer, voorkomen is beter dan genezen idea2


Wel, hij deed dat al van in't begin (nieuw), dus lang voor de lekkende koppakking. Vloeistofniveau stond altijd net boven min in koude toestand, en ging tot dik halfvol bij warme toestand. Ik heb zo'n keer of 2 geprobeerd om het bij te toppen tot max, maar nog geen 1000 kilometer later stond ie weer zo. Nooit majonnaise in de olie gezien bij de oliewissels, geen rare kleurtjes damp uit te uitlaten, normaal verbruik, geen rare geluiden, dus ik maak mij echt geen zorgen smiley ...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif