Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2005, 22:41 Onderwerp: benzinepomp |
|
|
Hoi,
Maar weer eens een stukkie techniek.
Helaas weeft de LC8 dezelfde beroerde benzinepomp gekregen als de AfrikaTwin ook al jaren heeft... en die gaat soms stuk: Geen paniek, dat kan bij 50000 zijn, dat kan bij 80000 zijn...
Omdat ik toch naar al die rommel onderaan het blok aan het kijken was, heb ik ook de pomp maar eens bekeken.
lomp ding trouwens: 0.5kg maar liefst.. tja!
Probleem bij deze pompen is: De contactpuntjes die er in zitten (het is een membraanpomp) schakelen de pompspoel en vonken daarbij ... lekkere combi eigenlijk he!). gevolg: de puntjes branden weg. (zie foto's)
Er zijn diverse oplossingen: Condensator + afdempdiode over de puntjes helpt iets. Geheel contactloos kan ook.. maar maak je niet zomaar effe.
Een goed compromisse: De puntjes schakelen alleen een stuurstroom, en die schakelt weer de pomp zelf (eigenlijk zoals ieder relais, alleen dan elektronisch). zo gezegd.. zogedaan: twee middagjes freubelen en een eenvoudige schakeling gemaakt: 30mA door de puntjes, schakelen een mos-fet en die schakelt de pomp. Nog wat terugslag en overspanningsbeveiliging en vooral het inelkaar prutsen, zodat het in de pomp past.
Zie hier het resultaat. Als het ooit onderweg stuk gaat kan ik altijd nog vrij gemakkelijk het origineel weer terugbouwen.
Als er nog iemand een oude pomp over heeft wil ik nog wel eens verderprutsen om een geheel contactloze versie te maken, op mijn gemak!
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
43.8 KB |
Weergegeven: |
14097 keer |

|
|
26.73 KB |
14097 keer |

|
de pompschakelaar origineel open |
|
45.29 KB |
14097 keer |

|
printje met electrozut: alles aangesloten, past precies |
|
64.12 KB |
14097 keer |

|
|
39.6 KB |
14097 keer |

|
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Tutu

|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2005, 23:12 Onderwerp: |
|
|
Verbazingwekkend wat je iedere keer weer uitvind
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2005, 23:32 Onderwerp: |
|
|
Ach ja.. ik snap niet waarom ze dit soort dingen niet gewoon direkt electronisch maken:
zo'n schakelding, met veertje, palletje, contactjes, schroefje, etcetcetcetc: dat kost toch een boel en is gedoemd stuk te gaan.
Ook dingen als een startrelais: kan tegenwoordig makkelijk elektronisch: lichter en betrouwbaarder.
Maarja.. waarschijnlijk net een dubbeltje goedkoper, en dat kan er bij zo'n goedkope motor natuurlijk niet af
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Ma, 2 Mei. 2005, 19:19 Onderwerp: d |
|
|
Ik snap er geen bal van, maar vind het wel knap gemaakt
Ik weet wel dat ook de pomp op een foute plek zit.
1 keer flink over een boomstam heenrossen, en je hebt een platte pomp
Daan
|
|
Naar boven |
|
 |
Prutzer

|
Geplaatst: Ma, 2 Mei. 2005, 19:30 Onderwerp: |
|
|
Dat is wel een geinig projectje, heb je er een schematje van, zal is kijken of ik er een echt printje voor kan maken.
Kunnen we er misschien een bouwpakketje voor in elkaar freubelen
_________________ 2003 950S
Driver: Eelco |
|
Naar boven |
|
 |
Houten Klaas

|
Geplaatst: Ma, 2 Mei. 2005, 19:41 Onderwerp: |
|
|
Die contacten zijn echt al heel eind heen.
|
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Ma, 2 Mei. 2005, 19:45 Onderwerp: d |
|
|
Prutzer schreef: | Dat is wel een geinig projectje, heb je er een schematje van, zal is kijken of ik er een echt printje voor kan maken.
Kunnen we er misschien een bouwpakketje voor in elkaar freubelen  |
Jaaaaaaaa, en dan ook een schemaatje om je tripteller vanaf het stuur te kunnen nullen
Daan
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 2 Mei. 2005, 20:28 Onderwerp: |
|
|
Prutzer schreef: | Dat is wel een geinig projectje, heb je er een schematje van, zal is kijken of ik er een echt printje voor kan maken.
Kunnen we er misschien een bouwpakketje voor in elkaar freubelen  |
Prutzer...
ben jij electroprutzer? Misschien leuk om er dan eens een prohectje van te maken?
|
Naar boven |
|
 |
Prutzer

|
Geplaatst: Ma, 2 Mei. 2005, 20:39 Onderwerp: |
|
|
Ik ben officieel electroprutzer, maar dan moet ik weer ff diep gaan nadenken. School is ook al weer 7 jaar geleden. En in mijn huidige werk is de electronica toch een beetje verstoft, maar als het goed is gaat ik het binnenkort weer ff lekker oppakken
Maar een printje maken is zo gebeurt als het moet, ik heb alle rommel nog wel ergens in de kast staan.
De enige op/aanmerking die ik kan plaatsen is met betrekking tot de koeling van die FET, gaat dat wel goekomen op de langere thermijn
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 2 Mei. 2005, 21:09 Onderwerp: |
|
|
Prutzer schreef: | De enige op/aanmerking die ik kan plaatsen is met betrekking tot de koeling van die FET, gaat dat wel goekomen op de langere thermijn  |
Technisch verhaaltje:
Lach... sinds 7 jaar is er wel wat verandert: Fets zijn ongeloofelijk goed geworden: Die fet wordt helemaal niet warm, alleen die 560 Ohm weerstand wordt warm. (25mA, 14V = 350mW)
De stroom die daar doorloopt heb je nodig om de contacten schoon te houden, anders oxideren ze van het niets doen
P-Fet!: < 0.05 Ohm!!: Pomp is (statisch) <2A = 100 mV. dus: < 200mW !! (lang geleden?) . Puls kan die kleine fet 20 Ampere schakelen! fet is in 20nS dicht..., in werkelijkheid dendert het contact nog een paar keer en schakelt de fet wat open en dicht, maar dat gaat zo snel dat ie er geen last van heeft: Spoel in blik is veel trager.
Dynamisch loopt er overigens nog minder stroom omdat de spoel niet verzadigd en omdat de pomp niet 100% aan staat.
Die dikke draden voeren overigens behoorlijk goed warmte af: Daarom ook allemaal wat dik gesoldeerd.
Nee.. als het stuk gaat is het door mechanische trillingen of door corrosie )heb geheel dik met blanktektiel ingespoten)
Oja, en de LC8 computer schakelt de pomp na 3 seconden uit als de motor niet loopt.
Enige problemen zouden kunnen zijn:
- Spanning met stukke accu >30V
- Accu spanning <4V nu gaat te Fet niet goed open, maarja.. dan doet waarschijnlijk toch niks het, inclusief de boordcompu, dus gaat de pomp zowieso niet aan.
_________________ Dr_Bean
Laatst aangepast door Dr_Bean op Ma, 2 Mei. 2005, 21:20, in totaal 2 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 2 Mei. 2005, 21:11 Onderwerp: |
|
|
Duurtestrelsutaat 100000km laat natuurlijk nog effe op zich wachten
|
Naar boven |
|
 |
Prutzer

|
Geplaatst: Ma, 2 Mei. 2005, 23:26 Onderwerp: |
|
|
Ja, nu ziet ik het staan, 50 mOhm inwendig, das idd bijna nihil, en ik had er ook ff niet aan gedacht dat het een pulspomp is, ik heb niks gezegd
Wat een prachtige schakeling Dr. Bean
Maar zal binnenkort ff kijken of een mooi printje kan bakken, in de vorm van het afdekkappie.
[edit]
Ik vergeet nog wat, ipv van met een lichtsluisje, kan je het misschien beter met een miniatuur inductief sensortje doen, minder gevoelig woor vuil ed, ik zag laatst ind. sensoren in een TO92 behuizing, net zo groot als een BC547 bijv.
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 3 Mei. 2005, 0:20 Onderwerp: |
|
|
Inductief in idd nog mooier: Moet het wel een eenvoudige sensor zijn, zonder heel veel signaalbewerking.
waar heb je die gezien?
Bij conrad hebben ze wle mooie ind. sensors, maar die zijn meteen 40 euro ofzo
Nadeel van magneetsensors: Als de pomp aangaat wordt de as ook magnetisch en versoort van alles. Met een Hallsensor ging het igg, dat hal ik al effe geprobeerd
|
Naar boven |
|
 |
Prutzer

|
Geplaatst: Di, 3 Mei. 2005, 19:15 Onderwerp: |
|
|
Ik zag em in het boek van een leverancier van ons, Jumo. Heb vandaag ff gebeld voor de prijs, maarre dat wil je echt niet weten
Maar het is wel perfect voor die soort dingen, voedingsspanning: 6-48V, schakeld gewoon hoog laag, met zijn voedingsspanning als hoog en massa als laag.
Zal eens op zoek gaan naar miniatuur lichtsluisjes, en wat die dan moeten kosten
|
Naar boven |
|
 |
|