lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Vgl BMW GS 1200 tov KTM Adventure

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Joker



Geregistreerd op: 7-10-2007
Berichten: 94
Woonplaats: Westmalle

BerichtGeplaatst: Di, 15 Apr. 2008, 13:15    Onderwerp: Vgl BMW GS 1200 tov KTM Adventure Reageer met quote

Vanmorgen bij een onderhoud van de wagen een GS 1200 met 3000 km op de teller gekregen als vervangwagen(moto). Eindelijk eens rijden met een boxer waar iedereen zo raar over doet, wat gaat dit geven. De garagist liet me eerst een document tekenen voor de verzekeringen met een franchise van 1250€ moest ik hem toch een beetje niet in originele staat terugbrengen en uiteraard dat ik voor de boeten mag opdraaien. Eerst kreeg ik nog een uitleg over alle knoppekes eigen aan de GS, nl het ESA systeem, handvatverwarming, alarmsysteem en de boordcomputer. Starten was gelukkig hetzelfde als op elke andere moto, sleutel omdraaien en daar kwam wel een leuk geluidje uit die uitlaten. Ok een boxer heeft een andere sound als een twin of een viercilinder, maar dit was toch geen onprettig geluid. Eindelijk kan ik vertrekken met mijn-GS-voor-een-dag die ik qua styling wel kan pruimen in zijn grijs/zwart jasje en zijkoffers die aanpasbaar zijn (verschrikkelijk handig). Zoals steeds met een nieuwe moto ga je nogal aarzelend van start om na 5 meter al terug te stoppen om die spiegels aan te passen aan je persoonlijke stijl en ik heb al direct het gevoel dat die dingen veel te klein zijn en dit zal er niet beter op worden. Ondanks de buien die ik al gekregen had vertrok ik onder een stralend zonnetje en kon ik me al direct ergeren aan de bediening van die klotepinkers. Misschien is het een kwestie van gewoonte, maar ik vind het “normale systeem” op alle niet BMW motors veel praktischer en veiliger. Aan het eerste verkeerslicht moet ik stoppen en draai spontaan aan de gas om de motor te voelen, maar wie duwt daar nu tegen die moto??? Bleek dat het gewoon het draaien van die Boxer is en ik dit toch wel een raar gevoel vind zo een moto die naar rechts gaat als je aan de gas draait! Groen licht en ik schiet weg, alleen voelt het niet zo dankzij de zéér lineaire afgifte van de power die er wel zeker is. Ondertussen krijg ik de eerste bui te verteren en vind de bescherming toch niet zo superieur aan die van mijn KTM, ondanks dat ze dit steeds als sterk punt van de GS naar voren halen in de verschillende tests van de motoblaadjes. Tevens moet ik steeds zoeken naar de klokken die voor mij veel te laag gepositioneerd staan wat toch niet echt voor een veilig gevoel zorgt zo in dit flitspalen landje, want vergis je niet je zal steeds sneller rijden dan je denkt! In een test is een stukje snelweg ook belangrijk en als ik de snelweg opga denken ze daarboven dat ik nog iets niet gekregen had en beginnen de hagelbollen lekker te kletteren op mijn helm. Mijn KTM pak blijft meestal droog op mijn KTM maar op deze BMW is dat dus niet het geval, voor mij is de bescherming van de BWM zeker ondermaats en dan spreek ik nog niet over het gebulder rond de helm. Tot hiertoe kan de GS me niet bekoren en daarom draai ik zo snel mogelijk de snelweg af om hem op secundaire baantjes verder te testen. Gelukkig is de hagelbui gestopt en krijg ik terug een zonnetje te zien en drogere baantjes, waardoor ik iets sneller kan rijden en bochtjes pakken. Jaja nu krijg ik een andere GS, nl een motor die snel vertrouwen geeft en als je hem iets hoger in de toeren houd veel meer gevoel geeft. Van het ene op het andere oor is met dit brede stuur geen enkel probleem en qua zithouding zit je eigenlijk lekker rond die tank gedrapeerd, zelfs rechtstaand voel je steeds de motor. Rondjes en achtjes geven ook geen probleem, enkel de rem mag je niet aanraken om te corrigeren want die bijt veel te snel! Off road wil ik niet testen gezien het riante franchise bedrag enne de eigenlijk ronduit slechte weersomstandigheden. Thuis aangekomen begin ik de motor nog eens goed te bekijken en is die cardan toch wel handig zeker bij dit weer en de handvatverwarming is zo standaard mooi ingewerkt zonder extra draden. Qua design is dit toch een mooie motor en Betty is eigenlijk helemaal weg van die moto, maar uiteraard is dit een persoonlijke kwestie en zal iedereen daar zijn eigen gedacht over hebben!

Besluit: Ga ik morgen mijn KTM buitenzetten voor een BMW? Neen, want de KTM is over het algemeen meer de motor dat je ervan verwacht. De KTM wil gewoon een no-nonsens machine zijn met een brute kracht en ditto uitstraling, daar waar de BMW meer een compromis motor is en daar ook de gevolgen van draagt. Is de GS dan een miskleun? Neen, want de motor rijd zeer goed en je zit er ook goed op, maar hij kan me niet overtuigen als een concurrent voor de KTM. Dat oranje beest dat hier in de garage staat heeft al wel een paar kleine probleempjes gehad, maar geeft in de plaats steeds een glimlach terug als ik de sleutel omdraai en dat mankeer ik bij de BMW te braaf en teveel compromis.

_________________
Doe het of doe het niet! Proberen bestaat niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Di, 15 Apr. 2008, 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

Bij een GS1200 zal het waarschijnlijk niet bij wat kleine mankementen blijven laugh
Voorals nog is de 1150 adv voor mij nog de beste geweest afgezien van dat klote ABS.

_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif