Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 11 Nov. 2008, 8:43 Onderwerp: |
|
|
Ik spreek altijd in termen van demping:
dus als ik zeg, 3 klikjes meer rebound, bedoel ik meer rebound DEMPING. de demping wordt zwaarder (meer) als je rechtsom/inwaaards/vast draait.
(ktm en wp nemen als 0-positie altijd HELEMAAL in/vast/zwaar: dus van daaruit zijn het dan 3 klikjes minder....., maar dat vind ik verwarrend want dan wordt de demping meer....) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Roeligan
Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Do, 13 Nov. 2008, 12:57 Onderwerp: |
|
|
Heb eens een mailtje gedaan naar ShockTherapy.
De setup v Dr.Bean (sterkere veren (die van de SM), een extra vulbus om de lengte goed te krijgen, aanpassing van de zuiger en het shimmpakket. )
zou iets van een 220 euries kosten.
Valt al bij al nog heel goed mee vind ik.
Binnenkort eens een afspraakje maken denk ik _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
|
Johan
Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 544 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Do, 13 Nov. 2008, 18:38 Onderwerp: |
|
|
roeleke schreef: |
De setup v Dr.Bean (sterkere veren (die van de SM), een extra vulbus om de lengte goed te krijgen |
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat deze setup voor off road niet echt super is omdat de veerweg van de SM bij mijn weten korter is dan die van de adventure. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dit de setup is van Dr Bean. De lange veerwegen van de adventure maakt hem nu juist zo bijzonder t.o.v. andere motoren. Dat deze veerweg soms te weinig dempt weet ik maar hoe extreem wil je gaan?
Voor de straat heb je die lange veerwegen natuurlijk niet nodig en kan het dus wel een hele fijne oplossing zijn lijkt mij.
groet johan |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Do, 13 Nov. 2008, 18:53 Onderwerp: |
|
|
Johan schreef: | roeleke schreef: |
De setup v Dr.Bean (sterkere veren (die van de SM), een extra vulbus om de lengte goed te krijgen |
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat deze setup voor off road niet echt super is omdat de veerweg van de SM bij mijn weten korter is dan die van de adventure. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dit de setup is van Dr Bean. De lange veerwegen van de adventure maakt hem nu juist zo bijzonder t.o.v. andere motoren. Dat deze veerweg soms te weinig dempt weet ik maar hoe extreem wil je gaan?
Voor de straat heb je die lange veerwegen natuurlijk niet nodig en kan het dus wel een hele fijne oplossing zijn lijkt mij.
groet johan |
het kan wel, daarom staat die vulbus erbij, maar lijkt me niet echt goed.
normaal steken ze er zwaardere veren in, maar je kunt met andere vork olie al veel bereiken |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 13 Nov. 2008, 20:03 Onderwerp: |
|
|
Het is wel de setup: Die SM veer schijnt lang zat te zijn om het volle bereik te halen. Bert van Shocktherapie werkt bij WP, en doet setups voor heel veel verschillende mensen en merken. Hij weet echt wel of het wel of niet kan. Vraag het henm gewoon!
Je kunt ook een SE veer nemen, maar die is nog een stuk strakker (beetje te!)
Ik zal eerlijk zijn: Ik heb zelf een speciale veer, wel; volle lengte, maar het scheelt echt niet veel met de SM veer.
Perlei heeft voor de Tuareg zijn LC8 wel met een SM veer aangepast (door WP-Mol, belgie) en die had was niet te onderscheiden van de mijne. Alleen had ie toen ook al meteen de achterdemper gedaan, en was daardoor nog stabieler dan de mijne.
Ik heb zelf inmiddelf ook de achterdemper aan laten passen door Shock-therapie.impelweg omdat ie na 50000km offroad/rally toch echtuit elkaar moest (de rebound zat vast).
Ik kan je wel zeggen: het is een wereld van verschil met de originele setup! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Vr, 14 Nov. 2008, 2:15 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Het is wel de setup: Die SM veer schijnt lang zat te zijn om het volle bereik te halen. Bert van Shocktherapie werkt bij WP, en doet setups voor heel veel verschillende mensen en merken. Hij weet echt wel of het wel of niet kan. Vraag het henm gewoon!
Je kunt ook een SE veer nemen, maar die is nog een stuk strakker (beetje te!)
Ik zal eerlijk zijn: Ik heb zelf een speciale veer, wel; volle lengte, maar het scheelt echt niet veel met de SM veer.
Perlei heeft voor de Tuareg zijn LC8 wel met een SM veer aangepast (door WP-Mol, belgie) en die had was niet te onderscheiden van de mijne. Alleen had ie toen ook al meteen de achterdemper gedaan, en was daardoor nog stabieler dan de mijne.
Ik heb zelf inmiddelf ook de achterdemper aan laten passen door Shock-therapie.impelweg omdat ie na 50000km offroad/rally toch echtuit elkaar moest (de rebound zat vast).
Ik kan je wel zeggen: het is een wereld van verschil met de originele setup! |
zit er nog wel dezelfde olie in ???? |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 14 Nov. 2008, 9:41 Onderwerp: |
|
|
ja standaard olie (5), want die is lekker dun en smeert daarmee goed (weinig stick).
De standaard vorl, met wat dikkere olie en 8cm luchtkamer ipv 10 geeft een goedkoop maar iets verbeterd resultaat (vork slaat dan niet makkelijk meer door), maar is in geen vergelijking met deze setup.
Het deinen van het schip is is weg met deze setup. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Roeligan
Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Vr, 14 Nov. 2008, 22:38 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Het is wel de setup: Die SM veer schijnt lang zat te zijn om het volle bereik te halen. Bert van Shocktherapie werkt bij WP, en doet setups voor heel veel verschillende mensen en merken. Hij weet echt wel of het wel of niet kan. Vraag het henm gewoon!
Je kunt ook een SE veer nemen, maar die is nog een stuk strakker (beetje te!)
Ik zal eerlijk zijn: Ik heb zelf een speciale veer, wel; volle lengte, maar het scheelt echt niet veel met de SM veer.
Perlei heeft voor de Tuareg zijn LC8 wel met een SM veer aangepast (door WP-Mol, belgie) en die had was niet te onderscheiden van de mijne. Alleen had ie toen ook al meteen de achterdemper gedaan, en was daardoor nog stabieler dan de mijne.
Ik heb zelf inmiddelf ook de achterdemper aan laten passen door Shock-therapie.impelweg omdat ie na 50000km offroad/rally toch echtuit elkaar moest (de rebound zat vast).
Ik kan je wel zeggen: het is een wereld van verschil met de originele setup! |
Ik zie ook niet echt een probleem met die veer hoor... zolang het verschil tss niet ingeveerd en volledig ingeveerd maar gelijk of groter is dan de veerweg waarvoor ze gebruikt wordt is toch alles in orde... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Vr, 14 Nov. 2008, 23:47 Onderwerp: |
|
|
roeleke schreef: | Dr_Bean schreef: | Het is wel de setup: Die SM veer schijnt lang zat te zijn om het volle bereik te halen. Bert van Shocktherapie werkt bij WP, en doet setups voor heel veel verschillende mensen en merken. Hij weet echt wel of het wel of niet kan. Vraag het henm gewoon!
Je kunt ook een SE veer nemen, maar die is nog een stuk strakker (beetje te!)
Ik zal eerlijk zijn: Ik heb zelf een speciale veer, wel; volle lengte, maar het scheelt echt niet veel met de SM veer.
Perlei heeft voor de Tuareg zijn LC8 wel met een SM veer aangepast (door WP-Mol, belgie) en die had was niet te onderscheiden van de mijne. Alleen had ie toen ook al meteen de achterdemper gedaan, en was daardoor nog stabieler dan de mijne.
Ik heb zelf inmiddelf ook de achterdemper aan laten passen door Shock-therapie.impelweg omdat ie na 50000km offroad/rally toch echtuit elkaar moest (de rebound zat vast).
Ik kan je wel zeggen: het is een wereld van verschil met de originele setup! |
Ik zie ook niet echt een probleem met die veer hoor... zolang het verschil tss niet ingeveerd en volledig ingeveerd maar gelijk of groter is dan de veerweg waarvoor ze gebruikt wordt is toch alles in orde... |
maar kan die SM veer de schokken aan bij een grote jump ?????
en daarom denk ik dat ze er bij Dr Bean nieuwe en lange ingestoken hebben om die grote jumps te overleven |
|
Naar boven |
|
|
Roeligan
Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Za, 15 Nov. 2008, 9:54 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | roeleke schreef: | Dr_Bean schreef: | Het is wel de setup: Die SM veer schijnt lang zat te zijn om het volle bereik te halen. Bert van Shocktherapie werkt bij WP, en doet setups voor heel veel verschillende mensen en merken. Hij weet echt wel of het wel of niet kan. Vraag het henm gewoon!
Je kunt ook een SE veer nemen, maar die is nog een stuk strakker (beetje te!)
Ik zal eerlijk zijn: Ik heb zelf een speciale veer, wel; volle lengte, maar het scheelt echt niet veel met de SM veer.
Perlei heeft voor de Tuareg zijn LC8 wel met een SM veer aangepast (door WP-Mol, belgie) en die had was niet te onderscheiden van de mijne. Alleen had ie toen ook al meteen de achterdemper gedaan, en was daardoor nog stabieler dan de mijne.
Ik heb zelf inmiddelf ook de achterdemper aan laten passen door Shock-therapie.impelweg omdat ie na 50000km offroad/rally toch echtuit elkaar moest (de rebound zat vast).
Ik kan je wel zeggen: het is een wereld van verschil met de originele setup! |
Ik zie ook niet echt een probleem met die veer hoor... zolang het verschil tss niet ingeveerd en volledig ingeveerd maar gelijk of groter is dan de veerweg waarvoor ze gebruikt wordt is toch alles in orde... |
maar kan die SM veer de schokken aan bij een grote jump ?????
en daarom denk ik dat ze er bij Dr Bean nieuwe en lange ingestoken hebben om die grote jumps te overleven |
Vermoedelijk wel ja, aangezien ze samen met dat zuiger/shim pakketje niet meer zou (tja hoe zeg je dat nu) 'outbottemen'
Nu, on the other hand, die standaard veer is ook niet sterk genoeg _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
|
Johan
Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 544 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Za, 15 Nov. 2008, 12:19 Onderwerp: |
|
|
Nu weet ik niet hoe heftig jij offroad rijd maar ik had ook wel eens het probleem van door slaan van de vork. Als je dan de luchtkamer verkleint wordt de ingaande demping progressiever (van 10 naar 8 cm).
Hoe extreem wil je gaan op de adventure??
De SM heeft een veerweg van 20 cm, mijn adventure heeft een veerweg van 26,5cm die 6,5 cm extraveerweg zou ik niet graag verspelen. Hoewel een betere ingaande demping (ander shimpaket ) misschien wel de gewenste resultaten op levert.
KTM is natuurlijk ready to race en dit betekent vrij sportief voor velen te sportief maar voor anderen weer niet sportief genoeg. Het blijft natuurlijk een compromis de veerafstelling offroad /straat gebruik.
succes met je keuze
groet Johan |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 17 Nov. 2008, 16:59 Onderwerp: |
|
|
De standaard adventure veer is gewoon te slap voor offroad, en de low-speed demping veeeeel te laag.
Natuurlijk gaan we geen veer monteren die de slag beperkt.. maak je daar maar geen zorgen over. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Ma, 27 Apr. 2009, 9:01 Onderwerp: Vering |
|
|
Omdat ik ook de voorvering wat zompig vond bij mijn adventure en omdat ik het leuk vind om wat te klooien aan mijn motor heb ik de veren ook laten verzwaren en demping aan laten passen bij Shock Therapy. Gelijk even laten nazien voor de OER, dichtingen zagen er nog als nieuw uit volgens de meester. Erg leuke vent trouwens die Bert en ook leuk om zelf eens te zien hoe zo'n veer nu in elkaar steekt van binnen.
OK, nu de ervaringen, demping resultert in een veeeele malen strakkere wegligging op verhard, geen gedein meer. Op off road heb ik gelijk de extreemste testlokatie genomen. De crossbaan van Rutten. Wat is dat goed voor je conditie en techniek zeg en wat is dat leuk !! De vering is hier echter nog steeds niet tegen opgewassen. Ik had er eerlijk gezegd iets meer van verwacht. Ik kon nog best sneller, maar de voorvering knalde echt volledig op de rubbers twee-drie keer bij een landing en toen ben ik er maar mee opgehouden (met steeds verder springen). En omdat ik voor de tweede keer op een baan reed, kan je je indenken dat ik niet super hoog spring (OK, ik ben dan wel niet echt bang uitgevallen, maar toch). Had ik misschien toch nog zwaarder moeten nemen. Nou ja, het voordeel is dat ik nu zelf ook wel andere veren kan steken.
Een andere conclusie kan ook zijn dat je gewoon iets lichters erbij moet nemen voor dit werk. _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 27 Apr. 2009, 9:29 Onderwerp: |
|
|
Niet dat ik er zo goed in ben... Maar je manier van landen is alles bij dit werk. Het is niet zo dat de super cross mannen met sprongen van 20 ipv. 2 meter ook 10 keer zwaardere veren hebben, het zijn wsl. exact dezelfde sterktes maar techniek van landen die het mogelijk maakt.
Had je heb idee dat je op je achterwiel landde en vol op het gas was op dat moment om de kracht al via de motor op te vangen? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Ma, 27 Apr. 2009, 10:25 Onderwerp: vering |
|
|
Ik denk dat je zeker ook een punt hebt Steven.
Onno _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
|