lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Voorvork offroad / rally aanpassing Adventure 950 S
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 5982
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Mrt. 2008, 21:00    Onderwerp: Voorvork offroad / rally aanpassing Adventure 950 S Reageer met quote

Heeft lang geduurd, maar ik zal het eens opschrijven:


Ik rij dus inmiddels al een jaartje rond met een aangepaste voorvork setting (vering en demping)

Voor alle duidelijkheid: De originele setup is echt al heel erg goed (en met kleine middelen ook nog wel wat te verbeteren), maar deze setting is gewoon niet bedoeld geweest voor zwaarder offroad werk. De eerste keer Tuareg rally heb ik met de standaard vork gereden, en dat ging ook prima!


Waarom toch die aanpassing:

- de originele setting is te zacht voor offroad
- low-speed demping is te laag, waardoor die snel gaat deinen
- de setting heeft te weinig 'reserve' voor als je een onverwachtse kuil tegen komt. Dit veroozaakt doorslaan van de vork bij diepe kuilen wat tot materiaalschade kan leiden.
- de originele voorvork veer is wat aan de zachte kant.


Daarom heb ik samen met WP Nederland een nieuwe setup uitgewerkt, die zo'n beetje bestaat uit:

- een strakkere voorveer (5,6 ipv 4,8 N/mm)
- andere dempingszuiger (=EXC rebound zuiger)
- aangepast shimm pakket voor andere karakteristiek
- evt update naar model-2006 (geleiderbussen, middelste geleider weg)


Deze setting is op aanvraag te krijgen:
- via WP-Mol in Belgie
- op aanvraag via Bert, ShockTherapy.nl
- via je dealer die de gegevens van WP kan krijgen.

(en je mag mij natuurlijk altijd vragen)

De achterschokdemper is standaard eigenlijk al heel goed, maar als je nog meer wil, kan je die ook onder handen laten nemen.

Hoe rijdt dit:

+ stabieler
+ motor beter op niveau te stellen met veer voorspanning
+ nog steeds soepel op de kleine hobbeltjes
+ veel harder bij diepe kuilen
+ minder deinen / zweven van de motor op bijv een knippenpad

Nadeel: je raakt wat van het comfort gevoel op de weg kwijt.

(denk bijv aan rijden met duo, die krijgt ook meer schokken)


PS.: De setting is toepasbaar op 950 Adventure en 990 Adventure (S of gewoon). Het is niet aan te bevelen i.c.m. ABS, omdat niet bekend is wat de reaktie van het ABS systeem op deze verandering van de vering zal zijn.


Als je meer info wil, neem dan gewoon effe contact met mij op. (PB via dit forum)

grts
Gerben

_________________
Dr_Bean


Laatst aangepast door Dr_Bean op Vr, 21 Jan. 2011, 12:10, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Peter



Geregistreerd op: 22-10-2006
Berichten: 248
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Apr. 2008, 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ook maar eens aan het afstellen van de vering gegaan. Voor de voorvork heb ik de "compression adjuster" van 15 clicks naar 10 clicks gezet en dat was al een vooruitgang bij diepe gaten. Ik ga volgende week weer 4 dagen offroad rijden en dan maar eens kijken of ik op deze stand 10 moet blijven of evt verder terug naar 5 cliks of helemaal naar 0.

Met de achtervering heb ik het probleem dat bij het op snelheid door kuilen rijden de achterkant nogal omhoog springt. Hoe kan ik dat het beste bijstellen?

_________________
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Peter



Geregistreerd op: 22-10-2006
Berichten: 248
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Apr. 2008, 16:40    Onderwerp: Reageer met quote

Maar even niet gewacht op jullie antwoord en Shock Therapy gebeld. Het advies van Bert was:

- voorvork kan terug naar 5 clicks
- achter: low speed naar 6 a 7 clicks
- achter: high speed naar 2 slagen

Maar eens proberen. Mocht dit aan (mijn steeds verder toenemende) eisen niet voldoen, dan is "opereren" (zoals Dr Bean aangeeft) gewenst.

_________________
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 5982
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Apr. 2008, 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

tegen het opspringen van de achterkant kan ook helpen: rebound (onderaand de demper achter) 3 to 5 klikjes meer geven (rechtsom).

makkelijks gaat dat als je een dunne lange schroevendraaien neemt en die tussen de achtervork en de zwart-plastic ketting geleider door steekt .

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Peter



Geregistreerd op: 22-10-2006
Berichten: 248
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 29 Apr. 2008, 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een aantal dagen met de aanpassingen gereden en dat is me goed bevallen. Hij stuurt een stuk strakker. Alleen de aanpassing van de rebound van Dr_Bean heb ik nog niet geprobeert.
Op de weg is hij nu ook merkbaar harder, dus dat wordt regelmatig verstellen... (mijn rug houdt niet zo van een harde vering).

_________________
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 5982
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Apr. 2008, 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

tja.. das dus de essentie van de "setup" veranderen: Met mijn setup blijft ie redelijk soepel voor de kleine hobbeltjes, maar veeel stabieler/harder voor de diepe kuilen.

Anderzijds: 100% compromis gaat nooit: Wil je goed offroad gedrag, dan zal je altijd weg-comfort inleveren.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 887
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 8 Nov. 2008, 14:50    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
tegen het opspringen van de achterkant kan ook helpen: rebound (onderaand de demper achter) 3 to 5 klikjes meer geven (rechtsom).


3 tot 5 klikjes meer geven. ehm, wat bedoel je met "meer"? Anders gezegd : wat is hierin jouw basispositie vanuit de welke je 3-5 klikjes "meer" gaat geven?

_________________
KTM Adventure 950, 2005
Leap, and the net will appear (John Burroughs)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 982
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Za, 8 Nov. 2008, 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

De orginele instelling van KTM +3 klikken (rechtsom draaien)
KTM zegt het volgende:
Voor het bereiken van de standaard instellingdraai het ventiel dicht (rechtsom) en vervolgens een X aantal klikken open (linksom, bv 10 of 15)

Captitoo ??

_________________
mooi spul...h!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 887
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 8 Nov. 2008, 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

jap, dat vesta ik.

Maar in hun boek spreken ze van drie instellingen en daarom vroeg ik me even af tov welke instelling je die drie klikjes moest terugdraaien. Als het tov de basisinstelling is, dan ga je dus dichter bij de "sport"instelling, klopt dat?

greetz,

Paul

_________________
KTM Adventure 950, 2005
Leap, and the net will appear (John Burroughs)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 982
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Za, 8 Nov. 2008, 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dat klopt.
Ik denk dat je de motor eerst eens op de sport stand moet zetten. Kijken of dat nog wat is en daarna eens verder moet kijken.

_________________
mooi spul...h!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 887
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Nov. 2008, 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

Peter schreef:
Maar even niet gewacht op jullie antwoord en Shock Therapy gebeld. Het advies van Bert was:

- voorvork kan terug naar 5 clicks
- achter: low speed naar 6 a 7 clicks
- achter: high speed naar 2 slagen


ivm voor: je spreekt wellicht over de ingaande? Wat gebeurt er dan met de uitgaande? Ook 5?

ivm achter: Wat bedoel je met een "slag"? Is dat een halve draai, dus de schroevendraaier 180 verdraaien?

_________________
KTM Adventure 950, 2005
Leap, and the net will appear (John Burroughs)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dennis The Menace



Geregistreerd op: 11-9-2007
Berichten: 202
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Nov. 2008, 13:23    Onderwerp: Reageer met quote

Een slag is 360.
_________________
Niets doen kost net zoveel tijd !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 982
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Nov. 2008, 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je geen werkplaatshandboek met allemaal van die mooie plaatjes? bucktooth
_________________
mooi spul...h!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 887
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Nov. 2008, 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

koen warnar schreef:
Heb je geen werkplaatshandboek met allemaal van die mooie plaatjes? bucktooth


ehm
neen
furious3

_________________
KTM Adventure 950, 2005
Leap, and the net will appear (John Burroughs)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
k



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 185
Woonplaats: neffenalle

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Nov. 2008, 20:05    Onderwerp: Reageer met quote

ikke wel smug
_________________
Tn prdu, jhami s rcbro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif