Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 28 Mrt. 2008, 21:00 Onderwerp: Voorvork offroad / rally aanpassing Adventure 950 S |
|
|
Heeft lang geduurd, maar ik zal het eens opschrijven:
Ik rij dus inmiddels al een jaartje rond met een aangepaste voorvork setting (vering en demping)
Voor alle duidelijkheid: De originele setup is echt al heel erg goed (en met kleine middelen ook nog wel wat te verbeteren), maar deze setting is gewoon niet bedoeld geweest voor zwaarder offroad werk. De eerste keer Tuareg rally heb ik met de standaard vork gereden, en dat ging ook prima!
Waarom toch die aanpassing:
- de originele setting is te zacht voor offroad
- low-speed demping is te laag, waardoor die snel gaat deinen
- de setting heeft te weinig 'reserve' voor als je een onverwachtse kuil tegen komt. Dit veroozaakt doorslaan van de vork bij diepe kuilen wat tot materiaalschade kan leiden.
- de originele voorvork veer is wat aan de zachte kant.
Daarom heb ik samen met WP Nederland een nieuwe setup uitgewerkt, die zo'n beetje bestaat uit:
- een strakkere voorveer (5,6 ipv 4,8 N/mm)
- andere dempingszuiger (=EXC rebound zuiger)
- aangepast shimm pakket voor andere karakteristiek
- evt update naar model-2006 (geleiderbussen, middelste geleider weg)
Deze setting is op aanvraag te krijgen:
- via WP-Mol in Belgie
- op aanvraag via Bert, ShockTherapy.nl
- via je dealer die de gegevens van WP kan krijgen.
(en je mag mij natuurlijk altijd vragen)
De achterschokdemper is standaard eigenlijk al heel goed, maar als je nog meer wil, kan je die ook onder handen laten nemen.
Hoe rijdt dit:
+ stabieler
+ motor beter op niveau te stellen met veer voorspanning
+ nog steeds soepel op de kleine hobbeltjes
+ veel harder bij diepe kuilen
+ minder deinen / zweven van de motor op bijv een knippenpad
Nadeel: je raakt wat van het comfort gevoel op de weg kwijt.
(denk bijv aan rijden met duo, die krijgt ook meer schokken)
PS.: De setting is toepasbaar op 950 Adventure en 990 Adventure (S of gewoon). Het is niet aan te bevelen i.c.m. ABS, omdat niet bekend is wat de reaktie van het ABS systeem op deze verandering van de vering zal zijn.
Als je meer info wil, neem dan gewoon effe contact met mij op. (PB via dit forum)
grts
Gerben _________________ Dr_Bean
Laatst aangepast door Dr_Bean op Vr, 21 Jan. 2011, 12:10, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Peter
Geregistreerd op: 22-10-2006 Berichten: 248 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 18 Apr. 2008, 16:24 Onderwerp: |
|
|
Ik ben ook maar eens aan het afstellen van de vering gegaan. Voor de voorvork heb ik de "compression adjuster" van 15 clicks naar 10 clicks gezet en dat was al een vooruitgang bij diepe gaten. Ik ga volgende week weer 4 dagen offroad rijden en dan maar eens kijken of ik op deze stand 10 moet blijven of evt verder terug naar 5 cliks of helemaal naar 0.
Met de achtervering heb ik het probleem dat bij het op snelheid door kuilen rijden de achterkant nogal omhoog springt. Hoe kan ik dat het beste bijstellen? _________________ En de LC8? Die ploegt onverdroten voort..... |
|
Naar boven |
|
|
Peter
Geregistreerd op: 22-10-2006 Berichten: 248 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 18 Apr. 2008, 16:40 Onderwerp: |
|
|
Maar even niet gewacht op jullie antwoord en Shock Therapy gebeld. Het advies van Bert was:
- voorvork kan terug naar 5 clicks
- achter: low speed naar 6 a 7 clicks
- achter: high speed naar 2 slagen
Maar eens proberen. Mocht dit aan (mijn steeds verder toenemende) eisen niet voldoen, dan is "opereren" (zoals Dr Bean aangeeft) gewenst. _________________ En de LC8? Die ploegt onverdroten voort..... |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 18 Apr. 2008, 19:49 Onderwerp: |
|
|
tegen het opspringen van de achterkant kan ook helpen: rebound (onderaand de demper achter) 3 to 5 klikjes meer geven (rechtsom).
makkelijks gaat dat als je een dunne lange schroevendraaien neemt en die tussen de achtervork en de zwart-plastic ketting geleider door steekt . _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Peter
Geregistreerd op: 22-10-2006 Berichten: 248 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 29 Apr. 2008, 18:07 Onderwerp: |
|
|
Ik heb een aantal dagen met de aanpassingen gereden en dat is me goed bevallen. Hij stuurt een stuk strakker. Alleen de aanpassing van de rebound van Dr_Bean heb ik nog niet geprobeert.
Op de weg is hij nu ook merkbaar harder, dus dat wordt regelmatig verstellen... (mijn rug houdt niet zo van een harde vering). _________________ En de LC8? Die ploegt onverdroten voort..... |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 30 Apr. 2008, 18:58 Onderwerp: |
|
|
tja.. das dus de essentie van de "setup" veranderen: Met mijn setup blijft ie redelijk soepel voor de kleine hobbeltjes, maar veeel stabieler/harder voor de diepe kuilen.
Anderzijds: 100% compromis gaat nooit: Wil je goed offroad gedrag, dan zal je altijd weg-comfort inleveren. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Za, 8 Nov. 2008, 14:50 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | tegen het opspringen van de achterkant kan ook helpen: rebound (onderaand de demper achter) 3 to 5 klikjes meer geven (rechtsom).
|
3 tot 5 klikjes meer geven. ehm, wat bedoel je met "meer"? Anders gezegd : wat is hierin jouw basispositie vanuit de welke je 3-5 klikjes "meer" gaat geven? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 990 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Za, 8 Nov. 2008, 20:09 Onderwerp: |
|
|
De orginele instelling van KTM +3 klikken (rechtsom draaien)
KTM zegt het volgende:
Voor het bereiken van de standaard instellingdraai het ventiel dicht (rechtsom) en vervolgens een X aantal klikken open (linksom, bv 10 of 15)
Captitoo ?? _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Za, 8 Nov. 2008, 20:53 Onderwerp: |
|
|
jap, dat vesta ik.
Maar in hun boek spreken ze van drie instellingen en daarom vroeg ik me even af tov welke instelling je die drie klikjes moest terugdraaien. Als het tov de basisinstelling is, dan ga je dus dichter bij de "sport"instelling, klopt dat?
greetz,
Paul _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 990 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Za, 8 Nov. 2008, 20:57 Onderwerp: |
|
|
Ja dat klopt.
Ik denk dat je de motor eerst eens op de sport stand moet zetten. Kijken of dat nog wat is en daarna eens verder moet kijken. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Zo, 9 Nov. 2008, 11:22 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Maar even niet gewacht op jullie antwoord en Shock Therapy gebeld. Het advies van Bert was:
- voorvork kan terug naar 5 clicks
- achter: low speed naar 6 a 7 clicks
- achter: high speed naar 2 slagen
|
ivm voor: je spreekt wellicht over de ingaande? Wat gebeurt er dan met de uitgaande? Ook 5?
ivm achter: Wat bedoel je met een "slag"? Is dat een halve draai, dus de schroevendraaier 180° verdraaien? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Dennis The Menace
Geregistreerd op: 11-9-2007 Berichten: 202 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Zo, 9 Nov. 2008, 13:23 Onderwerp: |
|
|
Een slag is 360. _________________ Niets doen kost net zoveel tijd ! |
|
Naar boven |
|
|
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 990 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Zo, 9 Nov. 2008, 14:57 Onderwerp: |
|
|
Heb je geen werkplaatshandboek met allemaal van die mooie plaatjes? _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Zo, 9 Nov. 2008, 19:34 Onderwerp: |
|
|
koen warnar schreef: | Heb je geen werkplaatshandboek met allemaal van die mooie plaatjes? |
ehm
neen
_________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
k²
Geregistreerd op: 20-11-2007 Berichten: 185 Woonplaats: neffenalle
|
Geplaatst: Zo, 9 Nov. 2008, 20:05 Onderwerp: |
|
|
ikke wel _________________ Tên përdu, jhamâi së rëcôbro |
|
Naar boven |
|
|
|