Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
dukerider
Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Wo, 19 Mrt. 2008, 11:23 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | als je op de adv de voorvorkveren te slap zet, dan krijg je waarschijnlijk last van het bekende slingereffect wat al meerdere malen besproken is.
( ik bedoel slingeren van het voorwiel rond de 80km/h,
herkenbaar aan trillend/schuddend stuur).
Ook als je voorband te zacht is komt dit naar voren.
Ik heb de voorveren maximaal staan (straatgebruik) en dit bevalt prima. |
Ik heb normalerwijs geen last van het slingeren, enkel nu met een versleten voorband die eerstdaags gaat vervangen worden _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Zo, 23 Mrt. 2008, 16:27 Onderwerp: |
|
|
Als er nou één ding is waar je niks zinnigs over kan vertellen naar een ander toe, dan is het de instelling van de vering. Wat voor de ene perfect werkt, is voor de andere een ramp.
Veringsinstelling is afhankelijk van gewicht van de rijder, kunde van de rijder, voorkeur van de rijder voor comfort met bijhorende nadelen, strak sturen met bijhorende nadelen of alles daar tussenin .
Je moet in staat zijn om bepaald stuurgedrag te associëren met bepaalde instelmogelijkheden. Wat bij KTM een enorm voordeel lijkt (zijnde een verregaande en volledig instelbare vering) is voor de meeste rijders een catastrofe. Je denkt iets te voelen, en afgaande op hetgeen anderen zeggen -die er meestal even weinig van kennen dan jijzelf- beginnen we dan aan die knopjes te draaien zonder eigenlijk te weten waarmee we bezig zijn.
Als je twijfelt, ga dan richting een veringsspecialist en zorg er op voorhand voor dat je je probleem duidelijk kan verwoorden. Want laat ons eerlijk wezen, vering is een heel aparte en heel gespecialiseerde tak binnen het motorrijden.
Wat zeker nutteloos is, is je beginnen afvragen hoe je je vering moet instellen alvorens je een paar duizend km met je motor gereden hebt zoals gijssie nu bvb doet. Rij er eerst mee, stel vast wat er eventueel scheelt of waar je last van hebt, en ga er dan mee naar een specialist.
Als er niks mis is, blijf je beter overal gewoon af en hoef je je zeker niet af te vragen hoe er iets beter kan ingesteld worden. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 23 Mrt. 2008, 22:38 Onderwerp: |
|
|
Vering en demping is persoonlijk, en instellen is idd een VAK.
Maar er zijn wel wat algemene regels waarmee je zelf wat kan checken (vering hoogtes etc) en waarmee je wat kan proberen (demping):
hier is een mooi linkje met een algemeen verhaal over vering:
http://www.superplushsuspension.com/a-tech.htm _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|