Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Ma, 17 Mrt. 2008, 14:26 Onderwerp: Adv 990S |
|
|
Hallo
Zoals jullie wellicht al gelezen hebben, heb ik een ex-forum Ktm 990S kunnen kopen. Hij moest nog naar de eerste beurt. Zo gezegd zo gedaan. Heb hem bij Brouwer afgeleverd en ben verbaasd over de motor die ik teruggekregen heb.
Ze hebben kleppen gechecked, 16T geplaatst, voor de rest een standaard 1000 km beurt en de allerlaatste software update geladen.
Het zenuwachtige, dat ik toch wel merkte na de nodige kilometers, ondanks dat ik hier tijdens de proefrit extra op gelet heb, is grotendeels weg... Je moet nog steeds beheerst met de gashandle omgaan, maar het is 110% beter geworden. Nu is het zaak dat de motor nog even verder wordt ingereden, de ruil 990 die ik meekreeg, had beduidend minder motortrillingen boven de 4000 tpm. Echter mijn motor veert / stuurt en remt 200% beter dan de ruilmotor (ruilmotor had ook pas 8000 km gereden). We zien wel hoe e.e.a. zich ontwikkeld.
Ook werd ik heel erg blij dat ik een 990S heb en geen normale, met mijn twee meter is dit geen overbodige luxe. Ik denk dat ik me nu eens even ga verdiepen in het instellen van de vering....
Onno _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6745 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 17 Mrt. 2008, 19:23 Onderwerp: |
|
|
Dat van die vering verschillen komt hoogst waarschijnlijk simpelweg door de instellingen:
De WP veering/demping die erop zit is heel erg goed instelbaar... maar je kunt het er natuurlijk ook compleet mee verzieken door het fout in te stellen.
grts
Gerben _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Di, 18 Mrt. 2008, 8:57 Onderwerp: vering |
|
|
Quote: | De WP veering/demping die erop zit is heel erg goed instelbaar... maar je kunt het er natuurlijk ook compleet mee verzieken door het fout in te stellen.
|
En dat heb ik denk ik zojuist gedaan. Compleet verziekt dan. Had ergens een aantal aanbevolen instellingen van dit forum geplukt voor iemand van 95 kilo. gisteren avond even ingesteld, maar nu is het net een hobbelpaard. Volgens mij heb ik iets niet goed gedaan. Vanavond maar weer even terugzetten. Ik denk dat ik me vergist heb met clockwise en counterclockwise etc. Voor sommige instellingen is dat andersom dan andere.
Onno _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Di, 18 Mrt. 2008, 9:13 Onderwerp: vering |
|
|
Dit was het lijstje:
Quote: |
Oude setting: --> Nieuwe setting:
Voor:
Veer voorsp. 5 omw. --> 10 omw.
Comp. 13 --> 20
Rebound. 18 --> 12
Achter:
Veer voorsp. 7 --> 15
Comp. HI 1,5 --> 0,5
Comp. Low 20 --> 15
Rebound: 20 --> 30
|
Hij zegt dan dat de instellingen zijn gezien vanaf geheel gesloten.
Voor de dempingsinstellingen is dat dus vanaf geheel dichtgedraaid, dus geheel rechtsom gedraaid neem ik aan (clockwise, vervolgens clickjes counterclockwise). Maar voor de veervoorspanning geldt dit niet. Bij een zwaar persoon draai je hem volgens bovenstaande lijst 10 slagen naar rechts, dus helemaal strak. Of wordt er bedoeld vanaf helemaal in de richting van de "-" gedraaid ?
Mijn vertaling van bovenstaande lijst volgens de rechtsom denkwijze:
Veervoorspanning strakker voor zowel voorvork als achtervork. Klopt
Compression damping voorvork lager en rebound hoger. Klopt volgens mij niet, moet exact andersom zijn.
Compression dampings achter hogere dempingswaarde en rebound waarde lager. Klopt volgens mij.
Ga vanavond verder spelen. Of maak ik een cruciale denkfout ?
Onno _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
dukerider
Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Di, 18 Mrt. 2008, 11:04 Onderwerp: Re: vering |
|
|
Onno schreef: | Dit was het lijstje:
Quote: |
Oude setting: --> Nieuwe setting:
Voor:
Veer voorsp. 5 omw. --> 10 omw.
Comp. 13 --> 20
Rebound. 18 --> 12
Achter:
Veer voorsp. 7 --> 15
Comp. HI 1,5 --> 0,5
Comp. Low 20 --> 15
Rebound: 20 --> 30
|
Hij zegt dan dat de instellingen zijn gezien vanaf geheel gesloten.
Voor de dempingsinstellingen is dat dus vanaf geheel dichtgedraaid, dus geheel rechtsom gedraaid neem ik aan (clockwise, vervolgens clickjes counterclockwise). Maar voor de veervoorspanning geldt dit niet. Bij een zwaar persoon draai je hem volgens bovenstaande lijst 10 slagen naar rechts, dus helemaal strak. Of wordt er bedoeld vanaf helemaal in de richting van de "-" gedraaid ?
Mijn vertaling van bovenstaande lijst volgens de rechtsom denkwijze:
Veervoorspanning strakker voor zowel voorvork als achtervork. Klopt
Compression damping voorvork lager en rebound hoger. Klopt volgens mij niet, moet exact andersom zijn.
Compression dampings achter hogere dempingswaarde en rebound waarde lager. Klopt volgens mij.
Ga vanavond verder spelen. Of maak ik een cruciale denkfout ?
Onno |
Ik rijdt al enkele jaren rond met deze instellingen als basis, zonder probleem.
Het is weldegelijk alle instelmogelijkheden volledig indraaien(rechtsom) en dan de benodigde clicks of omwentelingen terug uitdraaien(linksom).
Let wel met deze instelling rijdt je zogoed als zonder veervoorspanning vooraan, geen probleem vindt ikzelf, maar er zijn mensen die dit niet echt vertrouwen.
Het enige waar ik op moet letten is met deze instelling niet te hard over een zandweg te blazen, want dan slaat het stuur gewoon uit je handen.
Maar de motor wordt toch voor 95% gebruikt om over de weg te blazen dus _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Di, 18 Mrt. 2008, 12:50 Onderwerp: veervoorspanning |
|
|
OK,
Dus de veervoorspanning is het probleem.
Deze staat bij mij nu maximaal, terwijl hij dus bijna minimaal moet staan.
Vreemd voor iemand van 95 kilo, je zou andersom verwachten.
Ik probeer het met minimale veervoorspanning nog een keer. Als dat niks is, doe ik de basisinstelling weer.
Onno _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
HP
Geregistreerd op: 1-7-2007 Berichten: 73
|
Geplaatst: Di, 18 Mrt. 2008, 16:50 Onderwerp: Re: veervoorspanning |
|
|
Onno schreef: | OK,
Dus de veervoorspanning is het probleem.
Deze staat bij mij nu maximaal, terwijl hij dus bijna minimaal moet staan.
Vreemd voor iemand van 95 kilo, je zou andersom verwachten.
Ik probeer het met minimale veervoorspanning nog een keer. Als dat niks is, doe ik de basisinstelling weer.
Onno |
Snap hier niets van. Ik rij met mijn 81 kg het volgende:
Voor:
Voorspanning veer 2 volledige slagen terug van maximale voorspanning.
Compressie: 5 kliks terug van volledig dicht (maximale compressie)
Reboud: 3 kliks terug van volledig dicht (naar + gedraaid)
Achter:
Voorspanning veer. Maximale voorspanning en dan 3 volledige slagen terug. (motor staat dus vrij hoog achter)
Rebound: dicht (geen reboud) en dan 1 x rond draaien met de schroever draaien (360 grd.)
Compressie: dicht (en dan 5 kliks terug)
Hogesnelheid: dicht en dan 1,5 slag terug.
Met deze instelling ligt de motor als een blok op de weg. Duikt niet zo veel bij het (hard)aanremmen voor rotondes / bochten. Geen deinen bij hogesnelheids bochten of in de bocht het gas volledig open draaien. Bij drempels geen probleem van een doorslaande voorvork. Nagenoeg geen deining als de drempel in een bocht ligt en je te hard gaat. Je springt er zo overheen.
Volgens mij moet je toch als je de weerstand van de ingaande slag verhoogt ook de weerstand van de uitgaande slag verhogen??? Anders stuitert de motor over de weg en komen de banden los van het asfalt??
Wat mij wel opvalt is dat alle (demo) motoren veel soepeler geveerd zijn dan mijn motor. De motor deint dan veel meer, wat voor mij geen prettig gevoel is. Het strakke sturen is dan weg.
Misschien een dagje LC8 organiseren om de diverse instellingen van een ieder te beoordelen??
HP |
|
Naar boven |
|
|
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Di, 18 Mrt. 2008, 20:23 Onderwerp: |
|
|
Even voor de goede orde. 15 klikken is bijna dicht, ofwel eerst helemaal naar 0 (linksom open draaien) en dan 15X rechtsom.
In/uitgaande demping moet je zien als een soort reduceerventiel waar de vorkolie doorheen stroomt. Draai je het ventiel dicht (aantal klikken rechtsom) dan kan de olie er lastiger doorheen stromen en wordt de instelling dus stugger.
Neem vooral de tijd, een goede afstelling vindt je niet op een avond. Ga altijd terug naar de standaard afstelling als je er niet meer uitkomt. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6745 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 18 Mrt. 2008, 20:28 Onderwerp: |
|
|
probeer gewoon eens te starten met de fabriek-instellingen zoals ze in het boekje worden aangegeven.
De vering (niet de demping...) kan je op je eigen maat instellen door er vanuit te gaan dat de motor MET bereiden 1/4 tot max 1/3 van de veerweg moet inveren.
Dit kan je best even samen met iemand nameten.
Van daaruit ga je rustig de instellingen veranderen... en niet allemaal tegelijk!
Neem geen enorme stappen maar doe eens 3-5 klikjes erbij of eraf, en ga dan weer eens rijden.
Heb je een redelijke setting, schrijf die op, en rij er eens een tijdje mee rond.
Klikjes tel je altijd vanuit "dicht"/hard. Dus idd eerst helemaal rechton/clockwise, en daarna linksom/couterclockwise terugtellen.
succes. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Di, 18 Mrt. 2008, 20:33 Onderwerp: |
|
|
Hmmmmm....... moet ik toch nog eens terug kijken in het boekje. Het is toch hoe meer klikken hoe stugger de in/uitgaande demping??? _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6745 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 18 Mrt. 2008, 21:27 Onderwerp: |
|
|
"meer klikken"zegt niks... hangt er vanaf welke kant je op draait!
hoe verder IN/vast/rechtom/clockwise je draait, hoe harder/sterker de dempingsactie wordt.
Dit is alijd gezien vanaf de kop van de schroef, alsof je een normale schroef draait: aandraaien = harder.
Alle tellingen beginnen dus vanuit de hardste instelling. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
gijssie2
Geregistreerd op: 7-3-2008 Berichten: 293 Woonplaats: Beverwijk
|
Geplaatst: Di, 18 Mrt. 2008, 22:51 Onderwerp: |
|
|
Als het goed is krijg ik deze week mijn Adventure 990S,wie kan me vertellen hoe ik mijn vering moet instellen?? Ik rijd sportief normaal gesproken en weeg 124 kg.Ik wil ook met een duo kunnen rijden.Wie kan me een goede afstelling leveren??
Gijs. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6745 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 18 Mrt. 2008, 23:18 Onderwerp: |
|
|
kijk effe in het handboek.... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Wo, 19 Mrt. 2008, 10:01 Onderwerp: instellen |
|
|
Quote: | hoe verder IN/vast/rechtom/clockwise je draait, hoe harder/sterker de dempingsactie wordt.
|
Dat klopt inderdaad, maar voor de veervoorspanning werkt het net weer andersom, om het even makkelijk te maken. Het is wel: hoe meer rechtsom, hoe sterker de pre-load, maar ze rekenen dus vanuit de meest linker stand en het aantal omwentelingen zijn naar rechts.
zie: http://www.crossmanualer.se/crossmanualer/KTM/other//KTM%20990%20Adventure%20-%20Adventure%20S%202007.pdf
Ik vemoed dat de aanbevolen tabel ergens afwijkt van de manual van KTM, want ik vond het niet lekker rijden. Of ik wijk af, ook zeer goed mogelijk is . Heb alles weer op basis gezet en het gehobbel (door een te hoge preload op de voorvork denk ik), is weg. 't is wat, die vering.
Onno _________________ KTM-FAN
Laatst aangepast door KTM_FAN op Wo, 19 Mrt. 2008, 12:14, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3652
|
Geplaatst: Wo, 19 Mrt. 2008, 10:20 Onderwerp: |
|
|
als je op de adv de voorvorkveren te slap zet, dan krijg je waarschijnlijk last van het bekende slingereffect wat al meerdere malen besproken is.
( ik bedoel slingeren van het voorwiel rond de 80km/h,
herkenbaar aan trillend/schuddend stuur).
Ook als je voorband te zacht is komt dit naar voren.
Ik heb de voorveren maximaal staan (straatgebruik) en dit bevalt prima. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
|