lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Ketting spannen
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Feb. 2008, 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="f@zertje"]
Truuk met touwtje/elastiek is al erg oud tongue3 quote]

Maar nog steeds veruit de beste. Je kunt er tegenwoordig ook utilijnlasertjes voor kopen!

Overigens doe je dat natuurlijk niet iedere keer.. het is alleen om een keer te checker of die markers een beetje goed staan.

Ik ben wel benieuwd, of die markers idd goed staan.
Als je met de schuimaat meet, moet je natuurlijk wel oppassen dat je niet op een lasrand oid afsteunt

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Feb. 2008, 18:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ze staan goed thumbsup
tov voorwiel (met stiek en tov hart as)
tov achterbruglagering. grin

_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Wout



Geregistreerd op: 1-3-2007
Berichten: 219
Woonplaats: Lage Zwaluwe

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Feb. 2008, 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet er ook niet meer gewicht aan toekennen dan nodig is hoor, uit de racerij zijn verhalen bekend van monteurs die met het schaamrood op de koontjes uhoh2 kwamen vertellen dat ze de wielen niet in lijn hadden gezet (en soms behoorlijk uit lijn) en dat de rijder shocked2 niets had gemerkt in het rijden. En die rijder was toch niet de eerste de beste nieuweling.

groet
Wout
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Feb. 2008, 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Jaren geleden op m,n ouwe XL500 honda, (ja ik heb ook armoede gekend wink3 ) zaten van die genummerde exentrische schijven aan weerskanten op de achteras.
Iedere dombo kon daarmee zonder problemen kettingstellen,
Ik vond het dus wel makkelijk pleased

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Wout



Geregistreerd op: 1-3-2007
Berichten: 219
Woonplaats: Lage Zwaluwe

BerichtGeplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

Daan,

Zeker in "de dagen van jou armoede" zagen de jappen er geen enkel probleem in motoren af te leveren met 10mm verschil tussen links en rechts. Het duitse blad DAS MOTORRAD bracht gloedje nieuwe machines naar een schadehersteller en kregen te horen dat "deze machine een zwaar ongeluk moet hebben gehad, stars zo krom". Handige schijven geven dus ook geen zekerheid.

groet,
wout
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
Dit is de goeie speling, zie foto.
Of er nu een 16 of 17 op zit maakt niets uit.
Met een maatlatje klooien is dus niet nodig wink3

Je moet dus net onder het beschermertje door kunnen kijken,
over de ketting heen.
Alleen met een groter atw zal die speling groter moeten lijkt mij.


staat de moto hier op de middenbok of op zijn zijpoot?

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hij moet op de middenbok natuurlijk.

tenminste: De meting is alleen constant als de motor helemaal is uitgeveerd. Dat kan theoretisch ook op de zijstandaard, maar handig is dat niet.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Jij zegt "op de middenbok natuurlijk", maar mijn boekje zegt van de spanning te meten als ie op zijn zijpoot staat.... rolleyes5
_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
Jij zegt "op de middenbok natuurlijk", maar mijn boekje zegt van de spanning te meten als ie op zijn zijpoot staat.... rolleyes5


De inhoud van dat boekje stamt nog uit de tijd dat een middenbok op de lc8 adv slechts een optie was.

Daarom is de beschrijving zo gemaakt dat je ook zonder midden bok ketting kunt spannen.
Op de bok is echter handiger en zuiverder.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Za, 23 Feb. 2008, 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt me wel onnauwkeuriger maar anderzijds zal de ketting waarschijnlijk al strakker staan (wiel verder naar binnen) op de zijstandaard.

Aangezien de 35-40mm is aangegeven op de zijstandaard maakt het misschien toch iets uit?

Mijn ketting (17-42) kan ruim 40 mm heen en weer (zoals in handboek) en komt dan toch net niet onder die plastic plaat uit zoals in het begin van dit topic aangegeven.

Wat is nu correct/wijs?

Groeten Koen

P.S. ben nog niet in de weer geweest met spanbanden

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Feb. 2008, 11:11    Onderwerp: Reageer met quote

Koen schreef:


Wat is nu correct/wijs?

Groeten Koen

P.S. ben nog niet in de weer geweest met spanbanden


Koen,
als je het echt voor 300% zeker wilt weten, motor op de bok, en de achterschokbreker er uit halen,(lijkt mij dankzij pds niet eens zo veel werk).

Dan kun je het wiel makkelijk het hele veertraject laten afleggen door het domweg op te tillen.(is handiger als met spanriemen)
neem dan ook een veiligheidsmarge in acht, ivm evt onzuiver geboord achtertandwiel (maakt dan iets hoogteslag),vooral bij imitatie tandwielen komt dit wel eens voor, en zoals ik eerder aangaf, modder ertussen maakt de spanning ook strakker.

En je zult dan mijninziens merken dat wat het boekje aangeeft een tikkie aan de strakke kant is.
Enne...beter iets te slap als iets te strak hoor wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
alex1980



Geregistreerd op: 17-7-2008
Berichten: 52
Woonplaats: Tervuren

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Jul. 2008, 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

'k heb me een 2de hands 950 adventure gekocht.
het is m'n eerste moto, dus sorry voor de rookie vragen.


maar toch heb ik het vermoeden dat er iets loos is met de ketting grin3

ze is sowieso versleten, de 12de krijgt hem een onderhoud, maar ik zou nog graag een beetje bollen in tussen tijd.

nu gisteren bleek dat de stelschroefvijzen gewoon los staan, (je kan ze gewoon los, vast draaien) en ze beide zeker niet gelijk staan aan beide kanten. anxious

verder 'rust' de ketting op de bovenaan op de achterbrug, is dit normaal? anxious
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Jul. 2008, 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo alex,

met stelschroefvijzen??? zul je wel de borgmoeren bedoelen?

Die horen niet los te staan, en als ik je verhaal zo lees moet je de ketting gewoon opnieuw spannen, of in ieder geval je wiel rechtzetten.

Dus...wielmoer oplossen, de boel recht en op spanning zetten (lees tips begin van dit topic), borgmoeren/vijzen vastzetten.

De ketting mag niet op het alu van de brug rusten, maar wel op de plastic slider aan het begin van de brug, rust hij wel op het alu, dan zal hij wel veeeels te slap hangen.

suxes wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
alex1980



Geregistreerd op: 17-7-2008
Berichten: 52
Woonplaats: Tervuren

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Jul. 2008, 14:11    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
Hallo alex,

met stelschroefvijzen??? zul je wel de borgmoeren bedoelen?

Die horen niet los te staan, en als ik je verhaal zo lees moet je de ketting gewoon opnieuw spannen, of in ieder geval je wiel rechtzetten.

Dus...wielmoer oplossen, de boel recht en op spanning zetten (lees tips begin van dit topic), borgmoeren/vijzen vastzetten.

De ketting mag niet op het alu van de brug rusten, maar wel op de plastic slider aan het begin van de brug, rust hij wel op het alu, dan zal hij wel veeeels te slap hangen.

suxes wink3



is het safe om op die manier nog enkele km's te rijden? 'k mag binnen 2 weken op onderhoud?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Jul. 2008, 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Nog 2 weken rondrijden met een veels te slappe misschien wel scheef gespannen ketting zou ik niet doen.

Laat er even iemand naar kijken, als je het zelf niet aandurft

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif