lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Ketting spannen
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 990
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 5:09    Onderwerp: Ketting spannen Reageer met quote

Heb ff met de zoekfunctie gezocht, maar niet dat gevonden wat ik wilde weten. bucktooth

Sinds 1500km heb ik een nieuwe ketting en een groter tandwiel achter.
Hoe strak/los moet ik deze spannen. Op dit moment kan ik hem, over een lengte van+/-20cm, tegen de onderkant van de brug aan leggen.

Wat mij opvalt is dat de trillingen in de motor een stuk minder zijn bij een bepaald toerental (5000rpm).

Groet; Koen W

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 8:12    Onderwerp: Reageer met quote

Als de motor in vrij op de bok staat dan moet je nog net licht kunnen zien tussen de plastic beschermer (dat flapje) en de ketting als je er vanf de zijkant tegenaan kijkt.

Dit is echter met verzet 16-42.

Bij bv 44 zal er iets meer ruimte moeten zijn, wacht maar ff reacties af van de zandhazen onder ons wink3

Misschien heeft je vorige set wel altijd te strak gestaan, (ivm die trillingen bucktooth ).

Te strak is slechter als te los, kan je je wiellagers/achterbruglagers kosten, en voor de uitgaande as is het ook niet best.

En in de modder moet de ketting nog iets slapper als standaard.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 990
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 15:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik rij 17/45. Ben daar dik tevreden over. Weet zeker dat die ketting altijd "te slap" heeft gestaan. Wat dat betreft ben ik misschien te voorzichtig.
Bedankt voor je antwoord.

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dennis The Menace



Geregistreerd op: 11-9-2007
Berichten: 202
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

Controleer of de ketting niet te strak staat door de motor zover in te veren dat de achteras, achterbrug as en de voortandwiel as in een lijn staan. Dit is het strakste moment van de ketting.
_________________
Niets doen kost net zoveel tijd !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou de gewoon de standaard vereiste kettingspeling van 35-40mm instellen, te meten ter hoogte van het boutje waarmee de onderkant van de kettingafscherming vastzit.
De exacte grootte van de tandwielen heeft er toch niks mee te maken ? Zolang de ketting de goeie speling heeft kan de vering werken en da's het voornaamste dacht ik zo...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is de goeie speling, zie foto.
Of er nu een 16 of 17 op zit maakt niets uit.
Met een maatlatje klooien is dus niet nodig wink3

Je moet dus net onder het beschermertje door kunnen kijken,
over de ketting heen.
Alleen met een groter atw zal die speling groter moeten lijkt mij.



kettingspanning.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  42.13 KB
 Weergegeven:  27646 keer

kettingspanning.jpg



_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Daan, is dat met een 42 of een 45 achter?.. dat maakt namelijk wel verschil!

Verder is er een groot verschil tussen een S en een 'gewone'!

Dennis zegt het precies goed, maar das een beetje lastig te meten als je alleen bent.

LC8-S: met 16/47-42 => ongeveer 0,5 cm onder de plasticflap (zie Daan's plaatje)
LC8-S: met 16/17-45 => ongeveer 1 cm onder de plasticflap (dus net een beetje meer)

Als je dat niet doet, gaat de ketting onder spanning staan bij het inveren en gaat snel je lagering van je tandwieldrager stuk.. of erger: die van de uitgaande as van het blok!

De beste check is idd om de motor ver in te veren en kijken of de ketting nog vrij van spanning is. Dat moet je dan wel een paar maal doen, en het wiel wat verdraaien, want de ketting/tandiwlen zijn niet altijd even rond...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dennis The Menace



Geregistreerd op: 11-9-2007
Berichten: 202
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Achterstevoren (ala Dik Trom) op de motor gaan zitten, voorover gaan liggen en naar het achterwiel grijpen. Vervolgens keihard trekken !!!!!!!!!
En vooral niet om lazeren hahahahaha grin

_________________
Niets doen kost net zoveel tijd !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Za, 9 Feb. 2008, 7:00    Onderwerp: Reageer met quote

Dennis The Menace schreef:
Achterstevoren (ala Dik Trom) op de motor gaan zitten, voorover gaan liggen en naar het achterwiel grijpen. Vervolgens keihard trekken !!!!!!!!!
En vooral niet om lazeren hahahahaha grin



Of... spanriem over het zadel en aan weerskanten vastzetten op de achterbrug.
dan vering telkens een beetje inveren en intussen riem aantrekken.
op die manier bereik je de stand waarop de ketting het strakst komt wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Za, 9 Feb. 2008, 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Even wat anders, maar heeft ook met kettingspannen te maken grin3
De markeringen links en recht op de achterbrug kloppen die ?
Normaal gebruik ik de schuifmaat voor het rechtzetten van mijn A wiel icm de markeringen, ik meet dan de afstand van geleidingsblok tov achterkant achtervork., en zet die gelijk.(eigenlijk altijd gelijk met markeringen.

Bij de SE scheelt dat echter links/rechts 2 mm tov van de markeringen.
Wat me opvalt is dat de markeringen er ingeboord zijn, net of ze uitgemeten zijn tov van het achterbruglagering om evt verschillen in lengte eruit te halen.
2 mm is niet veel .maar algauw 1 cm op de velg.
iemand enig idee stars

_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dennis The Menace



Geregistreerd op: 11-9-2007
Berichten: 202
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Za, 9 Feb. 2008, 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou de shuifmaat maar blijven gebruiken, want bij mij klopt er geen snars van. Ik doe het zelf ook met de schuifmaat. sad3
_________________
Niets doen kost net zoveel tijd !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Wout



Geregistreerd op: 1-3-2007
Berichten: 219
Woonplaats: Lage Zwaluwe

BerichtGeplaatst: Za, 9 Feb. 2008, 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

F@zer,

Even langs je wielen kijken met een timmermansoog wink dan zei je zo of je wielen in lijn staan.

Ca. 1 meter achter je achterwiel op ongeveer 20cm van de grond met 1 oog langs je achterwiel en gelijk langs je voorwiel kijken, en dat aan beide kanten. Je moet wel eerst je stuur recht zetten. Als je dan aan de éne kant het exacte spiegelbeeeld van de andere kant ziet staat je wiel recht. Zoniet bijrichten met 1 kettingspanner.
Daarna kun je controleren of de kettingspannermarkeringen gelijk staan.

Is een éénvoudig test, maar om het te omschrijven.......... wreck

m.vr.gr.
Wout
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 9 Feb. 2008, 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

hetzelfde kan je doen met een lange rechte meetlat of een touwtje (met 2 personen uit te voeren):

Span dat onder langs/tegen het achterwiel, zodat het 2x de zijkant van de band raakt.

Kijk nu bij het voorwiel en zet je stuur zo dat het voorwiel parallel aan de lat/het touwtje staat. Schat de afstand tussen het wvoorwiel en het touwtje.
Doe hetzelfde aan de andere kant .. en je moet dezelfde afstand krijgen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Za, 9 Feb. 2008, 23:05    Onderwerp: Reageer met quote

beide methodes zijn niet erg praktich bij een SE zonder midden bok
Truuk met touwtje/elastiek is al erg oud tongue3 en je moet ff het verschil in breedte van de banden uitmiddelen.
Ik zal eens kijken en proberen wat er nu klopt, morgen lekker weer om buiten te spelen. thumbsup
Maar mijn gevoel zegt dat de marks kloppen, ik laat het wel weten .

_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Za, 9 Feb. 2008, 23:17    Onderwerp: Reageer met quote

kun je dit niet meten afstand tussen velg en achterbrug links en rechts wink3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif