Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 990 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 5:09 Onderwerp: Ketting spannen |
|
|
Heb ff met de zoekfunctie gezocht, maar niet dat gevonden wat ik wilde weten.
Sinds 1500km heb ik een nieuwe ketting en een groter tandwiel achter.
Hoe strak/los moet ik deze spannen. Op dit moment kan ik hem, over een lengte van+/-20cm, tegen de onderkant van de brug aan leggen.
Wat mij opvalt is dat de trillingen in de motor een stuk minder zijn bij een bepaald toerental (5000rpm).
Groet; Koen W
_________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 8:12 Onderwerp: |
|
|
Als de motor in vrij op de bok staat dan moet je nog net licht kunnen zien tussen de plastic beschermer (dat flapje) en de ketting als je er vanf de zijkant tegenaan kijkt.
Dit is echter met verzet 16-42.
Bij bv 44 zal er iets meer ruimte moeten zijn, wacht maar ff reacties af van de zandhazen onder ons
Misschien heeft je vorige set wel altijd te strak gestaan, (ivm die trillingen ).
Te strak is slechter als te los, kan je je wiellagers/achterbruglagers kosten, en voor de uitgaande as is het ook niet best.
En in de modder moet de ketting nog iets slapper als standaard.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 990 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 15:21 Onderwerp: |
|
|
Ik rij 17/45. Ben daar dik tevreden over. Weet zeker dat die ketting altijd "te slap" heeft gestaan. Wat dat betreft ben ik misschien te voorzichtig.
Bedankt voor je antwoord.
_________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
Dennis The Menace
Geregistreerd op: 11-9-2007 Berichten: 202 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 19:53 Onderwerp: |
|
|
Controleer of de ketting niet te strak staat door de motor zover in te veren dat de achteras, achterbrug as en de voortandwiel as in een lijn staan. Dit is het strakste moment van de ketting.
_________________ Niets doen kost net zoveel tijd ! |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 20:10 Onderwerp: |
|
|
Ik zou de gewoon de standaard vereiste kettingspeling van 35-40mm instellen, te meten ter hoogte van het boutje waarmee de onderkant van de kettingafscherming vastzit.
De exacte grootte van de tandwielen heeft er toch niks mee te maken ? Zolang de ketting de goeie speling heeft kan de vering werken en da's het voornaamste dacht ik zo...
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 21:45 Onderwerp: |
|
|
Daan, is dat met een 42 of een 45 achter?.. dat maakt namelijk wel verschil!
Verder is er een groot verschil tussen een S en een 'gewone'!
Dennis zegt het precies goed, maar das een beetje lastig te meten als je alleen bent.
LC8-S: met 16/47-42 => ongeveer 0,5 cm onder de plasticflap (zie Daan's plaatje)
LC8-S: met 16/17-45 => ongeveer 1 cm onder de plasticflap (dus net een beetje meer)
Als je dat niet doet, gaat de ketting onder spanning staan bij het inveren en gaat snel je lagering van je tandwieldrager stuk.. of erger: die van de uitgaande as van het blok!
De beste check is idd om de motor ver in te veren en kijken of de ketting nog vrij van spanning is. Dat moet je dan wel een paar maal doen, en het wiel wat verdraaien, want de ketting/tandiwlen zijn niet altijd even rond...
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Dennis The Menace
Geregistreerd op: 11-9-2007 Berichten: 202 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 22:36 Onderwerp: |
|
|
Achterstevoren (ala Dik Trom) op de motor gaan zitten, voorover gaan liggen en naar het achterwiel grijpen. Vervolgens keihard trekken !!!!!!!!!
En vooral niet om lazeren hahahahaha
_________________ Niets doen kost net zoveel tijd ! |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Za, 9 Feb. 2008, 7:00 Onderwerp: |
|
|
Dennis The Menace schreef: | Achterstevoren (ala Dik Trom) op de motor gaan zitten, voorover gaan liggen en naar het achterwiel grijpen. Vervolgens keihard trekken !!!!!!!!!
En vooral niet om lazeren hahahahaha |
Of... spanriem over het zadel en aan weerskanten vastzetten op de achterbrug.
dan vering telkens een beetje inveren en intussen riem aantrekken.
op die manier bereik je de stand waarop de ketting het strakst komt
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
f@zertje
Geregistreerd op: 19-7-2006 Berichten: 341 Woonplaats: Oirschot
|
Geplaatst: Za, 9 Feb. 2008, 20:51 Onderwerp: |
|
|
Even wat anders, maar heeft ook met kettingspannen te maken
De markeringen links en recht op de achterbrug kloppen die ?
Normaal gebruik ik de schuifmaat voor het rechtzetten van mijn A wiel icm de markeringen, ik meet dan de afstand van geleidingsblok tov achterkant achtervork., en zet die gelijk.(eigenlijk altijd gelijk met markeringen.
Bij de SE scheelt dat echter links/rechts 2 mm tov van de markeringen.
Wat me opvalt is dat de markeringen er ingeboord zijn, net of ze uitgemeten zijn tov van het achterbruglagering om evt verschillen in lengte eruit te halen.
2 mm is niet veel .maar algauw 1 cm op de velg.
iemand enig idee
_________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
|
Dennis The Menace
Geregistreerd op: 11-9-2007 Berichten: 202 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Za, 9 Feb. 2008, 22:07 Onderwerp: |
|
|
Ik zou de shuifmaat maar blijven gebruiken, want bij mij klopt er geen snars van. Ik doe het zelf ook met de schuifmaat.
_________________ Niets doen kost net zoveel tijd ! |
|
Naar boven |
|
|
Wout
Geregistreerd op: 1-3-2007 Berichten: 219 Woonplaats: Lage Zwaluwe
|
Geplaatst: Za, 9 Feb. 2008, 22:07 Onderwerp: |
|
|
F@zer,
Even langs je wielen kijken met een timmermansoog dan zei je zo of je wielen in lijn staan.
Ca. 1 meter achter je achterwiel op ongeveer 20cm van de grond met 1 oog langs je achterwiel en gelijk langs je voorwiel kijken, en dat aan beide kanten. Je moet wel eerst je stuur recht zetten. Als je dan aan de éne kant het exacte spiegelbeeeld van de andere kant ziet staat je wiel recht. Zoniet bijrichten met 1 kettingspanner.
Daarna kun je controleren of de kettingspannermarkeringen gelijk staan.
Is een éénvoudig test, maar om het te omschrijven..........
m.vr.gr.
Wout
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 9 Feb. 2008, 22:12 Onderwerp: |
|
|
hetzelfde kan je doen met een lange rechte meetlat of een touwtje (met 2 personen uit te voeren):
Span dat onder langs/tegen het achterwiel, zodat het 2x de zijkant van de band raakt.
Kijk nu bij het voorwiel en zet je stuur zo dat het voorwiel parallel aan de lat/het touwtje staat. Schat de afstand tussen het wvoorwiel en het touwtje.
Doe hetzelfde aan de andere kant .. en je moet dezelfde afstand krijgen.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
f@zertje
Geregistreerd op: 19-7-2006 Berichten: 341 Woonplaats: Oirschot
|
Geplaatst: Za, 9 Feb. 2008, 23:05 Onderwerp: |
|
|
beide methodes zijn niet erg praktich bij een SE zonder midden bok
Truuk met touwtje/elastiek is al erg oud en je moet ff het verschil in breedte van de banden uitmiddelen.
Ik zal eens kijken en proberen wat er nu klopt, morgen lekker weer om buiten te spelen.
Maar mijn gevoel zegt dat de marks kloppen, ik laat het wel weten .
_________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Za, 9 Feb. 2008, 23:17 Onderwerp: |
|
|
kun je dit niet meten afstand tussen velg en achterbrug links en rechts
|
|
Naar boven |
|
|
|