Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Peter
Geregistreerd op: 22-10-2006 Berichten: 248 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 9 Jan. 2008, 19:46 Onderwerp: Gezamelijke inkoop Excel velgen? Wie doet mee? |
|
|
Een extra set velgen is een grote investering. Gezien de belangstelling voor een (nauwelijks) gebruikte set is er wellicht belangstelling voor een gezamelijke inkoop waardoor een scherpe prijs gemaakt kan worden.
Laat even weten of je geinteresseert bent en wat je zou willen hebben aan naven, velgen, remschijven. Ik ga dan wel een even rondbellen.
NB: Indien er weinig financieel voordeel is geef ik de voorkeur aan kopen via mijn dealer.
Voordelen van Excel velgen voor offroad gebruik:
* twee sets wielen : wegbanden en noppen
* Excel velgen zijn sterker waardoor minder snel deuken in de velg bij offroad
* Voor offroadgebruik is de achtervelg eigenlijk te breed waardoor de bandenkeuze beperkt is
* Bij een lekke band is de band heel erg moeilijk van de velg te krijgen doordat er een rand in de originele velg zit die het aflopen tegen moet gaan.
De prijzen bij Sommer ter vergelijking:
velgenset € 999 (1.85*21 en 2.50*18)
schijven 950 voor: 2x € 136,95, achter € 122,50
schijven 990 voor 2x € 160,10, achter € 139,85
Velgenset met demping:
voor € 510,00, achter € 610,00 + demper € 130,00 => totaal € 1250,00
Wat zijn de trouwens voordelen van deze demping?
Wie heeft het laatse jaar een set in Nederland gekocht en wat was je kwijt?
De set van Sommer zal wel niet door Haan gespaakt zijn lijkt me of wel? Heeft een set via Haan voordleen boven een set van Sommer?
Veel vragen, hopelijk ook veel antwoorden.
_________________ En de LC8? Die ploegt onverdroten voort..... |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 9 Jan. 2008, 20:31 Onderwerp: |
|
|
Ik snap het eigenlijk ook niet van Sommer: Het lijkt erop dat ze naast een Excel velg ook een Excel naaf leveren, waarbij als een crossmotor het tandwiel direct aan de naaf geschroefd zit.
Daarbuiten nu ook een versie met speciale excel demper.
Als je de originele naven neemt, dan heb je automatisch zo'n demper! En dan kan je de demper gewoon overzetten van het ene wiel in het andere en dus je kettingset bij elkaar houden.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Kappa
Geregistreerd op: 24-4-2006 Berichten: 162 Woonplaats: Haalderen
|
Geplaatst: Wo, 9 Jan. 2008, 22:07 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat de originele naaf prima voldoet (Voor de ABS-ers onder ons ook prettig omdat de ABS ring dan zeker past).
Dus eigenlijk moet je voor de naaf en de schijven naar een KTM dealer en het spaken naar Haan. Ik wil wel proberen bij Brouwer te vragen maar ik zit nogal in een tijdnoodfase komende weken.
_________________ Erik
---------------
The ride is the reason. The destination the excuse. |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Do, 10 Jan. 2008, 3:00 Onderwerp: |
|
|
ik wist niet dat ze bij excel ook naven maken ???? nooit van gehoord
ik denk dat je beter even een mailtje naar haanwheels stuurd
hier een voorbeeld op de foto zonder demper en met demper
naven zijn van Haan zelf
www.haanwheels.com
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
22.84 KB |
Weergegeven: |
11698 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
11.31 KB |
Weergegeven: |
11698 keer |
|
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 10 Jan. 2008, 21:01 Onderwerp: |
|
|
Kappa schreef: |
Dus eigenlijk moet je voor de naaf en de schijven naar een KTM dealer en het spaken naar Haan. Ik wil wel proberen bij Brouwer te vragen maar ik zit nogal in een tijdnoodfase komende weken. |
Ik heb een mailtje aan Brouwer gestuurd voor een prijsopgaven. Ik hou jullie op de hoogte.
Vraag zal natuurlijk zijn: om hoeveel stuks gaat het werkelijk: dus misschien kunnen we dat alvast eens optellen.
Hoe meer het er zijn, hoe beter de prijs zal zijn...
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Peter
Geregistreerd op: 22-10-2006 Berichten: 248 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 10 Jan. 2008, 23:16 Onderwerp: |
|
|
Sorry jongens, maar ik ben inmiddels voorzien van velgen. Ik onderneem dus verder niets meer.....
_________________ En de LC8? Die ploegt onverdroten voort..... |
|
Naar boven |
|
|
klimrek
Geregistreerd op: 13-8-2007 Berichten: 26 Woonplaats: Dedemsvaart
|
Geplaatst: Do, 10 Jan. 2008, 23:21 Onderwerp: |
|
|
op zich vind ik dit wel een interessant verhaal, echter kan iemand mij uitleggen wat volgens jullie het handigst is;
-deze 2e set met dezelfde maat gebruiken voor noppenbanden?
-of juist een andere set gebruiken die geschikt is voor meer types wegbanden (misschien ook tubeless) en de originele gebruiken voor de noppenbanden?
_________________ slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 10 Jan. 2008, 23:27 Onderwerp: |
|
|
De originele is te breed voor noppenbanden, en gaat daardoor op den duur ook stuk (deuken/onrond).
De originele velg is prima voor wegbanden (der past vanalles, zie bandenlijstje). Alleen echte supersport/race/circuit banden niet, maar daarvoor is het denk ik toch niet de motor (??).
Je hebt wel idd altijd een biba nodig, maar das toch geen probleem?
Effin: vraag is nu
Wie willen er een setje offroad velgen in de genoemde maten
(bij allemaal verschillende maten krijgen we natuurlijk ook nooit kortingen he)
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Peter
Geregistreerd op: 22-10-2006 Berichten: 248 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 11 Jan. 2008, 11:16 Onderwerp: |
|
|
Afhankelijk van hoe vaak je wilt wisselen en het plezier dat je denkt te hebben aan het omwisselen kun je natuurlijk nogal wat geld besparen door je originele remschijven elke keer over te zetten.
_________________ En de LC8? Die ploegt onverdroten voort..... |
|
Naar boven |
|
|
Kappa
Geregistreerd op: 24-4-2006 Berichten: 162 Woonplaats: Haalderen
|
Geplaatst: Vr, 11 Jan. 2008, 21:37 Onderwerp: |
|
|
Interesse, maar hangt uiteraard van de uiteindelijke prijs af.......
_________________ Erik
---------------
The ride is the reason. The destination the excuse. |
|
Naar boven |
|
|
erwindob
Geregistreerd op: 29-11-2004 Berichten: 298
|
Geplaatst: Za, 12 Jan. 2008, 0:58 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Afhankelijk van hoe vaak je wilt wisselen en het plezier dat je denkt te hebben aan het omwisselen kun je natuurlijk nogal wat geld besparen door je originele remschijven elke keer over te zetten. |
Als je genoeg km's maakt met je LC8 zijn extra remschijven gratis. Ze verslijten toch wel.
Voordeel van schijven omzetten is wel dat je blokken en schijven direct na het wisselen al goed op elkaar ingesleten zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Booom
Geregistreerd op: 6-1-2008 Berichten: 228 Woonplaats: IJsselstein
|
Geplaatst: Za, 12 Jan. 2008, 11:09 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | De originele is te breed voor noppenbanden, en gaat daardoor op den duur ook stuk (deuken/onrond).
De originele velg is prima voor wegbanden (der past vanalles, zie bandenlijstje). Alleen echte supersport/race/circuit banden niet, maar daarvoor is het denk ik toch niet de motor (??).
Je hebt wel idd altijd een biba nodig, maar das toch geen probleem?
|
De velg 2003 2004 is smaller (4) kunnen hier wel makkelijk noppen op en zijn de banden zelf te wisselen, zit die rand eraan?
Of vallen deze velgen af omdat ze te "zacht/slap" zijn.
Grt
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 12 Jan. 2008, 11:24 Onderwerp: |
|
|
De 2003 en 2004 hebben achter een 4" velg, daarna een 4.25" velg.
Ter vergelijk: de breedste Excel velg voor offroad is 2.5"
maw 4 fo 4.25 maakt dus weinig uit, en is allebei erg breed. Het gaat best, en dat de band dan wat vierkant staat is ook niet erg, maar ideaal is het niet.
Grooste probleem is dat door de breede velg, de kracht (het moment eigenlijk) op de velgrand erg groot wordt bij een steen oid, zodat de velg snel deuke krijgt. Daarbij zijn de eerste series 2003 ook nog eeens van zachter materiaal.
Verder hebben beide originele velgen zo'n extra rand, waardoor het lastig is om de band af te leggen. Die rand kan je er overigens ook wel uitslijpen.
Ik heb eerst een setje originele velgen stuk gereden (toch nog 1,5 jaar mee gereden hoor!) , en daar later Excels omheen gespaakt.
Dus als je een keertje offroad wil rijden, en niet al te hard gaat etc, kan je best eens een 140/80 offroad band (of een 150/70 natuurlijk) om de originele velg leggen, met het risico dat je er toch een deuk in rijdt.
Als je echter aan serieus allroad/offroad werk gaat denken, en je gaat voor 2 wielensetjes, kies dan meteen voor de hierboven genoemde Excel velgen.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
f@zertje
Geregistreerd op: 19-7-2006 Berichten: 341 Woonplaats: Oirschot
|
Geplaatst: Ma, 21 Jan. 2008, 21:27 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ik wel intresse voor een wissel setje voor de SE.
Mogen dan wel schijven bij zitten.
_________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 21 Jan. 2008, 23:51 Onderwerp: |
|
|
De SE heeft hele andere wielen, dus bij een gezamelijke actie telt dat niet echt mee.
Maar ik krijg nu de indruk dat de animo gezakt is, nu enkelen al voorzien zijn.
Natuurlijk zijn er een boel die wel een setje wielen willen, maar niet voor 1000 euro, en nieuw wordt het gewoon echt niet goedkoper.
Zoals gezegd: Als er 3 to 5 gegadigden zouden zijn (zelfde type etc), zouden we eens wat kunnen proberen te regelen, maar voorlopig is dat niet zo.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|