lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Kettingen en tandwielen / tandwielverhouding
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Dec. 2018, 14:32    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf rij ik zelden tot nooit snelweg, op noppenbanden met enkele voor-remschijf liever ook niet dozey. Eigenlijk rij ik soms sneller offroad als op het asfalt. tongue3 Buitendat vindt ik de toerentallen nu dik in orde. Hij pakt mooi snel op, ook in een hogere versnelling waar je eigenlijk te laag in toeren zit tijdens het offroad rijden. Of je gaat steeds sneller door de bochten. juggle

Dat ding heeft nu trekkracht als een kanon! smoking Met 80 km/h kun je zonder moeite een weely trekken. mad Hier in de buurt zie je niet zoveel policeman al wordt het nog wel eens janken. inquisitive

Toerentallen zijn nu ongeveer. (16-47 sprockets)
4.000 rpm = 95 km/h
5.000 rpm = 110 km/h


Er zijn ook 48 tandwielen van Ironman Sprockets (hier te koop), dat schijnen super harde tandwielen te zijn. Ze zijn er ook als voortandwiel. Echter op advrider heb ik ergens gelezen als om welke reden dan ook het voortandwiel iets los komt je as zelfs opgevreten wordt. Het tandwiel is bijna harder als de uitgaande as.

Naja, als het voortandwiel los zit klopt er iets niet. Er zit altijd iets speling op, anders zou het een vaste passing zijn. bucktooth Gewoon goed op newtonmeters vast zetten (even met de achterrem blokkeren), met loctite + ring borgen en dat ding gaat nergens meer heen. Enfin, omdat ik mijn vingers daar niet aan wil branden aan afgevreten assen heb ik nog altijd een JT Sprockets JTF1904 (16 tands) gebruikt.

Zo'n tandwieltje koop je voor een slordige 20,- euro, daardoor kan je eerder wisselen en net wat je zegt Dr_Bean icm met een DID ZVMX ketting een super combinatie! Van dat ketting had ik eerder van je ergens op het forum gelezen, inmiddels ben ik erachter gekomen dat ik je geen ongelijk kan geven. wink3

Volgens mij is de ZVMX opvolger van de ZVM2, maar weet ik niet zeker.

Al met al ben ik sowieso erg content met het huidige setje. Er zijn ook mensen die rijden offroad met 16-42, geinig, al was 16-45 een stuk leuker en 16-47 is al heel grappig.
Voor de fun wil ik nog wel eens met een 16-50 proberen ofzo, gewoon omdat het kan! Al kan je waarschijnlijk de eerste versnelling dan ook weg flikkeren. clown
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michel3vb



Geregistreerd op: 26-6-2016
Berichten: 198

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Dec. 2018, 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik rij nu met de 17 - 45 combo maar voor offroaden vind ik dat nog steeds te lang. Volgende set wordt 16 - 45.
Met de huidige set (supersprox achter, origineel voor en ZVMX ketting) heb ik er nu 18.000km op zitten. Qua onroad / offroad verhouding gok ik op 50/50. Gebruik de 990 namelijk altijd om ook naar een offroad gebied toe te rijden.

Hoelang doen jullie met een set? Zou een voortandwiel wissel de levensduur heel erg vergroten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Dec. 2018, 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij is het allemaal heel erg lang geleden maar 13 jaar geleden reed ik met 16 _ 45 en dat beviel mij toen prima om de slijtage een beetje in toom te houden denk ik dat je voor zo groot mogelijk moet pakken. Nu las ik dat je ook 48 tands kunt kopen dat wist ik toen niet.
Vandaar de gedachte dat 17_ 48 wel redelijk overeen zou komen met 16_45 . Ik hoef in iedergeval niet bang te zijn dat er iets geraakt wordt begrijp ik.
Dank voor alle antwoorden maar mijn vraag over ervaringen met 17_48 is er dan waarschijnlijk niet of stiekum toch rolleyes

Groet Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Dec. 2018, 23:35    Onderwerp: Reageer met quote

michel3vb schreef:
(...)
Hoelang doen jullie met een set? Zou een voortandwiel wissel de levensduur heel erg vergroten?

Met de 16-45 set heb ik ruim 20.000km gereden. Dat arme ketting had flink op zijn falie gekregen in Spanje en Portugal. Zat bijna aan de maximale lengte. Lees de handleiding en meet het eens op.

Na die set ben ik over gestapt naar 16-47 + nieuw ketting. Want mijn ervaring is als de motor zoveel strakker rijdt met een nieuw ketting, dus ik was een beetje verwend en wou na de vakantie lekker kunnen rijden. 2thumbsup


Als het voortandwiel versleten is en het achtertandwiel niet, dan loopt het niet meer mooi op elkaar. Daarom is een goede investering om even voor een paar tientjes een nieuw voortandwiel erop te zetten. Kleine moeite, groot plezier.

Soms zijn de puntjes nog mooi, maar is het holletje van het tandwiel langer geworden of helemaal niet mooi rond meer. Bestudeer het maar eens zou ik zeggen.


Quote:
Dank voor alle antwoorden maar mijn vraag over ervaringen met 17_48 is er dan waarschijnlijk niet of stiekum toch

47/16 = 2,9375
48/17 = 2,8235
45/16 = 2,8125

Geen ervaring mee, maar zou je kunnen doen. In ieder geval begrijp ik je gedachtegang. Een Supersprox achtertandwiel is ook te verkrijgen in 48 (zie link even terug) en maakt qua verhouding niet veel uit. Kan je proberen, post je bevindingen en wie weet, misschien volgen er meer. grin

Je zal het asfalt niet meteen raken in de bocht. pimp2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Za, 29 Dec. 2018, 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:


Hou je wel een beetje in mbt de wheelies... policeman policeman vinden dat niet echt leuk weet ik ook uit ervaring thinking2 grin


been there done that.... evilgrin
door de jaren heen een keer of 6 ? aangehouden daarvoor,
ongeveer de helft van de keren standje gekregen en beloofd
dat ik het noooit meer zou doen...
andere helft van de keren bekeuring, maar nooit duur,
alhoewel als je de verkeerde treft, het je zomaar je rijbewijs
kan kosten tegenwoordig...

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DjanGO!!!



Geregistreerd op: 5-6-2019
Berichten: 42
Woonplaats: omgeving Weert

BerichtGeplaatst: Zo, 5 Feb. 2023, 1:01    Onderwerp: kettingen en tandwielen / tandwyielverhouding Reageer met quote

Tandwiel-set en ketting besteld. Ging voor origineel 17 - 42 maar 42 bleek niet voorradig en daarom 45 tands achtertandwiel besteld. Helaas geen rekening gehouden met het feit dat originele lengte van 118 schakels te kort is voor deze combinatie...
Komende week wordt 42 tands pas geleverd dus even een andere oplossing gevonden.



5a1c1f91-9595-46f9-9b4d-91508acef97b.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  100.58 KB
 Weergegeven:  253 keer

5a1c1f91-9595-46f9-9b4d-91508acef97b.JPG



_________________
Latcho Drom
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Zo, 5 Feb. 2023, 10:09    Onderwerp: Reageer met quote

wat is nou die oplossing?
of bedoel je dat het spannerblok omgedraaid zit?
17/45 heeft hetzelfde effect als 16/42 ongeveer, waar ik al 20 jaar mee rij,
geef die 45 die je er nu tijdelijk opgezet hebt een kans, het went snel
een wat kortere eindoverbrenging, je komt oa wat soepeler de bocht uit, enz.
Maarja dat is in dit topic al uitvoerig besproken...

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif