Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Rolf
Geregistreerd op: 27-5-2007 Berichten: 93 Woonplaats: Randstad
|
Geplaatst: Do, 21 Aug. 2008, 21:40 Onderwerp: |
|
|
Bij een nieuw setje is de lengte van schakel 1-18: 17 * 5/8 *2,54cm dat is nagenoeg 270mm.
KTM hanteert dus een rek van 3/4 % als slijtmaat. Dat is best veel, er zijn ook richtlijnen van 1/2 %
Ik heb 30K met het eerste setje gedaan. De laatste 1000km was er niet meer tegen op te spannen, vooral de tandwielen smolten voor je ogen. Maar ja, ik moest nog naar huis. Gebruik: 500km offroad , 1500km gravel e.d., de rest asfalt. Smeren met een spuitbusje.
Standaard zat op mijn LC8 een Regina X-ring ketting.
Ik heb nu een DID met O-ringen er op gezet (werd mij door de KTM dealert zo geleverd). Ik heb er weer 16-42 op gezet, dat bevalt beter dan 17-42, je hoeft met een 16 vtw duidelijk minder vaak terug naar 1. |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Zo, 24 Aug. 2008, 21:12 Onderwerp: |
|
|
oh
er zit nu bij mij een DID-ketting op met KTM-kanwielen. In originele verhouding. Geen probleem mee. Just nog drie dagen gecruised met madam achterop door de Ardennen. Niks no probs, niet met de kanwielverhoudingen en ook niet met de verhouding met mijn madam _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
k²
Geregistreerd op: 20-11-2007 Berichten: 185 Woonplaats: neffenalle
|
Geplaatst: Ma, 25 Aug. 2008, 23:56 Onderwerp: |
|
|
ne mens komt wat tegen...
een ketting met O-ringen _________________ Tên përdu, jhamâi së rëcôbro |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 26 Aug. 2008, 18:08 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het al eens ergens gepost geloof ik.. maar ok nog eens dan:
DID zegt zelf:
tot 1/2 % niks aan de hand
1/2 tot 1 % tijd om na te vervangen (geel)
>1% risico op breuk, zsm vervangen, (oranje)
>2% Onmiddelijk stoppen en vervangen, groot risico, (rood).
Ketting maten:
een ketting wordt aangeduid in 3 getallen: bijv 525, zeg => LBX , waar bij
L= lengte per schakel (hier dus 5)
B= Breedte per schakel (hier dus 2)
X= extra letter: 5 betekent 0.5 bij de breedte op (dus hier 2.5 breed), maar een 8 betekend bijv extra fijn ofzo... (ik ken niet alle aanduidelingen)
Alle maten worden vervolgens gegeven in 1/8 inch.
een 520 ketting is dus 5/8 lang en 2/8 breed
een 630 is dus 6/8 bij 3/8 inch
een 525 is 5/8 lang en 2.5/8 (ofwel 5/16) breed
Standaard LC8 adv ketting is een DID HV ketting, die heel goed is, als je een zwaardere ketting wil (voor offroad, op de weg echt niet nodig!) kan je een DID ZVM2 overwegen (daar rij ik ook rally mee).
Voor info, zie http://www.didchain.com/
je kunt ze goed via e-bay kopen, of rechtstreeks bij dealer of bijv www.ketten-kit.de _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 361
|
Geplaatst: Ma, 5 Sep. 2011, 22:50 Onderwerp: |
|
|
De verhouding 16/45 gaat dat lukken met de orginele kettinglengte? |
|
Naar boven |
|
|
Rob Motard
Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 837 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Di, 6 Sep. 2011, 19:20 Onderwerp: |
|
|
john68 schreef: | De verhouding 16/45 gaat dat lukken met de orginele kettinglengte? |
geen probleem rij ik al langer mee. werkt zeer goed _________________ Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure |
|
Naar boven |
|
|
HS
Geregistreerd op: 25-9-2011 Berichten: 109
|
Geplaatst: Do, 13 Okt. 2011, 12:30 Onderwerp: |
|
|
Heb een 48 tandwiel achterop, weet eigenlijk niet wat er voorop ligt (kan ik zo niet zien meen ik..). Het is leuk rijden, op het achterwiel in z'n 2 zonder koppeling erbij is een makkie. Maar op de snelweg is ie wel onrustig (zoals Dr Bean al eerder heeft opgemerkt).
Ga denk ik ook voor een originele verhouding bij het volgende setje.. Vroeg me wel af of het verbruik dan beter wordt?? Hoeveel toeren zal het schelen?
Draai nu ongeveer (in 6e versnelling):
4600 rpm bij 120 km/u
5000 rpm bij 130 km/u
5400 rpm bij 140 km/u
Verbruik ligt rond de 1:14.. |
|
Naar boven |
|
|
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 990 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Do, 13 Okt. 2011, 16:11 Onderwerp: |
|
|
17 waarschijnlijk. Ik rij met een soort gelijke verhouding (17/45 en een 17"achterwiel) 5500rpm met 130km/h. Zou dus als ik jou was niet terug gaan naar de orginele verhouding want dan ga je nog minder toeren draaien en komt de motor niet meer tot z'n recht, vind ik dan.. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
skippie
Geregistreerd op: 6-2-2011 Berichten: 129 Woonplaats: twente
|
Geplaatst: Do, 13 Okt. 2011, 23:00 Onderwerp: |
|
|
Heb ook deze week een nieuw kettingset gemonteerd maar wel een 16 tands voortandwiel bijbesteld.
Kwam er achter dat deze ook er ook al op zat, en aangezien de mt21 er opzitten voor de komende maanden is een beetje trekkracht wel lekker. |
|
Naar boven |
|
|
wtr500
Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
Geplaatst: Do, 20 Okt. 2011, 21:00 Onderwerp: |
|
|
Boys,
Ik heb inmiddels mijn reserve ketting ook binnen. Een DID ZVMX G&G, echter men had deze niet meer in voorraad in de standaard 118 schakels. Het zijn er dus 116 geworden met een aantal losse schakels erbij.
De vraag in kwestie: Kan een 116 ketting zonder aanpassing gebruikt worden met een tandwielverhouding van 16-42. Volgens mij moet dit lukken, maar kan iemand dat bevestigen?
Thanks. Wouter _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 21 Okt. 2011, 10:01 Onderwerp: |
|
|
vertel me alsjeblieft dat reserve voor in de schuur is, en niet reserve om mee te nemen op reis toch?..... _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
wtr500
Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
Geplaatst: Vr, 21 Okt. 2011, 13:43 Onderwerp: |
|
|
Om mee te nemen ja. Why? _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
|
Johan
Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 544 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Do, 27 Dec. 2018, 20:56 Onderwerp: Tandwiel verhouding 17 - 48 |
|
|
Zijn er ook ervaringen met 17 - 48 . loopt dit overal mooi vrij of kan ie dan toch makjelijker iets raken wat je niet wil. Achtervork , kettingbeschermer.
Anders moet het toch weer 16 - 45. Worden |
|
Naar boven |
|
|
peter6480
Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
Geplaatst: Vr, 28 Dec. 2018, 0:23 Onderwerp: |
|
|
Naar volle tevredenheid heb ik al ruim 6.000 kilometer met 16-47 verhouding op mijn adventure gereden. (118 ketting) De versnellingen zijn iets wat kort, maar wel lekker speels met het offroad rijden.
Gaat prima en zou eigenlijk niet weten waarom een 48 niet gaat passen, al vraag ik mij dan toch al waar je heen wil?
Want ik heb gekozen voor 47 icm 16. Want 48 is beter van niet. 48 / 16 = 3
Hier trouwens gekocht: https://www.mykettenkit.de/kettenrad-rst-899-stealth-7398?number=RST-899-47-GLD
Op advrider heb ik eens gelezen dat 48 wel gaat, al was dat wel op een Super Enduro. Sneup hier verder
PS: Denk erom als je ketting met een groter achtertandwiel niet te strak staat. Anders moet je de achterveer eens verwijderen. Dan kan je de achterbrug vrij op/neer bewegen om te kijken wat de minimale speling van je ketting kan zijn. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 28 Dec. 2018, 9:51 Onderwerp: |
|
|
HI,
leuk oud topic! en altijd weer interessant. destijds waren de grotere achtertandwielen moeilijker te krijgen.. nu niet meer.
die Supersprox Stealth is naar mijn ervaring een HEEL goed tandwiel. DID ZVM2 X-ring ketting er bij, en OP TIJD je voortandwiel 1x extra verwisselen: dat loont echt!
15-45 (=16-48) rijdt prima, maar is wel wat kort voor Duits snelweg gebruik.. : de topsnelheid is NIET lager... hij draait nog steeds niet in de toerenbegrenzer, maar het is wel wat minder relaxed. (who cares.. boven de 220 is het toch niet relaxed...)
16-47 lijkt me daarom idd echt ideaal!
-> groter VTW: minder slijtage aan het onderdeel wat het eerst slijt
-> 16/47 is lekker oneven, dus de ketting verloopt tov de tandwielen
-> het is net iets langer gearing dan 15-45/16-48, dus optimaal voor als je inNL rijdt en van offroad houdt / beetje korte grearing wenst.
Hou je wel een beetje in mbt de wheelies... vinden dat niet echt leuk weet ik ook uit ervaring _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|