lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Kettingen en tandwielen / tandwielverhouding
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rolf



Geregistreerd op: 27-5-2007
Berichten: 93
Woonplaats: Randstad

BerichtGeplaatst: Do, 21 Aug. 2008, 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Bij een nieuw setje is de lengte van schakel 1-18: 17 * 5/8 *2,54cm dat is nagenoeg 270mm.
KTM hanteert dus een rek van 3/4 % als slijtmaat. Dat is best veel, er zijn ook richtlijnen van 1/2 %

Ik heb 30K met het eerste setje gedaan. De laatste 1000km was er niet meer tegen op te spannen, vooral de tandwielen smolten voor je ogen. Maar ja, ik moest nog naar huis. Gebruik: 500km offroad , 1500km gravel e.d., de rest asfalt. Smeren met een spuitbusje.

Standaard zat op mijn LC8 een Regina X-ring ketting.
Ik heb nu een DID met O-ringen er op gezet (werd mij door de KTM dealert zo geleverd). Ik heb er weer 16-42 op gezet, dat bevalt beter dan 17-42, je hoeft met een 16 vtw duidelijk minder vaak terug naar 1.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Aug. 2008, 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

oh

er zit nu bij mij een DID-ketting op met KTM-kanwielen. In originele verhouding. Geen probleem mee. Just nog drie dagen gecruised met madam achterop door de Ardennen. Niks no probs, niet met de kanwielverhoudingen en ook niet met de verhouding met mijn madam rolleyes4

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht




Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 185
Woonplaats: neffenalle

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Aug. 2008, 23:56    Onderwerp: Reageer met quote

ne mens komt wat tegen...
een ketting met O-ringen rolleyes

_________________
Tên përdu, jhamâi së rëcôbro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 26 Aug. 2008, 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het al eens ergens gepost geloof ik.. maar ok nog eens dan:

DID zegt zelf:

tot 1/2 % niks aan de hand
1/2 tot 1 % tijd om na te vervangen (geel)
>1% risico op breuk, zsm vervangen, (oranje)
>2% Onmiddelijk stoppen en vervangen, groot risico, (rood).

Ketting maten:

een ketting wordt aangeduid in 3 getallen: bijv 525, zeg => LBX , waar bij
L= lengte per schakel (hier dus 5)
B= Breedte per schakel (hier dus 2)
X= extra letter: 5 betekent 0.5 bij de breedte op (dus hier 2.5 breed), maar een 8 betekend bijv extra fijn ofzo... (ik ken niet alle aanduidelingen)

Alle maten worden vervolgens gegeven in 1/8 inch.

een 520 ketting is dus 5/8 lang en 2/8 breed
een 630 is dus 6/8 bij 3/8 inch
een 525 is 5/8 lang en 2.5/8 (ofwel 5/16) breed

Standaard LC8 adv ketting is een DID HV ketting, die heel goed is, als je een zwaardere ketting wil (voor offroad, op de weg echt niet nodig!) kan je een DID ZVM2 overwegen (daar rij ik ook rally mee).

Voor info, zie http://www.didchain.com/

je kunt ze goed via e-bay kopen, of rechtstreeks bij dealer of bijv www.ketten-kit.de

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
john68



Geregistreerd op: 22-5-2008
Berichten: 360

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Sep. 2011, 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

De verhouding 16/45 gaat dat lukken met de orginele kettinglengte?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Rob Motard



Geregistreerd op: 16-12-2009
Berichten: 837
Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)

BerichtGeplaatst: Di, 6 Sep. 2011, 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

john68 schreef:
De verhouding 16/45 gaat dat lukken met de orginele kettinglengte?


geen probleem rij ik al langer mee. werkt zeer goed

_________________
Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
HS



Geregistreerd op: 25-9-2011
Berichten: 109

BerichtGeplaatst: Do, 13 Okt. 2011, 12:30    Onderwerp: Reageer met quote

Heb een 48 tandwiel achterop, weet eigenlijk niet wat er voorop ligt (kan ik zo niet zien meen ik..). Het is leuk rijden, op het achterwiel in z'n 2 zonder koppeling erbij is een makkie. Maar op de snelweg is ie wel onrustig (zoals Dr Bean al eerder heeft opgemerkt).

Ga denk ik ook voor een originele verhouding bij het volgende setje.. Vroeg me wel af of het verbruik dan beter wordt?? Hoeveel toeren zal het schelen?

Draai nu ongeveer (in 6e versnelling):
4600 rpm bij 120 km/u
5000 rpm bij 130 km/u
5400 rpm bij 140 km/u

Verbruik ligt rond de 1:14..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 990
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Do, 13 Okt. 2011, 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

17 waarschijnlijk. Ik rij met een soort gelijke verhouding (17/45 en een 17"achterwiel) 5500rpm met 130km/h. Zou dus als ik jou was niet terug gaan naar de orginele verhouding want dan ga je nog minder toeren draaien en komt de motor niet meer tot z'n recht, vind ik dan..
_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
skippie



Geregistreerd op: 6-2-2011
Berichten: 129
Woonplaats: twente

BerichtGeplaatst: Do, 13 Okt. 2011, 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ook deze week een nieuw kettingset gemonteerd maar wel een 16 tands voortandwiel bijbesteld.
Kwam er achter dat deze ook er ook al op zat, en aangezien de mt21 er opzitten voor de komende maanden is een beetje trekkracht wel lekker.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Do, 20 Okt. 2011, 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Boys,

Ik heb inmiddels mijn reserve ketting ook binnen. Een DID ZVMX G&G, echter men had deze niet meer in voorraad in de standaard 118 schakels. Het zijn er dus 116 geworden met een aantal losse schakels erbij.

De vraag in kwestie: Kan een 116 ketting zonder aanpassing gebruikt worden met een tandwielverhouding van 16-42. Volgens mij moet dit lukken, maar kan iemand dat bevestigen?

Thanks. Wouter

_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Okt. 2011, 10:01    Onderwerp: Reageer met quote

vertel me alsjeblieft dat reserve voor in de schuur is, en niet reserve om mee te nemen op reis toch?.....
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Okt. 2011, 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

Om mee te nemen ja. Why?
_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Do, 27 Dec. 2018, 20:56    Onderwerp: Tandwiel verhouding 17 - 48 Reageer met quote

Zijn er ook ervaringen met 17 - 48 . loopt dit overal mooi vrij of kan ie dan toch makjelijker iets raken wat je niet wil. Achtervork , kettingbeschermer.
Anders moet het toch weer 16 - 45. Worden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Dec. 2018, 0:23    Onderwerp: Reageer met quote

Naar volle tevredenheid heb ik al ruim 6.000 kilometer met 16-47 verhouding op mijn adventure gereden. (118 ketting) De versnellingen zijn iets wat kort, maar wel lekker speels met het offroad rijden. thumbsup
Gaat prima en zou eigenlijk niet weten waarom een 48 niet gaat passen, al vraag ik mij dan toch al waar je heen wil?

Want ik heb gekozen voor 47 icm 16. Want 48 is beter van niet. 48 / 16 = 3

Hier trouwens gekocht: https://www.mykettenkit.de/kettenrad-rst-899-stealth-7398?number=RST-899-47-GLD

Op advrider heb ik eens gelezen dat 48 wel gaat, al was dat wel op een Super Enduro. Sneup hier verder

PS: Denk erom als je ketting met een groter achtertandwiel niet te strak staat. Anders moet je de achterveer eens verwijderen. Dan kan je de achterbrug vrij op/neer bewegen om te kijken wat de minimale speling van je ketting kan zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Dec. 2018, 9:51    Onderwerp: Reageer met quote

HI,

leuk oud topic! en altijd weer interessant. destijds waren de grotere achtertandwielen moeilijker te krijgen.. nu niet meer.

die Supersprox Stealth is naar mijn ervaring een HEEL goed tandwiel. DID ZVM2 X-ring ketting er bij, en OP TIJD je voortandwiel 1x extra verwisselen: dat loont echt!

15-45 (=16-48) rijdt prima, maar is wel wat kort voor Duits snelweg gebruik.. : de topsnelheid is NIET lager... hij draait nog steeds niet in de toerenbegrenzer, maar het is wel wat minder relaxed. (who cares.. boven de 220 is het toch niet relaxed...)

16-47 lijkt me daarom idd echt ideaal!
-> groter VTW: minder slijtage aan het onderdeel wat het eerst slijt
-> 16/47 is lekker oneven, dus de ketting verloopt tov de tandwielen
-> het is net iets langer gearing dan 15-45/16-48, dus optimaal voor als je inNL rijdt en van offroad houdt / beetje korte grearing wenst.

Hou je wel een beetje in mbt de wheelies... policeman policeman vinden dat niet echt leuk weet ik ook uit ervaring thinking2 grin

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif