lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Kettingen en tandwielen / tandwielverhouding
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Dec. 2007, 15:50    Onderwerp: Kettingen en tandwielen / tandwielverhouding Reageer met quote

Ik zag nu nieuw bij Sommer 2008: 48 tands, origineel ktm (?) achtertandwiel (staal).


Daaarmee zijn nu dus de volgende overbrengingen beschikbaar:

VTW:
17 , 16

ATW:
42, 45, 48.

17-42 is Origineel, das dus de langste overbrenging.

16-42 is de meest gebruikte keuze voor NL oop de weg

16-45 is ideaal voor echte offroaders, en op de weg nod steeds wel te doen

16-48: Nog geen ervaring, maar ik denk dat ik dit komend jaar met de Tuareg maar eens ga proberen: Geeft in de duinen toch wat meer versnelling keuze.

_________________
Dr_Bean


Laatst aangepast door Dr_Bean op Ma, 17 Dec. 2007, 17:55, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Dec. 2007, 19:04    Onderwerp: Re: Kettinen en tandwielen / tandwielverhouding Reageer met quote

Dr_Bean schreef:


16-28:


Ik zou met 16-28 niet in de duinen gaan rijden hoor grin2
Wel zou je ermee kunnen proberen om een hayabusa op topsnelheid te verslaan tongue2

Geintje, de Dokter bedoelt natuurlijk 16-48 wink3

Lijk me trouwens wel ineens een forse stap, achter 3 groter bucktooth

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Dec. 2007, 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

oeps: gecorrigeerd idd 48 !

en een hayabusa op topsnelheid in de zandduinen verslaan lijkt me niet moeilijk, zelf niet met 16-28 Smile
zo'n ding staan namelijk muur een muurvast bij de eerste duin 2thumbsup

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
HP



Geregistreerd op: 1-7-2007
Berichten: 73

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Dec. 2007, 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Met de snelheids beperkingen in NL kun je toch met gemak 16 - 45 rijden. Zit je in de 6 op het juiste toerental voor max koppel bij 120km??

Het verbruik zal dan m.i. niet toenemen bij origineel?

Volgens mij krijg je veel meer plezier bij het acceleren uit bochten. Voorwiel omhoog en gaan. Ik denk dat je in de bergen veel meer fun krijgt met 16 - 45 dan wat ik nu heb met een 42 achter. Ik ga dat in iedergeval proberen als ik aan vervanging toe ben.

Daarnaast overweeg ik de Akra mapping weer origineel te zetten om het verbruik binnen de perken te houden. Met de 16 - 45 verhouding hoop ik de extra power te compenseren.

Reaktie??

Harm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Dec. 2007, 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

mijn ervaring met 16-45:

Ja, gaat prima, maar je als je hobbie is om schakellui te rijden dan zou ik het niet doen.
Bij normaal optrekken en afremmen in de stad heb je al snel de neiging om maar 1 of 2 versnellingen over te slaan.

op de snelweg (bij 130 a 140 op de teller..), wat lekker gaat in NL naar mijn idee, is het wat onrustiger.
Op de duitse autobahn 160/170 km/h wordt het minder prettig

mbt tot de topsnelheid maakt het niks uit overigens.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Dec. 2007, 23:00    Onderwerp: Re: Kettinen en tandwielen / tandwielverhouding Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Ik zag nu nieuw bij Sommer 2008: 48 tands, origineel ktm (?) achtertandwiel (staal).


Daaarmee zijn nu dus de volgende overbrengingen beschikbaar:

VTW:
17 , 16

ATW:
42, 45, 48.

17-42 is Origineel, das dus de langste overbrenging.

16-42 is de meest gebruikte keuze voor NL oop de weg

16-45 is ideaal voor echte offroaders, en op de weg nod steeds wel te doen

16-48: Nog geen ervaring, maar ik denk dat ik dit komend jaar met de Tuareg maar eens ga proberen: Geeft in de duinen toch wat meer versnelling keuze.


Waarom wordt er zo weinig gekozen voor 17-45 ??
Dit is volgens mij gelijk aan 16-42 en heeft een langere levensduur.

groet Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
HP



Geregistreerd op: 1-7-2007
Berichten: 73

BerichtGeplaatst: Za, 15 Dec. 2007, 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

Kettinglengte????? Volgens mij moet je dan een langere ketting hebben. Met een gelijke kettinglengte komt het achterwiel naar voren te staan en wordt de motor zenuwachtiger v.w.b. het sturen. Bij Sommer zijn wel langere kettingen te koop zag ik.

Bij een 16 tands heb je meer ruimte tussen het tandwiel en het blok. Kun je het geheel makkelijker schoonmaken. hahaha.

Groet,

Harm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Za, 15 Dec. 2007, 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Een 17 tands monteren/demonteren vind ik niet fijn gaan, het past heel krap, zeker als je de ketting aan 1 stuk wil houden.

Voor mij alleen nog maar 16 wink3

En 30000 km met een set vind ik niet slecht, ondanks dat kleinere vtw pleased

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 15 Dec. 2007, 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het met Johan eens:

17-45 is een goeie optie.

Zeker als je een origineel tandwiel met die rubber kraag neemt, dan loopt het wel mooi soepel. en voor de levensduur is het idd beter.

Lange ketting is geen probleem.

met 17-45 red je het niet met de originele ketting en het wiel naar voren (niet met een nieuwe ketting).

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Dec. 2007, 3:20    Onderwerp: Reageer met quote

die 48 had ik een paar maanden geleden ook al gezien op een SE die hier in de beurt rijd en die heeft er nu 17-48 opliggen
maar wat is het verschil met 16-45 dit is toch niet echt voelbaar of wel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Dec. 2007, 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

nee, 17-48 of 16-45 is natuurlijk nagenoeg hetzelfde.

Maar een SE heeft standaard een 16 tands voor, dus waarom dan deze combi?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Dec. 2007, 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
nee, 17-48 of 16-45 is natuurlijk nagenoeg hetzelfde.

Maar een SE heeft standaard een 16 tands voor, dus waarom dan deze combi?

klopt maar ik dacht dat jij daar wel een antwoord op had ???
maar als ik hem nog eens tegen kom, dan zal ik het hem eens vragen, en ook eens vragen of hij intresse heeft in deze site, om zijn kennis te delen met ons thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Do, 21 Aug. 2008, 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

Het wordt tijd voor een nieuw setje tandwielen & ketting (24.000km).

Als ik de meting uitvoer volgens de manual meet ik precies 272 mm voor 18 schakels.
- Weet iemand wat een verse ketting doet?

Ik heb altijd 16/42 gereden maar nijg nu sterk naar 17/42 ondanks alle enthousiaste vehalen. Ik vind de versnellingen vrij dicht op elkaar zitten en wil vaak door naar zijn 7.......of heeft de 17 toch grote nadelen? (wil wel vaker in het terrein gaan zitten).

- Wat is de beste/goede ketting?
- Met of zonder visje?
- tenslotte wat is het verschil tussen 520, 525, 530 en 532? Breedte maat?


vast bedankt & Groeten,

Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Do, 21 Aug. 2008, 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Koen,

opmeten doe ik nooit, dus dat weet ik niet hoe dat zit.
ik doe altyd 30.000 met een set op de lc8,(straatkilometers en scottoiler) echter dan wissel ik wel na 15000km het voortandwiel, omdat die het hardste slijt, je spaart op die manier de rest van de set.
(als ik een set koop, gelijk met 2 voortandwielen)

Gewoon proberen, die 17 tands, je kan later altijd weer terug naar 16,
zoveel werk en kosten is dat niet.
Maar in het terrein is 16 toch beter geschikt volgens mij.

Op m,n exc heb ik sluitschakel met visje, maar op de lc8 ben ik voorstander van klinken, (het is tenslotte een motor van 100pk die + 200 kan halen).

Dat 520enz zijn inderdaad breedtematen, bv op een exc moet 520, en op een lc8 525.

De beste ketting, weet ik niet zo, ik heb op m'n vorige adv 3 sets versleten, altijd origineel ktm besteld, beviel prima is did geloof ik,
regina vind ik ook goed, (of komt dat door dat gouden kleurtje?).

Ik ben ook een voorstander van staal, dus geen alu achtertandwiel.

Maarja, da's allemaal mijn mening, wellicht zijn er ook mensen die er anders over denken wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 21 Aug. 2008, 19:08    Onderwerp: Reageer met quote

Heey, dat wist ik niet!
Heb je hem al geprobeerd Gerben?
Ik heb al heel lang de 17/45 en dat is voor mij ideaal geweest.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif