Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 14 Dec. 2007, 16:23 Onderwerp: |
|
|
Alleen jammer dat dat Duits zo'n pijn doet aan mijn ogen
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 14 Dec. 2007, 16:33 Onderwerp: |
|
|
Goed, ik ben er doorgeploeterd. Denk ik.
Is het om dat benzineverbruik te doen ? Motor kwartier laten draaien zonder aan het gas te komen ?
Heb ik al 2 keer moeten doen omdat hij een abnormaal hoge vrijloop had. Was wel mijn eigen fout, want 2 keer had ik te haastig op de startknop geduwd alvorens het dansje van de toerenteller helemaal klaar was.
Maar dat zou dus ook wat aan het benzineverbruik moeten doen ?
Raketman duits _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 14 Dec. 2007, 17:37 Onderwerp: |
|
|
Nou, 't is iets breder:
Als je deze methode volgt (vanaf koud, 15 minuten wamr laten draaien, rechtopstaand, geen gas geven etc)
Dan krijgt de injectie nieuwe instelwaarden. Dit heeft invloed op de stationairloop, maar ook op de mengselinstelling en daarmee op op het benzineverbruik volgens Sommer (en ik geloof dat eerlijk gezegd ook wel). _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Vr, 14 Dec. 2007, 18:50 Onderwerp: |
|
|
MMM, ga ik toch ook maar eens doen, dat speelkwartiertje
Na koude start vind ik de motor best wel hard lopen, (2000rpm).
Na een paar opwarmkilometers gaat hij pas rustiger lopen (1400/1500),
wat ik ook eigenlijk te hoog vind
Misschien geeft het verbetering.
Zat er maar zo'n ouwerwets stationair stelschroefje ergens verstopt _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 14 Dec. 2007, 21:27 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Dan krijgt de injectie nieuwe instelwaarden. Dit heeft invloed op de stationairloop, maar ook op de mengselinstelling en daarmee op op het benzineverbruik volgens Sommer (en ik geloof dat eerlijk gezegd ook wel). |
Op basis van wat veranderen die instelwaarden dan ? Worden die niet gewoon teruggezet naar een soort fabrieksdefault ?
Of calculeert de boordcomputer nieuwe instelwaarden op basis van de actuele metingen van de sensoren zoals bvb de buitentemperatuur ?
Dan zou je dus kunnen gaan redeneren dat je dat vrijloopkwartiertje eens in de winter kan doen (gebaseerd op lagere temperaturen) en eens in de zomerperiode of wanneer de temperatuur weer constant boven -ik zeg maar wat- 15° komt ?
Eerlijk gezegd verwacht ik toch ergens dat zo'n slimme boordcomputer dat automatisch doet, zonder zo'n vrijloopkwartiertje. Anderzijds zie ik er dan ook het nut niet van in als hij dat al automatisch zou doen. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 14 Dec. 2007, 21:31 Onderwerp: |
|
|
(ja dus..)
zie het verhaal wat Sommer schrijft in hun kata! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|