Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
HP
|
Geplaatst: Za, 6 Okt. 2007, 17:01 Onderwerp: Startmotor draait niet, help!!!! |
|
|
Vanmiddag de motor willen pakken. Motorpak aan, motor buitengezet etc. Direct na het starten draait de motor met 3500 toeren en bleef op dit hoge toerental staan. Uitgezet en daarna weer starten. Niks meer. Contact + lampen etc alles gaat aan. Druk ik op de startknop dat hoor ik vele relais tikkeren, maar de startmotor draait niet.
Het gaat hier om een 990 EFI Adventure. Iemand een idee???
Graag een reaktie.
Harm |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 6 Okt. 2007, 18:25 Onderwerp: |
|
|
misschien de 30A bij het startrelais eruit/geen goed contact? (linksonder in de carterbak).
maar waarom de motor hoog bleef lopen?? en of dat ermee te maken heeft ??
Had je iets speciaals gedaan voordat je hem wegzette?? (HD reiniger ofzo?) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
HP
|
Geplaatst: Za, 6 Okt. 2007, 18:50 Onderwerp: Startprobleem |
|
|
Ik heb net de zekeringen gecontroleert die bij het carter zitten. Niets aan de hand.
Vorige week nog een weekeindje eifel gedaan. Daar ook 1x een startprobleem gehad. Starten, grote knal/knerpen. Contact uit en opnieuw aan. Probleem weg. Afgelopen donderdag nog 100km gereden. Zonder probleem. Motor is (nog) niet schoongemaakt, m.a.w. geen schlechte kontacten vanwege water of iets dergelijks.
Ben nu op het duitse forum aan het kijken. Zou zelfs een terugroepaktie zijn op de startmotor. Snap het nog niet helemaal
Citaat:
Ich habe genau das gleiche Problem. Jetzt, wo es Morgens wieder kälter wird, brauche ich 3 bis 4 Versuche, bis die Kati anbleibt. Geht sie aus, dann macht sich das mit einem Krach bemerkbar, als ob jemand mit einem Hammer in der Kiste am Hämmeren ist. Wenn sie dann läuft, habe ich das nächste Problem. Aus meiner Garagenauffahrt geht es durch ein Kurve leicht bergauf und dort geht sie dann gelegentlich mit dem gleichen Krach aus. Das kann sich auf den ersten 10 Km bei langsamer Fahrt wiederholen. Neben dem krachenden Geräusch ist ganz selten auch ein lautes Kratzen zu hören (Blech auf Blech). Ist die Kiste warm, läuft sie absolut problemlos.
ken.
Zou zelfs een terugroepaktie zijn op de startmotor. Snap het nog niet helemaal. Echter is wel het probleem wat ik ook had en heb. Met als gevolg dat mijn motor het helemaal niet meer doet.
Balen, morgen mooi weer en heb een nieuwe KTM jas gekocht.
Kent iemand het probleem wat ook op het duitse forum besproken wordt???
Harm |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 6 Okt. 2007, 19:36 Onderwerp: |
|
|
ja, maar dat is absoluut niet jouw probleem.
Dit gaat over het 'kraken/ratelen' van de startmotor. Dit wordt veroorzaakt door een kracht-beperking in de startermotor, die dan doordraait. Een bepaalde serie van die dingen had een te laag draaimoment en ratelde daarom te snel door als de motor iets meer weerstand bood: Bijv als het koud was, of als de eigenaar iets gas gaf.
Ooit kun je dit geluid ook normaal horen, als de motor bij het starten bijv terugslaat. Het klinkt eng, maar beschermt in feite juist je startermotor.
Jij hebt helemaal geen startermotor actief... das wat anders. Het startrelais zal waarschijnlijk niet bekrachtigen anders deed ie het wel. Of er hangt ergens iets los.
meten is weten: Je kunt meten wat er aan het startrelais gebeurd.
wat hoor je verder:
- Bij het starten worden alle andere dingen uitgeschakeld middels een auxilery relais (verlichting etc) om meet startstroom te krijgen. Deze relais hoor je (en als het goed is kan je zien dat je verlichting uitschakelt).
- bij een EFI hoor je ook altijd de stappenmotors van de 2e gasklep (2x) even resetten als je het contact aan zet (nulpunt vinden).
schema's staan ini het handboek... maar je kunt natuurlijk ook tot maandag wachten en langs de dealer gaan. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
HP
|
Geplaatst: Za, 6 Okt. 2007, 20:35 Onderwerp: Startrelais |
|
|
Heb nu de zijkant weer los liggen. Bij het indrukken van de starknop hoor ik alleen het startrelais continue snel ritmisch tikkeren.
Licht gaat uit bij het bedienen van de startknop. Bij het loslaten van de knop lijkt het net of de motor weer opnieuw op kontakt gaat. Brandstofpomp gaat weer draaien en nog wat andere piepjes en kreuntjes.
Vraag:
Kan je de twee kabels (rood en wit) op het startrelais ook door verbinden om het relais kort te sluiten. Enzo de motor starten??? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 6 Okt. 2007, 21:09 Onderwerp: |
|
|
Als je idd ritmisch klikken hoort dan is het probleem duidelijk: Accuspanning zakt in!!
Het relais bekrachtig, de startermotor trekt de accu plat en de hele boel reset.. en begint opnieuw.
Nu is de vraag:
Waarom zakt je accuspanning in ???
- Accukabel los/gebroken (komt vrij veel voor!)
(kan ook het rare lopen verklaren! )
- Accu zelf 'dood': alarm oid te veel stroom getrokken.
- anders?
Ik zou de accubak even loshalen en daar eens meten of de accupoolspanning echt inzakt. Kijk meteen even of de kabels goed zitten en geen scheuren bij de schroefogen vertonen.
Startrelais: Bij een 990adv zou de stuurdraad van het startrelais root/blauw moeten zijn, de massa bruin.
zie pagina 7-10 van het handboek (2003-2006 update).
** rood-witte draden: De 2 roodwitte draden (= eigenlijk 1 draad) vormen de spannings voorziening van en naar de accu, via de 30A zekering die daar zit. Niet kortsluiten dus!! dit is NIET de bediening van het startrelais.
Kijk op pagina 13/92 voor het startmotorschema van de 990 adv.
ps.: ik heb je even een PB gestuurd, dus kijk even in je berichten.
grts _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
HP
|
Geplaatst: Za, 6 Okt. 2007, 22:09 Onderwerp: AccU? |
|
|
Heb net mijn optimate III erop gezet. Morgen maar proberen. Anders de startkabels via de auto maar aansluiten.
De accupolen zitten mooi in witte vaseline en zitten vast. Zal ze nog controleren op kabelbreuk.
Morgen meer info en nog bedankt voor de info in mijn mailbox.
Harm |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Za, 6 Okt. 2007, 23:39 Onderwerp: |
|
|
Het rare lopen in hoge toeren heb ik ook al eens gehad, maar ik had -per ongeluk- niet lang genoeg gewacht totdat het hele startritueel met de zwiepende toerenteller enzo helemaal klaar was.
Te vroeg op de startknop gedrukt maw.
Toen liep ie ook heel hoog in toeren (rond de 3000).
Maar daar lijkt mij het probleem met het startrelais wel los van te staan. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Zo, 7 Okt. 2007, 1:22 Onderwerp: |
|
|
duidelijk een electronisch probleem, ik zou ook eens proberen de accu kabels eens even los te maken, misschien blijft er een relais hangen.
over dat snel toeren draaien, kan ook liggen aan de lamda sonde die
kapot is, dit heb ik toevallig vorrige week gezien bij een 990 in de garage
bij JPR racing in sintniklaas, die bleef ook niet goed draaien en maakte ook te veel toeren
maar ik denk eerder een electrisch probleem. goodluck |
|
Naar boven |
|
 |
HP
|
Geplaatst: Zo, 7 Okt. 2007, 11:08 Onderwerp: Opgelost!!!! |
|
|
Heren bedankt voor de reakties.
Vanochtend motor gestart na 12 uur opladen van de accu. Starten en direct goed lopen. Geen verhoogd toerental, geen klapperend startrelais. Nu nog de oorzaak zoeken van de lage accuspanning.
Motor is van feb. 2006 (1e tenaamstelling). Afgelopen donderdag nog 100 km gereden en dan 2 dagen te weinig stroom?? Of de accu is kapot of bijv. het alarm (spyball) trekt de accu leeg. Dit zal ik nog bekijken. Echter beter de kosten van een nieuwe accu dan die ellende van kapotte startmotor, alhoewel ik nog tot feb 2008 garantie heb.
Thanks voor de snelle reaktie(s). Toch goed z'n forum. Kan vandaag die nieuwe jas proberen (of tie weg warm genoeg is).
Groet Harm |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 7 Okt. 2007, 18:58 Onderwerp: |
|
|
effe starten en accuspanning meten: moet rond de 14,5V liggen als de motor loopt. Is ie 12,5 a 13... dan laad je accu gewoon niet. (mogelijk bijv die rood-witte draad stuk).
Als ie niet laad, dan rijdt ie nu wel... maar na een uur of 3 ook niet meer :( _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Ma, 8 Okt. 2007, 0:10 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | effe starten en accuspanning meten: moet rond de 14,5V liggen als de motor loopt. Is ie 12,5 a 13... dan laad je accu gewoon niet. (mogelijk bijv die rood-witte draad stuk).
Als ie niet laad, dan rijdt ie nu wel... maar na een uur of 3 ook niet meer :( |
is dat bij de 950 carbs versie ook ???? |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Ma, 8 Okt. 2007, 9:54 Onderwerp: |
|
|
ja, ik verwacht zelfs dat de 990 er veel eerder mee nokt, injectie is best wel stroom vragend. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 8 Okt. 2007, 23:23 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | Dr_Bean schreef: | effe starten en accuspanning meten: moet rond de 14,5V liggen als de motor loopt. Is ie 12,5 a 13... dan laad je accu gewoon niet. (mogelijk bijv die rood-witte draad stuk).
Als ie niet laad, dan rijdt ie nu wel... maar na een uur of 3 ook niet meer :( |
jep.. weet ik uit ervaring: Hij gaat eerst stotteren maar dan kan je nog doorrijden, als je dan stopt krijg je hem nooit meer aan
bij mij was de aansluiting van de rood-witte draad afgebroken, toen ik het startrelais nog onder had zitten. Dat zit inmiddels al weer 2 jaar achter de airbox, hoog en droog. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Di, 9 Okt. 2007, 6:34 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | mr wheely schreef: | Dr_Bean schreef: | effe starten en accuspanning meten: moet rond de 14,5V liggen als de motor loopt. Is ie 12,5 a 13... dan laad je accu gewoon niet. (mogelijk bijv die rood-witte draad stuk).
jep.. weet ik uit ervaring: Hij gaat eerst stotteren maar dan kan je nog doorrijden, als je dan stopt krijg je hem nooit meer aan
bij mij was de aansluiting van de rood-witte draad afgebroken, toen ik het startrelais nog onder had zitten. Dat zit inmiddels al weer 2 jaar achter de airbox, hoog en droog. |
ook niet door hem aan te trekken of te duwen (auto er voor of zo) |
|
Naar boven |
|
 |
|