Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
HP
Geregistreerd op: 1-7-2007 Berichten: 73
|
Geplaatst: Zo, 21 Okt. 2007, 21:08 Onderwerp: Zithouding Adventure vs SuperEnduro |
|
|
Dit weekend gezeten op de 950 SuperEnduro. T.o.v. mijn 990 Adventure een voor mij veel betere zithouding. Zadel lekker hoog en het stuur met veel minder kromming. Ook niet duur. Nieuw voor 11500 euri.(vraagprijs). Worden die dingen dan slecht verkocht???
Eigenlijk wil ik mijn Adv niet kwijt, maar een soorgelijke zithouding creeren als de SE.
Vraagje. Wat voor stuur zit erop de SE?? Is er een Magura stuur die in de buurt komt? Of bijv. dat Rhental stuur wat Sommer aanbied? Minder kromming, breeder en 10mm hoger. Iemand ervaring hiermee??
De zithoogte van de SE is geloof ik 950mm. Zelf heb ik op de N-versie het S zadel. Nu weet ik niet of the S-zadel hoger is dan het standaard zadel. Wil eigenlijk mijn S-zadel nog 7 tot 10 cm verhogen, zodat mijn voeten net wel/niet aan de grond kunnen. M.a.w. vergelijkbaar als de SE zithoogte. Is er iemand die ook het S-zadel zoveel verhoogd heeft??
Foto???
Harm |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 21 Okt. 2007, 23:44 Onderwerp: |
|
|
Een SE heeft een Magura SX stuur. Dit is in principe een bijna recht stuur wat in de cross gebruikt wordt.
Het originele stuur van een adventure is een Magura stuur gemaakt voor de Adventure, wat meer kromming heeft dan een EX stuur.
Op een rijtje, van recht naar krom (magura):
SX, MX, EX, LC8-org.
Overigens is het Frame e.d. van de SE eigenlijk gelijk, en de afstand voetsteun-stuur dus ook: m.a.w., je staat niet echt anders..., dat komt alleen door ander stuur, andere instelling van het stuur en het gevoel van het zadel (je zit wel een stuk hoger op de SE)
Als je een SX op de adventure zet kom je wel een beetje in de knoei met je kuip.
Een MX(2) gaat wel goed, en geeft een fijne zithouding. Dit stuur kan je ook makkelijk naar voren draaien, zonder dat de uiteinde raar gaan staan.
tot slot: Het probleem blijft (ook bij de SE!), dat de stuuropname schuin is, waardoor het stuur niet boven de vork staat. Als je dan een stuurverhoger plaatst, komt het stuur meer naar je toe, wat juist niet goed is (als je lang bent)
Je kunt dit oplossen door de Scott kroonplaat met stuurdemper te kopen: samen met een MX stuur vind ik dit verreweg de beste stapositie opleveren (ik heb dit.. als je wil mag je natuurlijk altijd even 'passen', maar je moet nu wel 3 weken wachten, want mijn Adv is onderweg naar Marokko ). 't is een mooei oplossing, maar wel een dure!
Het zadel: Dit blijft natuurlijk breed in de basis, daar doe je weinig aan, maar je kunt het wel makkelijk hoger (en smaller boevnaan) maken. Lothar (die lange, die vroeger bij Sommer werkte) had dit, en dat is erg prettig als je offroad wil rijden.
Sommer bouwt ze perfect om, maar Ray (http://rayz.nl/) kan het ook vast heel erg mooi!
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Zo, 21 Okt. 2007, 23:45 Onderwerp: |
|
|
je kunt die 2 motoren eigenlijk helemaal niet met elkaar vergelijken, en ze dezelfde zit houding laten aannemen lijkt me dan ook erg moeilijk,
het stuur van de super enduro is het zelfde als bij de ktm EXC versie's,
en is van magura, je kunt er ook zo een opzetten zoals Dr Bean gedaan heeft, dit staat ook ergens op de site ( kijk bij zoeken ) en het zadel van de SE is veel smaller als dat van de adventure maar ook veel harder.
als ik jou was, zou ik beginnen met alleen het stuur te veranderen,
en iets te verhogen voor een betere zit houding,
een SE stuur is vooral lekker bij staand off-road rijden
sucses |
|
Naar boven |
|
|
wilfred
Geregistreerd op: 9-2-2005 Berichten: 221
|
Geplaatst: Di, 23 Okt. 2007, 20:44 Onderwerp: |
|
|
Ik heb destijds mijn zadel bij Sommer laten verhogen, bijna dezelfde hoogte als Lothar had naar ik meen zo'n 6cm erbij.
Dat zit voor mij als gegoten.
Je kan altijd een keer passen. |
|
Naar boven |
|
|
Peter
Geregistreerd op: 22-10-2006 Berichten: 248 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 23 Okt. 2007, 22:04 Onderwerp: |
|
|
wilfred schreef: | Ik heb destijds mijn zadel bij Sommer laten verhogen, bijna dezelfde hoogte als Lothar had naar ik meen zo'n 6cm erbij.
Dat zit voor mij als gegoten.
Je kan altijd een keer passen. |
Welke buddy heb je laten verhogen: standaard zadel, S-zadel? Ik heb zelf de hoge S-buddy, maar kan het nog hoger dan? _________________ En de LC8? Die ploegt onverdroten voort..... |
|
Naar boven |
|
|
durk
Geregistreerd op: 28-3-2007 Berichten: 6 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 5 Nov. 2007, 22:49 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | wilfred schreef: | Ik heb destijds mijn zadel bij Sommer laten verhogen, bijna dezelfde hoogte als Lothar had naar ik meen zo'n 6cm erbij.
Dat zit voor mij als gegoten.
Je kan altijd een keer passen. |
Welke buddy heb je laten verhogen: standaard zadel, S-zadel? Ik heb zelf de hoge S-buddy, maar kan het nog hoger dan? |
Het kan idd hoger, en dat zou mij ook goed uitkomen. Ik heb al een S-zadel op m'n N fiets, maar zou er graag nog een paar cm bij hebben. Zou best ns willen passen, wilfred! (En kijken hoe dat staat |
|
Naar boven |
|
|
Peter
Geregistreerd op: 22-10-2006 Berichten: 248 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 5 Nov. 2007, 23:05 Onderwerp: |
|
|
durk schreef: | Peter schreef: | wilfred schreef: | Ik heb destijds mijn zadel bij Sommer laten verhogen, bijna dezelfde hoogte als Lothar had naar ik meen zo'n 6cm erbij.
Dat zit voor mij als gegoten.
Je kan altijd een keer passen. |
Welke buddy heb je laten verhogen: standaard zadel, S-zadel? Ik heb zelf de hoge S-buddy, maar kan het nog hoger dan? |
Het kan idd hoger, en dat zou mij ook goed uitkomen. Ik heb al een S-zadel op m'n N fiets, maar zou er graag nog een paar cm bij hebben. Zou best ns willen passen, wilfred! (En kijken hoe dat staat |
Ik ook Wilfred! Kun je een kijk-dag organiseren voor ons? Of, en dat is ietsie makkelijker denk ik, heb je foto's? _________________ En de LC8? Die ploegt onverdroten voort..... |
|
Naar boven |
|
|
wilfred
Geregistreerd op: 9-2-2005 Berichten: 221
|
Geplaatst: Di, 6 Nov. 2007, 7:53 Onderwerp: |
|
|
Heb hem op een nieuwe onderplaat laten opbouwen. Zal vandaag de hoogte eens precies meten. Je kan altijd langskomen, kun je hem meteen passen.
Foto plaatsen lukt mee tot nu toe niet dus zal nu denk ik ook niet lukken.
Misschien als ik hem mail naar drBean, dat die hem erbij wil zetten. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 6 Nov. 2007, 22:53 Onderwerp: |
|
|
doe maar, dan plaats ik ze wel. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
wilfred
Geregistreerd op: 9-2-2005 Berichten: 221
|
Geplaatst: Di, 6 Nov. 2007, 23:46 Onderwerp: |
|
|
Komt eraan dr Bean.
Zadel is vanaf het laagste punt tot bovenkant dek ongeveer 17cm hoog. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
|
Naar boven |
|
|
wilfred
Geregistreerd op: 9-2-2005 Berichten: 221
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2007, 17:32 Onderwerp: |
|
|
Bedankt Daan, hij staat inderdaad op p2 en p3. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2007, 17:40 Onderwerp: |
|
|
effe plaatje doorlinken...
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
wilfred
Geregistreerd op: 9-2-2005 Berichten: 221
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2007, 21:41 Onderwerp: |
|
|
Ja, jij bent daar net wat handiger in Gerben. |
|
Naar boven |
|
|
HP
Geregistreerd op: 1-7-2007 Berichten: 73
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2007, 21:45 Onderwerp: |
|
|
Leuke en nuttige plaatjes. Heb nu genoeg voorbeelden gezien. (ook via het duitse forum) Heb een afspraak met Ray gemaakt om mijn S-zadel te laten verhogen. (rij met een S-zadel op een N-versie).
Ga voor ca. 7 - 8 cm hoger maar iets smaller. Als het zadel gereed is zal ik pogen een foto te plaatsen.
Heb inmiddels een ander stuur op mijn motor gezet. Rhental 796, 10mm hoger, 30mm breder en 42mm minder kromming. Komt aardig overeen met het stuur van de SE. Stuur nu meer als een super-moto. Makkelijker insturen. Staan gaat ook beter. Ondanks dat het stuur meer naar voren staat komt het niet tegen de kuip aan. M.a.w. voor mij super.
Groet Harm |
|
Naar boven |
|
|
|