Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Theo.nl
Geregistreerd op: 28-11-2004 Berichten: 736
|
Geplaatst: Za, 9 Apr. 2005, 21:12 Onderwerp: dB's Wings dempers |
|
|
Vandaag ff bij een meeting geweest van Aprilia-riders.
Ze haden deze dag technische mensen van de Politie (AOV) geregeld die een officieuze dB meting zouden doen.
Ik ook maar de LC8 aangemeld.
Wings zonder dB-killers 103 dB(A)
met killers (grootste) 96 dB(A)
met standaard killers 92 dB(A)
In nederland zou ik met deze setjes killers géén problemen hebben, op het type-plaatje staat immers 92 dB(A) bij 4250 rpm.
En we mogen er 5dB(A) overheen zitten "Kosteloos" van de Hr Spee !
Tussen 5 --> 10dB(A) mag je dokken, en boven de 10dB(A) teveel, mag je je kenteken inleveren en je motor bij de RDW aanbieden voor een keuring !
Oh ja,...ook nog ff de LC8 op de Dynojet gezet,....93pk aan het achterwiel, met dB-killers erin (96dB) en Sommer luchtfilterdeksel en verder géén aanpassingen.
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
66.38 KB |
Weergegeven: |
11768 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
64.06 KB |
Weergegeven: |
11768 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
41.18 KB |
Weergegeven: |
11770 keer |
|
_________________ "It is amusing. When I believe I reached the limit, I found out that it is possible to go beyond". (Ayrton Senna) |
|
Naar boven |
|
|
Tutu
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 550 Woonplaats: Zeewolde
|
Geplaatst: Zo, 10 Apr. 2005, 18:04 Onderwerp: |
|
|
Ik heb vandaag met de Wings gereden. De sound is met de ruimste DB killers te doen. Dit moet ongeveer het geluid zijn welke door de woestijn heeft geschald tijdens de vroegere Parijs Dakar's. Hij loopt nu echt makkelijk van onderuit de toeren in. Heerlijk soepel.
Helaas is op lage toeren het mengsel niet goed. Met de originele potten was hij ook al wat hikkerig. Nu is het zo erg dat je de klap voelt in het frame en stuur,...hik!
Men name als je het gas b.v. in 2e versnelling op constant 3000 rpm houdt. Trek je de choke erbij wordt het al beter. Laat hem binnenkort wel even nastellen (incl. Sommer-deksel) bij de dealer. Komt goed!!
Reinier
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 12 Apr. 2005, 13:01 Onderwerp: |
|
|
Afstellen zijn geen dingen waar je mee moet wachten.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Prutzer
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 201 Woonplaats: Amstelveen
|
|
Naar boven |
|
|
Theo.nl
Geregistreerd op: 28-11-2004 Berichten: 736
|
Geplaatst: Di, 12 Apr. 2005, 17:52 Onderwerp: |
|
|
Prutzer,
Een stukje horregaas ???
Lijkt mij iets te grof,...het gaas wat Sommer erin plakt is echt ultrafijn,...en dan nog is het niet hetzelfde als een dichte luchtfilterbak met een origineel filter erin !
Bij off-road of stoffig all-road wordt al aanbevolen het orginele dekseltje weer te plaatsen !!
_________________ "It is amusing. When I believe I reached the limit, I found out that it is possible to go beyond". (Ayrton Senna) |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 12 Apr. 2005, 17:59 Onderwerp: |
|
|
klopt, sommer plakt er van dat membraan in wat over het rally luchtfilterhuis van de 660 zit. Heel fijn spul.
Maar de lucht komt wel gewoon VOOR het filter in de luchtbox. De normale luchtinlaat zit welliswaar op een betere plek, maar heeft ook geen gaasje ofzo.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Theo.nl
Geregistreerd op: 28-11-2004 Berichten: 736
|
Geplaatst: Di, 12 Apr. 2005, 18:28 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Maar de lucht komt wel gewoon VOOR het filter in de luchtbox. De normale luchtinlaat zit welliswaar op een betere plek, maar heeft ook geen gaasje ofzo.
|
Als ik het goed begrijp hoef je dan niet het dekseltje te wisselen bij stoffige en zanderige ritjes !
Volgens mij kan er wel troep in de bak komen !
_________________ "It is amusing. When I believe I reached the limit, I found out that it is possible to go beyond". (Ayrton Senna) |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 12 Apr. 2005, 18:48 Onderwerp: |
|
|
ja, lucht komt gewoonuit onderin de luchtbox, waar de normale intake lucht via de snorkel ook komt. De lucht gaat van onder naar boven door het filter. De schone ruimte is BOVEN het filter.
Er kan dan idd rommel komen onderin de bak, die je carb aan de buitenkant vies maakt.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Prutzer
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 201 Woonplaats: Amstelveen
|
Geplaatst: Di, 12 Apr. 2005, 19:47 Onderwerp: |
|
|
Ik eb vorig jaar bij sommer zo'n dekseltje gekocht, bij mij zit er een stukje rvs gaas in met dezelfde maas als gewoon huis, tuin en keuken horregaas.
Het dekseltje zit inderdaad in de ruimte voor het LF, dus bang voor zand in je motor hoef je echt niet te wezen.
Ik heb toen aan Olaf gevraagd hoe ze er nou opkwamen om zo'n dekseltje te monteren hij zei toen dat de standaard snorkel eigenlijk niet genoeg doorstroomcapaciteit heeft en dat er een te grote onderdruk in het luchtfilterhuis onstond. Dit hebben ze getest op hun Dyno bank dus zal echt wel kloppen. Ik moet zeggen dat ik in eerste instantie geen verschil merkte, maar nu met Akra's en de gelifte gasnaalden zal het echt wel werken.
_________________ 2003 950S
Driver: Eelco |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 12 Apr. 2005, 20:19 Onderwerp: |
|
|
Sommer schijnt een boel getest te hebben, en weinig dingen maken die airbox beter dan die is! Alleen bij lage toeren zijn de drukpulsen in de box ietwat groot: dit wordt opgelost door dit dekseltje.
Bij hoge snelheden doet het niks.
Wat Sommer ook wel doet (ook bij mijn LC8 geprobeerd) is het 'handschoenenvakje' tussen de tank, aan de voorkant iets ophogen (busjes ertussen). Dit geeft iets meer druk bij de snorkel bij hoge snelheden. Hierdoor iets meer maximum vermogen (niet op de testbank, maar wel op de weg...). Gaf mijn LC8 5km/h meer topsnelheid, maar ik heb het er weer afgehaald: staat niet mooi, er kan meer troep bij de inlaatsnorkel komen; en wie heeft ie 5km/h meer top nodig??
Ik had met eerst al de Akras er op, met de naalden omhoog. Later bij Sommer het gemodificeerde dekseltje erin en opnieuw afgesteld: Heel veel verschil onderin vond ik!
- Eerst was ie wat slapjes onderin, en brak ie bij 5500rmp duidelijk uit op vermogen, wat moeilijk reed bij nat weer.
Na de modificatie was ie veel smeuiger onderin, vermogen komt eerder maar vooral soepeler in, zodat je gelijdelijk je achterwiel kan laten wegdriften vanaf de 3500rpm
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Theo.nl
Geregistreerd op: 28-11-2004 Berichten: 736
|
Geplaatst: Di, 12 Apr. 2005, 20:51 Onderwerp: |
|
|
Gerben,
Heb jij met de Akra's en Sommer deksel, toch ook de naalden een standje hoger dan normaal ?
_________________ "It is amusing. When I believe I reached the limit, I found out that it is possible to go beyond". (Ayrton Senna) |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
Geplaatst: Di, 12 Apr. 2005, 20:57 Onderwerp: |
|
|
Theo.nl schreef: | Gerben,
Heb jij met de Akra's en Sommer deksel, toch ook de naalden een standje hoger dan normaal ? |
Hoi Theo, in eerste instantie wel,
Later heeft brouwer ze met een afstelbeurt weer omlaag gezet.
Gerben heeft ze meen ik ook weer omlaaggezet,
Dat omhoog zetten is maar een richtlijn,
maar dus niet altijd noodzakelijk!
Daan
|
|
Naar boven |
|
|
Theo.nl
Geregistreerd op: 28-11-2004 Berichten: 736
|
Geplaatst: Di, 12 Apr. 2005, 21:48 Onderwerp: |
|
|
Waarom weer omlaag ?
Ik was pas bij Brouwer in Zwartebroek, en die adviseerde ze juist een tandje hoger te zetten !
Misschien kan iemand mij de voors en tegens aangeven van de naald hoger of standaardpositie !
De mijne heeft de Sommer's door, Wings en 16 tands !
_________________ "It is amusing. When I believe I reached the limit, I found out that it is possible to go beyond". (Ayrton Senna) |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 12 Apr. 2005, 22:13 Onderwerp: |
|
|
Naald Omhoog = rijker mengsel
voordeel: Motor pakt makkelijker op, loopt iets smeuiger, zal vooral bij koud weer (winter) minder snel hakkelen.
zomers loopt de motor evt iets koeler door rijker mengsel.
nadeel: iets hoger verbruik.
Zeker voor een nieuwe motor/inrijperiode is iets rijk lopen goed en iets te arm heel slecht.
Naald Omlaag = armer.
Ik heb ze idd nu weer origineel staan, maar ik heb 3% grotere hoofdsproeiers, en dan geeft ook in het midden iets rijker mengsel zonder dat de naalden omhoog gaan.
De verschillen zijn minimaal bij de LC8 (Naald is erg lang en vlak van profiel). Kan goed zijn dat geringe slijtage van de naald ook al iets hoger mengsel geeft, zodat nieuw ze dus idd omhoog moeten, maar na 15000km ze weer lager kunnen.
ps.: Naald omhoog = ringetje omlaag!
Ik ben absoluut voor wat zelfwerkzaamheid maar... pas op, de carburateur is een van de meest complexe Keihins (CVRD43) die er is. Hij is zeer gevoelig voor kleine instelfouten en drukverschillen, geknikte slangetjes e.d. leiden tot grote problemen, dus als je niet weet watje aan het doen bent, rommel er dan niet mee maar laat het aan de pro's over.
Foute afstellingen kunnen toto grote schade leiden.
succes.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Theo.nl
Geregistreerd op: 28-11-2004 Berichten: 736
|
Geplaatst: Wo, 13 Apr. 2005, 7:05 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de Info,...zal vandaag eens met Brouwer in Zwartebroek of Sommer gaan bellen !
Dat zijn toch allebei bedrijven die het klusje kunnen klaren !
Doen ze dit evt. op zaterdag bij Sommer ?
_________________ "It is amusing. When I believe I reached the limit, I found out that it is possible to go beyond". (Ayrton Senna) |
|
Naar boven |
|
|
|