lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Olie
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
michael



Geregistreerd op: 2-2-2007
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jun. 2007, 22:40    Onderwerp: Olie Reageer met quote

Hallo,

Van de week heeft me meisje een motor gekocht. Nee geen KTM.
Daar vond de verkoper het maar raar dat in me KTM 950 SM vol synthetische olie ging. Dan zou de motor niet goed ingereden worden.

Ik heb van Brouwer vol synthetische olie 10w40 meegekregen.
In het boekje staat dat er 10w50 in moet.

Wat gaat er nu in????

Gr Michael

Ps. Waar staan de letters KTM voor?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo.nl



Geregistreerd op: 28-11-2004
Berichten: 736

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jun. 2007, 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

probeer eens http://forum.lc8.nl/search.php

er is namelijk al zoveel over geschreven .

Suk6 met lezen ! thumbsup

_________________
"It is amusing. When I believe I reached the limit, I found out that it is possible to go beyond". (Ayrton Senna)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
sharky_capas



Geregistreerd op: 14-1-2007
Berichten: 139
Woonplaats: Enkhuizen

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2007, 11:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan je gevoel goed begrijpen.
Ik heb mijn 950 ook bij brouwer vandaan.
De mijne is nu echter echt olie aan het zuipen.
Verbruik 1 liter olie per 3300 km. En er staat nu pas 4300 km op.

Vind het toch wel erg raar dat er 950 zijn die niets verbruiken en ik na elke rit moet bij vullen.

stars

_________________
LC8 Rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Kappa



Geregistreerd op: 24-4-2006
Berichten: 162
Woonplaats: Haalderen

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2007, 13:29    Onderwerp: Reageer met quote

Mijne komt ook van Brouwer. 0,0 olieverbruik
_________________
Erik
---------------
The ride is the reason. The destination the excuse.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Hydrazine



Geregistreerd op: 9-9-2006
Berichten: 294
Woonplaats: Almere-Binnen

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2007, 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

sharky_capas schreef:
Ik kan je gevoel goed begrijpen.
Ik heb mijn 950 ook bij brouwer vandaan.
De mijne is nu echter echt olie aan het zuipen.
Verbruik 1 liter olie per 3300 km. En er staat nu pas 4300 km op.

Vind het toch wel erg raar dat er 950 zijn die niets verbruiken en ik na elke rit moet bij vullen.

stars


Nou, valt allemaal best mee. Op m'n BMW (R-type blok) moest er elke 1000km 1/3 ltr olie in. Normaal... volgens BMW

Maar boven de 15000 km moet dat afgelopen zijn. En klopte echt. Ik kon van beurt naar beurt rijden zonder bij te vullen. En da's 10.000 km per interval. Heb er 48.000 km mee gereden...

Laat anders de cilinders een bijkijken met een endoscoop...

http://www.systomatic.nl/prodgroup.asp?id=195078&mid=0&lid=1&sid=2&pid=2208

Zitten er groeven in de voeringen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3650

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2007, 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

sharky_capas schreef:
Ik kan je gevoel goed begrijpen.
Ik heb mijn 950 ook bij brouwer vandaan.
De mijne is nu echter echt olie aan het zuipen.
Verbruik 1 liter olie per 3300 km. En er staat nu pas 4300 km op.

Vind het toch wel erg raar dat er 950 zijn die niets verbruiken en ik na elke rit moet bij vullen.

stars


Ik heb het elders op het forum ook al geschreven, maak je geen zorgen,
0,3 liter op 1000 km is normaal.

Mijn 2003 verbruikte dat bij kilometerstand 10000, en bij kilometerstand 68000 was het verbruik nog steeds datzelfde.

Mijn nieuwe 990 heeft trouwens nog nul olie verbruikt, maar hij staat dan ook momenteel met kilometerstand nul in de schuur wink3 (vandaag opgehaald grin ).

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2007, 20:17    Onderwerp: Re: Olie Reageer met quote

michael schreef:
Ps. Waar staan de letters KTM voor?


Kronreif-Trunkenpolz-Mattighofen

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3650

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2007, 20:25    Onderwerp: Re: Olie Reageer met quote

Raketman schreef:
michael schreef:
Ps. Waar staan de letters KTM voor?


Kronreif-Trunkenpolz-Mattighofen


Hebben we het al vaker over gehad, kijk hier wink3

http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=374

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6731
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2007, 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

de fabrieksolie die erin zit als ie afgeleverd wordt, is een inrij-olie.

advies is om daat 1500km mee te rijden en dan volsyntheet te gaan gebruiken. Das toch niks geks?

en idd.. NiCaSiL wanden van de cilinder doen er zo'n 10'000km over voordat ze helemaal ingelopen zijn.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Hydrazine



Geregistreerd op: 9-9-2006
Berichten: 294
Woonplaats: Almere-Binnen

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Jun. 2007, 15:35    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
de fabrieksolie die erin zit als ie afgeleverd wordt, is een inrij-olie.

advies is om daat 1500km mee te rijden en dan volsyntheet te gaan gebruiken. Das toch niks geks?

en idd.. NiCaSiL wanden van de cilinder doen er zo'n 10'000km over voordat ze helemaal ingelopen zijn.


Inderdaad, duurt even dat inlopen. Suzuki gebruikt trouwens ook soortgelijke Nicasil inserts (voeringen). Bestanddelen van Nicasil zijn geheim. Het is een soort harde Chroom-laag. Het aller belangrijkste is het na-bewerken van dit product. En gelukkig hoef je KTM niets te vertellen over het specifieke hoon-beeld van oa. de 990 blokken. Geen wonder dat KTM voorschrijft dat gebruik moet worden gemaakt na de 1e 1000km van een volsyntheet die voldoet aan de JASO T903 MA standaard.

http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_TDS_Advance_Ultra_4_15W50_%28XHVI%29.pdf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6731
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Jun. 2007, 16:01    Onderwerp: Reageer met quote

Samenstelling van NiCaSiL is niet geheim hoor.. zelfs heel makkelijk:

't is namelijk gewoon een afkorting van de elementen!

Nickel- Calcium-Silicium Layer.

Alleen het fabrikageproces van deze hardceramische laag, die overigens als een coating wordt opgebracht, daar zitten wel wat patentjes in.
't is geen losse bus.. maar een stalen bus met een coating dus: De bus wordt ingeperst dan daarna op maar nageslepen.

NiCaSiL kan in principe ook direkt op Alu aangebracht worden, maar de vormvastheid van het Alu is meestal niet hoog genoeg, waardoor de laag loskomt (daar hadden de '90 modellen XR last van). In praktijk wordt dit dus nooit meer gedaan. Voor direkt op Alu is er Snelchroom e.d.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Jun. 2007, 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

nicasil is toch geen chroom ??? ik dacht eerder een soort anti aanbaklaag
voor een betere geleiding en warmte afgaaf ik zal het eens navragen
een maat van me heeft vroeger aan dragracen gedaan ( snelste harley van europa)en die maakte zijn cillinders zelf ook met nicasil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6731
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Jun. 2007, 0:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hee wheelie.. zet je voeten nou eens op de grond en lees gewoon eens effe een keertje wat er staat:

Nickel, Calcium, Silicum .... !

en dus geen Chroom nee.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Jun. 2007, 0:08    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Hee wheelie.. zet je voeten nou eens op de grond en lees gewoon eens effe een keertje wat er staat:

Nickel, Calcium, Silicum .... !

en dus geen Chroom nee.


solly niet gelezen zzz te lang op het terras blijven zitten vandaag wink3 laugh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
XJR



Geregistreerd op: 21-2-2007
Berichten: 60
Woonplaats: RAAMSDONKSVEER

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Jun. 2007, 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

bji sommige wordt het verbruik minder als eerst met minerale olie wordt gereden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif