Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
michael
Geregistreerd op: 2-2-2007 Berichten: 50
|
Geplaatst: Do, 7 Jun. 2007, 22:40 Onderwerp: Olie |
|
|
Hallo,
Van de week heeft me meisje een motor gekocht. Nee geen KTM.
Daar vond de verkoper het maar raar dat in me KTM 950 SM vol synthetische olie ging. Dan zou de motor niet goed ingereden worden.
Ik heb van Brouwer vol synthetische olie 10w40 meegekregen.
In het boekje staat dat er 10w50 in moet.
Wat gaat er nu in????
Gr Michael
Ps. Waar staan de letters KTM voor? |
|
Naar boven |
|
|
Theo.nl
Geregistreerd op: 28-11-2004 Berichten: 736
|
Geplaatst: Do, 7 Jun. 2007, 22:46 Onderwerp: |
|
|
probeer eens http://forum.lc8.nl/search.php
er is namelijk al zoveel over geschreven .
Suk6 met lezen ! _________________ "It is amusing. When I believe I reached the limit, I found out that it is possible to go beyond". (Ayrton Senna) |
|
Naar boven |
|
|
sharky_capas
Geregistreerd op: 14-1-2007 Berichten: 139 Woonplaats: Enkhuizen
|
Geplaatst: Vr, 8 Jun. 2007, 11:11 Onderwerp: |
|
|
Ik kan je gevoel goed begrijpen.
Ik heb mijn 950 ook bij brouwer vandaan.
De mijne is nu echter echt olie aan het zuipen.
Verbruik 1 liter olie per 3300 km. En er staat nu pas 4300 km op.
Vind het toch wel erg raar dat er 950 zijn die niets verbruiken en ik na elke rit moet bij vullen.
_________________ LC8 Rules |
|
Naar boven |
|
|
Kappa
Geregistreerd op: 24-4-2006 Berichten: 162 Woonplaats: Haalderen
|
Geplaatst: Vr, 8 Jun. 2007, 13:29 Onderwerp: |
|
|
Mijne komt ook van Brouwer. 0,0 olieverbruik _________________ Erik
---------------
The ride is the reason. The destination the excuse. |
|
Naar boven |
|
|
Hydrazine
Geregistreerd op: 9-9-2006 Berichten: 294 Woonplaats: Almere-Binnen
|
Geplaatst: Vr, 8 Jun. 2007, 17:44 Onderwerp: |
|
|
sharky_capas schreef: | Ik kan je gevoel goed begrijpen.
Ik heb mijn 950 ook bij brouwer vandaan.
De mijne is nu echter echt olie aan het zuipen.
Verbruik 1 liter olie per 3300 km. En er staat nu pas 4300 km op.
Vind het toch wel erg raar dat er 950 zijn die niets verbruiken en ik na elke rit moet bij vullen.
|
Nou, valt allemaal best mee. Op m'n BMW (R-type blok) moest er elke 1000km 1/3 ltr olie in. Normaal... volgens BMW
Maar boven de 15000 km moet dat afgelopen zijn. En klopte echt. Ik kon van beurt naar beurt rijden zonder bij te vullen. En da's 10.000 km per interval. Heb er 48.000 km mee gereden...
Laat anders de cilinders een bijkijken met een endoscoop...
http://www.systomatic.nl/prodgroup.asp?id=195078&mid=0&lid=1&sid=2&pid=2208
Zitten er groeven in de voeringen? |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Vr, 8 Jun. 2007, 19:26 Onderwerp: |
|
|
sharky_capas schreef: | Ik kan je gevoel goed begrijpen.
Ik heb mijn 950 ook bij brouwer vandaan.
De mijne is nu echter echt olie aan het zuipen.
Verbruik 1 liter olie per 3300 km. En er staat nu pas 4300 km op.
Vind het toch wel erg raar dat er 950 zijn die niets verbruiken en ik na elke rit moet bij vullen.
|
Ik heb het elders op het forum ook al geschreven, maak je geen zorgen,
0,3 liter op 1000 km is normaal.
Mijn 2003 verbruikte dat bij kilometerstand 10000, en bij kilometerstand 68000 was het verbruik nog steeds datzelfde.
Mijn nieuwe 990 heeft trouwens nog nul olie verbruikt, maar hij staat dan ook momenteel met kilometerstand nul in de schuur (vandaag opgehaald ). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 8 Jun. 2007, 20:17 Onderwerp: Re: Olie |
|
|
michael schreef: | Ps. Waar staan de letters KTM voor? |
Kronreif-Trunkenpolz-Mattighofen _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Vr, 8 Jun. 2007, 20:25 Onderwerp: Re: Olie |
|
|
Raketman schreef: | michael schreef: | Ps. Waar staan de letters KTM voor? |
Kronreif-Trunkenpolz-Mattighofen |
Hebben we het al vaker over gehad, kijk hier
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=374 _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 8 Jun. 2007, 20:32 Onderwerp: |
|
|
de fabrieksolie die erin zit als ie afgeleverd wordt, is een inrij-olie.
advies is om daat 1500km mee te rijden en dan volsyntheet te gaan gebruiken. Das toch niks geks?
en idd.. NiCaSiL wanden van de cilinder doen er zo'n 10'000km over voordat ze helemaal ingelopen zijn. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Hydrazine
Geregistreerd op: 9-9-2006 Berichten: 294 Woonplaats: Almere-Binnen
|
Geplaatst: Zo, 10 Jun. 2007, 15:35 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | de fabrieksolie die erin zit als ie afgeleverd wordt, is een inrij-olie.
advies is om daat 1500km mee te rijden en dan volsyntheet te gaan gebruiken. Das toch niks geks?
en idd.. NiCaSiL wanden van de cilinder doen er zo'n 10'000km over voordat ze helemaal ingelopen zijn. |
Inderdaad, duurt even dat inlopen. Suzuki gebruikt trouwens ook soortgelijke Nicasil inserts (voeringen). Bestanddelen van Nicasil zijn geheim. Het is een soort harde Chroom-laag. Het aller belangrijkste is het na-bewerken van dit product. En gelukkig hoef je KTM niets te vertellen over het specifieke hoon-beeld van oa. de 990 blokken. Geen wonder dat KTM voorschrijft dat gebruik moet worden gemaakt na de 1e 1000km van een volsyntheet die voldoet aan de JASO T903 MA standaard.
http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_TDS_Advance_Ultra_4_15W50_%28XHVI%29.pdf |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 10 Jun. 2007, 16:01 Onderwerp: |
|
|
Samenstelling van NiCaSiL is niet geheim hoor.. zelfs heel makkelijk:
't is namelijk gewoon een afkorting van de elementen!
Nickel- Calcium-Silicium Layer.
Alleen het fabrikageproces van deze hardceramische laag, die overigens als een coating wordt opgebracht, daar zitten wel wat patentjes in.
't is geen losse bus.. maar een stalen bus met een coating dus: De bus wordt ingeperst dan daarna op maar nageslepen.
NiCaSiL kan in principe ook direkt op Alu aangebracht worden, maar de vormvastheid van het Alu is meestal niet hoog genoeg, waardoor de laag loskomt (daar hadden de '90 modellen XR last van). In praktijk wordt dit dus nooit meer gedaan. Voor direkt op Alu is er Snelchroom e.d. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Zo, 10 Jun. 2007, 22:46 Onderwerp: |
|
|
nicasil is toch geen chroom ??? ik dacht eerder een soort anti aanbaklaag
voor een betere geleiding en warmte afgaaf ik zal het eens navragen
een maat van me heeft vroeger aan dragracen gedaan ( snelste harley van europa)en die maakte zijn cillinders zelf ook met nicasil |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 11 Jun. 2007, 0:01 Onderwerp: |
|
|
Hee wheelie.. zet je voeten nou eens op de grond en lees gewoon eens effe een keertje wat er staat:
Nickel, Calcium, Silicum .... !
en dus geen Chroom nee. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Ma, 11 Jun. 2007, 0:08 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Hee wheelie.. zet je voeten nou eens op de grond en lees gewoon eens effe een keertje wat er staat:
Nickel, Calcium, Silicum .... !
en dus geen Chroom nee. |
solly niet gelezen te lang op het terras blijven zitten vandaag |
|
Naar boven |
|
|
XJR
Geregistreerd op: 21-2-2007 Berichten: 60 Woonplaats: RAAMSDONKSVEER
|
Geplaatst: Vr, 15 Jun. 2007, 12:13 Onderwerp: |
|
|
bji sommige wordt het verbruik minder als eerst met minerale olie wordt gereden |
|
Naar boven |
|
|
|