lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

automatische resetfunctie trip 2
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joscha



Geregistreerd op: 28-1-2005
Berichten: 34
Woonplaats: Almere

BerichtGeplaatst: Di, 22 Mrt. 2005, 21:44    Onderwerp: automatische resetfunctie trip 2 Reageer met quote

Ik wil altijd graag tijdens toertochten bij elke aanwijzing een tripteller op 0 kunnen zetten vanaf het stuur.

Aangezien de optionele afstandbediening dat niet kan ben ik maar eens gaan brainstormen.

Eigenlijk is het heel eenvoudig. De "-" functie heb ik verbouwd tot een resetknop die circa 5 seconden automatisch ingedrukt blijft.
Door middel van deze knop worden een aantal condensatoren (3 stuks van 470uF) ontladen (via een 22 ohm weerstand ter bescherming van de schakelaar). Nu zorgt de inwendige impedantie van de tripmaster ervoor dat het signaal nog 5 seconden een laag niveau detecteert (triggerniveau circa 3V).
Deze 3x470uF is voldoende om trip 2 maximaal circa 22km te verlagen. In de praktijk voldoende voor de meeste toerritjes tussenafstanden.
bij 2x470uF heb je circa 14km verlaging van trip 2
Nadeel van de afstandbediening tripmaster: De knoppen zitten veel te ver weg van het handvat waardoor het moeilijk blindelings te vinden is.
In de praktijk dus enkele seconden voor de bocht (vlak voor het afremmen) de knop kort indrukken en terwijl je dan de bocht uit accelereert, zal ook de trip weer beginnen met optellen.

Heeft er iemand een goed idee voor een makkelijk bereikbare schakelaar op het stuur????

Bijgaand een schema van de resetfunctie


[/img]



trip2reset.jpg
 Beschrijving:
schema resetfunctie

Download
 Bestandsnaam:  trip2reset.jpg
 Bestandsgrootte:  7.7 KB
 Gedownload:  678 keer

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Di, 22 Mrt. 2005, 23:12    Onderwerp: d Reageer met quote

Ha Joscha!

Van je technische uitleg begrijp ik geen bal, maar ik zou inderdaad dolgraag trip 2 willen kunnen resetten vanaf het stuur!

De rede dat ik de ktm afstandbediening niet gekocht heb is dan ook
vanwege het ontbreken van die functie!

Wel heb ik de "pass switch" omgebouwd tot mode switch voor de tripmeter.

Als ik ff groot licht wil, dan gebruik ik de gewone grootlichtschakelaar wel even, dus omschakelen van bv trip 1 naar 2, naar fuel naar odo enz kan ik dus nu wel vanaf het stuur.

Misschien kun jij voor jouw projekt ook wel die pass switch gebruiken.
(zit lekker onder handbereik)
Een drukknop in de handkap net boven het kopphandle is misschien ook een optie, ik heb daar de regelaar voor verwarmde hanschoenen zitten.

Als jouw projekt leverbaar kan worden als een eenvoudig te monteren setje, dan hou ik me aanbevolen Smile

Groet Daan!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Mrt. 2005, 0:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb wel de ktm AB.
Meeste goede roadbooks hebben totaalstanden, das veel makkelijker en dan kan je je niet vergissen in de plaatjes of vergeten te resetten.
Resetten in de bocht viond ik persoonlijk ietwat dom, juist daar heb je aandacht voor de bocht, verkeer e.d. nodig.

Bij rijden op totaalstanden moet je alleen iedere x aanzijzingen de tellerstand een beetje korrigeren met de + en - knop (dus die wil ik zeker niet missen).

Maar goed, voor die keren dat er een roadbook met alleen tussenstanden is, en je geen tijd meer hebt om zelf de totalen erbij te schrijven, is een reset functie wel fijn... alleen in de praktijk wil je geen 5 seconden reset: 36km/h is al 10m/s dus in 5 seconden ben je al 50 meter verder, bij 100km/h is dat 150 meter...

Ik denk dat de handigste optie nog is, om er gewoon een extra tripmetertje van een Sigma-fietscomputertje ofzo bij te plaatsen (iets wat anderen ook doen)

voor een extra knopje zijn wel opties:
- zo'n touratech achtige ring met 5 of 6 knoppies direkt naast je handvat
- idd de "pass"schakelaar (grootlicht-knipper)
- een klein extra drukknopje in de originele houder plaatsen (volgens mij heeft Rwin dat zo gedaan)

Overigens heb ik dit weekend de Brabant rit ook met alleen tussenstanden gereden. Zo af en toe reset ik dan, maar het meeste kijk ik dan effe snel op de totaaltrip en reken ik snel uit: Vaak hoeft dat niet eens, want aanwijzingen als 350 meter EINDE links.... zijn natuurlijk makkelijk zat!

grts

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Do, 14 Apr. 2005, 23:31    Onderwerp: Reageer met quote

Kun je nou alleen trip2 + en - als je die KTM AB hebt, of kan dat ook op een andere manier?

Groeten Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 14 Apr. 2005, 23:35    Onderwerp: Reageer met quote

Johan schreef:
Kun je nou alleen trip2 + en - als je die KTM AB hebt, of kan dat ook op een andere manier?

Groeten Johan


Ja, alleen via de AB (of die nou origineel ktm is of niet dat maakt natuurlijk niet uit).

PS.: een externe RESET voor de tripmeter is natuurlijk wel te maken als je de teller opensloopt: Immers kan je dan gewoon een draadje extra solderen aan het reset knoppie op de teller zelf.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Apr. 2005, 11:23    Onderwerp: d Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Johan schreef:
Kun je nou alleen trip2 + en - als je die KTM AB hebt, of kan dat ook op een andere manier?

Groeten Johan


Ja, alleen via de AB (of die nou origineel ktm is of niet dat maakt natuurlijk niet uit).

PS.: een externe RESET voor de tripmeter is natuurlijk wel te maken als je de teller opensloopt: Immers kan je dan gewoon een draadje extra solderen aan het reset knoppie op de teller zelf.


Ik heb eens ergens op het noppenforum gelezen dat iemand dat gedaan
heeft, toen heb ik mijn teller ook opengeschroefd, en weer snel dichtgemaakt, voor mij veeeels te fijne electronica daarbinnen bucktooth

Hij had geloof ik een uit knop van een crosser daarvoor gebruikt!

Ik vind trouwens de teller van de LC8 een stap terug vergeleken met de IMO die op mijn 620 ADV zat.
Die had meer mogelijkheden, en kon je dus ook via de AB nullen pleased

Daan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Apr. 2005, 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dat reset gebeuren vind ik niet zo interessant ,maar dat + en - wel.
Ik heb nu 2 keer een rit gereden met totaal tellingen, en daarbij klopt gewoon geen hol van die tripmeter op elke 10 km wijkt ie 200 a 300 meter af.

groeten Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Apr. 2005, 18:01    Onderwerp: d Reageer met quote

Johan schreef:
Dat reset gebeuren vind ik niet zo interessant ,maar dat + en - wel.
Ik heb nu 2 keer een rit gereden met totaal tellingen, en daarbij klopt gewoon geen hol van die tripmeter op elke 10 km wijkt ie 200 a 300 meter af.

groeten Johan


Het zou gewoon allebei moeten kunnen, dat plus en min, dat hoeft van mij juist weer niet zo nodig, bij de meeste toerritten die ik rij, wordt geen totaalstand vermeld, maar wel bv "na 1,2 km rechts"enz.

Dat nullen is dan weer erg handig.

Groet Daan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 16 Apr. 2005, 9:39    Onderwerp: Re: d Reageer met quote

Daan schreef:

Het zou gewoon allebei moeten kunnen, dat plus en min, dat hoeft van mij juist weer niet zo nodig, bij de meeste toerritten die ik rij, wordt geen totaalstand vermeld, maar wel bv "na 1,2 km rechts"enz.

Dat nullen is dan weer erg handig.

Groet Daan


Klopt, maar totaalstanden rijdt echt veel makkelijker! Je hoeft namelijk niet steeds in de bochten te nullen, daar waar je juist aandacht voor het sturen nodig hebt.

+/- functie werkt perfect over de AB op trip 2. Trip 1 gebruik je dan voor de totaalafstand of gewoon zoals ik altijd doe voor de benzine-totaalstand: hoever heb ik op deze tank al gereden.

Ik moet ook toegeven dat ze best wat meer tripfuncties in die teller hadden kunnen stoppen: Voor het offroad rijden (zeker met een beetje regen) zijn die tellerletters echt te klein. Als je nou snelheid en trip kon omdraaien, dan was dat ideaal geweest. Maarja.. er moet wat te verbeteren blijven toch?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Za, 16 Apr. 2005, 10:08    Onderwerp: d Reageer met quote

Dat vind ik nou juist het punt DR Bean, je moet telkens verbeteren, en niet een stap terug doen,(nl vroeger imo,nu deze teller).

Zal wel met geld te maken hebben, deze teller is nl van japans fabrikaat bucktooth


Groet Daan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Mei. 2005, 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi

Ik heb afgelopen Zondag het kastje om te kunnen plussen en minnen gemonteerd.
Direct uitgeprobeert met een toertocht waarbij ze alleen de afstanden weergaven van afslag tot afslag.
Toen bleek dat je heel goed kunt nullen met de min knop, door hem heel even vast te houden.
Werkt echt prima

Groeten Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Mei. 2005, 22:50    Onderwerp: d Reageer met quote

Johan schreef:
Hoi

Ik heb afgelopen Zondag het kastje om te kunnen plussen en minnen gemonteerd.
Direct uitgeprobeert met een toertocht waarbij ze alleen de afstanden weergaven van afslag tot afslag.
Toen bleek dat je heel goed kunt nullen met de min knop, door hem heel even vast te houden.
Werkt echt prima

Groeten Johan


Ha Johan.

Je bedoelt dus het originele KTM kastje?

Hoelang moet je dan vashouden?

Als dat echt werkt, dan schaf ik hem metteen aan,
zaterdag ook zo,n rit gereden, heb ik telkens in de kuip zitten nullen,
niet echt makkelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Mei. 2005, 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Als je hem 1 keer indrukt dan haalt hij er 100 m vanaf doe je dit 10 keer dan haalt hij er 10 keer 100 m van af ,maar houd je hem vast dan ritst tie in een hoog tempo naar nul .
Gaat in mijn ogen echt meer dan snel genoeg.

Groeten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Mei. 2005, 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

Oh ja ik bedoel inderdaad het orginele KTM kastje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Mei. 2005, 23:01    Onderwerp: d Reageer met quote

Stel hij staat op 3km, je drukt op min, hoelang moet je dan vashouden?

1 sec ? 2 sec?

Wat kostie?

Daan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif