lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

EFI, Lambda en SAS??

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rolf

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jun. 2007, 16:11    Onderwerp: EFI, Lambda en SAS?? Reageer met quote

Ik zag tot mijn verbazing dat de injectieblokken ook een SAS hebben. Nu snap ik even niet hoe dat samen kan gaan met een Lambdasonde gestuurde EFI, zonder een te rijk mengsel te creëren. Of is de extra zuurstof al voor de L-sonde verbrand? Lijkt mij iig tot een te rijk mengsel in de verbrandingsruimte leiden. Ik wil eigenlijk de SAS rommel er wel vanaf gooien, maar wil de samenhang tussen de componenten eerst begrijpen.
(Extra brandstof of zuurstof voor de Kat hoef ik vanaf morgen ook niet meer)

Iemand een uitleg of een linkje? Google was mijn vriend even niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jun. 2007, 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Rolf,

In het handboek 2003-2006 update (in de downloadsectie... de duitse versie is het beste) staat het een en ander over de verschillende onderdelen, maar het is niet 1 verhaal (deel bij electrisch etc).

kijk bij pagina 7-24 en verder.

In het kort:

het inspuitsysteem werk een beetj e als een CV carburateur: Het heeft een electonisch geregelde gasklep, die voor de hand-gasklep zit. Daarbij hoofzakelijk op 1 druksensor, die het vaccuum achter de gasklep meet, en bepaald hoe veel benzine er in moet.

HET grote voordeel van deze constructie is dat je geen luchtmassameter hebt, die gevoelig is voor trillingen en stof. dus je kan er lekker ruig mee doen en toch gaat er niks fout.

ALLE andere sensoren (buitenluchtdruk, temperatuur, motortemp, labdasonde etc) geven een reeks van correctiefactoren op de ingestelde waarde (hij maakt volgens mij een soort rekensommetje, dus niet elke sensor heeft dezelfde factor en is altijd even actief.)

Via de afstelsoftware kan je die factoren beinvloeden.

Als je de 'sportuitlaat'/akra mapping hebt, staat een groot deel van deze correcties op 0 (sttt.. niet verder vertellen he Smile ).
met de akra's kan je in principe de labdasensor eraf halen.... alleen geeft ie dan een error (errorcodes staan ook in het handboek), maar voor het mengsel doet het dus niks met de akramapping.
Je kunt echter niet de error gewoon laten bestaan, want dan gaat ie waarschijnlijk in noodloopprogramma en dat wil je niet!

Labdasensor dus wel laten zitten. Volgens mij kan de SAS er dan wel af.
(evt even navragen bij Sommer)

Smile

Rolf

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jun. 2007, 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

Zit nu even te lezen, blz 7-26 leert dat de SAS alleen tijdens het opwarmen werkt teneinde de kat snel op te laten warmen.
Aldus bij Akra's zeker volkomen zinloos. Blijft het SAS-ventiel dat in het foutmeldingensysteem opgenomen zit. Staat niet bij of een foutmelding het noodloopprogramma activeert of niet. We zoeken verder.
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jun. 2007, 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

mja Rolf,

Ik heb zelf niet de injectie, dus ik heb het ook nog niet helemaal uitgezocht. Alleen vanwege het gedoe met Perlei's Injectie bij de Rally heb ik me er toen wat in verdiept.

Eigenlijk heeft ieder onderdeel een foutmelding, t/m de zijstandaardschakelaar toe! (hetgeen nu een hallsensor is... doorlussen gaat niet maar zo!

Wil je een sensor verwijderen moet je dus eigenlijk een dummie sensor plaatsen, die de juiste standaardwaarde aangeeft.

Maar als je er meer over komt te weten, zijn we je heel dankbaar al je het op het forum met ons wil delen thumbsup

Raketman

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jun. 2007, 23:40    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:

In het handboek 2003-2006 update (in de downloadsectie... de duitse versie is het beste) staat het een en ander over de verschillende onderdelen, maar het is niet 1 verhaal (deel bij electrisch etc).

Misschien kijk ik gewoon niet goed, maar waar zit hier die downloadsectie ?

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2007, 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

op aanvraag bij mij.

ik stuur je wel effe een pb.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: