lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

UPDATE koppeling : vrije slag varieert onder het rijden
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph

BerichtGeplaatst: Do, 9 Jul. 2009, 20:38    Onderwerp: UPDATE koppeling : vrije slag varieert onder het rijden Reageer met quote

Een goei week geleden had ik het idee dat de vrije slag van mijn koppelingshendel onder 't rijden veranderde. Na veel lezen heb ik dan de koppelingspomp vervangen door een andere, vernieuwde versie, afgekocht van Diskelektietje (of zoiets). Vandaag had ik dat fenomeen opnieuw. Al rijdende en schakelende voel je gewoon dat de vrije slag plots een stuk groter is dan normaal. En dan herstelt zich dat automatisch weer.

Thuis gekomen even gekeken of er olie uit het reservoir was en of er olie onderaan te zien was. Nope. Het zuigertje stond onderaan enkel wat vochtig.

Wat is er nou aan de hand? stars Verdomd, dit heb ik niet graag. devil

Laatst aangepast door Aleph op Za, 25 Jul. 2009, 14:25, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Jul. 2009, 2:16    Onderwerp: Re: koppeling : vrije slag varieert onder het rijden Reageer met quote

Muug schreef:
Een goei week geleden had ik het idee dat de vrije slag van mijn koppelingshendel onder 't rijden veranderde. Na veel lezen heb ik dan de koppelingspomp vervangen door een andere, vernieuwde versie, afgekocht van Diskelektietje (of zoiets). Vandaag had ik dat fenomeen opnieuw. Al rijdende en schakelende voel je gewoon dat de vrije slag plots een stuk groter is dan normaal. En dan herstelt zich dat automatisch weer.

Thuis gekomen even gekeken of er olie uit het reservoir was en of er olie onderaan te zien was. Nope. Het zuigertje stond onderaan enkel wat vochtig.

Wat is er nou aan de hand? stars Verdomd, dit heb ik niet graag. devil

controleer de centrale moer van de kopplingsplaten.
lijkt me waarschijnlijk dat die losgekomen is
Naar boven
Daan

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Jul. 2009, 6:25    Onderwerp: Reageer met quote

da's lullig muug, zeker nadat de nemer vervangen is.
verlies je geen vloeistof? (waarschijnlijk niet), als dit zo is gok ik op de gever, ( het pompje op je stuur dus).
als die intern lek is ( plunjertje) op het moment dat je de kopp inknijpt vloeit de olie langs de plunjer ipv dat hij druk opbouwt om de kopp vrij te krijgen, als je dan weer knijpt bouwt hij weer een klein beetje druk op enz....

stofkapje van de plunjer weghalen, cirklipje weg, dan kun je de plunjer er uit trekken, er is een revisiesetje voor te koop, een nieuwe plunjer dus, maar vaak is dat niet voldoende, kijk met een lamp in de behuizing, als de coating weggesleten is moet alles vervangen worden, duur geintje blank

ik heb het ook eens gehad op m'n exc, dat zit nl precies hetzelfde.

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Aleph

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Jul. 2009, 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

en hop, het koppelingsdeksel is eraf en ik heb de drukplaat eraf genomen. Ziet er netjes uit.

Ik herken meteen de drukstift, het is zo'n zwarte die geheel van staal is. Da's al goed. Maar hoe zit die vast? Ik kan die er niet uittrekken.

Die moer zit alleszins handvast, ik ga eens zoeken naar het aantrekkoppel.

wordt vervolgd.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Jul. 2009, 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

drukstift zit dwars door het blok, en word beetjegouden door dwarspinnetje aan de linker kant bij de drukgever. (dat pinnetje wat men nogals eens vergeet...). je kunt hem er dus niet naar de koppelingskant toe uittrekken.

Wisselende hendel positie: Tja.. vreemd natuurlijk: Ik neem aan dat je bedoeld dat ie soms verder weg zit, en soms dichterbij (en dus niet steeds slechter of zo).

Kan de drukcilinder in het handvat zijn: Als ie soms effe lekt gebeurt dat denk ik.

anders: Drukversterker in de koppeling die niet lekker werkt (dat 3-klauw ding) of het druklager ofzo, wat gek doet. Maar dat zijn niet de eerste dingen waar ik aan denk: gaat normaliter niet stuk.

Aleph

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Jul. 2009, 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
drukstift zit dwars door het blok, en word beetjegouden door dwarspinnetje aan de linker kant bij de drukgever. (dat pinnetje wat men nogals eens vergeet...). je kunt hem er dus niet naar de koppelingskant toe uittrekken.

ah, nou, foert, dan laat ik 'm gewoon zitten, ik ben al blij dat het een compleet stalen drukstift is... op de exploded view van de koppeling zie ik dat pinnetje trouwens niet...

Dr_Bean schreef:

Wisselende hendel positie: Tja.. vreemd natuurlijk: Ik neem aan dat je bedoeld dat ie soms verder weg zit, en soms dichterbij (en dus niet steeds slechter of zo).Kan de drukcilinder in het handvat zijn: Als ie soms effe lekt gebeurt dat denk ik.

Klopt, koppeling blijft goed werken, enkel het drukpunt van het hendel blijkt bij het loslaten van het hendel plots dichter bij 't stuur te liggen. Met dus grotere vrije slag tot gevolg.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Jul. 2009, 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

is hetmisschien niet gewoon zo dat in de hendel zelf iets fout zit: Bij dat dat rode stelschroefje los komt, en scheef op de cilinder drukt, waardoor de slag ander lijkt.

Met het deksel los, ken je wel goed zien wanneer ie echt de koppeling vrij drukt.

Aleph

BerichtGeplaatst: Za, 11 Jul. 2009, 14:50    Onderwerp: Reageer met quote

vandaag weer wat rondgereden.

Het "vrije slag"-fenomeen doet zich vooral voor bij het optrekken, niet bij terugschakelend afremmen op de motor.

Thuis gekomen een paar keer het hendel ingeknepen en telkens hoorde ik onderaan in het pompje een geluidje dat me deed denken dat er ergens wat lucht aan 't ontsnappen was. Even de twee boutjes wat gelost en ja hoor : druppel druppel druppel, daar ging de minerale olie. Potje bovenaan was ook beduidend minder vol.

Alles mooi opgedroogd, reservoir bigevuld en terug toegevezen. Op naar de volgende rit.

Raketman

BerichtGeplaatst: Za, 11 Jul. 2009, 16:21    Onderwerp: Reageer met quote

Allez, een Hosi-pomp wordt stilaan onvermijdelijk, hoe hard ge er u ook tegen verzet grin2 ...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Daan

BerichtGeplaatst: Zo, 12 Jul. 2009, 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

muug, als ik het zo lees heb je een "nieuwe" lekkende gever er op gezet wink3

Naar boven
Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jul. 2009, 17:54    Onderwerp: Reageer met quote

Da's dan straf, die was idd nieuw een paar weken geleden om de lekkende gever op Diskeletlietje zijn Adv te vervangen. worried2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jul. 2009, 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

tja.. ik snap het niet he: Ik rij al 55000km met de originele oude pomp. en heb hem ook al vaak genoeg eraf gehaald etc: maar hij doet het nog steeds...

NIET pompen als je hem er af hebt!!
RECHT terugmonteren
schorven in plastik, dus NIET te hard aantrekken..

(tja allemaal wel moeilijk vooor de meeste motorzaken)

Daan

BerichtGeplaatst: Do, 16 Jul. 2009, 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

op het duitse forum zie ik dat ene erich een usa-pompje te koop heeft
http://forum.lc8.info/viewtopic.php?p=205042#205042

nieuw begrijp ik, had hij als reserve maar hij heeft zijn motor verkocht.
110 euro, dat is de helft van wat ik er voor betaald heb destijds (versturen uit de usa kostte ook nogal wat).

Naar boven
Aleph

BerichtGeplaatst: Do, 16 Jul. 2009, 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
op het duitse forum zie ik dat ene erich een usa-pompje te koop heeft
http://forum.lc8.info/viewtopic.php?p=205042#205042

nieuw begrijp ik, had hij als reserve maar hij heeft zijn motor verkocht.
110 euro, dat is de helft van wat ik er voor betaald heb destijds (versturen uit de usa kostte ook nogal wat).

aha
pm is al verzonden thumbsup

Aleph

BerichtGeplaatst: Do, 16 Jul. 2009, 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

dju, er waren er al vijf voor mij blijkbaar
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: