Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 17 Mei. 2007, 22:33 Onderwerp: Elektrisch spook |
|
|
Nouja, een kleintje dan. Maar wel raar.
Gaat als volgt : ik maak een ledmistlicht, wordt bevestigd op de plaats van de nummerplaatverlichting. Aangezien ik geen fan ben van een voedingsdraad met +12V erop van voor naar achter en terug te laten lopen tak ik de 12V af van de oorspronkelijke nummerplaatverlichting, laat ik een nieuw draadje lopen naar de cockpit, schakelaartje en dan doorverbinden naar massa (subframe cockpit).
Ik schakel dus aan/uit langs de min-zijde, kwestie als die draad ooit ergens doorschuurt ik dan in het ergste geval met een constant brandende mistlamp zit, maar geen springende zekeringen enzo.
Tot daar alles kits. Het schakelaartje (waterbestendig) komt rechts boven de toerenteller te zitten en wordt doorverbonden naar het subframe van de kopkuip. Dit heeft een tijdje (maand of 2) goed gewerkt.
Plots gaat het ding niet meer.
Veel stelt het allemaal niet voor, maar de bedrading/schakelaar blijken perfect in orde, ook het lampje brandt nog...als ik ergens anders massa neem tenminste
Blijkt nu ineens dat dat subframe van de cockpit geen massa meer is.
Ondanks het feit dat ik aan het balhoofd massa meet, en aan de bouten van de vork eveneens, is het subframe ineens GEEN massa meer .
Dat ding zit dus zonder rubbers of gelijk welke isolatie gewoon op het balhoofd gebout, maar geen elektrische verbinding !
De lampenkwestie is simpel opgelost door massa te nemen aan de min van de koplamp, dus dat werkt weer normaal.
Maar waarom o waarom is dat subframe ineens geen massa meer ??
Daar zijn ze me toch ff kwijt... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Do, 17 Mei. 2007, 23:04 Onderwerp: |
|
|
Wonderlijk,
ik neem aan dat het subframe zelf wel van een geleidend metaal is en je aarde niet via een bout (van het subframe) toch aan de aarde van de rest van de fiets zat (en door erosie is gaan isoleren)?
Dat mistlight is wel en goed (veilig) idee. Altijd al vreemd gevonden dat dit niet wettelijk moet op motoren.
Kan je zo'n ledlicht standard ergens kopen?
Groeten Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 17 Mei. 2007, 23:06 Onderwerp: |
|
|
omdat het alu is? en alu eigenlijk altijd een ooxidelaagje heeft wat heeeeeeel goed isoleerd?
Frame is niet bedoeld als massa. ALTIJD een maasadraad/punt gebruiken. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 20 Mei. 2007, 11:07 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | omdat het alu is? en alu eigenlijk altijd een ooxidelaagje heeft wat heeeeeeel goed isoleerd?
|
Dat zou idd een verklaring kunnen zijn...
Maar als je dan met de meetpen van de multimeter door die laag krast, moet je toch terug een meting hebben ? Of zit die oxidatie dan ook tussen de gedeeltes waar dat subframe op het balhoofd gevezen zit waardoor het contact daar verloren gaat ?
't Zou in ieder geval de eerste keer zijn dat ik op die manier last heb van geleidingsverlies bij alu... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 20 Mei. 2007, 17:04 Onderwerp: |
|
|
jep: op iedere verbinding.
Misschie ndatje met de multimeter nog wel contact meet, maar zodra je er stroom door gaat leiden zal het wel fout gaan.
Ps: OMDAT je er stroom door leidt, onstaat er spanningsverschil over de verbindingen en dat maakt de corrosie weer sneller.
m.a.w.: nog een goede reden om eene massadraad te gebruiken. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|