Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Wo, 9 Mrt. 2005, 22:00 Onderwerp: Kettingset |
|
|
Het wordt nu langzamerhand tijd voor een nieuwe set dus.
25000km (niet slecht toch?).
Iemand ervaring met een klinkschakel?(zelf klinken dus).
Met visje monteren durf ik niet aan op een motor met plus 100pk
en een top van plus 200!
Set heb ik besteld bij brouwer, en er schijn een klinkschakel bij te zitten.
Daan
|
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Do, 10 Mrt. 2005, 0:44 Onderwerp: Re: Kettingset |
|
|
Daan schreef: | Het wordt nu langzamerhand tijd voor een nieuwe set dus.
25000km (niet slecht toch?).
Iemand ervaring met een klinkschakel?(zelf klinken dus).
Met visje monteren durf ik niet aan op een motor met plus 100pk
en een top van plus 200!
Set heb ik besteld bij brouwer, en er schijn een klinkschakel bij te zitten.
Daan |
daar hoef je niet bang voor te zijn met een visje, een vriend van mij heefd vroeger drag-racing gedaan meer dan 500pk dus dat is geen probleem en het is iets makelijker te demonteren, ik zou niets anders willen op mijn motor,
als je hem maar goed monteerd,en niet andersom want dan krijg je problems.en met klink schakels kan je ook braampjes krijgen van het dicht slaan die er af slijten in het zand, bij een crossketting klinken en een(enduro) (o-ring) schakelen is mijn advies, oja die klink schakel zit er standaart bij, is weer iets van ktm ???? vervangen dus ??? sucses.
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 10 Mrt. 2005, 22:42 Onderwerp: Re: Kettingset |
|
|
Ik heb zelf ervaringen met klink en met visje:
Visjes lubberen op de duur vaak toch wat uit, met het risico dat ze er bij achteruitrijden een keer afschieten .
(Bij mijn XR loop tde ketting door een kettinggeleider en daar gebeurt dat regelmatig!)
Uiteindelijk vind ik een klinkschakel toch stabieler. idd dat heeft niet met de verminderde trekkracht van de ketting te maken, want die is verwaarloosbaar, maar wel met de 'stabiliteit'van de ketting: Krachten die erop komen bij zijwaards zwabberen. Dat is overigens ook de reden dat kettingen breken! (een 520 ketting is zat voor een 130 pk machine, zie racerij)
Klinken is niet moeilijk hoor: Gewoon een vuisthamertje achter de ketting, en dan met een klein hamertje de speciale klinkschakeluiteinden een beetje plat slaan (dat hoeft maar weinig te zijn, dan gaat die plaat er nooit meer af!).
Tot slot: Ik heb mijn nieuwe ketting klaarliggen (ouwe nu 14000km, maar nog niet op). De nieuwe ketting is wel een ZVM (de E-bay aanbieding), die gaan wat langer mee dan de std ketting, vooral bij offroad gerbuik.
grts en succes
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Vr, 11 Mrt. 2005, 0:58 Onderwerp: d |
|
|
Bedankt allemaal voor de info, ik denk dat ik voor het klinken ga.
Lijkt me toch zekerder, ik heb bij een lc4 wel eens gehad dat het visje
door de geleider domweg was weggesleten, de sluitschakel bleef op zijn plaats doordat de pennen meegesleten waren, wat dan weer een beetje
op klinken leek.
Daan
|
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Vr, 11 Mrt. 2005, 4:38 Onderwerp: Re: Kettingset |
|
|
Dr_Bean schreef: | Ik heb zelf ervaringen met klink en met visje:
Visjes lubberen op de duur vaak toch wat uit, met het risico dat ze er bij achteruitrijden een keer afschieten .
(Bij mijn XR loop tde ketting door een kettinggeleider en daar gebeurt dat regelmatig!)
Uiteindelijk vind ik een klinkschakel toch stabieler. idd dat heeft niet met de verminderde trekkracht van de ketting te maken, want die is verwaarloosbaar, maar wel met de 'stabiliteit'van de ketting: Krachten die erop komen bij zijwaards zwabberen. Dat is overigens ook de reden dat kettingen breken! (een 520 ketting is zat voor een 130 pk machine, zie racerij)
Klinken is niet moeilijk hoor: Gewoon een vuisthamertje achter de ketting, en dan met een klein hamertje de speciale klinkschakeluiteinden een beetje plat slaan (dat hoeft maar weinig te zijn, dan gaat die plaat er nooit meer af!).
Tot slot: Ik heb mijn nieuwe ketting klaarliggen (ouwe nu 14000km, maar nog niet op). De nieuwe ketting is wel een ZVM (de E-bay aanbieding), die gaan wat langer mee dan de std ketting, vooral bij offroad gerbuik.
grts en succes |
----------halen jullie de ketting er nooit af ????schoonmaken gaat beter als hij er af is denk ik lekker schoonmaak badje op zijn tijd kan geen kwaad dacht ik ???????? MAAR
je hebt wel een beetje gelijk wat voor ketting heb je op je XR o-ring of niet ! ik heb ook altijd een reserve vissluiting mee klinken onderweg is niet zo makkelijk, mijn dealer zegt altijd: o-ring met visje, en klinken bij gewone ketting (cross)maar ja het kan natuurlijk allebij. ik heb met mijn ktm"s wel eens pech gehad met klinken door het zand was de klinkschakel ook afgesleten. door de gelijders en zand, wij rijden veel over het strand (in de winter)en dan gaat het toch hard met ketting en tandwielen, ik denk persoonlijk dat er teveel speling op de klink schakel zit bij een 0-ring ketting, maar ja iedereen doet natuurlijk waar hij de beste ervaring mee heefd natuurlijk. sucses ktm lovers
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 11 Mrt. 2005, 18:55 Onderwerp: |
|
|
Mr Wheely.. heb je het over LC8 gebruik of over gecross met een EXC op het zand.. tja das anders!
Ik rij altijd met O-ring ketting.
Schoonmaken: Een O-ring ketting kan je weinig schoonmaken!
Bij het afspuiten van de motor neem ik de ketting mee (niet met hogedruk!). Soms met wat vet-oplosser.
Daarna gaat er meteen WD40 of kettingspray op de ketting. De rest doet mijn OSCO oiler tijdens het rijden.
De olie aan de 'buitenkant'bij een O-ring is alleen voor de smering van de rollen (op de bus en op het tandwiel) en de O-ringen, De ketting zelf heeft opgesloten vet, daar ken je niets meer aan doen.
Natuurlijk ga je hier bij een wedstrijd cross of trialmachine anders mee om.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Vr, 11 Mrt. 2005, 22:45 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Mr Wheely.. heb je het over LC8 gebruik of over gecross met een EXC op het zand.. tja das anders!
Ik rij altijd met O-ring ketting.
Schoonmaken: Een O-ring ketting kan je weinig schoonmaken!
Bij het afspuiten van de motor neem ik de ketting mee (niet met hogedruk!). Soms met wat vet-oplosser.
Daarna gaat er meteen WD40 of kettingspray op de ketting. De rest doet mijn OSCO oiler tijdens het rijden.
De olie aan de 'buitenkant'bij een O-ring is alleen voor de smering van de rollen (op de bus en op het tandwiel) en de O-ringen, De ketting zelf heeft opgesloten vet, daar ken je niets meer aan doen.
Natuurlijk ga je hier bij een wedstrijd cross of trialmachine anders mee om. |
ik rij met alle ktm motoren,voordeel als je maat een motorzaak heefd,en ja, wij rijden ook met de adventure over het strand, bij ons wordt de ketting er wel afgehaald na intens gebruik,effe een olie badje, en dan gaat hij ook langer mee! en een o-ring ketting kan je niet schoonmaken ??????? moet je eens zien wat er van tussen komt, nadat we de motor al hebben afgespoten, daar verschrik je nog van. maar het draaid er ook wel van tussen als je hem niet schoonmaakt hoor
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Za, 12 Mrt. 2005, 0:26 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | OK,
anyway.. eerste kettingset is op.. dat is, VTW (2e..) is op en de ketting en het ATW nog niet echt. Maar ik ga niet te zuinig doen en risico lopen, dus nu toch echt maar een nieuw setje erop:
14000km met het originele spul + 1x 16T VTW, met veel moddersludge en zanddrap bij de div offroad tripjes.
Morgen naar Limburg, Mokam ritje rijden. |
ziet er goed uit, is je ketting niet te veel uitgerokken, tanden ben toch goed dun geworden of nie
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 12 Mrt. 2005, 9:00 Onderwerp: |
|
|
Nee, ketting is duidelijk <1% slijt/rek (nagemeten).
Maar er zit nu een mooi nieuw setje op hoor.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Prutzer
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 201 Woonplaats: Amstelveen
|
Geplaatst: Za, 12 Mrt. 2005, 13:06 Onderwerp: |
|
|
Dat voortandwieltje is wel erg ver heen, maarreh 14000km is best rap!!!
Een O-ring ketting kan je heel goed schoonmaken met S100 kettingreiniger, erop spuiten en dan met een (oude) tandenborstel lekker inboenen, half uurtje in laten trekken en dan met de tuinslang met heet water afspuiten. Dan is je kettng echt helemaal schoon, droogblazen met perslucht, opnieuw invetten en klaar is Kees!!!
Als je dat regelmatig doet, zeker na offroad ritjes blijft je ketting echt wel langer goed
Grtz Eelco
_________________ 2003 950S
Driver: Eelco |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Wo, 18 Jan. 2006, 14:29 Onderwerp: |
|
|
Ouwe topic weer ff opgeduikeld, 16000km geleden heb ik de gehele kettingset vernieuwd, ik heb net ALLEEN het voortandwiel vernieuwd.
De tanden stonden aardig krom. het werd tijd dus.
Door op tijd het voortandwiel te vernieuwen spaar je de rest van je set en doe je er veel langer mee
Ik ben nu van plan om er minstens 10000 bij te douwen, moet kunnen.
De vorige set heb ik geheel vervangen bij kmst 27000, en het had nog wel iets langer gekund.
Ik rij ALLEEN op de weg, met scottoiler.
Dus jongens als je pakweg 15000 km op je lc8 hebt staan,
VERWISSEL DAN HET VOORTANDWIEL, je complete set gaat dan een stuk langer mee
Daan (met 43000km op de klok).
|
|
Naar boven |
|
|
erwindob
Geregistreerd op: 29-11-2004 Berichten: 298
|
Geplaatst: Vr, 20 Jan. 2006, 23:00 Onderwerp: |
|
|
Of nog beter: véél eerder
en de gebruikte bewaren en weer terugwisselen en zo.
Dan slijt achter en voor gelijk op.
is fietsketting taktiek, overigens zelf nog nooit gedaan zo..
|
|
Naar boven |
|
|
René
Geregistreerd op: 13-4-2005 Berichten: 203 Woonplaats: Hengelo O
|
Geplaatst: Wo, 26 Jul. 2006, 10:54 Onderwerp: |
|
|
Inmiddels begint mijn ketting ook op te raken evenals de tandwielen, mag ook wel na ruim 25000 km. Op ebay worden setjes ketting/tandwielen aangeboden tussen de 130 en ruim 200 euri Er zal ongetwijfelt kwaliteitsverschil zitten tussen deze setjes, beide zijn O-ring ketting.
Heeft iemand van jullie ervaring met aanbiedingen via ebay en zo ja, is het verstandig om een goedkoop setje erop te gooien?
Waar zit het verschil in, kwaliteit en duurzaamheid vind ik belangrijker dan rommel.
Immers het orgineel heeft me absoluut kunnen bekoren.
Groet,
René
_________________ Alles wordt, niets is........... |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 26 Jul. 2006, 18:00 Onderwerp: |
|
|
Mijn ervaring is dat de echte goedkope setjes vooral een goedkopere ketting hebben. En gezien de ketting de grootste slijtfactor is, vind ik het zonde daarop te bezuinigen. Sterker nog: ivm offroad wil ik juist een wat stabielere ketting.
Daarmee ben ik uitgekomen op het setje via e-bay van kettenkit.de: set tandwielen (#tanden kiesbaar 16/17 42/45) en een ZVM525 ketting van DID. totaal 179 euri.
Hiermee heb ik zeer goede ervaringen. De DID-ZVM ketting is iets steviger dan de originele DID-HV ketting. Hiermee had ik al eerder ervaring: Zo hebben wij onze afrikareis ook (bijna) de hele reis uitgereden met deze ketting (kleine 30000km) door blub en zand.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|