lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Schrapend wegrijden in 1 bij koude motor
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Jan. 2008, 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Koen schreef:
Platen zagen er bij 18.000km normaal uit en ik heb de Sommer 15W50 olie er nu 3000km in. Ik zou verwachten dat de olie dunner wordt en er meer speling optreed en dus eerder betere smering op termijn.

Koen


Ik ken het probleem niet maar wat ik wel vreemd vind, is dat er 15w50 gebruikt wordt door SOMMER.
KTM adviseert een 10w50 een 5w50 (van bv. Putoline ) is bij mijn weten dunner in koude toestand en in warme toestand gelijk.
Een 15w50 is dus dikkere olie in koude toestand, waarom zul je afwijken van specs fabrikant??, en als je dan afwijkt pak dan een olie die in theorie beter is zoals een 5w50.

Succes

groet Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3649

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Jan. 2008, 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

Probeer eens om de buitenste stalen koppelingsplaat te vervangen door een nieuwe, want het schokken wordt vrijwel zeker veroorzaakt door het aangrijpen van die plaat tegen de buitenste drukplaat.

Bij mijn 950 ben ik daar ism Brouwer flink mee bezig geweest om de oorzaak te vinden.

Brouwer heeft toen een drukplaat voor mij gemodificeerd (foto) en het was een stuk minder, maar nog wel aanwezig.

Als je bv de drukplaat zou demonteren, insmeren met olie en weer monteren, dan trekt de motor na het koud starten soepel op.

Conclusie, bij een net (koud) gestarte motor bevindt zich op dat moment te weinig olie tussen deze 2 platen, vandaar de oliekanaaltjes en putjes in de gemodificeerde drukplaat, om na een koude start sneller olie ertussen te krijgen.



Kopp drukplaat mod.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  204.98 KB
 Weergegeven:  294 keer

Kopp drukplaat mod.jpg



_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv


Laatst aangepast door Daan op Vr, 10 Okt. 2008, 10:45, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6730
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Jan. 2008, 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het ook wel eens gehad, en is volgens mij erg afhankelijk van de soort olie, (en hoeveel olie je koppeling krijgt).

Ik gooi er zelf 5W50 synthec van de Polo in (is volgens mij = Putoline) en dan heb ik er geen last van.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Jan. 2008, 0:46    Onderwerp: Reageer met quote

ATAK schreef:
Misschien bij Shell een paar doop's vergeten? Ik zal ze eens mailen. Wanneer heeft jou motor een beurt gehad? Bj mij 3 december. Ad


Het is bij mij al een half jaar geleden. Begrijp niet dat het over tijd erger wordt. Is het niet eerder omdat een bepaald olietoevoerkanaal dicht gaat zitten door vuil? Is er niet zoiets als een hol boutje wat je eruit kan halen achter die koppelingsaandrukker (daar waar je kabel heengaat) wat verstopt gat zitten?

Groeten Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Jan. 2008, 0:56    Onderwerp: Reageer met quote

Johan schreef:
Koen schreef:
Platen zagen er bij 18.000km normaal uit en ik heb de Sommer 15W50 olie er nu 3000km in. Ik zou verwachten dat de olie dunner wordt en er meer speling optreed en dus eerder betere smering op termijn.

Koen


Ik ken het probleem niet maar wat ik wel vreemd vind, is dat er 15w50 gebruikt wordt door SOMMER.
KTM adviseert een 10w50 een 5w50 (van bv. Putoline ) is bij mijn weten dunner in koude toestand en in warme toestand gelijk.
Een 15w50 is dus dikkere olie in koude toestand, waarom zul je afwijken van specs fabrikant??, en als je dan afwijkt pak dan een olie die in theorie beter is zoals een 5w50.

Succes

groet Johan


Johan, ik kan me geheel in je redenering vinden. Het KTM advies is: 5W40 (onder 0) of 10W50 (boven 0), waarom Sommer (toch niet de eerste de beste dealer) voor dikker kiest is mij niet helder,

Groeten Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Jan. 2008, 1:05    Onderwerp: Reageer met quote

Daan & Gerben,

dank voor jullie tips. 5W50 lijkt mij logisch (alleen waarom schrijft KTM het niet voor). Voor ik het verander; heeft dit ook nadelen (met de naderende de zomer pleased )?

Tenslotte als de buitenste plaat blijft plakken waarom pakt de motor dan? Het is maar een van de 8 (of zo iets)?
Kan de ouderdom van de olie er ook iets mee te maken hebben? De verse (vaak dikker toch?) heeft in het begin geen problemen gegeven?

vast weer bedankt & Groeten,

Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3649

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Jan. 2008, 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

Koen, stuur anders eens een PB naar G-Spot,
die had het ook heel erg, haar LC8 is er een paar keer voor teruggeweest naar Brouwer, vraag eens aan haar of en hoe het opgelost is.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 892
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Jan. 2008, 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

En laat even weten wat zij heeft gedaan.

Ad

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 892
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Do, 17 Jan. 2008, 7:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb met Sommer gebeld en volgens de chef werkplaats is de richtlijn veranderd vanuit KTM en moet er tegenwoordig 15W50 in. Vind ik zelf een vreemd verhaal maarja. Hun hadden ook nog nooit gehoord van het probleem en ze konden me ook niet helpen.

Ad

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Wout



Geregistreerd op: 1-3-2007
Berichten: 219
Woonplaats: Lage Zwaluwe

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Jan. 2008, 14:40    Onderwerp: Reageer met quote

Auto fabriekanten vonden lang geleden dat de spreiding in de norm voor 20W te groot was en toen is 15W geïntoduceerd. Eigenlijk dus de dunnervloeribare helft van de 20Wnorm. Is dus dikkervloeribaar dan een 10W.

Ik heb hetzelfde probleem, maar is pas opgetreden na de eerste servicebeurt (bij 30.000km) na aankoop (24.000km). Beurt 37.500km heb ik zelf gedaan. Gaat 31 jan voor de 45.000km beurt naar DIPI. Zal eens zien wat zij ermee kunnen.

Wout
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 892
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Jan. 2008, 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb naar KTM gebeld en daar zeiden ze dat het te dikke olie is die ervoor zorgd dat de platen plakken. Dus ik haal zoveel als mogelijk de 15w eruit en doe daar de 5w bij. Ik wil geen dikkere olie dan 10w voortaan.

Ad


O ja, Hij had nog nooit van die update van olie dikte gehoord en wilde eventueel wel bellen met Oostenrijk maar dat hoefde van mij niet.

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Jan. 2008, 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik meende mij te herrinneren dat Sommer werkt met SHELL en shell maakt alleen een 15w50 , heb ik net nog even gechekt op de shell site.
Dit zal wel de reden zijn dat Sommer 15w50 gebruikt.
Waarom Shell alleen 15w50 maakt is mij niet duidelijk maar dit is dus niet de keuze van KTM.
Waarom Sommer vast houdt aan Shell snap ik dan ook weer niet ,maar het is zo.

Groet Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Jan. 2008, 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt Sommer werkt alleen met Shell. Toch zou ik het probleem dan gelijk verwachten na de beurt, op termijn lijkt de olie alleen maar dunner te worden. Zal dan wel iets met de eigenschappen/veroudering te maken hebben.

Ad; Bedoel je met eruithalen via het gat van de peilstok (met een slangetje)? En wat voor 5W... gooi je erdan bij?

Groeten Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 990
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Jan. 2008, 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb inderdaad ook 15w50 van de firma Sommer gekregen, sinds dien van het schrapende geluid verlost. Ik heb me echter nooit aan het geluid gestoord omdat dit alleen was met een koude motor/olie.
Wat mij wel opvalt zijn de plakkende koppelingsplaten voor het stoplicht. Ik los dit eens in de zoveel tijd op door de olie-duse bij het voor tandwiel schoon te maken.

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 892
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Jan. 2008, 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik doe er 5W40 bij. Die heeft de shell dus zal het ook wel goed mengen.

Ad

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 2 van 5

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif