Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
lelijk hoofd
Geregistreerd op: 18-3-2007 Berichten: 45 Woonplaats: houten
|
Geplaatst: Zo, 25 Mrt. 2007, 16:59 Onderwerp: PANIEK!! Geen olie aan de peilstok!! |
|
|
Hellup!
Ik heb vandaag 200 kilometer met me nieuwe 950 gereden ( probleemloos en geweldig trouwens) en ik denk laat ik eens olie peilen voor de grap.
Even stationair laten lopen met 2 wielen op de grond, rechtop. motor uit, peilstok eruit, afvegen peilstok terug zonder hem erin te draaien.....geen olie. na 1 minuutje nogmaals erin.... geen olie,eehhhhh. Toen hem er maar ingedraaid, 2mm boven minimum! Heh hoe kan dat nou? Ik denk ik doe het niet goed, stukje rijden, stilgezet, deze keer op de middenbok. Even stationair laten lopen, uitgezet, peilstok afgeveegd, teruggezet zonder te schroeven.....geen olie aaarrrgh!! Ik heb geen olielampjes zien branden ofzo en ik heb niks vreemds gemerkt maar ik krijg op geen enkele manier olie aan de stok!! Ik heb er pas 300 km mee gereden sinds ik hem heb opgehaald bij Verpalen in krommenie. Ze zullen hem toch wel hebben nagekeken?
Graag jullie advies, wat gaat hier niet goed?????
groet sander |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Zo, 25 Mrt. 2007, 17:38 Onderwerp: |
|
|
Geen paniek joh, beter iets te weinig olie dan te veel.
gooi er maar eens 200 cc bij, ik wed dat er dan genoeg op de peilstok staat
En wat is nou 200 cc op 3 liter
Als het niveau echt te laag wordt, dan gaat bij stationair het lampje flikkeren, en hoor je de distributiekettingen rammelen.
(is dus een soort akoestisch bijvulsignaal ).
Mijn LC8 verbruikt al vanaf het begin tot nu zo'n kwart liter op 1000km,
in het begin heb ik me daar druk over gemaakt, maar nu na 65000 km niet meer _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 25 Mrt. 2007, 18:47 Onderwerp: |
|
|
Meten moet je zowiezo met de stok ingedraaid bij de ktm. Ik vul hem zelf dat ik net een halve centimeter of zelfs minder aan de stok heb hangen, dan verbruikt hij nix, vul ik hoger dan verbruikt hij tot ie daar ongeveer weer is aangekomen. Dan komt het uit de carter ontluchting, raar omdat het een dry sump blok is maar.. hij doet het zo.. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
lelijk hoofd
Geregistreerd op: 18-3-2007 Berichten: 45 Woonplaats: houten
|
Geplaatst: Ma, 26 Mrt. 2007, 13:50 Onderwerp: |
|
|
MMMmm, ik heb brouwer gebeld wat ze er altijd ingooien. Ze gooien er valvoline 10w40 volsyntheet in. Ik heb me al helemaal sufgebeld maar ze hebben in utrecht volgens mij nergens deze olie. Ik kan hem niet vinden iig. Kan ik er geen volsyntheet van shell bijgooien??? Of gaat dat niet goed???? |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 26 Mrt. 2007, 16:51 Onderwerp: |
|
|
IMHO is het beste de ktm aangeraden olie van Motorex, dus synpower of crospower.
Maar jouw shell olie word ook gezien als een goede olie door verschillende mensen.
10w50 is aangeraden door ktm geloof ik maar dat beetje bijvullen, lekker die shell er bij. No problem. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Di, 27 Mrt. 2007, 10:13 Onderwerp: |
|
|
'k Zie ook geen reden tot paniek hoor...Zoals Steven al zei, bij de Adventure is het wel degelijk de bedoeling dat de peilstok volledig erin geschroefd wordt voor een goeie meting. Bij de meeste Honda's moet dat dan weer niet bvb. Mijn Adventure z'n oliepeil staat al van bij aankoop 2-3mm boven het minimum, op 8000km is daar niks aan veranderd.
Voor het bijvullen is het allang goed dat je volsyntheet bij volsyntheet gooit. Voor die 200cc zullen er geen schokkende reakties gebeuren.
Zelfs in het allerslechtste geval is verkeerde olie beter dan geen olie. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Rob
Geregistreerd op: 2-2-2007 Berichten: 19 Woonplaats: Leersum
|
Geplaatst: Di, 27 Mrt. 2007, 13:21 Onderwerp: |
|
|
lelijk hoofd schreef: | MMMmm, ik heb brouwer gebeld wat ze er altijd ingooien. Ze gooien er valvoline 10w40 volsyntheet in. Ik heb me al helemaal sufgebeld maar ze hebben in utrecht volgens mij nergens deze olie. Ik kan hem niet vinden iig. Kan ik er geen volsyntheet van shell bijgooien??? Of gaat dat niet goed???? |
Ik heb mijn 990 bij de ruiter en van den bosch motoren aan de fransiscusdreef gekocht. Bij hun haal ik belray olie voor dat ding en daar loopt hij prima op..... _________________ ____________________________
GO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 27 Mrt. 2007, 13:46 Onderwerp: |
|
|
nog even ter bevestiging:
- Meten doe je op de middenbok. Let op dat de motor goed vlak staat!
Omdat de olietank over de volle breedte loopt resulteerd een klein beetje scheef al snel in een groot nivoverschil.
- Meet met de pijlstok ingeschroefd, (of tel er zel een 0.5 cm bij op).
- Gebruik een volsyntheet, naar mijn idee is een 10W50 of zelf een 5W50 het beste als je het hele jaar rijdt.
Het is een dry-sump systeem, dus niet te snel paniek: als er 1,5 liter inzit ipv de volle (bijna) 3 liter dan heb je nog steeds oliedruk (alleen minder olie-koeling en de olie slijt sneller). _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Pep
Geregistreerd op: 5-2-2006 Berichten: 34 Woonplaats: Hoogvliet
|
Geplaatst: Di, 27 Mrt. 2007, 21:12 Onderwerp: |
|
|
Ik heb in 10.000 km vandaag de laatste druppels olie uit de kan gegoten (4 liter). Maar het LC8 blok loopt zo lekker, dat hij best wat olie mag gebruiken van mij. Ik vergeef het hem graag.
Ik heb ook na aanschaf gelijk het koelwater moeten ontluchten, dus je kan beter alles even nakijken als je net je nieuwe KTM ophaald. |
|
Naar boven |
|
|
lelijk hoofd
Geregistreerd op: 18-3-2007 Berichten: 45 Woonplaats: houten
|
Geplaatst: Vr, 30 Mrt. 2007, 9:15 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de olie van de week bijgevuld met motul 10w40 volsyntheet. Kostte 20,50 euro voor een liter, allemachtig wat een geld. Ik kon geen valvoline 10w40 vinden, dat schijnt erin gegaan te zijn met de 1000 km beurt. Ik ga morgen toch terug naar verpalen om er de voorgeschreven 10w50 van motorex in te laten gooien. Dan kan ik meteen even naar de koppeling laten kijken. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Vr, 30 Mrt. 2007, 10:22 Onderwerp: |
|
|
Ik haal mijn olie altijd bij brouwer zwartebroek, valvoline 10w40,
ik geloof 10 euro-liter, maar ze verkopen het ook in 4 liter cans. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
MM
Geregistreerd op: 30-4-2007 Berichten: 42 Woonplaats: dronten
|
Geplaatst: Vr, 11 Mei. 2007, 23:04 Onderwerp: verpalen |
|
|
Sander heb jij die zwarte 950 gekocht bij verpalen?
Ik heb daar namelijk proef op gereden. Uiteindelijk heb ik een mooie gehaald in belgie. scheelde ruim 1000 euro incl bpm en heeft veel extra acces.
Michel M |
|
Naar boven |
|
|
lelijk hoofd
Geregistreerd op: 18-3-2007 Berichten: 45 Woonplaats: houten
|
Geplaatst: Zo, 13 Mei. 2007, 10:49 Onderwerp: |
|
|
Ja, ik heb die gekocht.
Er zat ook een kofferrek en een kofferset en een tanktas bij.
Ik vond 8500 euro en 2 jaar fabrieksgarantie echt wel een goeie deal hoor...
Er zat ook nog een aansluiting voor de gps in het dashboard en nog wat dingetjes dus ik vond het niet veel geld. Heb er bijzonder veel lol van.
groet sander |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 13 Mei. 2007, 21:18 Onderwerp: |
|
|
in Dl of B halen is idd soms aantrekkelijk... maar als je echt alles uitrekent valt het vaak toch tegen:
- staat van de motor
- heen en weer om te kijken/zoeken
- ophalen: aanhanger huren, weer heen en weer
- lang wachten op e keuring (soms...), daardoor eigenlijk weer 2 maanden ouder voordat je hem gebruiken kan
- keuringskosten, nummerplaat etcetc (allemaal klein, maar toch)
- garantie kwestie: Natuurlijk heb je overal de zelfde garantie, maar de dealer waar je hem koopt zal net effe makkelijker zijn je de volgende keer een leuke korting te geven ofzo.
m.a.w: Als je het niet erg vind om er moeite voor te doen en er de tijd voor heb: absoluut doen, anders... is het nog maar de vraag of het loont. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
MM
Geregistreerd op: 30-4-2007 Berichten: 42 Woonplaats: dronten
|
Geplaatst: Zo, 13 Mei. 2007, 22:03 Onderwerp: jeweetwelletje |
|
|
Ja ik was op zoek en vond geen mooie in Ned. Die van Sander vond ik mooi echter ik kon mijn Fjr 1300 niet bij ze kwijt. Ik wilde persee een 950 ivm injectie op de 990. De 950 kan je lekker kietelen en is standaard aardig begrenst. Ik vond toen de s in belgie en die was erg aantrekkelijk, extra supermotard wielen op maat gemaakt, digitaal oliesmeersysteem, valbeugels, 2 x 12v aansluiting (1 x dashboard voor GPS en 1x tankbakje voor telefoon) standaard wielen erbij met dessert banden, verlaagd zadel erbij en standaard veren pakket van een normale adventure ipv de S. (ik ben maar 176 cm.) Ktm alarm systeem, voor 7500 €.
Binnen twee weken gekeurd en met kenteken 1100 € verder, dus voor € 8600 klaar. |
|
Naar boven |
|
|
|