Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
SteefSM
Geregistreerd op: 4-3-2007 Berichten: 7 Woonplaats: Linschoten
|
Geplaatst: Zo, 4 Mrt. 2007, 20:44 Onderwerp: Africa Twin of KTM Adventure 950, of wat anders |
|
|
Hallo allemaal,
Ik ben hier sinds vandaag nieuw, en heb gelijk een grote vraag.
Ik rij nu al een tijdje op eem Supermotard van Cagiva om lekker op te oefenen. Maar wil van de zomer een andere motor. Want wil graag op motorvakantie en reizen gaan maken met de motor.
Ik heb geen auto, dus de motor word mijn dagelijks vervoer voor school en eventuele tourtochten + vakanties.
Nu ben ik aan het twijvelen tussen een KTM Adventure 950 en een Africa Twin 2001> of jonger.
Ik ga samen met mijn vriendin op vakanties, dus dat moet hij makkelijk aankunnen. Verder zal ik op vakantie zoveel mogelijk onverhard rijden, omdat ik dit gewoon het mooiste vind.
Wie o wie kan mij de voor en nadelen vertellen over deze 2 motoren.
Of mij een ander alternatief aanbieden voor mijn eisen/wensen.
Alvast bedankt _________________ Geen dag zonder op mijn motor te hebben gereden ! |
|
Naar boven |
|
|
petertje
Geregistreerd op: 3-12-2006 Berichten: 47 Woonplaats: geleen
|
Geplaatst: Zo, 4 Mrt. 2007, 20:56 Onderwerp: |
|
|
En dat vraag je op het ktm forum
Ik heb altijd met veel plezier op een africa twin gereden.
Hij is betrouwbaar,stuurt goed en prima voor lange en korte ritjes.
Er was maar één ding wat me tegenviel en dat is het vermogen.
Zeker bepakt en met duo was er niet veel overschot.......
Toch een prima motor dus het wordt een lastige keus. _________________ eens een adventure altijd een adventure.... |
|
Naar boven |
|
|
SteefSM
Geregistreerd op: 4-3-2007 Berichten: 7 Woonplaats: Linschoten
|
Geplaatst: Zo, 4 Mrt. 2007, 21:00 Onderwerp: |
|
|
daarom vind ik die keuze ook zo moeilijk. De africa twin heeft zijn dienst al dik bewezen bij velen. Blok is erg goed volgens velen.
Maar het vermogen is wat minder. Maargoed, daar tegen over staat. 99 % van de tijd rij ik er alleen op. En de africa twin kost wat minder.
Zoals bijv de onderhouds intervallen, weet iemand daar wat van
wat kost kleine en grote beurt bij ktm
en wat kost het bij honda ?
En idd, dat ik het durf te vragen maar er zijn hier zat mensen die van de africa twin zijn gestapt denk ik. Dus ben op de juiste plek _________________ Geen dag zonder op mijn motor te hebben gereden ! |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 4 Mrt. 2007, 22:58 Onderwerp: |
|
|
ga eens proefrijden op beide.. dan weet je het antwoord wel denk ik. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
SteefSM
Geregistreerd op: 4-3-2007 Berichten: 7 Woonplaats: Linschoten
|
Geplaatst: Zo, 4 Mrt. 2007, 23:52 Onderwerp: |
|
|
naja, dat is het hem nou juist, qua rijden zal de ktm veel btr zijn. Maar is hij dat ook qua onderhoud en slijtage gevoeligheid.
Ik ga de motor niet alleen kopen om zijn rijeigenschappen. Want dan is de keuze makkelijk. Maar wat nou bijv als die ktm 50000 km heeft gedraaid? Gaat alles dan nog zo lekker, of krijg ik ineens veel onderhoud.
En dat soort vragen kunnen jullie alleen beantwoorden
Daarom vraag ik hier om raad, wat nou bijv de prijzen van onderhoud zijn en dergelijke. _________________ Geen dag zonder op mijn motor te hebben gereden ! |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Ma, 5 Mrt. 2007, 0:49 Onderwerp: |
|
|
ik vind het maar een rare vergelijking maar zoals Dr Bean zegt test ze maar eens allebei duo op de AT is mij nooit goed bevallen en
off-road met een AT zal ook wel meer tegenvallen dan met de ktm
en 50000 km lijkt me voor beide geen probleem
ik zou toch gaan voor de adventure = more power
maar als ik voor de AT zou gaan dan zat ik niet op dit forum |
|
Naar boven |
|
|
René
Geregistreerd op: 13-4-2005 Berichten: 203 Woonplaats: Hengelo O
|
Geplaatst: Ma, 5 Mrt. 2007, 16:27 Onderwerp: |
|
|
Steef,
Bezint eer gij begint.........
Heb jarenlang AT gereden, nu 2 jr LC8 met 30 dkm op de teller. En qua betrouwbaarheid zit het wel snor, en mocht er iets zijn dan valt dat onder de garantie termijn. Simpel toch??
Ik zou niet meer terug willen naar de AT.
De LC8 kan zoveel meer dan een AT, kun je en mag je absoluut niet met elkaar vergelijken.
Succes met je zoektocht.
Groet,
Rene _________________ Alles wordt, niets is........... |
|
Naar boven |
|
|
erwindob
Geregistreerd op: 29-11-2004 Berichten: 298
|
Geplaatst: Ma, 5 Mrt. 2007, 17:35 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij geeft Steef aan dat hij niet alleen rijgedrag maar ook kosten wil vergelijken.
Dat lukt niet met een proefrit.
Ik weet zo ook niet wat een gemiddelde beurt kost eigenlijk maar het klopt wel dat dit meer aan de prijs is dan ik van een gemiddeld Honda beurtje verwacht.
Er is in een grijs verleden wel is wat gepost over onderhoudskosten geloof ik. Misschien met de zoek functie terug te vinden.
En je kunt natuurlijk ook de Honda en KTM dealer vragen wat een standaard beurt kost.
Prijs per fun zal op de KTM wel weer beter uitvallen |
|
Naar boven |
|
|
petertje
Geregistreerd op: 3-12-2006 Berichten: 47 Woonplaats: geleen
|
Geplaatst: Ma, 5 Mrt. 2007, 18:05 Onderwerp: |
|
|
africa twin heeft onderhoudsintervallen van 6000(klein) en 12.000(groot)
Kosten voor de grote beurt zijn ongeveer 250 á 300 euro.
Afschrijfkosten zullen ook wel lager uitvallen dan bij de ktm.......
Enz enz enz......koop je met je verstand of met je hart....
Ik heb bmw 1150 gs adventure gereden en veel plezier mee gehad
maar ik miste gewoon wat de KTM wel biedt...veel FUN. _________________ eens een adventure altijd een adventure.... |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 5 Mrt. 2007, 18:26 Onderwerp: |
|
|
LC8 intervallen zijn
- Na 1e 1000km (beding die in de aankoop bij een nieuwe)
- Iedere 7500 km olie + filter + check (en natuurlijk evt onderdelen als remblokjes etc als die versleten zijn)
- Iedere 15000 km grote beurt.
Prijzen wat ik me zo grofweg herinner: hangt natuurlijk heel erg van de onderdelen af:
kleine beurt is 1 a 2 uur werk (-> 150 a 200 euro met onderdelen)
grote beurt 4 a 5 uur omdat er nogal wat los moet om de kleppen te stellen. (350-500 euro)
Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je rijdt, maar stel je rijdt 15dkm per jaar.. dan is het onderhoudt dus erg weinig ivm de afschrijving en renteverlies.
Verder gum je met 100pk nog wel makkelijk een bandje op.. maar dat heb je zelf in de hand he!
Effe grove berekening: 14000 euro motot, 10 jaar afschrijving -> 1400 euro per jaar, de eerste jaren wat meer, de latere jaren minder, maar dan nemen de onderhoudskosten weer toe, zeker als je niet zelf sleutelt
Verder: 14000 euro had je ook op de bank kunnen zetten tegen 4% => 560 euro.
Dus de eerste jaren heb je zo 2000 euro per jaar puur waardeverlies, dan nog verzekering (afhankelijk van je no-claim, allrisk etc? 300 - 3000 Euro! en 120 euro belasting)... m.a.w.: Die onderhoudskosten zijn zeker niet de grootste post. _________________ Dr_Bean
Laatst aangepast door Dr_Bean op Ma, 5 Mrt. 2007, 18:32, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
SteefSM
Geregistreerd op: 4-3-2007 Berichten: 7 Woonplaats: Linschoten
|
Geplaatst: Ma, 5 Mrt. 2007, 18:27 Onderwerp: |
|
|
daarom wil ik alle dingen graag te weten komen. Want dan weet ik al ongeveer wat het kost, en waar ik rekening mee moet houden.
De keuze viel al heel erg richting de ktm. En nu nog wel meer denk ik.
Want niet alleen de looks, maar ook de vele verhalen dat de ktm ook net zo makkelijk de 50000 + haalt vind ik goed om te horen.
Hoeveel jaar garantie heeft een ktm eigenlijk? Want ik ga kijken voor 2003 ongveer. En niet veel jonger, want die zijn gewoonweg te duur voor mij. Heb hopelijk iets van 8000 euro tot mijn beschikking voor de motor. Dus dat moet wel goedkomen.
Maar heb ik dan ook nog garantie ? _________________ Geen dag zonder op mijn motor te hebben gereden ! |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Ma, 5 Mrt. 2007, 20:01 Onderwerp: |
|
|
SteefSM schreef: |
Maar heb ik dan ook nog garantie ? |
Geen fabrieksgarantie meer steef, alle 2003 adv modellen hebben destijds wel 1 jaar extra garantie gekregen ivm de "kinderziektes"
Maar zelfs die extra lange garantie is nu verlopen.
Misschien dat een dealer nog wel 3 maanden ofzo op een occassion geeft
PS: ik heb na bijna 4 jaar 64000 op de klok staan, en ben nog steeds blij met m'n "S"
Tja, en een jap... (zie mijn avatar ). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
XRV rider
Geregistreerd op: 10-8-2005 Berichten: 24 Woonplaats: ZuidHolland
|
Geplaatst: Di, 6 Mrt. 2007, 2:49 Onderwerp: |
|
|
Zo moeilijk is het niet, als je het geld hebt voor een LC8 ga je gewoon proefrijden en dan koop je'm... gegarandeerd. En dat hoor je uit de mond van iemand die uit een AT-gekke familie komt..
Ik heb op de LC8 gereden (een paar uur) en het is de overtreffende trap van een AT, zowel wat betreft vermogen, vering, stijfheid, als (gebrek aan) gewicht.
Qua betrouwbaarheid is een AT misschien iets beter maar dat mag ook wel na zoveel jaar. Er rijden nog geen LC8'en met meer dan 2 ton rond dus daar is nog weinig over te zeggen.
Vermogen op de weg zegt mij na 16 jaar niet zoveel meer, dus die 63 pk van de AT is genoeg voor mij hoewel het blok van de LC8 wel zwaar verslavend werkt
Dus; het ligt wat mij betreft aan je portemonee.
Ik blijf nog even op m'n AT rijden, kwestie van emotionele binding denk ik..
En proefrijden op een LC8 doe ik voorlopig maar niet meer.. (er stond een hele mooie op de Jaarbeurs, een "S" van 2005.. jammer, keuken gaat voor..)
Gr. Erik. (Die eens echt objectief is ) _________________ En nog steeds geen LC8.. |
|
Naar boven |
|
|
SteefSM
Geregistreerd op: 4-3-2007 Berichten: 7 Woonplaats: Linschoten
|
Geplaatst: Di, 6 Mrt. 2007, 23:14 Onderwerp: |
|
|
het gaat hier dan wel om een 2dehands ktm. Maargoed, nog wat dingen om mijn hoofd over te breken. Is het aan te raden om 1 jaar met 25 kw te rijden ? Of is dit absoluut niet te doen ?
Want zoals ik al had vermeld heb ik nu een SM, maar dit is niet te doen met zn 2e. rijd absoluut niet lekker. Daar is hij te klein voor. Maargoed, kwil van de zomer ook naar buitenland. Dat zie ik ook niet zitten met deze motor.
Is het dan verstandig om over te stappen op de ktm, en dan deze ombouwen naar 25 kw ? Want opzich moet dit qua kws te doen zijn, want bijv een gsx 600 heeft 120 pk, en kan ook redelijk goed lopen op 25 kw.
Het zal niet super lopen, maar werkt denk wel prima.
Maargoed, is dat wel lekker met 200 kg ?
Anders moet ik maar even wachten met mijn plannetje. en gewoon doorsparen. _________________ Geen dag zonder op mijn motor te hebben gereden ! |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Wo, 7 Mrt. 2007, 0:16 Onderwerp: |
|
|
ktm lc8 25kw ??????? zou je niet kijken naar een lc4
en ik blijf erbij een AT vergelijken met de adventure
is voor mij hetzelfde als een pony en een paard |
|
Naar boven |
|
|
|