Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Vr, 23 Feb. 2007, 19:08 Onderwerp: Toch de Benzinepomp? |
|
|
Ik stond weer op de vluchtstrook vandaag (zie draadje).
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1089
Ik geloof echter nu niet meer dat het de accu is,
denk eerder aan de benzinepomp.
Na een paar minuten wachten en 3 of 4 vruchteloze startpogingen sloeg de motor moeizaam weer aan, ff later liep die weer als een tierelier
Direct na het afslaan heb ik de tankdoppen opengedaan, ivm evt verstopte ontluchting, maar dat was volgens mij niet de oorzaak.
Ik wil de pomp controleren, is dit mogelijk? is hij fatsoenlijk open te maken? en kan ik dan ergens aan zien of hij slecht is?
Is de originele nog, (63000 km).
Het stoppen is heel plotseling, een korte aarzeling, (even inhouden) en dan is het net alsof het contakt uitgezet wordt .
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Vr, 23 Feb. 2007, 21:15 Onderwerp: |
|
|
Hoi Daan, het is natuurlijk lastig als het probleem zich maar af en toe voordoet. Mischien kun je aan de perskant van de pomp de slang ff loshalen en de motor doorstarten. Op deze manier kun je zien wat de opbrengst is.
Ik weet alleen niet of je er makkelijk bij komt. Suc6!
_________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 23 Feb. 2007, 22:02 Onderwerp: |
|
|
je kunt de benzinepomp idd testet als je de carburateurzijde van de pomp loshaalt.
Als je dan het contact aanzet loopt de pomp 5 seconden. Je HOORT de pomp dan ook altijd even kort klapperen. (maar of je dat hoort als je langs de snelweg stilstaat?). Hij stopt als er voldoende benzine in de carb zit, of als de 5 seconden omzijn.
Als je de pomp wil laten doorlopen moet je
- of de motor laten draaien
- of het fuelpump relais overbruggen
- of de pomp zelf 12 v aanbieden rechtstreeks.
te weinig volume kan het ding niet echt pompen: hij doet het, of hij doet het niet. Vastslaan zou wel kunnen idd, zo dat ie na kort afkoelen en/of een keer contact aan/uit zetten wel weer op gang komt.
Beste zou je op het moment dat het gebeurd, net nadat je gestopt bent, je even je contact aan/uit/aan moeten zetten en danhoren of de pomp klikt of niet. Als de carb leeggereden is dan rammelt ie zeker 10 a 20x, anders misschien 3 a 5x.
grts
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 23 Feb. 2007, 22:07 Onderwerp: |
|
|
ps: Gezien het echt 2 cilinders tegelijk zijn, sluit ik een carburateurprobleem redlijk uit. Anders zou je nog kunnen denken aan een waterdruppel in de vlotterbak ofzo.
grts
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Za, 24 Feb. 2007, 10:51 Onderwerp: |
|
|
Het is volgens mij echt over 2 cilinders, en vrij plotseling, even inhouden,
en dan is het net of de motor uitgezet wordt
Ik ga er dit weekend mee aan de slag, als ik twijfel aan de pomp, ga ik gewoon een nieuwe halen (mag toch wel bij die kilometerstand).
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 24 Feb. 2007, 18:36 Onderwerp: |
|
|
Daan,
wat een vieze vingers heb jij zeg
Hoe ver kom je zonder benzinepomp: Hangt er vanaf hoeveel gas je geeft hij stop niet ineens... maar gaat steeds meer inhouden.
Je komt zeker tot de helft van de tank.
Als je beide tanks volgooit, en je sluit de rechter tank... dan merk je het vanzelf, en daarna kan je de rechter tank opendraaien.
ALs je dan echt niet meer verder komt jan je benzine uit de rechter tank naar de linker tank blazen en de tank weer dichtdraaien..
ik denk dat je toch gewoon aan een nieuwe pomp toe bent
grts
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Za, 24 Feb. 2007, 18:49 Onderwerp: |
|
|
Ik snap alleen niet, hoe weet de pomp dat hij moet stoppen met pompen?
Als de vlotterbakken vol zijn?
Of pompt hij gewoon constant door, ook al hebben de vlotternaalden de bakken afgesloten??
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 24 Feb. 2007, 19:17 Onderwerp: |
|
|
haha
ik ben hier toch aan het knupselen, dus tussen de bedrijven door effe lekker forumen
ALs je snapt hoe pomp werkt, snap je waarom:
De pomp bestaat uit een grote spoel met een metalen pen erin, en een veer om die pen hen.
De veer trekt de pin UIT de spoel, en als de spoel wordt bekrachtigd (stroom erdoor), dan trekt de spoel de pin IN de spoel.
De pen zit ook aan het klikcontactje (met de puntjes) vast. en wel zo dat het contactje alleen contact maakt als de pen helemaal uit de spoel is (en de veer dus uitgeveerd)
de pen bedient een membraanpomp: Kamertje met een klepje aan de ingang en een klepje aan de uitgang, de zijkant van het kamertje is het membraan, en dat kan heen en weer door de metalen pen. Zo wordt het volume van het kamertje dus groter en kleiner als de pen heen en weer gaat (soort hart).
Wat de pomp nu doet:
- De spoel wordt via het klik contactje bekrachtigd, daardoor schiet de pen in de spoel, en zuigt de pomp benzine aan uit de tank.
Maar omdat de pen nu naar binnen is gegaan is ook het contactje open geklikt en is de spoel dus zelf weer uit!
- De veer drukt nu de pen terug, en de benzine naar de vlotterbak.
- als de veer bijna op zijn eind is en de pen weer uit de spoel, klikt het contactje om en gaat de stroom door de spoel weer lopen... en de cylcus begint overnieuw.
De veer is niet heel erg krachtig.
Op het moment dat de vlotterbak vol is, sluit de vlotternaald de benzinedoorloop naar de carb af.
De veer van de pomp drukt nu benzine naar de carb, maar daar kan het niet weg omdat de vlotternaald het gat dichthoudt.
De pen blijft nu dus halverwege hangen... en de spoel is uit... en gaat pas weer aan als de pen tot het einde is teruggezakt: maw.: Als de benzine weer uit de pomp is.
snappie?
Als je de leiding van de carb afhaalt, pompt de pomp dus wel gewoon door! Om te voorkomen dat het een enorme plas benzine wordt als de carb eens niet goed afsluit, stopt de pomp na 5 seconden als de motor niet loopt. Dit wordt gedaan door de ECU (computer) die je pomp-relais uitschakelt en daarmee de hele pomp uit zet.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Za, 24 Feb. 2007, 19:42 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
snappie?
|
Tuurlijk... een beetje
Bedankt voor de uitleg.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Vr, 2 Mrt. 2007, 1:28 Onderwerp: |
|
|
Nieuwe pompie is gemonteerd
Hij loopt weer als een tijger, heb hem net nog ff de 200 aan laten nippen
Ook die "wegwerpslangklemmetjes" vervangen door exemplaren die je gewoon kan losmaken en hergebruiken als je langs de kant van de weg staat
Zonder pomp kun je met normale snelwegrijstijl trouwens toch nog zo'n 130 km rijden na het aftanken.
Al met al, een pomp die meer dan 50000km achter zijn kiezen heeft.....
VERVANGEN
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
XRV rider

Geregistreerd op: 10-8-2005 Berichten: 24 Woonplaats: ZuidHolland
|
Geplaatst: Vr, 2 Mrt. 2007, 2:56 Onderwerp: |
|
|
Mooi stukje techniek he, die pomp...
Misschien een beetje vloeken in deze KTM-kerk maar op http://57777.rapidforum.com/ is behoorlijk veel info te vinden over problemen (en oplossingen) met precies dezelfde pomp.
De Africa twin is nl ook gezegend met dit wonder der techniek, Honda vond 'm zo goed dattie al vanaf '89 ongewijzigd wordt gemonteerd...
Gr. Erik.
|
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Vr, 2 Mrt. 2007, 11:32 Onderwerp: |
|
|
Nou ja, elke 50000km ff 120 euro investeren valt toch wel mee
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
XRV rider

Geregistreerd op: 10-8-2005 Berichten: 24 Woonplaats: ZuidHolland
|
Geplaatst: Vr, 2 Mrt. 2007, 12:00 Onderwerp: |
|
|
Er zijn ook gevallen bekend dat de pomp (Bij een AT) er al na 20000km mee stopt.. Trouwens, Honda vraagt iets van 190,- voor diezelfde pomp
Maaruh, heb je de oude pomp nog?
_________________ En nog steeds geen LC8.. |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Vr, 2 Mrt. 2007, 12:04 Onderwerp: |
|
|
Nee, Brouwer vroeg of ik de oude wilde inleveren, weet niet waarom,
de LC8 proffessor (Albert) was er die dag niet.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
|