lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Ktm 950 Sm vs Ktm 990 SD (miijn bevindingen)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sharky_capas



Geregistreerd op: 14-1-2007
Berichten: 139
Woonplaats: Enkhuizen

BerichtGeplaatst: Za, 20 Jan. 2007, 19:47    Onderwerp: Ktm 950 Sm vs Ktm 990 SD (miijn bevindingen) Reageer met quote

Vandaag Test gereden op een SD en een 950 SM.

Na wat onderzoek en een boel mailtjes kwam ik er achter dat Brouwer de voordeligste KTM's aanbood. Ik ben vandaag wezen testrijden.

Mijn Doelstelling: Een motor waar je langere afstanden mee kan rijden. Met zijn tweeen en tevens een motor met wat koppel, leuk geluid en een speel factor.

KTM Superduke 990 2006:

Ik vond de motor op het plaatje erg bruut, echter de oranje kleur stond mij niet aan. In het echt vond ik de oranje kleur wel erg mooi. Mijn vriendin vond de Sd veel mooier als de SM toen ik wat plaatjes liet zien. Echter in het echt vond zei de SM veel mooier.
Nadat we de SM en de SD naast elkaar hadden gezet gingen we (mijn vriendin en ik) beiden op de motors zitten.

De SUperduke 990 2006:

Wat opviel is dat de SD een heel klein motortje is. Erg vergelijkbaar met mijn Buell X1.
De motor zit erg breed en heeft een goed stuur. Je zit licht voorover en er zit een flinke tank tussen je benen. Je hebt dan echt het gevoel dat je in een houding word gezet. Het zadel zit prettig. Mijn vriendin achterop vond de motor heerlijk zitten. De hoek in het kniegewricht en haar houding was behoorlijk wat beter als op mijn GSXR. Ze vond wel dat het zadel gedeelte waar zij op zat erg klein was en ze was bang dat de uitlaten voor veel hitte zouden zorgen. Werd door de verkoper beaamd.

Voordat ik begon met rijden vertelde de verkoper dat ik in het begin moest oppassen omdat De SD best een brute machine was.
Het motorje starte goed en en kwam een mooi 2 cilinder geluid uit. Tijdens het wegrijden in zijn 1ste versnelling viel meteen op dat het gas respons erg snel kwam. (het bekende aan en uit effect) Ik persoonlijk hou er wel van. Geeft je het gevoel of er heel veel koppel is. Ook heeft de SD een aardige motor rem. Na het overschakelen naar zijn twee was dit effect weg. Tijdens de rit viel me op dat de remmen perfect werken. Ook schakelt de motor erg goed, echter vond ik de koppeling zwaar bij het inknijpen. Tijden het gas geven bleek dat er een lange koppel curve is. (ik bedoel hiermee dat je bij zelfs hoge toeren nog koppel voelt. ) De houding qua zitten is iets rechter als een Super Sport, echter steun je toch nog aardig op je polsen. De bochten stuurt hij makkelijk in. Een fijne motor.

met zijn tweeen:

Ik nam mijn vriendin mee achterop en ze vertelde dat ze erg goed zat, erg lekker recht op , echter dat haar zadeltje erg klein was. Bij het wegrijden viel ze zowat van de motor af. Het aan Uit gevoel viel haar op en is lastig voor iemand die achterop zit. Ze stoote met haar helm regelmatig tegen mij aan als ik remde en als ik gas gaf moest ze zich goed vasthouden. Op een SS had ik haar gewicht bij het remmen er vaak bij, terwijl door haar rechte zit dit al een stuk beter was als bij de gemiddelde SS. Wel heeft de motor erg weinig ruimte voor eventuele bagage

De KTM 950 SM:

Mijn eerste reactie was dat ik de SD veel mooier vond als een SM vanaf een plaatje. In het echt echter was de SM een veel grotere en brutere motor dan ik dacht. Scheelt ook dat het nieuwe 2007 model naast het overjarige model stond. (2007 model met zwart frame, zwarte wielen en andere stickers) Mijn vriendin was spotaan verliefd op de SM.
De zit houding was nog iets rechterop als de Sd. Je hangt niet op je polsen. De Sm zit erg prettig. Een lekker breed zadel welke erg confortabel is. Stilstaand viel wel op dat de SD iets lichter bleek als de Sm. Waar ik ook van te kijken stond was de afwerking. Ik vind persoonlijk dat KTM dat erg goed kan.

Tijdens de testrit bleek dat de motor veel gematigder gas respons heeft. Ook kan de motor redelijk wat touren maken en en voelt sterk aan. Iets wat bij mijn Husk (smr 450) anders is. Deze verliest behoorlijk wat koppel hoger in de touren.De motor rijd erg soepel net als een Honda. Het sturen is anders als op de SD. De SD is echt een naked sport motor.Terwijl de Sm 950 meer stuurt als een echte SM, waardoor ik het gevoel heb dat je scherper in kan sturen. Het gewichts verschil tussen de Sd en SM, 7 kg, viel totaal niet op tijdens het rijden. Het lijkt wel of de Sm lichter is in een bocht.Tijdens het ritje viel me op dat ik niet heel veel meer verschil merkte. Wel was ik al meer aan het "klote"met de Sm. Ik probeerde al een Wheelie terwijl ik dit niet deed op de SD. Ook het tour gehalte van de Sm is beter. Wind vang je bij allebei, echter de relaxte zit verschilt nogal. De Sm heeft beduidend mijn voorkeur qua bochten en zithouding. Qua vermogen en koppel vond ik niet dat er nu een ongelofelijk verschil tussen de SD en de SM zat.

Met zijn tweeen:

Toen mijn vriendin achterop stapte begon ze meteen te juichen. Ze vond de SD al lekker zitten echter de SM zat nog veel beter. Het brede zadel, de hoek in haar knieen etc. Tijdens de rit hield ze vast aan de handgrepen achterop de Sm. Voordeel voor mij is dan dat er niemand tegen je aanleunt bij het remmen. Het zadel beviel haar goed. Ze vond hem lekker zacht en comfortabel. Ook kan je eventuele bagage kwijt op de Sm.
Na de rit zei ze dat ik de Sm moest kopen.

Mijn keuze:
Ik had een beperkt budget. Dit houd in dat ik niet zowel de SD als de SM nieuw kon kopen.
Het was of een overjarig model 2006 , nieuw een KTM950 Sm of een Demo 2006 SD.
Ik vond de keuze best lastig. De SD deed me echt aan een Buell denken, kort, krachtig (alleen 10 X zo degelijk en betrouwbaar)
De SM deed me denken aan een uit de kluiten gewassen SM, echter dan ook geschikt om mee te touren.

Aangezien mijn vriendin ook wat te zeggen had ben ik uiteindelijk overstag gegaan voor de KTM950 Sm

Ik heb dus een nieuwe overjarig model ktm 950 sm gekocht. Ik heb er meteen zwarte handkappen, een 16 tands voortandwiel en 2 Titanium Akrapovic dempers bij besteld.
Volgende week kan ik hem ophalen.

Ik moet zeggen dat we hem voor een goede prijs hebben gekocht en dat de service bij Brouwer tot zover perfect was.

Oohja de gewone Sm 950 2007 is exact gelijk aan de SM 950 2006 (alleen zwart frame, wielen en andere stickers. Zag er wel gelikter uit. ) Qua motor is er niets veranderd. Ook de tank niet. Ik vermoed dat de SMR 2007, welke er niet stond wel iets anders is.

rolleyes3

_________________
LC8 Rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Za, 20 Jan. 2007, 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Gefeliciteerd thumbsup

Ik zelf zou ook de SM verkiezen Boven de SD.(wat meer allround)

Bij Brouwer ben ik al meer dan 10 jaar klant, je motor is daar in goede handen (vind ik ) thumbsup

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Za, 20 Jan. 2007, 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

He welkom evilgrin
Gelukkig heb je vlug een Sm gekocht, hoef ik me niet meer te verontschuldigen dat ik de mijne liever houd laugh3

btw: de SS zal waarschijnlijk een Busa of een R1 van 2000 worden.
Zomaar voor erbij tongue

_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
sharky_capas



Geregistreerd op: 14-1-2007
Berichten: 139
Woonplaats: Enkhuizen

BerichtGeplaatst: Za, 20 Jan. 2007, 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

Thx guys,

Ben trouwens wel benieuwd wat hij doet met Akra's en 16 tands voortandwiel.

Nog meer verander tips?
rolleyes3

_________________
LC8 Rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Za, 20 Jan. 2007, 23:06    Onderwerp: Reageer met quote

sharky_capas schreef:
Thx guys,

Ben trouwens wel benieuwd wat hij doet met Akra's en 16 tands voortandwiel.

Nog meer verander tips?
rolleyes3


Meer bottompower met Akra's,en 16T en...nog belangrijker veel koeler thumbsup

Eigenlijk moet je 1 zomer met origineel rijden om het verschil met Akra"s te merken.


En verder: SAS en EPC verwijderen, zoek het forum af, het is al uitgebreid besproken.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Za, 20 Jan. 2007, 23:31    Onderwerp: Reageer met quote

Sommerdoor erin , gasnaalden clip lager, epc eraf, killers uit je Arka's laugh
zorgen dat ze je handkappen goed monteren (remleiding moet ff beetje los, in plaats van stukje uit je handkap lipsrsealed2 )
Boutjes van voorspatbord ff opnieuw borgen met loctite.

_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Za, 20 Jan. 2007, 23:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hier en linkie naar sas en epc-praat

http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=21

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
sharky_capas



Geregistreerd op: 14-1-2007
Berichten: 139
Woonplaats: Enkhuizen

BerichtGeplaatst: Za, 20 Jan. 2007, 23:54    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
Hier en linkie naar sas en epc-praat

http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=21


Thx duidelijk verhaal.

Ga maandag even bellen, kunnen ze meteen alles verwijderen en aanpassen.
thumbsup

_________________
LC8 Rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Jan. 2007, 3:41    Onderwerp: Reageer met quote

goede keuze die sm thumbsup wat ik niet lees in je testraport
zijn de remmen de meeste waaronder ik vonden de sm beter remmen als de sd en deze doet het ook al niet verkeert maar de sm lijkt of is nog beter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
sharky_capas



Geregistreerd op: 14-1-2007
Berichten: 139
Woonplaats: Enkhuizen

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Jan. 2007, 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

Nee kan kloppen.

Ik vond de remmen op beide machines erg goed.
Verschil onderling is mij niet echt opgevallen.
Zijn volgens mij beide dezelfde radiale remmen toch? en de Sd is iets lichter zou dan ook iets beter moeten remmen (of licht het zwaarte punt anders?)
wink3

_________________
LC8 Rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Benktm



Geregistreerd op: 28-12-2006
Berichten: 43
Woonplaats: Bergeijk

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Jan. 2007, 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

Goed bezig door de sm te kopen!!! ik heb er totaal geen spijt van, en durf te wedden jij ook niet! mijn keuze daarvoor was ook vanwege m'n lengte. maar iedere keer weer als je op dat apparaat stapt is het knalle maar grin
_________________
een dag niet ge"ktm"d is een dag niet geleefd!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Smook



Geregistreerd op: 26-1-2015
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Jan. 2016, 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

Wie kan mij helpen ?
wat ik graag wil weten of de Ktm 950 sm niet te hoog is voor mij ik ben zelf 177 en ik las dat hij nog al hoog is maar als je er op gaat zitten zakt hij ver naar beneden toe ?
wie kan mij daar mee helpen moet een heel eind rijden om hem te proberen vandaar even mijn vraag hier
Groetjes Smook
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
toktok



Geregistreerd op: 15-12-2011
Berichten: 123
Woonplaats: Heerlen

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Jan. 2016, 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

Smook schreef:
Wie kan mij helpen ?
wat ik graag wil weten of de Ktm 950 sm niet te hoog is voor mij ik ben zelf 177 en ik las dat hij nog al hoog is maar als je er op gaat zitten zakt hij ver naar beneden toe ?
wie kan mij daar mee helpen moet een heel eind rijden om hem te proberen vandaar even mijn vraag hier
Groetjes Smook


Heb dan wel geen 950 SM maar een 990 SMR en ik kan met mijn 1.78 mtr vertellen dat dat totaal geen probleem oplevert...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif