lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Ontluchting achterrem
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Zo, 14 Jan. 2007, 11:36    Onderwerp: Ontluchting achterrem Reageer met quote

Hallo,

ik volg dit forum al een tijdje, maar aangezien ik sedert gisterennamiddag trotse eigenaar ben van een 990 Adventure, dacht ik zo dat het tijd werd om me eens te registreren.
Ben een 33-jarige motorfanaat en ook beroepsmatig heb ik alle dagen met motorfietsen te doen.
Merk-en typegeschiedenis gaat als volgt : begonnen met LS650, dan GSX-F750, XJR1200, XJR1300, FJR1300 en dan nu 990 Adventure.
Daarnaast heb ik ook nog een R100RS, een Montesa 315 en een gepimpte Funduro in de garage staan. Die laatste is echter in beslag genomen door mijn echtgenote, die ook niet echt vies is van motorrijden.

Laat ik ook ff met een concrete vraag/probleem in huis vallen : de achterrem.

Alvorens keuze te maken heb ik bij drie verschillende dealers getest met een 990. Bij één dealer wisten ze me te vertellen dat er volgende recalls zijn voor de 990 :

- schakelaar ABS (heb ik hier ook al gevonden)
- ontluchting bezinetank (zou nog maar van vorige week zijn)
- verplichte extra ontluchting van de achterrem.

Vooral dat laatste is van belang.
Toen ik de testrit bij de eerste dealer wou beginnen, merkte ik dat ik compleet door de achterrem trapte. Waarop die meteen ontlucht werd en het probleem opgelost was. Bij de tweede dealer idem !

De derde, waar ik uiteindelijk de motor gekocht heb (had veel te maken met de overname van de FJR enzo) beweerde dat er niks aan de hand was. Goed ik vertrek gisterenmiddag, en na 30km...jawel trap ik los door de achterrem. Heb nog teruggebeld maar de dealer wees me erop dat ik waarschijnlijk de hele tijd met mijn voet op de achterrem gestaan had waardoor die verhit was en aan't faden gegaan is.

shocked2 angry

Tja met zo'n uitspraken wordt je niet bepaald mijn vriend, laat het ons zo stellen. Heb dan vanmorgen zelf maar ontlucht, probleem opgelost.

Nu, is dit probleem werkelijk gekend en erkend bij KTM ? Drie demofietsen uit 3 met hetzelfde probleem lijkt mij geen toeval meer...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
joscha



Geregistreerd op: 28-1-2005
Berichten: 34
Woonplaats: Almere

BerichtGeplaatst: Zo, 14 Jan. 2007, 13:45    Onderwerp: Reageer met quote

Allereerst gefeliciteerd met de LC8!

Hier is al eerder over geschreven. Of je nu bouwjaar 2003 of bouwjaar 2006 hebt maakt niet uit. Een aantal rijders heeft er soms last van.
Zie ook: http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=253

Op dit moment lijkt het me de verhitting van de remleiding door de uitlaatbocht de meest logische. Een duitser kon het zelfs reproduceren. Kijk daarvoor op: http://forum.lc8.info/viewtopic.php?t=6059&postdays=0&postorder=asc&start=45

Grote kans wanneer je de remleiding isoleert of een Akropovic uitlaat monteert dat het weg is. Zelf heb ik er tot op heden geen last van gehad. Het is echter nog te vroeg om daar een conclusie uit te trekken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Zo, 14 Jan. 2007, 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

Al in ieder geval bedankt voor de nuttige info.

Nu, een hitteprobleem lijkt het - in dit geval - nog niet echt geweest te zijn, want bij het ontluchten was het aantal luchtbellen in het slangetje echt wel abnormaal te noemen.

Zelfs koud ging het pedaaltje 4-5cm naar beneden alvorens je een minimum aan remdruk voelde. Na pompen ff iets beter maar niet voor lang. Nu is het 2cm en achterrem zit muurvast thumbsup .

De slangen naar de ABS-unit lijken toch overal minstens 4cm van de bochten af te blijven, maar ik hou het toch in de gaten. Heb hier nog stukken hittescherm liggen van een sloop, misschien preventief eens aan het knutselen gaan...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 14 Jan. 2007, 17:01    Onderwerp: Reageer met quote

de een beweert dat het door hitte komt, de ander dat het door trillingen komt (schuim in de remolie->belletjes).

Sommigen (waaronder ikke) hebben er nooit last van (gehad).

welke het is, kan je snel achter komen denk ik: wikkel eens flink alufolie om de remleiding, en dan zou het zo over moeten zijn.

Een genoemde oplossing voor het schuimprobleem is een beetje sponsmateriaal (van hele grove die benzinebestendige uit de racerij) in het voorraadvaadje douwen, antiklots.

succes. ps.: Als is in de garantie is, moet de delaer het natuurlijk gewoon oplossen he.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Zo, 14 Jan. 2007, 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 2004 Adventure.
Mijn dealer heeft toen onder garantie de rempomp gereviseerd en het probleem was opgelost.
Het komt naar het schijnt meer voor, hij wist direkt wat er mis was confused

_________________
RON



'17 1090R



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Ma, 15 Jan. 2007, 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het probleem ook gehad met mijn de mijne. Op een gegeven moment een aantal keren ontlucht en het probleem was opgelost maar kwam ook elke keer weer terug.
Ik was het echt zat en heb toen uit voorzorg het rempedaal lager gezet omdat je toch vaak uitvoorzorg je voet boven het pedaal zet als er een remsituatie aan drijgt te komen (ik wist zeker van mezelf dat ik de rem niet liet slepen.) Gelijk maar zo afgesteld dat als ja op de pedalen staat de achterrem goed kunt bedienen, daarvoor stond ie ook te hoog.
Wat ik toen ook gelijk gedaan heb is de remvloeistof vervangen voor DOT 5.1
Waar het nu aan gelegen heeft weet ik niet maar het probleem was opgelost.

groet Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Ma, 15 Jan. 2007, 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ik ergens gelezen: de bocht van de slang net na het potje zit hoger als het potje en de remtang, daardoor slecht te ontluchten (er kan nl lucht in de bocht blijven staan omdat hij zo hoog zit).

Dus tijdens het ontluchten ff die bocht met een tywrap oid omlaag trekken.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
burgerking



Geregistreerd op: 4-9-2005
Berichten: 420

BerichtGeplaatst: Ma, 15 Jan. 2007, 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hmmm ik zal bij mijn eerstvolgende ritje de achterrem eens gebruiken, misschien doet ie bij mijn Adv ook wel niet zo goed......rij alleen op asfalt dus gebruik em bijna nooit.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
alexopreis



Geregistreerd op: 19-4-2005
Berichten: 154
Woonplaats: Grunn'

BerichtGeplaatst: Di, 24 Apr. 2007, 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Dr_Bean"]de een beweert dat het door hitte komt, de ander dat het door trillingen komt (schuim in de remolie->belletjes).

Een genoemde oplossing voor het schuimprobleem is een beetje sponsmateriaal (van hele grove die benzinebestendige uit de racerij) in het voorraadvaadje douwen, antiklots.
quote]

Laatst heb ik dit eens bekeken, of dat schuim zou kunnen helpen ivm antiklots. Ik kan het me niet voorstellen (ook niet geprobeerd dus). Ten eerste is het rubber dekseltje van het harmonicatype, waardoor de remolie niet kan klotsen.
Verder zit het compensatiegaatje (= te zien via kijkglaasje) zo ver onder het remolieoppervlak, dat ik me niet kan voorstellen, dat een belletje door dat lullige gaatje zou kunnen komen.

Vooralsnog ben ik dus achterremloos. Ik heb laatst een rempomp van een Duc996 meegekregen. Die ga ik nu proberen. Ook van Brembo, waardoor de montagegaatjes passen.

_________________
Ordinary life is pretty complex stuff !!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 24 Apr. 2007, 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

Tja.. ik weet ook niet of het waar is... maar ik heb er een schuimpje inzitten en ik heb het probleem niet.

mbt beleltjes: Bij (ultra)-sone trillingen worden belletjes stukgeslagen tot hele kleine belletjes die gewoon in de vloeistof blijven hangen en niet omhoog drijven. Dat harmonica rubbertje voorkomt idd de grote luchtruimte boven de vloeistof en dus ook het echte klotsen, maar tegen bellen door trillingen zal het niet helpen.

Of het echt werkt? tja.. ik vind de theorie net zo plausibel als de theorie dat het vaatje warm wordt door de uitlaat (steek je hand daar eens en voel eens... remolie kookt bij 300 graden ... zo warm wordt het daar in de verste verte niet). m.a.w.: Ik weet het ook niet, maar het was een baat het niet dan schaadt het niet actie.


Ik vind het jammer dat je het niet even uitprobeert. Jij hebt het probleem heel duidelijk, dus je zou hiermee ook snel kunnen uitsluiten of het daaraan ligt of niet. Door het monteren van eeen andere pomp komen we er niet achter, maar goed, misschien lost het wel het probleem voor jou op, en voor anderen als ze bereid zijn een andere pomp te kopen.

ps: Een andere manier om te kijken of het met trillingen te maken heeft zou zijn door de pomp in rubbers te monteren, of er een fors gewicht bijaan te schroeven (resonatie veranderen).

succes

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
alexopreis



Geregistreerd op: 19-4-2005
Berichten: 154
Woonplaats: Grunn'

BerichtGeplaatst: Do, 26 Apr. 2007, 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

Jaah, je hebt gelijk van dat niet uitproberen, maar ik zie de zin er niet van in. Er zijn hier ook veel (de meest neem ik aan) mensen die een werkende achterrem hebben zonder schuimpje.

Denk je dat mijn KTM ultrasoon kan trillen ?? En dan ook nog zo sterk dat er onzichtbare belletjes in de remolie blijven hangen ??

Ach, ik moet er gewoon een keer echt tijd aan besteden; rempompje uit elkaar en kijken of alles OK is. Misschien heb ik mijn rempedaal wel te laag afgesteld.

_________________
Ordinary life is pretty complex stuff !!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
stikel



Geregistreerd op: 25-9-2006
Berichten: 18

BerichtGeplaatst: Do, 26 Apr. 2007, 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

De achterrem op mijn adventure (2006) deed ook niks meer. Is daarna door de dealer ontlucht. Heb recent een 16 tands wieltje besteld en een afspraak gemaakt over de montage van genoemd tandwiel en kreeg daarbij tevens de mededeling dat de ABS schakelaar dan wordt vervangen en dat er mogelijk een andere (lees gewijzigde rempomp ) gemonteerd wordt. Een en ander onder garantie natuurlijk.
Het probleem is kennelijk bij KTM bekend en men werkt eraan. thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kappa



Geregistreerd op: 24-4-2006
Berichten: 162
Woonplaats: Haalderen

BerichtGeplaatst: Di, 8 Mei. 2007, 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was vandaag bij Brouwer voor een 7500 beurt (ja, ja, ik heb te weinig gereden). Er moesten op m'n mei 2006 990 2 recalls worden uitgevoerd.

1. achterrem (ook die van mij was soms wat zompig), is een uitgebreid modificatie setje voor.
2. tankontluchting, verbindingsslang boven over luchtfilterhuis tussen 2 tanks.

Spul is besteld en zal één dezer weken wel binnenkomen.

_________________
Erik
---------------
The ride is the reason. The destination the excuse.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Wo, 9 Mei. 2007, 7:26    Onderwerp: Reageer met quote

Kappa schreef:

2. tankontluchting, verbindingsslang boven over luchtfilterhuis tussen 2 tanks.



Zou er dan geboord moeten gaan worden in de tankhelften? bucktooth

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kappa



Geregistreerd op: 24-4-2006
Berichten: 162
Woonplaats: Haalderen

BerichtGeplaatst: Wo, 9 Mei. 2007, 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik de Recall papieren zo zag, ziet het er wel naar uit.
_________________
Erik
---------------
The ride is the reason. The destination the excuse.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif