Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1601 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 21 Jul. 2025, 10:06 Onderwerp: koppelings master cylinder keert moeilijk terug? |
|
|
Hm,
bij gebrek aan nieuwe OEM LC8 koppeling master cylinder heb ik vorig jaar een nieuw LC4-exemplaar gekocht en geplaatst. Dat is een paar duizend km perfect gegaan, maar dat voorjaar tijdens een lang motorweekend leek er "iets" toch niet in orde, maar ik kon er de vinger niet op leggen. Ik dacht dat ik spoken had gezien.
Vandaag wil ik de LHM-vloeistof verversen en de zuiger keert slechts traag tot heel, heel traag (denk: enkele seconden) terug als ik het hendel los laat. Er is geen lek. Het hendel hangt dus gewoon geheel drukloos, wachtend op de zuiger die aan het terugkeren is. Dus voor gewoon schakelen is er eigenlijk niks aan de hand, maar voor het subtielere werk offroad of maneuvers gaat er meer aan de hand zijn.
En de 10de vertrekken we naar IJsland.
Eerste diagnose: het heeft niks te maken met de koppeling, want daar oefen ik geen druk op uit (het ontluchtingsschroefje onderaan staat immers open, om er de vloeistof uit te laten). _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Ma, 21 Jul. 2025, 11:20 Onderwerp: |
|
|
zonder druk op het systeem moet een mini veertje in de cyllinder de zuiger terug duwen. met druk helpen er 6 dikke koppelingsveren. Ik zou me er niet druk om maken als de voel verder goed en schoon is.
Let er alleen op dat het de juiste vloeistof is en dit niet een symptoom is van een rubber seal die aan het opzetten is - dan wordt het wel vervelend. deze is echt gemaakt voor minerale olie? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1601 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 21 Jul. 2025, 12:55 Onderwerp: |
|
|
Merc8, StevenD. De cylinder keert inderdaad gewoon terug bij normaal gebruik. Wel, het is een LC4 koppelingsbediening, van 2004 dacht ik. Zou vreemd zijn dat die niet bedoeld zou zijn voor minerale olie. Ik zal het eens nader bekijken. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Ma, 21 Jul. 2025, 22:05 Onderwerp: |
|
|
Muug, ik heb een 04 640 lc4 (duke)
en die vraagt idd minerale olie (staat op het dekseltje)
Echter ook niet meer nieuw te koop.
wel vreemd dat jij dan een nieuwe hebt weten te bemachtigen.. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Di, 22 Jul. 2025, 9:55 Onderwerp: |
|
|
Zie deze topic. http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=10262&highlight=lc4
Zoals je op de foto's ziet, staat het er in het groot op dat er mineral oil in moet. _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
|