lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Benzine zweten bij balans slang 990 Adv

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
5150

BerichtGeplaatst: Di, 20 Mei. 2025, 11:20    Onderwerp: Benzine zweten bij balans slang 990 Adv Reageer met quote

Ik heb vorige week m’n olie vervangen, tijdens de klus kwam ik erachter dat de brandstof slang die onder de accu doorloopt, om het brandstof niveau in beide tanks gelijk te houden, droogte scheurtje had.

Ik dacht deze wel even te vervangen maar het bleek best een uitdaging de juiste te vinden. Uiteindelijk een gevonden met een binnenmaat van 6mm en een buitenmaat van 10mm. Helaas waren die herbruikbare knijp klemmetjes nergens te vinden dus heb ik die opnieuw gebruikt.

Slangetje vervangen, en een aantal uur later gecheckt. Geen lekkage en daarna naar huis. 2 dagen later bleek dat hij waar bij de kraantjes een beetje benzine zweette. Slang verwijderd, gecheckt op scheuren en nu verder over de nokjes geschoven dan ze eerder zaten en de klemmetjes zo dicht mogelijk bij de rand geplaatst. Nacht laten staan, geen zweet. Vanochtend na een korte rit toch weer zweten.

Wat kan dit zijn? Kan dit te maken hebben met dat ik met de kraantjes dicht heb gereden en het vloeistof niveau in beide tanks een te groot verschil heeft gekregen? Zijn de klemmetjes te oud en niet sterk genoeg meer? Is de binnenmaat van de slang te groot?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug

BerichtGeplaatst: Di, 20 Mei. 2025, 12:59    Onderwerp: Reageer met quote

Van 1 ding ben ik zeker: het heeft absoluut niks te maken met het niveauverschil.
Maar het kan zomaar zijn dat de standaardklemmetjes inderdaad niet sterk genoeg zijn om die nieuwe slang (niet OEM?) hard genoeg dicht te knijpen. Of misschien is de binnendiameter inderdaad een tikkie te ruim?
En jep, je moet de slangetjes echt tot tegen het kraantje schuiven.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 21 Mei. 2025, 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

iedere standaard benzine slang (automaterialen zaak/online) zou moeten voldoen hier. eigenlijk is er alleen 6 -8-10 mm.

bijbehorend veer of schroef klemmetje zou het goed moeten doen. Als je het permanent vast wil zetten dan koop je zogenaamde 'oorklemen' : de twee oortjes kun je gewoon met een botte knijptang rustag aanknijpen dat werkt prima.

De slang is aan twee kanten afgesloten met een kraantje: dus als je die met benzine vult en BEIDE kraantjes dicht zet zal er gasdruk opbouwen in de slang als deze warm wordt door motor of zon.. niet doen dus.

Druk door nivo verschil is zo verschrikkelijk klein, daar gaat t niet van lekken.

Weet je zeker dat de slang lekt, en niet bijv het kraantje (de schroef van het kraantje) zelf?, dat loopt snel onzichtbaar naar beneden ...

en check ook even of je tank-ontluchting zelf goed open is.

5150

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Jun. 2025, 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor snelle antwoorden.

Ik ben even te druk geweest om er verder naar te kijken, het gekke is dat het lijkt alsof hij niet altijd lekt. Na een rit zet ik hem weg en is er niks aan de hand en 3 dagen later ruikt de hele garage ineens naar benzine. Die veer klemmetjes zijn net als het slangetje in de juiste maat trouwens best lastig te vinden.

Voor het goeie moet ik eigenlijk alle slangen aan de tanks vervangen, ze zien er allemaal wel weinig of erg droog uit.
Naar boven
Peterjs

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Jun. 2025, 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook een tijdje een brandstoflekkage gehad. Bij mij kwam dat pas opzetten als de motor langer stil stond, waarbij het erger leek dan als hij langer stil stond. Vervangen van de slangen was bij mij niet de oplossingen.

Wat het wel opgelost heeft is het vervangen van o-ringen (brandstofpompjes) en pakkingen (overloop en dergelijke). Bij mij waren die allen uitgedroogd en/of opgezwollen dus het niet overbodig. Ook de slang + aansluiting op het gasklephuis heb ik vervangen. Daarmee was het probleem opgelost. Maar een precieze oorzaak heb ik niet kunnen aanwijzen.
Naar boven
5150

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Jun. 2025, 10:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat ik bij de grote beurt alle slangen laat vervangen. Ik heb net de bestelde veerklemmen binnen, even zien of dat helpt.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: