lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Wie kan mij helpen met het zoeken naar koelvloeistof verlies

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bulldog71

BerichtGeplaatst: Za, 15 Feb. 2025, 11:42    Onderwerp: Wie kan mij helpen met het zoeken naar koelvloeistof verlies Reageer met quote

Goedemorgen mijn 990 adventure r van 2009 haalt bij het afkoelen na elke rit 40 cc koelvloeistof uit het overloop tankje.
Nu weet ik dat de dop dubbelwerkend is en dat de motor dit dus kan doen maar vind het vreemd dat het elke keer dezelfde hoeveelheid koelvloeistof is?

Zijn er mensen die hier ideeen over hebben ?

Groeten Bulldog
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 15 Feb. 2025, 16:14    Onderwerp: Reageer met quote

het systeem:

de radiator dop werkt als drukventiel:
- bij meer dan 1.2 (oid) Bar gaat ie open en komt vloeistof (of gas..) uit de radiator naar het overschot tankje
- bij onderdruk zuigt ie vloeistof uit de onderkant van het tankje terug de radiator in.
- het tankje is drukloos (open ventilatie/overloop aan de bovenkant)

Als de motor opwarmt loopt eerst de druk in het systeem op, daarna loopt de vloeistof over naar het tankje. als ie afkoelt loopt er evt weer iets terug: maar de bedoeling is dat er weinig vloeistof met het tankje wordt uitgewisseld als de motor eenmaal goed ontlucht is. Luchtbellen bovenin de radiator kunnen naar het tankje, en gaan niet terug uiteraard.

* maar ALS je het tankje echt tot op 100% vult bij koud , zal ie meestal overlopen bij warm: dat voegt niks toe, en is misschien een beetje een design-fout: dus probeer niet meer dan 1/2 vol bij koud.. als het dan stabiel blijft is het prima!

* ALS er opgesloten luchtbellen in de motor zitten, dan zullen die veel uitzetten, zodat extra vloeistof naar het tankje gedrukt wordt, en het tankje kan overlopen. -> juist ontluchten van de motor noodzakelijk (zie elders forum: voorwiel omhoog! etc)

* ALS het ventiel in de tankdop niet juist werkt:
** bij te lage druk open -> te veel expansie en te weinig druk: motor gaat 'koken' door gebrek aan druk en vloeistof zal overstromen naar het tankje
** bij slecht afsluiten: bij onderdruk wordt niet de vloeistof uit het tankje aangezogen, maar lucht van buiten: nieuwe gasbellen in je systeem.
--> maak de tankdop +rubbertje eens goed schoon met wat remmenreiniger en kijk voor beschadiging en vervuiling. Bij twijfel: nieuwe kopen.. kost weinig.

ALs dit allemaal goed is kunnen er nog echte serieuze problemen de oorzaak zijn uiteraard:
- lek van koelsysteem naar elders (buiten/cilinder/olie): indien dit het geval is stroomt je tankje niet over maar verdwijnt de vloeistof gewoon: dat is simpel te testen door aan het oversloop slangetje van het tankje een ópvang' te hangen: als was het maar een doekje of een klein plastic potje (pillenpotje ofzo)... als het nat wordt kwam het via daar .
- koppakking lek: gas onder druk komt van de cilinder het koelwater IN, dan houd je gasbellen die de vloeistof steeds wegdrukt. Vaak ook samenn met olie-vervuiling in het koelwater (of koelwater vervuiling in de olie -> sludge).

Muug

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Feb. 2025, 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

Eerste stap: radiatordop vervangen. Ze kosten twee keer niks.
Ik heb er standaard 1 of 2 op reserve.
Op reis heb ik altijd een reserve bij.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TooBigTooHeavy

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Feb. 2025, 11:00    Onderwerp: Reageer met quote

Die van mij is ook erg eigenwijs, als ik het tankje opvul naar max pist ie het na de eerste rit er alweer uit en staat het precies op minimum. Zo rijd ik al jaren rond zonder problemen dus ik heb niet de moeite genomen om ruzie met de KTM te gaan maken waarom ie dat doet.
Naar boven
Daan

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Feb. 2025, 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

die van mij is ook al zo lang ik hem heb (10 jaar) erg eigenwijs.
zo om de paar maanden is het tankje (wat ik nooit te vol gooi)
zo goed als leeg.
dan vul ik hem bij tot onder max niveau en een paar maanden later
is het weer zo ver.
Ook al een keer radiateurdop vernieuwd, geen verschil.

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Ma, 17 Feb. 2025, 9:27    Onderwerp: Reageer met quote

TooBigTooHeavy schreef:
Die van mij is ook erg eigenwijs, als ik het tankje opvul naar max pist ie het na de eerste rit er alweer uit en staat het precies op minimum. Zo rijd ik al jaren rond zonder problemen dus ik heb niet de moeite genomen om ruzie met de KTM te gaan maken waarom ie dat doet.

Meer dan ongeveer het minimum zal de 950 inderdaad niet willen hebben. Bij mij staat ie al zestien jaar op een kleine centimeter boven het minimum. Bij koude motor. Bij warme motor stijgt dat naar het maximum, wat er teveel in zit loopt eruit.

Daan

BerichtGeplaatst: Ma, 17 Feb. 2025, 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

hij gooit er bij mij niets uit, altijd droog daar,
echter een paar maanden na het bijvullen tot onder maximum
is het tankje weer zo goed als leeg.
waar het blijft ? (verdampen) geen idee.
Is al 10 jaar zo, dus maak me er ook niet druk over..

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Ma, 17 Feb. 2025, 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Verdampen? Neen, weglekken, ongetwijfeld. Of het richting olie of naar buiten toe is, kan ik van hier niet zien natuurlijk. Maar als 't al tien jaar zo is, zal het wel meevallen.

Ik heb zo met Blackbert eens een week in de Alpen allerlei pistes gedaan, en overal waar ik stopte begon de radiator de koelvloiestof naar buiten te pissen. Elke ochtend bleek de radiator half leeg te zijn. Thuis er een andere (nieuwe) dop op gedraaid en nooit meer issues gehad. Vandaar dat ik dat op reserve heb en op reis meeneem.

bulldog71

BerichtGeplaatst: Za, 8 Mrt. 2025, 23:38    Onderwerp: Reageer met quote

Goedenavond allen
Even ter aanvulling het verlies is na elke rit en alleen als de motor afkoelt en niet tijdens het rijden . Tijdens het rijden blijft hij precies staan waar hij stond . Ik kan niks terug vinden in de olie en ook witte rook uit de uitlaat zie ik niet de motor ligt nu open en ik heb alle leidingen gecheckt en geen lekkage gevonden . Er wordt ook niks naar het overloop vaatje gestuwd er wordt alleen maar uitgehaald. Ik begrijp er echt helemaal niks meer van.
Naar boven
timieh

BerichtGeplaatst: Di, 11 Mrt. 2025, 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

Is er al totaal 1L verdwenen?

Kan best zijn dat het e.a. net niet helemaal lekker ontlucht is.
En de lucht langzaam aan het ontsnappen is.
Elke keer als die net leeg is en aanzuigt doet die ook weer wat nieuw lucht introduceren.

Hou je temp in de gaten (olie (en filter?) had je al bekeken dacht ik gelezen te hebben.

Ik zou het gewoon even aanzien.
Meestal is er niet eens zoveel aan de hand book2 thumbsup

KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
bulldog71

BerichtGeplaatst: Za, 31 Mei. 2025, 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem is opgelost het was de waterpomp as.die ingesleten was iedereen bedankt voor het .meedenken
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: