Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Eddy74
|
Geplaatst: Di, 3 Dec. 2024, 18:55 Onderwerp: Blok gesplit. |
|
|
Afgelopen mei met mn maatje naar zuid Frankrijk (Saint-Etienne) afgereisd om een 14 daagse trip te rijden via Andorra, Pyreneeën en zo weer terug. Vooraf met een rit wat pech gehad dat het oliedruklampje ging branden, op het forum gezocht en het sticky gevolgd om het veertje bij de plunjer van de oliepomp te vervangen. veertje was bij mij ook, net zoals omschreven, twee mm korter. Dus nieuw veertje gemonteerd, dacht bij mezelf hier kom ik redelijk mee weg en de hele avond doorgesleuteld om het weer netjes in elkaar te bouwen.
Volgende dag vloeistoffen er weer in en starten maar. Dikke prima, rammeltje was weg en lampje ging mooi weer uit zoals voorheen. Pak aan en testronde gereden, nog steeds dikke prima en ik had weer vertrouwen in de motor, testronde gemaakt van een 40 km en met vlag en wimpel geslaagd.
En nu voel je m al aankomen, Na het eerste nachtje slapen in de tent in de morgen vroeg eruit en het avontuur kon beginnen, maar het mocht niet lang duren. we waren 50km onderweg en het olielampje begon weer te branden!
Nee!
Terecht gekomen via de KTM dealer bij een freak die twee 950's en een 990 had staan klaar voor de showroom verder nog een tiental motoren die eruit zagen om door een ringetje te halen. Hier zaten we goed, de beste man is met ons aan het sleutelen gegaan vanaf 17:30 tot aan 23:30 toen was de prognose gesteld dat de oliepomp geen druk meer opbouwde.
Met lood in m'n schoenen weer naar huis de volgende dag wat was ik helemaal ontdaan, ik was er kapot van.
Motor heeft vijf maanden in de garage gestaan zonder er naar om te kijken, maargoed ik moet er wel iets mee met dat beest van een machine. Knoop doorgehakt en de motor staat nu bij een revisiebedrijf, blok is gesplit en geen schade aan de oliepomp... en toen wist ik het niet meer, monteur heeft van te voren gezegd dat er upgrades in moeten want dan is het probleem opgelost, alleen je raad het al, die zijn niet meer leverbaar.
Is er iemand die mij kan voorzien van een goed stuk advies, de 990 opgeven is voor mij eigenlijk geen optie omdat het te veel fun is om op te knallen.
groeten Eddy _________________ Als je niks veranderd veranderd er niks. |
|
Naar boven |
|
 |
TooBigTooHeavy

|
Geplaatst: Di, 3 Dec. 2024, 21:11 Onderwerp: |
|
|
Is de oliedruk gemeten? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 4 Dec. 2024, 2:02 Onderwerp: |
|
|
sorry maar: beetje raar om het blok te splitsen als je geen idee hebt of de oliepomp druk opbouwd.
Voor het zelfde geld is er niks mis met de oliepomp maar blijft de kogelklep aan de tank hangen of zit er een knik in de slag ofzo, of is de sensor gewoon stuk en de druk prima (zal ook niet de eerste zijn !).
Welke 'updates'moeten er in ?? in principe is het blok ok vanaf 2004.
Omdat je nu helaas niks meer kunt meten of nagaan , en het blok blijkbaar al open is: meet alles na, vier revisie uit waar nodig is, en zorg dat alles weer goed in elkaar gaat (of verkoop in onderdelene en schaf een ruil blok aan).
ga dan eens goed na of de andere onderdelen van de olieomloop wel in orde zijn! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Eddy74
|
Geplaatst: Wo, 4 Dec. 2024, 8:59 Onderwerp: |
|
|
Oliedruk is gemeten, de wijzer bleef mooi op zn plek staan. _________________ Als je niks veranderd veranderd er niks. |
|
Naar boven |
|
 |
Eddy74
|
Geplaatst: Wo, 4 Dec. 2024, 9:07 Onderwerp: |
|
|
@Dr Bean, alles is nagelopen ,zijn we zes uur mee bezig geweest om uit te sluiten. Laatste wat we gedaan hebben is de oliedruk meten maar zoals hierboven al aangegeven bleef de wijzer mooi stil staan. Blokken vanaf 2004 geef je aan dat die goed zijn maar zijn dat dan ook de blokken met de upgrades van de olie en waterpomp? Heb me laten vertellen dat er voor de olie en waterpomp upgrades zijn. _________________ Als je niks veranderd veranderd er niks. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 4 Dec. 2024, 22:00 Onderwerp: |
|
|
Eddy74 schreef: | @Dr Bean, alles is nagelopen ,zijn we zes uur mee bezig geweest om uit te sluiten. Laatste wat we gedaan hebben is de oliedruk meten maar zoals hierboven al aangegeven bleef de wijzer mooi stil staan. Blokken vanaf 2004 geef je aan dat die goed zijn maar zijn dat dan ook de blokken met de upgrades van de olie en waterpomp? Heb me laten vertellen dat er voor de olie en waterpomp upgrades zijn. |
er zijn altijd wel updates, en niet alle updates zijn zelfs altijd een verbetering.
Waterpomp afdichtinglangs het asje, daarvan is idd een update. Oliepomp is een verbeterde versie van gekomen, maar de oude was ook niet alecht hoor, en met de uitgevoerde revisie zou ie gewoon weer vele kms moeten rijden. Ook 2003/2004 motoren lopen best 150kkm. zonder veel issues.
Oliedruk is wel een lastig ding: om te checken moet de motor draaien maar dat wil je niet te veel zonder oliedruk... kip-ei probleem.
t kan aan de pomp liggen, maar t kan ook zijn dat de olie gewoon ergens uit zeikt, bijv de balansas-kering of de krukas kering in het deksel. De lc8 heeft 2 pompen, dus je kunt iig kijken of de retourpomp wel werkte: dan weet je al weer iets meer etcetc. een simpele knik in de retourslang en je hebt geen oliedruk (want als ie niets kan aanzuigen uit de tank komt er ook geen druk) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|