Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1591 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 27 Nov. 2024, 22:20 Onderwerp: Vraag ivm kogellager tandwieldrager achterwiel - 0625032067 |
|
|
Het gaat over het brede kogellager dat in de tandwieldrager aan het achterwiel zit.
- Type 3206-2RS-KBS
- partnumber: 0625032067
Met name over de prijzen die ik op internet zie stel ik me vragen.
- KTM vraagt bij de 80 euro. OK, goed, ze zijn graag duur. En het is niet meer beschikbaar.
- Cyamotor vraagt 42,25 euro. 10 euro portkosten. (https://cyamotor.com)
- https://www.partsandparts.de vragen 17,99 euro, maar 't is onbeschikbaar.
- https://driveroulement.com/ in Frankrijk vraagt 19,9€, portkosten 9,5€.
Maar dan volgt deze site, en de prijzen zijn verbazend laag.
https://www.2rs.bg/en-gb/3206-2rs-kbs.html
6.31 euro slechts! Maar als je dat te goedkoop vind, kan je het ook duurder bestellen, kIjk maar naar dit tabelletje:
DIN - Brand - Size - In stock? - price
3206 2RS NSK 30 x 62 x 23.8 mm In Stock 38.14€
3206 2RS ZVL 30 x 62 x 23.8 mm In Stock 13.80€
3206 2RS ZKL 30 x 62 x 23.8 mm In Stock 22.32€
3206 2RS KG 30 x 62 x 23.8 mm In Stock 9.37€
Jep, je ziet het goed: 't zelfde lager varieert in prijs tussen minder dan 7 euro, tot bijna veertig.
Portkosten zijn wel 25€. En het blijft natuurlijk Bulgarije.
En hier nog een site, je moet blijkbaar echt een rund zijn om dat bij KTM te kopen? : 7,94 euro : https://www.kugellager-panta.de/en/home-vm/ball-bearing/angular-contact-ball-bearing/angular-contact-ball-bearing-2-rows/angular-contact-ball-bearing-32/3206-2rs-schraegkugellager-3206-2rs-563-574-575-detail
(15€ portkosten)
Ik als domme consument ben nu totaal in de war. Kan het zijn dat KTM echt zo grof durft te zijn om dat 5 tot 10 keer te duur aan te bieden? Of zouden hun lagers toch net dat beetje beter zijn dan die goedkope? _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Do, 28 Nov. 2024, 9:48 Onderwerp: |
|
|
Kwaliteitsverschillen in lagers zijn enorm. Maar twee keer zoveel betalen bij een dealer vs lager speciaalzaak hoor ik ook niet van op. En is helaas ook niet gek. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 29 Nov. 2024, 10:39 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Kwaliteitsverschillen in lagers zijn enorm. Maar twee keer zoveel betalen bij een dealer vs lager speciaalzaak hoor ik ook niet van op. En is helaas ook niet gek. |
ik ben het wel eens dat er grote verschillen in kwaliteit van de lagers zit, echter:
- in de motor gaat het lager meestal stuk aan vervuiling (water/vuil), en daarin is een 'goed'of 'matig' kwaliteit lager net zo goed...
- de toerentallen zijn verschirkkelijk laag: dus lager-precisie is niet erg relevant : ook hier doet het 'matige'lager het dus net zo goed
- de belasting van het lager is over het algemeen bij dingen als wiellagers/tandwiellagering buitensporig hoog (zwaar onderbemeten volgens industriele normen): hierdoor slijt het lager overmatig. Een 'matig'lager is in die condities vaak ookl niet slechter dan een goed, soms zelf beter: door mindere harding ontstaat ook minder snel pitting.
ergo: dure lagers hebben zin als het lager lang mee moet gaan in goed berekende condities waar het mooi in de olie loop....
en dus koop ik voor de motor en fiets ook gewoon goedkope prul en vervang het een keertje vakker (en ben dan nog steeds veeeel goedkoper uit)
als je even googled vind je die 3206-2rs voor 10 tot 14 euro.. en dat weeg dus wel op tegen een 80 euro SKF lager (wat wel echt beter is.. maar niks toevoegd voor deze applicatie
motorzaken/dealers verdienen vaak weinig aan het werk, en meer aan onderdelen: dat is nu eenmaal het verdienmodel. (dat geldt bijv. ook voor autodealers) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Vr, 29 Nov. 2024, 11:03 Onderwerp: |
|
|
Toch niet helemaal met je eens Gerben. Voor een middenklasse lager denk ik dat je gelijk hebt, de echt goedkopere lagers echter niet. Wat ik daar vaak bij zie zijn verschillende eigenschappen die het voor 'ons' gebruik echt onverstandig maken:
Materiaal, contactvlakken en constructie.
Goedkoop staal wat snel roestende lagers geeft. Passing in de wielen kan beschadigen.
Besparing op het aantal rollers/kogels in het lager. De toch al hoge puntbelasting wordt hierdoor nog veel groter wat versnelde slijtage oplevert.
Kooiconstructie bij een beter lager is sterk, veelal een metalen kooi om de kogels op hun plaats te houden. Bij goedkope lagers wordt er nogal eens een kunststof kooi ingeklikt. Kan barsten en een catastofale foutconditie opleveren, kantelen, vastgelopen lagers.
Ofwel, dat 6 euro lager niet aan beginnen. Ik zie verschillende bekendere merken rond de 20 euro - ik neem geen risico's meer met de no-name budget lagers (of de All-Balls rommel, vaak nog erger!) _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 29 Nov. 2024, 13:54 Onderwerp: |
|
|
Zeker is er ook een ónderkant'van de markt, waar je beter van weg kan blijven.
maar FAG, NTN, NSK, INA is allemaal best ok hoor.
leuk merken overzicht: https://www.twenty4bearings.nl/fabrikanten-overzicht
en ik heb er zat bij bijv Neita besteld... . lekker snel in huis etc.
mbt passing: sorry zelfs de goedkoopste lagers hebben een perfecte passing. de passing van het wiel zelf is veeeeel beroerder (vaak krom getrokken door naaf belastingen, scheef gespaakt of uitgelopen door kapotte lagers etcetc.
maar goed: wat ik wilde zeggen hiermee: t is net als met Olie: het veeeel belangrijker dat er een goed werkend lager in zit, dan een hoge kwaliteit. Lagerhuisen gaan stukl doordat mensen doorrijden met speling: ik heb er zat gezien die aan een rally beginnen en de speling al op de lagers staat :-/ _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1591 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Za, 30 Nov. 2024, 23:35 Onderwerp: |
|
|
Mooie discussie.
Ik heb gisteren eentje van 19€ besteld, op die Franse site. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Zo, 1 Dec. 2024, 9:31 Onderwerp: |
|
|
Dat gaat helemaal goedkomen dus. Haal bij montage ook alle trucs uit de kast (kou, warm) door de breedte van dit lager. Het is niet de makkelijkste om te monteren.
Mij berichtje over passing niet duidelijk denk ik, ik zeg niets over de montage maat. Wel dat de passing in het huis (naaf) kan beschadigen bij goedkope zut vastroesten met een mooie roestkraag tussen lager en borgring. Al zouden onderhoud en omstandigheden daar vast niet hebben geholpen. _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|