Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 103 Woonplaats: Haaltert (België)
|
Geplaatst: Di, 4 Jun. 2024, 13:28 Onderwerp: Tovami: 990 laten afstellen, iemand ervaringen? |
|
|
Hoi
Mijn 990 staat zo langzaam op punt. Joepi!
een 3daags offroad evenement overleefd (en hoe), al 2tal ardennenritjes overleefd en nog wat dingetjes. Jawel, 't is de eerste keer dat ik zo lang kan rijden zonder panne
Bij de laatste ardennenrit ging het tempo iets omhoog.
Ik merkte op als ik vlot optrek en voor de bocht het gas toedraai (om de motorrem te gebruiken) dat hij enorm rammelt/knalt...
Misschien toch eens de mapping op maat van de motor laten maken.
Véél adresjes heb ik niet echt...
In de buurt heb ik Mototech, maar die liet ooit al weten: "wij stellen af voor circuit gebruik". (was indertijd voor een CB1000R).
Maar ik wil vooral de optimale afstelling om zo backfire tegen te gaan...
Tovami heeft op hun website de KTM 990 letterlijk in hun lijstje staan:
https://tovami.com/products/tovami-ecu-ktm-990-adventure-2006-2014
is er hier iemand die daar al geweest is?
Content van? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 6 Jun. 2024, 8:22 Onderwerp: |
|
|
zijn het backfires (in de inlaat)? of ploffen in de uitlaat?
ploffen in de uitlaat wordt veroorzaakt doordat er LUCHT bij het onbrandbare mengsel komt.
die lucht komt van de SAS of als je dat al weg hebt, van lekken in de uitlaat aansluitingen /scheurtjes in de uitlaat. Als de uitlaat goed dicht is knalt ie alleen nog helemaal achteraan in /aan de demper (waar er lucht bij komt )
de enige afstelling optie die daarvboor helpt is het mengsel NOG verder verrijken als je het gas dicht gooit, maar wil je dat? dat is allemaal verloren brandstof...
'klapperen'kan ook mechanisch zijn: als je terugschakelt en op de motor remt gaat vroeg of laat je achterwiel een beetje stuiteren (daar is de slipperclutch voor) en dan rammelt alles mee. Juiste vering afstelling helpt wel een beetje.
Ergo: check eerst uitlaat (en inlaat) traject op luchtdichtheid (en verwijder SAS)
check:
Druk met een doek de uitlaat dicht aan de achterkant (hard drukken!) terwijl je een beetje gas houdt: dan moet je de motor af smoren zonder gesis in de aansluitingen. druk loopt dan zo op dat je je het met de hand niet meer tegen kan houden. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 103 Woonplaats: Haaltert (België)
|
Geplaatst: Do, 6 Jun. 2024, 8:52 Onderwerp: |
|
|
Thanks voor de feedback!
1. Hoe kan ik het verschil weten tussen backfire in de inlaat, of knallen in de uitlaat?
2. Als ik tijdens het rijden er op let, dan komt het geluid (naar mij gevoel) echt uit de uitlaten. Soms een stevige plopperdeplop, soms echt een knal.
3. SAS staat uitgeschakeld in de mapping maar is fysiek nog aanwezig.
4. Ktm heeft nu een Zubermapping (met enige uitzondering dat ik de O2 sensoren terug aangezet heb.) Die zubermapping zou iets armer zijn onder de 4500toeren, daarboven gelijklopend met de originele mapping). Zou dat dan kunnen meespelen?
Dr_Bean schreef: |
check:
Druk met een doek de uitlaat dicht aan de achterkant (hard drukken!) terwijl je een beetje gas houdt: dan moet je de motor af smoren zonder gesis in de aansluitingen. druk loopt dan zo op dat je je het met de hand niet meer tegen kan houden. |
1 uitlaat dichthouden? of beide? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 6 Jun. 2024, 11:18 Onderwerp: |
|
|
1. het zal wel uitlaat zijn.. maar jij noemde het BACKfire.
2. de kleine plofjes is meestal uitlaatlek. grote knal ver achter je is hoe het hoort: aan het eind van de uitlaat, terug de demper in
3. tja, kan lekken dus"afdekplaatjes is zekerheid. maar 9 van de 10 keer is het gewoon uitlaat lek!
4. beide natuurlijk, anders loopt het gewoon via de Y-pijp: gewoon druk op bouwen zodat je de uitlaat hoort sissen. ps: brand je vingers niet  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 103 Woonplaats: Haaltert (België)
|
Geplaatst: Do, 6 Jun. 2024, 11:26 Onderwerp: |
|
|
Oh, maar euhm, ik leer altijd maar bij.
Ik wist eigenlijk niet dat daar een verschil in was.
ik dacht dus dat plofjes / knallen altijd backfire is (onafhankelijk waar het gebeurt).
Kortom:
Stap 1. uitlaat testen of die nergens lekt. (ik leg de flamigel voor de verbrande vingers al klaar).
Stap 2 als uitlaat nergens lekt SAS verwijderen en afdekplaatjes. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1591 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 6 Jun. 2024, 14:32 Onderwerp: |
|
|
Koeno schreef: | Oh, maar euhm, ik leer altijd maar bij.
Stap 1. uitlaat testen of die nergens lekt. (ik leg de flamigel voor de verbrande vingers al klaar). |
Een tennisbal laat zich goed tegen zo'n uitlaatdemper drukken.  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 103 Woonplaats: Haaltert (België)
|
Geplaatst: Do, 6 Jun. 2024, 14:47 Onderwerp: |
|
|
komt gij eens langs met 2 tennisballen?
En het geluid dat ik zou moeten horen indien lek gaat klinken boven het motorgeluid?
ik ben benieuwd  |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1591 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 6 Jun. 2024, 14:57 Onderwerp: |
|
|
Het zou ergens luid moeten sissen ja. Als er een lek is.
Het idee is dat als ge uit uitlaatmonden dicht maakt, dat de motor verstikt wordt in zijn uitlaatgassen. Als die echter ergens een uitweg vinden, dan kunnen de verbrandingen lekker doorgaan en valt je motor niet stil. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 103 Woonplaats: Haaltert (België)
|
Geplaatst: Vr, 7 Jun. 2024, 9:13 Onderwerp: |
|
|
Ik was gisteren beetje nieuwsgierig, dus op de parking van't werk, met mijn lederen handschoenen de uitlaat dicht gehouden.
En 't was duidelijk: er is een lek :p
natuurlijk, ik sta achter de motor met de uitlaat dicht te houden.
dus ik hoor wel gesis, maar kan niet zeggen vanwaar het komt.
binnenkort een extra paar oren uitnodigen om mee te zoeken.
daar beginnen we dus mee  |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2715 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 8 Jun. 2024, 14:33 Onderwerp: |
|
|
Dat is normaliter goed te zien aan wat roet bij de punten waar de pijp lek is. Even op onderzoek uit dus. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 103 Woonplaats: Haaltert (België)
|
Geplaatst: Zo, 9 Jun. 2024, 17:48 Onderwerp: |
|
|
Lek gevonden.
De dobermann uitlaat lijn, daar schuift het H-stuk & uitlaatbocht in elkaar zonder dichting.
De pijp van de voorste cilinder had verlies.
alles los gezet, met rubber hamer en wat liefde en zachte dwang de boel iets beter in elkaar gestoken.
Klem wat beter gepositioneerd en het lek lijkt weg te zijn.
Bij een eerste test kon ik de motor laten stilvallen (draaide wel op ralenti).
Bij een tweede test werd het te heet aan de handjes, maar er kwam geen lucht meer uit die plaats.
Binnenkort nog eens proberen warm te rijden en wat sportiever te gaan knallen in de hoop geen knallen meer te hebben  |
|
Naar boven |
|
 |
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 103 Woonplaats: Haaltert (België)
|
Geplaatst: Ma, 24 Jun. 2024, 11:21 Onderwerp: |
|
|
Soms nog wat gerommel, soms echt een k-n-a-l!
ontdekt dat de rechtse akrapovic uitlaat niet gasdicht is.
Het lekt zit aan deze "ring":
misschien toch maar eens binnensteken om dat te laten fixen.
om één of andere reden heb ik daar minder zin in... |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 24 Jun. 2024, 12:49 Onderwerp: |
|
|
Ik snap uw terughoudendheid
Gasdichte rvs poprivetten. Vooral dat rvs maakt dat je er niet komt met een tangetje uit de dhz. Ook redelijk gevaarlijk voor de vingers eens hij 'popt'. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1591 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 24 Jun. 2024, 13:58 Onderwerp: |
|
|
ikepda  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 103 Woonplaats: Haaltert (België)
|
Geplaatst: Ma, 24 Jun. 2024, 14:01 Onderwerp: |
|
|
wanneer mag ik mijn uitlaat komen binnensteken?
En hoeveel kost dat per uur bij u?
Bij mij staat de sevenfifty nog op de werkbank.
ik heb fysiek & mentaal geen ruimte meer voor extra klusjes  |
|
Naar boven |
|
 |
|