Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Yor
Geregistreerd op: 24-12-2023 Berichten: 15
|
Geplaatst: Ma, 15 Apr. 2024, 13:37 Onderwerp: Onregelmatig staionair lopen tijdens opwarming. |
|
|
Mensen,
Wellicht kunnen jullie meedenken met het volgende euvel.
Mijn 990 Adventure blijft na de koude start onregelmatig stationair lopen.
Hij loopt na de koude start 1500rpm om vervolgens naar 3000rpm te gaan. Tijdens het opwarmen varieert het toerental tussen 3000 en 2000tpm. Om vervolgens tussen de 2000 en 1500tpm de fluctueren. Is de motor eenmaal warm loopt hij netjes 1500tpm. Voorheen liep de motor na de koude start netjes 2000tpm om vervolgens snel 1500tpm te draaien. Zonder onregelmatigheid. Wat heb ik gedaan. Omdat ik vond dat de motor niet lekker doortrok en het gevoel had dat hij brandstof te kort kwam. Heb ik het brandstofliter vervangen. Dat was nodig want deze was behoorlijk zwart. En het reservoir van de pomp flink vervuild. Alles in elkaar gezet, starten en lopen. Maar wel met de eerder beschreven symptomen. Heeft er iemand ooit hetzelfde meegemaakt en wat was de oplossing ?
Oja, de 15 minuten reset heb ik inmiddels gedaan en de motor loopt aanzienlijk beter dan voorheen. Trekt beter op en trekt goed door. Er zit een Akra mapping op met de O2 sensoren uitgeschakeld. _________________ If you can't fix it with a hammer, use a bigger hammer ! |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 16 Apr. 2024, 14:44 Onderwerp: |
|
|
Klinkt sterk als een TPS welke net buiten de instelling valt. Vaak een voorteken dat het dingetje versleten is ook. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Yor
Geregistreerd op: 24-12-2023 Berichten: 15
|
Geplaatst: Di, 16 Apr. 2024, 15:54 Onderwerp: |
|
|
Een TPS probleem. Wel sterk dat het nu net naar voren komt na het wisselen van het brandstoffilter. Maar het kan zijn dat toeval bestaat ....
Gaat het afstellen van de TPS via TuneEcu of is het een handmatige handeling ?
En als het versleten werk begint te worden valt er natuurlijk niet veel af te stellen. Of heb ik dat fout ? _________________ If you can't fix it with a hammer, use a bigger hammer ! |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Do, 18 Apr. 2024, 14:42 Onderwerp: |
|
|
Hi Yor,
Zie net je post hier (ook).
TPS kun je afstellen met TuneECu maar ook met een multimeter.
In het laatste geval moet je op de juiste plek de pennen van een multimeter in een stekker prikken.
er worden zelfs speciale kabeltjes verkocht die je tussen een stekker in je kabelboom kan aansluiten zodat je makkelijk een meter kan aansluiten.
Leuk natuurlijk maar als je je TPS niet wekelijks afstelt is dat misschien wat overdreven.
In theorie is het heel simpel, in de praktijk kan het wat lastiger zijn omdat je bij het meten de TPS moet verdraaien om de juiste meetwaarde te krijgen.
Ik meen dat de belangrijkste factor is dat je de TPS op de juiste waarde bij gas dicht afstelt.
Er zijn nogal wat video's op Youtube over dit onderwerp en ook hier op het forum is er het nodige over geschreven. _________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
|