lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Onregelmatig staionair lopen tijdens opwarming.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yor



Geregistreerd op: 24-12-2023
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Ma, 15 Apr. 2024, 13:37    Onderwerp: Onregelmatig staionair lopen tijdens opwarming. Reageer met quote

Mensen,

Wellicht kunnen jullie meedenken met het volgende euvel.

Mijn 990 Adventure blijft na de koude start onregelmatig stationair lopen.
Hij loopt na de koude start 1500rpm om vervolgens naar 3000rpm te gaan. Tijdens het opwarmen varieert het toerental tussen 3000 en 2000tpm. Om vervolgens tussen de 2000 en 1500tpm de fluctueren. Is de motor eenmaal warm loopt hij netjes 1500tpm. Voorheen liep de motor na de koude start netjes 2000tpm om vervolgens snel 1500tpm te draaien. Zonder onregelmatigheid. Wat heb ik gedaan. Omdat ik vond dat de motor niet lekker doortrok en het gevoel had dat hij brandstof te kort kwam. Heb ik het brandstofliter vervangen. Dat was nodig want deze was behoorlijk zwart. En het reservoir van de pomp flink vervuild. Alles in elkaar gezet, starten en lopen. Maar wel met de eerder beschreven symptomen. Heeft er iemand ooit hetzelfde meegemaakt en wat was de oplossing ?

Oja, de 15 minuten reset heb ik inmiddels gedaan en de motor loopt aanzienlijk beter dan voorheen. Trekt beter op en trekt goed door. Er zit een Akra mapping op met de O2 sensoren uitgeschakeld.

_________________
If you can't fix it with a hammer, use a bigger hammer !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 16 Apr. 2024, 14:44    Onderwerp: Reageer met quote

Klinkt sterk als een TPS welke net buiten de instelling valt. Vaak een voorteken dat het dingetje versleten is ook.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Yor



Geregistreerd op: 24-12-2023
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Di, 16 Apr. 2024, 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

Een TPS probleem. Wel sterk dat het nu net naar voren komt na het wisselen van het brandstoffilter. Maar het kan zijn dat toeval bestaat ....

Gaat het afstellen van de TPS via TuneEcu of is het een handmatige handeling ?
En als het versleten werk begint te worden valt er natuurlijk niet veel af te stellen. Of heb ik dat fout ?

_________________
If you can't fix it with a hammer, use a bigger hammer !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do, 18 Apr. 2024, 14:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Yor,

Zie net je post hier (ook).

TPS kun je afstellen met TuneECu maar ook met een multimeter.
In het laatste geval moet je op de juiste plek de pennen van een multimeter in een stekker prikken.
er worden zelfs speciale kabeltjes verkocht die je tussen een stekker in je kabelboom kan aansluiten zodat je makkelijk een meter kan aansluiten.
Leuk natuurlijk maar als je je TPS niet wekelijks afstelt is dat misschien wat overdreven.

In theorie is het heel simpel, in de praktijk kan het wat lastiger zijn omdat je bij het meten de TPS moet verdraaien om de juiste meetwaarde te krijgen.

Ik meen dat de belangrijkste factor is dat je de TPS op de juiste waarde bij gas dicht afstelt.

Er zijn nogal wat video's op Youtube over dit onderwerp en ook hier op het forum is er het nodige over geschreven.

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif