lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koude start vs warme start
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Juupke



Geregistreerd op: 12-1-2022
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Di, 17 Okt. 2023, 12:11    Onderwerp: Koude start vs warme start Reageer met quote

Ik zit met een vraagstuk.

Afgelopen weekend met mijn 950 adventure uit 2004 op pad geweest naar de Vogezen.
Zondagochtend startte hij niet, hoorde geklik vanuit startrelais (blokje rechts voor bij accu).
Gelukkig kon ik de berg af rollen, motor in de 2 en hij sloeg gelukkig aan.

Verder de hele dag geen enkel probleem gehad, na stopjes, na het tanken. Wanneer de motor warm was, was een kleine druk op de startknop voldoende om de motor te starten.

Maandagochtend hetzelfde euvel, alleen kreeg ik hem nu ook niet aan de praat bergaf. Eenmaal onder in het dal 3 uur op de ADAC gewacht, deze hangt er een startbooster aan en hup, meteen draaien…
Verder de hele dag wederom geen enkel probleem gehad met starten.

Nu gisteravond thuis te zijn gekomen, vanmorgen weer proberen te starten en hij springt weer gewoon aan.

Nu gaf de ADAC aan dat het misschien de “kalt-starter” zou kunnen zijn, mij zegt dit helemaal niets, wellicht jullie?

Mij lijkt het dat de motor als deze koud is meer power moet leveren om te starten. Als de accu slecht/op is dan start ie toch ook niet als motor warm is of wel? Accu is trouwens ongeveer 2,5 jaar geleden vervangen.

Kan iemand dit wellicht ophelderen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 17 Okt. 2023, 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

Accu Startvermogen of een startmotor met dood punt. Zodat die dan teveel vermogen trekt en alles op z'n gat trekt.

Accu laten testen op CCA / EN of dergelijke waarde geeft meer info.
Waar kom je vandaan?

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Juupke



Geregistreerd op: 12-1-2022
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Di, 17 Okt. 2023, 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

Waar kan ik de accu laten testen? Kan zoiets gewoon bij een autogarage?
Ik ben woonachtig in Limburg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Di, 17 Okt. 2023, 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je een multimeter?

https://www.motor-forum.nl/threads/how-to-accu-en-laadsysteem-controleren.35705/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Juupke



Geregistreerd op: 12-1-2022
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Di, 17 Okt. 2023, 18:57    Onderwerp: Reageer met quote

TooBigTooHeavy schreef:
Heb je een multimeter?

https://www.motor-forum.nl/threads/how-to-accu-en-laadsysteem-controleren.35705/


Ja heb ik, niet veel kaas van gegeten maar dat linkje zou moeten lukken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 17 Okt. 2023, 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

waarschijnlijk gewoon accu bijna op.

als ie koud is doet de accu minder, en de startmotor vraagt meer.

wat vaak wel helpt is die accu een beetje laten ópwarmen'... lampjes effe aan, of een paar keer 'proberen te starten en dan weer rust geven. maar uiteindelijk: gewoon vervangen!


kan ook een weerstand probleem zijn (polen slecht aangesloten, startrelais verrot etc... maar meestal is het gewoon de accu hoor.

hoe oud is ie? staat ie veel stil? al eens TE leeg geweest?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Juupke



Geregistreerd op: 12-1-2022
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Di, 17 Okt. 2023, 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
waarschijnlijk gewoon accu bijna op.

als ie koud is doet de accu minder, en de startmotor vraagt meer.

wat vaak wel helpt is die accu een beetje laten ópwarmen'... lampjes effe aan, of een paar keer 'proberen te starten en dan weer rust geven. maar uiteindelijk: gewoon vervangen!


kan ook een weerstand probleem zijn (polen slecht aangesloten, startrelais verrot etc... maar meestal is het gewoon de accu hoor.

hoe oud is ie? staat ie veel stil? al eens TE leeg geweest?


Ga komende week effe testen met multimeter zoals hier boven omschreven.
Accu is ongeveer 2,5 jaar geleden vervangen. Staat nooit langer dan een week of 4-5 stil, wel aan de druppellader.
Naar mijn weten nooit te leeg geweest waardoor ie niet startte (tot afgelopen weekend 😉)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Wo, 18 Okt. 2023, 8:25    Onderwerp: Reageer met quote

Juupke schreef:
Waar kan ik de accu laten testen? Kan zoiets gewoon bij een autogarage?
Ik ben woonachtig in Limburg.


Meeste auto garages hebben wel een accu tester.
Had hem met liefde ook voor je getest maar dat is misschien wat ver weg (Biddinghuizen).

Er staat waarschijnlijk een EN of CCA waarde op je accu bijv. 250CCA.
Wat dus aangeeft dat de accu nieuw minimaal 250Ampere (calt cranking Amps) kan leveren. Deze waardes kan je niet zomaar even met een multi meter meten.


Ik vermoed dat ook de hoeveelheid lading die de accu vast kan houden achteruit gegaan is wat resulteert in het hierboven omschreven probleem.

Wat we ook kunnen doen (als je dit wilt natuurlijk). Dat ik een nieuwe accu (of offerte) aan je lever en dat je dan kijkt of het probleem verholpen is. thumbsup

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 18 Okt. 2023, 8:52    Onderwerp: Reageer met quote

Juupke schreef:
Dr_Bean schreef:
waarschijnlijk gewoon accu bijna op.

als ie koud is doet de accu minder, en de startmotor vraagt meer.

wat vaak wel helpt is die accu een beetje laten ópwarmen'... lampjes effe aan, of een paar keer 'proberen te starten en dan weer rust geven. maar uiteindelijk: gewoon vervangen!


kan ook een weerstand probleem zijn (polen slecht aangesloten, startrelais verrot etc... maar meestal is het gewoon de accu hoor.

hoe oud is ie? staat ie veel stil? al eens TE leeg geweest?


Ga komende week effe testen met multimeter zoals hier boven omschreven.
Accu is ongeveer 2,5 jaar geleden vervangen. Staat nooit langer dan een week of 4-5 stil, wel aan de druppellader.
Naar mijn weten nooit te leeg geweest waardoor ie niet startte (tot afgelopen weekend 😉)


das wel snel idd.

wel een 'gewone'AGM(lood) accu?

iig toch eens checken eerst. makkelijkst is idd effe de accu er uit en langs een garage of motorzaak om de 'koude kortsluitstroom te testen'.'
mogelijke oorzaken:
-accu oud (te weinig startstroom)
-te veel weerstand door slechte contacten (accupolen, startrelais etc)
- te veel lekstroom omdat er iets aan blijft staan/intermittend lekstroom trekt (alarm, carbverwarming anxious )

oh, klinkt stom maar: heeft er iemand aan die motor gesleuteld en de carburateur verwarmin misschien aan de verkeerde ACC connectie gehangen?
Die gaat aan bij koud... en dan is je accu leeg als ie op de permanent spanning stond.

mbt starten bij aanduwen/startmotor: met aanduwen heb je verschrikkelijk weinig nodig: alleen een klein beetje voor de ontsteking verder niks. dus als dat niet meer lukt, is de accu echt 99% leeg.
met de startmotor echter: op het moment dat de motor door de compressie getrokken wordt en de ontsteking een vonk nodig heeft... moet de startmotor ook het hardst trekken. Die trekt dan 150-200A uit de accu, waardoor de accu spanning totaal instort, juist op het moment dat het nodig was voor een vonkje. Dat gaat dus al vrij snel fout, ook als de accu nog prima 'lijjkt

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Juupke



Geregistreerd op: 12-1-2022
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Do, 19 Okt. 2023, 16:58    Onderwerp: Reageer met quote

TooBigTooHeavy schreef:
Heb je een multimeter?

https://www.motor-forum.nl/threads/how-to-accu-en-laadsysteem-controleren.35705/


Heb bovenstaande getest.
Kleine kanttekening: motor heeft niet meer an druppellader gehangen en startte bij de eerste druk op startknop.

Spanning op accu: 12,4
Motor op contact: 12,8
Startknop ingedrukt: 7,3 (motor slaat direct aan)
Draaiende motor: 14,4
Draaiende motor met verlichting aan: 14,3

Kan hier iemand een juiste conclusie uit trekken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Juupke



Geregistreerd op: 12-1-2022
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Do, 19 Okt. 2023, 17:01    Onderwerp: Reageer met quote

Nog aanvallende info, accu is een BS battery BTZ14S.
Is dat een zogenaamde agm accu (er staat SLA op)?
De CCA zou 230 moeten zijn.

Elke geformuleerd advies is van harte welkom en mijn dank is groot 👍🏻

Er is verder de afgelopen tijd niet aan de motor gesleuteld trouwens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Do, 19 Okt. 2023, 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Denk dat je accu gaar is, voltage zou eigenlijk niet onder de 10v moeten komen tijdens het starten. Laadspanning lijkt prima al moet je dat volgens het handboek meten met de motor op een bepaald toerental (4k tpm ongeveer, zal het zo even opzoeken. EDIT: zie bijlage 14-15V bij 5000tpm). Enig idee hoe oud de accu is?

Ik zou ook voor de zekerheid even de bruine stekker die in de buurt van de accu zit welke tussen de dynamo en spanningsregelaar zit een keer loshalen en schoonmaken. Deze willen nog wel eens vol komen te zitten met troep en corrosie waardoor je allerlei laadspanning problemen kan krijgen.



IMG_2320.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  463.43 KB
 Weergegeven:  354 keer

IMG_2320.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 19 Okt. 2023, 22:18    Onderwerp: Reageer met quote

- heb je echt OP de accupolen gemeten? (dus niet op de klemmen of elders...!). anders meet je de overgangsweerstanden mee...

een accu die naar 7 volt zakt bij het starten is op/stuk. (of de startmotor is stuk en trekt veel te veel stroom, maar dat is veel minder waarschijnlijk). 9v is wel beetje het minimum. Een injectiebrommer zou met 7 volt al lang niet meer starten want dan doen de injectoren het ook niet.

Die 7 volt is dus als het niet te koud is... als het wel koud is zal dat nog veel lager zijn.


Dus die accu is niet best.. blijft nog steeds de vraag of er niet een stiekeme gebruiker is bij koude.. zoals ik eerder noemde .. die kan ook de accu stuk gemaakt hebben inmiddels.

een AGM accu die 1 keer TE diep ontladen is is al beschadigd. Als je hem diep ontladen een paar dagen laat staan is ie overleden.


carb-heater? zoals ik al zei...

Juupke schreef:
TooBigTooHeavy schreef:
Heb je een multimeter?

https://www.motor-forum.nl/threads/how-to-accu-en-laadsysteem-controleren.35705/


Heb bovenstaande getest.
Kleine kanttekening: motor heeft niet meer an druppellader gehangen en startte bij de eerste druk op startknop.

Spanning op accu: 12,4
Motor op contact: 12,8
Startknop ingedrukt: 7,3 (motor slaat direct aan)
Draaiende motor: 14,4
Draaiende motor met verlichting aan: 14,3

Kan hier iemand een juiste conclusie uit trekken?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Juupke



Geregistreerd op: 12-1-2022
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Vr, 20 Okt. 2023, 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

Naar mijn weten heeft mijn 950 ‘04 geen carb heaters.
Verder ook geen andere verbruikers als alarm oid.

Ik heb de waardes inderdaad óp de polen gemeten.

De bruine stekker checken en het meten met +/- 5000 tpm doe ik morgen nog.

Mocht daar niets geks uit komen dan is de oorzaak waarschijnlijk een defecte accu.

Welk merk/type raden jullie aan ter vervanging? Is een Yuasa een must-have en eigenlijk altijd goed of geeft het zich nog specifieke accu’s die het goed doen op een 950?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Okt. 2023, 6:25    Onderwerp: Reageer met quote

Fijn dat je telkens weer wat dichterbij komt.
Een goede is misschien ook even sluipverbruik in rust te meten.
Zodat je dat kan uitsluiten (carb heaters etc.)

Verder lever ik en gebruik ik zelf graag Yuasa en BS Battery.
Motobatt schijnt ook lekker te werken (maar hier alleen veel ervaring mee op motoren die minder compressie / startvermogen nodig hebben.

Wil je meer info of prijsje? Laat ge rust weten

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif