lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

TuneEcu vs Verbruik & hitte?
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 70

BerichtGeplaatst: Zo, 27 Aug. 2023, 14:34    Onderwerp: TuneEcu vs Verbruik & hitte? Reageer met quote

Het knutselen met de 990 blijft verder gaan.
Rijden doet hij nu vrij goed (uiteindelijk).

Nog enkele struikelpuntjes:
- Verbruik (7,5l bij een vrij rustige rijstijl, dus tanken op 200km)
- Hitte aan de benen.
- roffeltjes bij gas toe.

Ondertussen computer er eens aan gehangen.
nu zie ik veel data, maar interpreteren is iets anders.

1. Als ik juist lees heb ik wél de originele mapping.
2. Mijn ktm heeft een doberman rvs uitlaatlijn (zonder O2 sensoren, die zijn vervangen door weerstandjes) met akra-uitlaat (inclusief db-killers).
3. luchtfilter is k&n versiee

volgende schermen heb ik gezien:

Map info:


2 foutmeldingen:





Test Venster:


Diagnose venster:


'Devices':

Hier zou ik SAI = SAS? uitschakelen, mogelijks ook O2sensors ook al zijn ze omzeild?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Aug. 2023, 8:50    Onderwerp: Reageer met quote

Li!jkt mij iig idd de standaardmapping te zijn, niet die voor de akra's. (dacht dat die op S1 of S01 eindigde).
Lijkt alsof de dongles ook niet werken, anders had je de foutmeldingen niet naar mijn mening.
Je kan ze wel uitzetten, is dat O2 vinkje.
SAI ook maar uitzetten (SAS systeem, geen zin bij de akra's, als het nog op je motor zou zitten).

Maar dat is wat je al aangaf zie ik nu (had laatste zin niet gelezen :s)

let wel, voor zover ik mij herriner moet je die wijzigingen doen, opslaan als nieuwe mapping en dan de ecu flashen.

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Aug. 2023, 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

De Roel zeg! Still alive and kicking.
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Aug. 2023, 12:21    Onderwerp: Reageer met quote

of de map nog standaard is kan je alleen zien door de injectie waarden (feitelijke map inhoud dus) te vergelijken met een echt originele. je kan alle inhoudelijke aanpassingen maken in een file/map naam welke dan gewoon 601xxxx blijft heten.

Ook EPC zal uitgeschakeld kunnen worden. Verbruik veel beter dan jouw 7,5 krijgen zal niet makkelijk zijn zonder o2's.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 70

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Aug. 2023, 13:11    Onderwerp: Reageer met quote

maar uitschakelen van O2 sensoren is het eerste wat quasi overal geroepen wordt om de 990 iets soepeler te laten rijden?

Met rustig rijden 7,5 is alleszins niet echt aanvaardbaar.
Elke 200km al verplicht aan de pomp staan gaat mij wat té ver...

dus dan lijken er 4 opties te zijn:
1. Ermee leren leven.

2. http://www.21brothers.eu/21brothers.eu/KTM_ADV_2w2.html + originele uitlaatbochten (met O2 sensoren).

3. https://www.dobermann-performance.com/shop/ktm-990-adventure-245p.html + mijn O2 sensoren. dan proberen om originele uitlaatbochten & rvs-uitlaatlijn te verkopen om geld terug te winnen.

4. Iemand zoeken die op mijn rvs uitlaat lijn de juiste schroefdraad kan monteren voor de O2 sensoren opnieuw aan te sluiten...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 70

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Aug. 2023, 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

Net de map die erop staat vergeleken met wat de standaard map zou moeten zijn.
ik zie enkel verschillen bij de "2nd throttle"-tabel.
kan dat?

of is dat iets anders?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 29 Aug. 2023, 8:28    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
4.

Koeno, Wij kunnen prima 2 buns (draad) op je uitlaat maken en erop lassen Smile
thumbsup

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 70

BerichtGeplaatst: Di, 19 Sep. 2023, 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand een idee hoeveel meer verbuik banden kunnen geven?

Bv Motaz tractionator Rallz vs Mitas E07 of Pirelli Scorpion Trail 2?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 19 Sep. 2023, 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien kan je een indicatie weghalen bij het verbruikscategorie van de band zelf? En misschien even op google nagaan binnen welke marge de band in een categorie valt.

Elke band heeft zijn eigen rolweerstand. dus dat het anders is is aannemelijk.

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 19 Sep. 2023, 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

misschien goed je te rea;iseren wat 'extra/hoog verbruik' teweeg brengt...

'soepel' rijden verkrijg je bij een lekker rijk mengsel... dus veel verbruik gaat goed samen met soepel rijden.
Zuinig en soepel is moeilijk: daarvoor moet je altijd precies het goede mengsel hebben. Omdat dat moeilijk te bepalen is bij iedere weersomstandigheid en gasconditie etcetc.. zijn de O2 sensoren uitgevonden: die meten of het mensgel goed was en stellen adaptief de inspuiting bij.
Dus zuinig rijden en de O2 sensoren verwijderen/afschakelen is ook niet de echt juiste aanpak.
Wat wel veel verbruik geeft is de milieu normen (ja dat klinkt gek maar is echt zo... Diesel schandaal was omdat volkswagen te zuinig was!): Milieu wil namelijk de NOx emissie omlaag, en dat gaat als je de verbrandingstemperatuur omlaag brengt, en dat doe je door de motor rijk te laten lopen. Dan krijg je onverbrande uitlaatgassen.. en die fakkel je as in een katalysator. Probleem opgelost... Alleen moet je die katalysator goed heet houden om altijd goed te laten werken... dus dan gooi je er nog meer brandstof in en dan is dat ook opgelost.
O2 sensor 'stelling'zal dus met kat zo gekozen worden dat ie altijd te rijk staat...

Zuiniger en soepel kan dus (maar mag niet in nederland) door:
- kats verwijderen
- motor zonder O2 sensoren zo goed mogelijk afstellen (mapping maken), en dan de O2 sensoren inzetten voor het laatste beetje correctie, waarbij je een optimaal mengsel probeert na te streven (precies genoeg brandstof bij de lucht).

Rolweerstand zal wel wat uitmaken.. maar daar ga je geen grote factoren mee winnen hoor (een grove band met zacht rubber heeft gemiddeld wat meer weerstand dan een gladde band met hard rubber.. simpelweg omdat het rubber bij de grove band meer beweegt en daarmee energie absorbeert.

Tot slot.. beetje slimmer rijden zou bij veel mensen op de weg de grootste besparing leveren.. Het typische Tesla gedrag is slecht voor het verbruik!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 70

BerichtGeplaatst: Di, 19 Sep. 2023, 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Hetgene ik momenteel niet snap.

Vorig jaar in oktober (toen had ik ook al de rvs uitlaat bochten zonder O2 sensoren) maar reed ik wel op scorpion trail 2 banden had ik een verbruik van 6,6l op 100km.

Dikke maand later zijn de groffere banden er onder gekomen.
Toen korte ritjes gedaan, nooit op verbruik gelet, want vaak offroad in modder gereden.


sindsdien is de luchtfilter vervangen door een k&n luchtfilter (en is de olie ververst). toen is het verbruik met 1liter omhoog gegaan.

Daarna ben ik beginnen spelen met de mapping, leanere map (onder de 4500RPM daarboven zelfde als stock mapping) maar wel met in de ecu O2 sensoren & sas uitgeschakeld.
Dat heeft zijn manieren qua rijden verbeterd, maar niet het verbruik.

Dus achteraf bekeken, moet ik ontdekken waarom het verbruik na de winter plots omhoog gegaan is...
k&n-luchtfilter toch geen goed idee??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Sep. 2023, 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben geen techneut, maar voor zover ik het systeem begrijp:
De basis is een lucht/benzine mengsel van ongeveer 13 op 1. Milieu- en andere eisen kunnen dat veranderen, afwijkend dus van de ideale verhouding voor een goeie motorloop.
Een injectiesysteem zal een mapping en sensoren gebruiken om de gewenste verhouding te bekomen.
Als je dan een luchtfilter steekt die meer lucht doorlaat, is het logisch dat het systeem de hoeveelheid brandstof gaat aanpassen.

Dus, simpel, propere oem luchtfilter erin en rijden (evt ook de mapping die er voor de winter op zat terugzetten).

Wat ze bij Ktm ontworpen hebben zal niet zo slecht zijn voor doordeweeks gebruik. Wie gaat racen wil meer en neemt het meerverbruik er dan (graag) bij. Ik denk niet dat prutsers zoals wij behoefte hebben aan meer power. Weg dus met meer lucht, mapping zoeken voor ideale afstelling, rekening houdend met uw dempers zonder cat (SAS uitgeschakeld, dus geen afterburner nodig).

Aangaande uw vraag mbt O2 sensoren op ons thuisforum, een lokale metaalbewerker/lasser die omkan met RVS kan dat voor u regelen. Als je de originele pijperij nog hebt is het heel simpel te bepalen waar ze moeten komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 70

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Sep. 2023, 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

Eerst en vooral:

Bedankt aan iedereen die wilt meedenken.
De ktm heeft mij sinds aankoop al héél wat kopzorgen bezorgd en eigenlijk wil ik gewoon kunnen genieten van dat beest.

De meeste dingen beginnen langzaamaan in orde te staan.

Verbruik en Hitte lijken nut de enig 2 nog te zijn.
Ik lees soms verhalen van mensen die met een 990 uit 2006 en 2007 bijna 300km halen.... ik zou al (relatief) blij zijn met op reserve gaan bij 250km.

Ik neem alvast mee dat ik best de O2 sensoren terug steek.
Mijn RVS uitlaten hebben die juiste aansluiting niet, maar ik zoek dus een RVS-lasser in de buurt om mij te helpen. (Bedankt Timmieh voor het aanbod, maar jij woont vrij ver weg van mij).

Ik heb de originele bochten nog (met O2 sensor) dus dat kan al helpen.
Bij mij was de collector / H-pijp volledig krokant.

Kortom: eventjes terug naar de meer originele setup.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 70

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Sep. 2023, 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Vrijdag kwam de originele luchtfilter toe.
Deze gemonteerd en vandaag een goeie rit gereden.
Na 220kilometer sprong het reserve lampje aan, getankt op 223,7km en 16,13liter erin gekregen.

wat dus een verbruik van 7,2liter geeft.
Dat is toch al wat minder als de 7,5 en 7,6 van vorige keer.

Dit was nog wel met aangepaste mapping en zonder O2 sensoren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Sep. 2023, 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals sommigen hier weten, ligt het blok van mijn 990 momenteel tot op de laatste schroef uit elkaar vanwege vastgelopen bigendlagers.
Ik heb inmiddels een goede vervangende krukas met drijfstangen dus als ik straks terug ben van vakantie ga ik langzaamaan het blok weer opbouwen.

Ik was heel tevreden met mijn 990, op één ding na: in deellast met een constante snelheid rijden, zoals bijv. met 30 - 50 km/h door dorpjes heen. Op het soort ritten dat ik doe, komt dit vaak voor. Mijn Transalp 650 met carburateurs doet dit voorbeeldig, mijn KTM heeft daar duidelijk moeite mee.
Verder bleek bij demontage van de motor dat het y-stuk in de uitlaat al wat kleine scheuren vertoonde dus ook daar moest ik wat mee.

Inmiddels is er iemand voor mij vervangende uitlaatdelen aan het maken uit titanium (bochten en y-stuk).
Ook heb ik uitgevogeld hoe de katalysatoren uit de originele dempers verwijderd kunnen worden (een set Akrapovics dempers is nog even teveel geld).

Ik heb in de afgelopen week ontzettend veel topics gelezen over het verwijderen van katalysatoren, SAS en O2 sensoren.

Mijn conclusie van al dit lezen was dat:
1. SAS verwijderen prima kan als je de katalysatoren dan ook maar verwijdert. Het grootste effect hiervan zou een verlaging van de temperatuur van de uitlaatdempers zijn.
2. O2 sensoren verwijderen juist bij gebruik in deellast en een constante gasstand voor een rustiger motorloop zou zorgen. Bij hogere belasting en/of wisselend gas zou de motor in 'open loop' (OL) mode komen waardoor de input van de O2 sensoren genegeerd wordt. Maar bij deellast en constant gas komt de motor in 'closed loop' (CL) waarbij de input van de O2 sensoren wel wordt meegenomen door de ECU. Echter, diverse mensen beschreven dat de motor vrij makkelijk en vaak wisselt tussen OL en CL en dat hier het onrustig (schokkerig) lopen van de motor bij deellast van zou komen. De ECU zou echter prima zonder input van de O2 sensoren kunnen en je zou ze dus prima weg kunnen laten.
Over het resulterende verbruik liepen de meningen dan weer uiteen.
Ik had dus voor mezelf bedacht dat ik bij de wederopbouw SAS, katalysatoren en O2 sensoren zou verwijderen.

Mijn huidige verbruik ligt ergens rond de 1:15 meen ik.

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif