Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Bert
Geregistreerd op: 15-10-2016 Berichten: 28
|
Geplaatst: Do, 27 Jul. 2023, 16:42 Onderwerp: Montage voorwiel lukt niet door vorkpoten. |
|
|
Hej
Na een bandenwissel, lukt het niet meer om het voorwiel terug te plaatsen.
De vorkpoten verschillen plots van hoogte, waardoor de as en bijgevolg ook het wiel klemt.
Smeren tussen het onderste deel van de vork en de behuizing, helpt niet.
Zowel bovenaan als onderaan heb ik de compressie los gezet, vruchteloos..
Wat zijn de andere opties om dit te verhelpen?
thanks |
|
Naar boven |
|
|
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 362
|
Geplaatst: Do, 27 Jul. 2023, 23:39 Onderwerp: vork |
|
|
ontluchten ? |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 28 Jul. 2023, 9:04 Onderwerp: |
|
|
Meet voor de weet eens het chroom van de beide poten, is dat echt verschillend dan zit het hem intern in de voorpoten.
Als de poten boven in de kroonplaat op gelijke hoogte zitten en onderaan is er een noemenswaardig verschil (zou echt <1mm moeten zijn) dan is er iets mis in het binnenwerk van de poten. Of natuurlijk een afwijking waardoor de poten iets scheef zijn ten opzichte van elkaar. ik zou de poten en kroonplaten los nemen en eerst maar eea. gaan nameten om er zeker van te zijn dat er niets krom is. zijn ook op de werkbank de poten van ongelijke lengte dan moeten ze uit elkaar. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 28 Jul. 2023, 9:08 Onderwerp: |
|
|
kan natuurlijk 100 dingen zijn... maar:
zijn de poten niet gewoon wat verschoven in de kroonplaat ... bovenkant niet gelijk dus.
wiel en vork horen niet te klemmen: de vork poten blijvel wel eens een heel klein beetje 'plakken'onderin: maar dan kun je de poot met de hand gemakklijk naar zijn laagste punt trekken.
effe het ontluchtings schroefje los aan de bovenkant is idd ook een goede.. er kan licht onderdruk in de vork ontstaan waardoor ie niet goed terug komt.
let bij wiel montage op de bussen. en uiteraard eerst de wielmoet vast, daarna pas de klem zijde zodat er geen spanning op staat. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Bert
Geregistreerd op: 15-10-2016 Berichten: 28
|
Geplaatst: Zo, 30 Jul. 2023, 17:22 Onderwerp: |
|
|
Hallo
Die ontluchtingsschroef is inderdaad een optie die ik nog niet geprobeerd had.
Ondertussen heb ik met behulp van een krik de vorkpoot op gelijke hoogte geduwd en dan met wat durf (lees kracht) de as er alsnog door kunnen slaan.
Na een kort testritje, was er toch een lichte metaalschilfer aan de as te zien, wat me natuurlijk niet 100% gerust stelt.
Ook het bruine sop dat uit de vork kwam bij het reinigen van de keerringen, is geen normaal kleur voor vorkolie.
& Zelf aan de slag gaan om die vorkpoten te reviseren ea. is met mijn beperkte technische kennis (en tools) niet aangewezen.
Dringend nog eens binnensteken voor een vorkonderhoud bij de erkende dealer is de beste optie, me dunkt.
Thanks for the tips mannen!! |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 31 Jul. 2023, 8:24 Onderwerp: |
|
|
ik zou zelf naar een veringsspecialist gaan, kun je evt meteen een beetje aanpassen naar eigen wensen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Bert
Geregistreerd op: 15-10-2016 Berichten: 28
|
Geplaatst: Zo, 3 Sep. 2023, 21:03 Onderwerp: |
|
|
Hallo
De vorken werden door de ktm dealer gereviseerd, ook de balhoofdlagers en wiellagers werden vervangen.
Bij de montage van het wiel hebben zij geen hoogteverschil meer opgemerkt. |
|
Naar boven |
|
|
|