lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Uitval bij terugschakelen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jul. 2023, 14:31    Onderwerp: Uitval bij terugschakelen Reageer met quote

Hey,

Lang geleden dat ik hier was. Beetje bezig geweest met andere hobby´s dan motorrijden, maar sinds een jaartje of wat weer regelmatig terug op de 990 Adv. Nog steeds een fantastische motor, maar wel een probleempje.
Met enige regelmaat valt de motor gewoonweg uit als ik de koppeling in trek. Gebeurt verder niks raars, hij valt gewoon geruisloos uit. Geen knipperend dashboard ofzo (kan bij deze 990 ook eigenlijk niet wink2 ), geen foutcode, gewoon uit als een lichtknop. Met een druk op de knop start ie daarna wel meteen weer op. En als ie loopt, loopt ie als een zonnetje.
Een patroon heb ik nog niet kunnen ontdekken. Warme of koude motor, zon of regen maakt allemaal niet uit. Maar het gebeurt wel vrijwel alleen bij terugschakelen en dan meestal in een lage (tweede) versnelling. En het gebeurt steeds vaker.

Ik heb het gevoel dat de toeren dan spontaan "wegvallen", door de stationair-drempel heen als het ware. Dus laatst een andere mapping erop gezet met een hoger stationair toerental, maar dat hielp helemaal niks.
Verder, koppelingsplaten zelf zijn langzaamaan aan vervanging toe, maar nog steeds binnen de specs. Die switch bij de zijstandaard, die is kortgesloten dus die zal het niet zijn.

Enig idee wat dit kan zijn?
Klinkt dit voor jullie als iets elektronisch? Ik heb eigenlijk geen idee wat er qua elektronica nou precies gebeurt als je de koppeling intrekt.. kan het zoiets simpels zijn als dat die clutch switch niet meer goed werkt ofzo?

Of zou het toch ook iets mechanisch kunnen zijn?
Heb soortgelijke problemen hier wel vaker voorbij zien komen, maar ben nog nergens een concrete oplossing tegengekomen.

Hoop dat jullie weer tips hebben!

Gr. Sjarelke
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jul. 2023, 16:05    Onderwerp: Reageer met quote

Gasklept die te ver dichtgaat allicht?

mogelijk door foutieve waarde van TPS sensor?
Deze valt na te meten

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Jul. 2023, 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, daar zou ik nou nooit aan gedacht hebben. Sterker nog, weet amper wat het is of hoe de TPS werkt wink2
Maar lijkt inderdaad te hoog te zijn, Meet ongeveer 0.7V. Zal eens kijken of ik daar de komende dagen mee aan de slag kan.

Bedankt voor de tip in ieder geval. Als het niks oplost, zal het toch wel goed zijn hier eens naar te kijken thumbsup

Gr. Sjarelke
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Jul. 2023, 9:11    Onderwerp: Reageer met quote

of het is heel simpel... en je trapt met je laars net effe op het beugeltje van de zijstandaard bij het terugschakelen.. waardoor de zijstandaard- interlock aan gaat en de motor uit .. ?
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Jul. 2023, 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

Had gekund, maar heb die interlock er lang geleden al afgehaald.
Uitvallen gebeurt ook meteen bij het intrekken van de koppelingshendel. Niet eens de kans om iets anders te doen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 29 Jul. 2023, 8:12    Onderwerp: Reageer met quote

Sjarelke schreef:
Had gekund, maar heb die interlock er lang geleden al afgehaald.
Uitvallen gebeurt ook meteen bij het intrekken van de koppelingshendel. Niet eens de kans om iets anders te doen


dan is het dus niet specifiek bij 'terugschakelen': bij opschakelen met de koppeling zou dan hetzelfde gebeuren.

lijkt me dat het stationair dan gewoon net iets te ver terugvalt, icm de luchtdruk in de airbox bij het rijden met wat snelheid.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Jul. 2023, 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Kan zijn dat bij opschakelen hetzelfde euvel speelt, maar is nog niet voorgekomen dat ie dan uitviel. Mijn theorie was dat het toerental bij opschakelen hoog genoeg is om niet helemaal terug te vallen tot bij/onder stationair.

Maar heb TPS weer goed gezet en maar eens 15 minuten laten draaien. Daarna rondje gereden en m'n best gedaan om 'm te laten uitvallen, maar dat lukte niet thumbsup
Dus wie weet is het opgelost... we gaan het zien de komende tijd
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 1 Aug. 2023, 8:21    Onderwerp: Reageer met quote

thumbsup thumbsup Lekker bezig!
_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Do, 3 Aug. 2023, 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik durf nog niet te juichen, maar hoe dan ook bedankt voor de tip!!
Weer wat geleerd
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif