Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Wo, 24 Mei. 2023, 10:44 Onderwerp: |
|
|
Da's een mooie positieve kijk op alles
Ik hoop dat eea. te reviseren is en dat Steven D dat stuk dan voor zijn rekening kan nemen.
Het is wel apart: ik rijd al 35 jaar motor, op motoren die véél ouder zijn en hogere km standen hebben en heb daar nog nooit serieuze problemen mee gehad.
Deze KTM is de duurste en jongste motor die ik ooit gekocht heb en daar heb ik dan zo'n enorme schade aan ...
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 25 Mei. 2023, 6:29 Onderwerp: |
|
|
mbt schilfers:
Alles in het ktm blok is druk gesmeerd: dat betekent dus ook dat alle olie in lagers door de oliezeef naar de pomp en dan via het filter naar de lagers gaat: Gruis maakt dus typisch de oliepomp stuk (dat kan een probleem zijn..), maar niks daarna.
Uiteraard kunnen er in de kop wel oliesnippers terecht komen als die bijv door de nokkenasketting meegevoerd worden omhoog uit het carter, maar die zijn dan niet in een lager geweest.
Tja.. lijkt toch echt een lagerschaaltje dan: maar dat is dan wel echt de eerste KTM waarvan ik dat gezien/gehoord heb. Roept natuurlijk nieuwe vragen op, zoals: was de oliedruk tot het einde dan wel goed (geen lampje aan gegaan..), en deed dat lampje het wel?.. blijft vreemd. pech hebben vrees ik.
Als het carter zelf heel is (wat valt te bezien als er een lagerschaal uitgelopen is..), dan is het wel goed te reviseren.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 30 Mei. 2023, 14:33 Onderwerp: |
|
|
Garfield schreef: | Deze KTM is de duurste en jongste motor die ik ooit gekocht heb en daar heb ik dan zo'n enorme schade aan ... |
Is wel de enige die "Ready to Race" is.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Ma, 12 Jun. 2023, 22:14 Onderwerp: |
|
|
Zo.
Ik ben ondertussen op vakantie geweest - een week in de Harz, met twee goede vrienden en mijn Transalp 650. Niet hetzelfde als de KTM maar ook prima te doen.
Mijn gedachten zijn in de afgelopen weken alle kanten op gevlogen.
Maar uiteindelijk kom ik er toch op uit dat ik hoop deze, mijn, KTM weer rijdend te maken.
Het is gewoon een donders fijne machine en ik had 'm net precies zoals ik 'm wilde.
En, een andere motor kopen zal toch wel veel duurder zijn dan deze reviseren.
Hoop ik.
Om dat te kunnen gaan bepalen, moet het blok helemaal uit elkaar.
Ik heb geprobeerd om dat nog voor mijn vakantie te doen zodat ik er tijdens mijn vakantie lekker over kon nadenken maar op het laatste moment liep ik er tegenaan dat ik wat speciaal gereedschap nodig heb.
Wellicht kan ik dat zelf maken, dat is me tot nu toe bij al mijn andere motorfietsen ook gelukt, maar wellicht heeft iemand het liggen en mag ik het lenen.
Wat heb ik nodig:
- Een stuk gereedschap om het uit twee verende helften bestaande tandwiel voor de aandrijving van de balansas te demonteren,
- Een poelietrekker voor het tandwiel daaronder dat op de krukas zit. Ik heb 4 poelietrekkers maar geen enkele past.
Ik heb nog niet in het WPH gekeken of ik daarna nog verder gereedschap nodig heb.
Heeft iemand dit gereedschap wellicht en mag ik het lenen ?
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Di, 13 Jun. 2023, 9:36 Onderwerp: |
|
|
Leuk om te lezen!
Fijn dat je lekker op de transalp weggeweest bent.
Ik heb het e.a. aan poelietrekkers liggen weet niet welke maat je precies zoekt?
en 1 met armen of eerder een draad trekker ?
*Edit, anders kan je vast via of bij StevenD terecht die haalt (bijna met ogen dicht) de blokken uit elkaar en reviseerd ze )
Gr
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 13 Jun. 2023, 10:34 Onderwerp: |
|
|
De split gear kan je met pinnetjes op de juiste maat vast zetten, 3mm zo uit m'n hoofd. Ik heb daar 2 oude lager naaldjes voor. Onderliggende tandwiel zit over een spie, zou je meestal geen trekker voor nodig moeten hebben, en anders is een hele lichte genoeg. Prima te maken met m8 boutjes ook.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Di, 13 Jun. 2023, 14:25 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de reacties.
Mijn 990 is bouwjaar 2010 en ik begreep dat in de laatste bouwjaren dat tandwiel was veranderd waardoor montage nu dus speciaal gereedschap vereist.
Hoe dan ook, ik heb er voor mijn vakantie vanwege tijdgebrek niet heel erg uitgebreid meer naar kunnen kijken.
Als dat met twee pinnetjes ook kan krijg ik dat vast wel voor elkaar.
Dat tandwiel op de krukas zou met een twee-armige trekker moeten.
Met mijn drie-armige trekker kon ik de armen niet voldoende kwijt.
Maar inderdaad, met wat huisvlijt lukt het waarschijnlijk ook wel.
Overigens, ik ben op dit moment voor onbepaalde tijd niet thuis omdat ik mantelzorg verleen aan mijn vader en ik woon nu dus even bij hem, in een ander deel van het land.
Ik kan voorlopig helaas dus even niet verder met de motor maar het wordt zeker wel weer vervolgd.
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Za, 17 Jun. 2023, 19:38 Onderwerp: |
|
|
Vandaag onverwacht een middag kunnen sleutelen.
Beide tandwielen zijn eraf na wat improvisatie.
Vandaag verder gegaan met het demonteren van het blok van mijn KTM 990 Adventure, op zoek naar de oorzaak van het vastlopen een paar weken geleden.
Dit is de voorste drijfstang:
https://youtube.com/shorts/ff2u4C_0Thk?feature=share
Voorste bigend zit muurvast.
Achterste bigend beweegt ook niet goed.
Krukas lijkt wel goed te draaien.
Kon het blok nog niet splitsen want ik kreeg de magneet nog niet los (speciaal gereedschap nodig).
Ik hoop dat de schade aan de krukas en drijfstangen meevalt.
Hoe dan ook heb ik nog geen enkel idee hoe dit heeft kunnen gebeuren.
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 19 Jun. 2023, 9:12 Onderwerp: |
|
|
wow.
Verstopping van het oliekanaal?
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 19 Jun. 2023, 9:22 Onderwerp: |
|
|
let bij demontage op de plaats van het bigend glijlager, misschien is deze verdraaid. (als er wat van over is..).
hoe is het glijlager in het koppelingsdeksel die over de krukas valt? die moet voldoende sluiten om de kluk op druk te kunnen houden ook.
Goed teken, het draait nog ook al is het stroef. dat is met een overmaatje vast wel te repareren!
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Ma, 19 Jun. 2023, 20:07 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de reacties !
Als ik de beschrijving van het oliesysteem lees en bekijk dan begrijp ik dat de olie vanuit het oliefilter via een kanaal in het rechter carterdeksel naar de krukas wordt gevoerd. Vanuit de holle krukas worden de krukas- en bigend lagers gesmeerd en vervolgens ook nog de nokkenassen etc. van de voorste cilinder én de oliedruksensor.
Ik heb géén alarm voor oliedruk gehad.
Ook heb ik geen schade aan de voorste nokkenassen etc.
De krukaslagers heb ik nog niet gezien maar de krukas draait nog rond, voelt niet onaardig.
Verder heb ik de koperkleurige schilfers in alledrie de filters / zeven gevonden.
Daaruit concludeer ik dat ik wel degelijk oliecirculatie en -druk had.
De oliedruksensor heb ik overigens nog niet gecontroleerd.
Ik had eerder vandaag via Whatsapp even wat overleg met Dr_Bean en naar aanleiding daarvan en de opmerking van StevenD hierboven heb ik zojuist wat dingen gecontroleerd.
De oliekanelen in het rechter carterdeksel zijn brandschoon, volledig open, niets mis mee.
Het lager voor de krukas in het rechter carterdeksel laat wat sleepsporen zien maar niet iets waar ik nou heel erg bezorgd over ben.
Zoveel olie kan daardoor toch niet weg ?
De volgende stap is denk ik toch echt het blok splitsen (heb alle boutjes al los) en kijken hoe het met de krukas- en bigend lagers is en vooral: hoe het met de olietoevoerkanalen in de krukas is.
Ik vind het wel een mysterie.
Want als ik al het bovenstaande in beschouwing neem, zou je tot de conclusie komen dat alleen de olietoevoergaatjes voor de bigend lagers verstopt zouden zijn oid ?
Heel vreemd ...
Overigens, ik had dus een paar honderd km. voor dit incident de filters, zeven en olie vervangen.
Met keurige originele KTM onderdelen en fatsoenlijke olie (Motul 7100 10W50).
Natuurlijk sluit ik niet uit dat ik fouten maak maar hierbij ... ik doe dit al ruim 35 jaar ...
Anyway, volgende stap dus het blok splitsen.
Daarvoor moet de magneer eraf en volgens het handboek moet dat met 'special tools' (twee slim gekozen boutjes).
Weet iemand welke maat draad ik voor die twe eboutjes zou moeten hebben ?
Of is er een andere slimme manier ?
En vervolgens zie ik als laatste hindernis op de bigends prachtige 'veelhoek' boutkoppen - daar heb ik nog een doppen of sleutels voor, moet ik dus nog even regelen.
Ik heb inmiddels wel weer een beetje hoop op een goede afloop.
Ik hoor graag jullie kijk op dit verhaal, adviezen, bemoedigende woorden, etc.
Wordt vervolgd ...
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
196.45 KB |
Weergegeven: |
83 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
373.55 KB |
Weergegeven: |
80 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
233.12 KB |
Weergegeven: |
74 keer |
|
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 19 Jun. 2023, 20:17 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt mijn lagerschaal verdraaid theorie dus toch wel te kloppen
. In de lage schaal zit een gaatje die overeenkomt met de krukas draait deze sluit het kanaal volledig af en loopt het lager vast. door de hitte loopt ook het naast gelegen lager uiteindelijk stuk.
De drijfstang haal je los met een standaard doppenset met 16 tanden. Verder geen afwijkende boutkopmaat ofzo.
De vliegwiel poelietrekker kost niet veel als je deze bij de dealer bestel ik heb hem hier in Aalsmeer ook in de la liggen als je met het spul langs een dealer rijdt hebben ze ook in een minuut los.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Ma, 19 Jun. 2023, 21:20 Onderwerp: |
|
|
Thanks Steven.
Maar hoe kan zo'n lagerschaal dan verschuiven ?
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 19 Jun. 2023, 21:35 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Dat lijkt mijn lagerschaal verdraaid theorie dus toch wel te kloppen
. In de lage schaal zit een gaatje die overeenkomt met de krukas draait deze sluit het kanaal volledig af en loopt het lager vast. door de hitte loopt ook het naast gelegen lager uiteindelijk stuk.
|
bedoel je het glijlager van het big-end?
ja.. kan (verdraait ook niet zomaar..); maar waarom dan beide big-ends vast ? beetje warmte kan, maar de zaak is niet blauw ofzo..
bigend losschroeven en goed opletten hoe de lagerschalen zitten.
Dit gebeurt wel typisch als de krukas toevoer aan de zijkant ofwel verstopt zit, ofwel teveel lekt! Dus goed checken of dat oliekanaal door het blok ook in orde is etc. en ook de toevoer daarvan etc.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Di, 20 Jun. 2023, 9:37 Onderwerp: |
|
|
Quote: | The rotor threads for the puller are indeed 20x1.5mm |
http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/Engine/freewheel/freewheel_replace.html
Ik kan me ergens nog vaag herinneren dat een lagerschaal eruit wandelde bij Lyndon z'n motor die 70k gelopen had. Hieropvolgend heeft KTM een upgrade gedaan met een 'retaining plate'. Volgens mij was dit het geval bij de 950 blokken en naar verwachting zou dit niet meer mogen zijn in de 990 blokken.
Leuk om je project zo te volgen Garfield!
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
|