lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Garfield's blok vastgelopen ?
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do, 18 Mei. 2023, 17:35    Onderwerp: Garfield's blok vastgelopen ? Reageer met quote

Hi allemaal,

Ik ben bang dat mijn blok is vastgelopen ...

Even vooraf: ik sleutel sinds medio jaren '80 zelf aan al mijn brommers / motoren en kan mezelf prima redden.
Ik heb versnellingsbakken gereviseerd, cilinderwanden gehoond, kleppen geslepen, etc.
Recent heb ik nog de krukaslagers, zuiger etc. van een 350 cc tweetakt uit de jaren '80 vervangen.
Dit om even mijn 'sleutelniveau' aan te geven.

Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik een 990 Adventure van bouwjaar 2010 (kenteken 2012) gekocht met iets meer dan 60k op de teller.
Vlak voordat ik 'm kocht heeft hij nog een grote beurt gehad incl. kleppen stellen bij een gerenommeerde dealer, ik heb hier de factuur van.
Inmiddels staat de teller op bijna 70k.
De motor heeft altijd als een zonnetje gedraaid en verbruikte vrijwel geen olie.
Alles werkte naar behoren, versnellingsbak, koppeling, alles.

Een paar honderd km geleden heb ik olie en alle olifilters gewisseld.
Niks bijzonders, ik twijfel er niet aan dat ik alles goed heb gedaan.

Vorige week ging ik een eindje rijden.
Alles ging prima.
Ik merkte niets vreemds aan de motor.
Geen waarschuwingslampjes, geen hoge temperatuur, geen vermogensverlies, niets.

Op een gegeven moment meen ik een soort ratel te horen.
Ik voel niets geks.
Ik zoek rustig een plekje waar ik kan stoppen.
Zodra ik gestopt ben en de motor in z'n vrij zet slaat hij af.

Hij wil daarna niet meer starten.
De startmotor gaat niet rond, het dashboard zegt dat de accu te weinig puf heeft.
Samen met mijn vriend proberen we de motor aan te duwen maar zodra we de koppeling op laten komen gaat het achterwiel over het asfalt slippen.
We hebben dit t/m de vierde versnelling geprobeerd en met mij zitten op het zadel.
Het blok wil niet rond.

Wat ik op dat moment wel zie is dat de bevestigingsbeugel van de rechter uitlaatdemper is losgeraakt (bout weg) en de beugel hang los om de uitlaat heen.
Dit maakt ongewtijfeld ook geluid maar of ik dat gehoord heb en of dat al het geluid is dat ik heb gehoord weet ik niet.
Ik had oordoppen (otoplastieken) in en muziek in mijn helm aan.

Wegenwacht erbij.
Hij koppelt een starhulp aan en zo proberen we te starten.
Weer gebeurt er niets.
De wegenwacht zegt dat de startmotor 300 Ampère vraagt.
De wegenwacht voelt ook nog wat aan het achterwiel maar komt tot dezelfde conclusie: blok zit vast.

De motor wordt door een berger opgehaald en de volgende dag bij mij thuis afgeleverd.

Ik heb de olie uit de carterpan afgetapt en zie dat de olie vol zit met koperkleurige schilfers.
Volgens mij is er dus ergens een glijlager gesneuveld.
Tussen de schilfers lijken ook metalen (staal ?) schilfers te zitten.

Ik heb de ECU aan de laptop gehangen om te kijken of ik wat kon zien aan foutcodes.
Maar het vreemde is dat TuneECU geen verbinding met de ECU kreeg.
Een paar weken eerder met dezelfde laptop nog wel - zowel met mijn motor als de motor van een plaatsgenoot.
Dit vind ik wel vreemd want als je een mechanisch probleem hebt, waarom zou de ECU dan geen verbinding meer willen maken ?

Als je het contact aan doet gaat alles zoals het hoort - de juiste lampjes gaan aan/uit, de toerenteller doet z'n ding en de brandstofpomp hoor je ook.

Ik ben nu dus heel benieuwd wat hier wellicht aan de hand is en ik ben begonnen met nadenken over wat ik ga doen:
- Ik kan de motor nu als schademotor verkopen,
- ik kan 'm in onderdelen verkopen,
- ik kan er een ander blok in doen,
- of ik ga zelf aan de gang en haal er uiteindelijk een revisiespecialist bij.

Ik ben benieuwd naar jullie kijk op de zaak en eventuele adviezen.



20230512_211536 (Medium).jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  274.65 KB
 Weergegeven:  474 keer

20230512_211536 (Medium).jpg



20230512_191717 (Medium).jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  157.59 KB
 Weergegeven:  468 keer

20230512_191717 (Medium).jpg



_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
john68



Geregistreerd op: 22-5-2008
Berichten: 361

BerichtGeplaatst: Do, 18 Mei. 2023, 20:29    Onderwerp: blok vast Reageer met quote

Hallo , ik ben zeker geen specialist of monteur en wil ( kan ) zo ook niet overkomen ,maar als je de motor op de middenbok zet de bougies eruit in zn versnelling en dan het achterwiel rond proberen te duwen . mischien dat je dan hoort waar je kan beginnen met sleutelen . succes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Mei. 2023, 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

Zo.
Ik heb vandaag maar eens doorgepakt en het blok uit de motor gehaald.
Alle oliefilters zaten vol met koperkleurige schilfers.
Dat is dus minstens één glijlager ergens.
Ik meen echter ook metaalkleurige schilfers te zien, waar die dan van zijn ...

Heb de bougies verwijderd en geprobeerd de krukas rond te draaien via de inbusaansluiting op de linkerkant van de krukas.
Ik krijg er beweging in maar alleen met héél veel kracht.

Niet erg hoopgevend allemaal dus ...

Ik houd me aanbevolen voor adviezen.

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Mei. 2023, 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Geen golfpatroon in het oliefilter?
Glijlagers gaan niet zomaar stuk, meestal gebrek aan olie druk.

Kosten bepalen kan alleen maar bij demontage van geheel. Ik heb er velw gereviseerd, kan alle kanten op gaan. Maar ineens stuk als bij jouw verhaal ben ik nog niet eerder tegen gekomen. moet een onderliggende oorzaak hebben.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 20 Mei. 2023, 7:35    Onderwerp: Reageer met quote

Shjips man.

Als ik de deeltjes en schade zie:
deeltjes lijken koper, geen brons of messing -> geen glijlager maar dynamo.

t is maar een gok maar ik denk dus: dynamo of vliegwiel (dynamokern) losgelopen.

dat past ook in de verschijnselen:
- krukas sleept enorm, maar is niet vastgeslagen (= dynamo die aansleept)
- geen waarschuwingen

waarom TuneEcu geen contact krijt? Tja.. die snap ook niet direct: mogelijk ligt er een zekering uit voor spanning voorziening, die er uit is gegaan doordat de dynamo stuk is gedraaid.

mbt revisie: Die koper deeltjes zijn eigenlijk niet erg: die maken in het blik zelf nauwelijks schade omdat ze zacht zijn. Ze kunnen natuurlijk wel olie kanaaltjes verstoppen, maar ze gaan normaliter alleen door de oliepomp en dan het filter in...
Het metaalgruis kan lagers stuk maken. Mogelijk is dat afkomstig van een losgelopen boutje ofzo,, of van de vliegwielpassing/spie als die is losgelopen.

Als het alleen de dynamo (spoelen) zijn die losgelopen zijn, dan heb je misschien geluk: dat hangt in het zijdeksel. deksel er af en je weet meer (dus kan je blok blijen zitten thinking2 )
Als het vliegwiel (de kern) los is gelopen van de krukas (is wel een kwwaltje wat vaker is voorgekomen bij 950/990)... dan is het uiteinde van de krukas beschadigd...: bekijken of daar nog iets aan te redden valt.

dus: haal eerst het dynamo-zijdeksel er eens af!

succes

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Za, 20 Mei. 2023, 8:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Dr Bean,

Dank voor je uitvoerige reactie.
Zoals vroeger ook al ben je weer de kalmere van ons tweeën smiley

Ik was in gedachten de losse onderdelen al aan het verkopen.

Ik hoop dit weekend even een kijkje te kunnen nemen.

Alle zekeringen zijn overigens ok.

Als de schade meevalt en het blok had er niet uitgehoeven heb ik nu wel een mooie gelegenheid om alles rustig goed te maken.

Wordt vervolgd.

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Za, 20 Mei. 2023, 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas, zoals in de Whatsapp al besproken: aan de dynamo kant lijkt alles in orde.
Ik ben heel benieuwd wat het dan wel is maar wellicht moet ik inderdaad ook al eens rondkijken naar een ander blok.

Wordt vervolgd ...

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Za, 20 Mei. 2023, 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Geen golfpatroon in het oliefilter?
Glijlagers gaan niet zomaar stuk, meestal gebrek aan olie druk.

Kosten bepalen kan alleen maar bij demontage van geheel. Ik heb er velw gereviseerd, kan alle kanten op gaan. Maar ineens stuk als bij jouw verhaal ben ik nog niet eerder tegen gekomen. moet een onderliggende oorzaak hebben.


Oh verrek, ik had je bericht hier niet gezien en ik stuur je net een mail ...

Nee geen golfpatroon op het oliefilter maar mind you, dat zat er nog geen 500 km in.

Ik ga rustig verder demonteren en dan kom ik de oorzaak vast wel tegen.

Ik voel me ook heel bijzonder, zoals ik vanochtend aan DrBean appte: 'ben ik nou denige in de wereld die een LC8 blok heeft dat is vastgelopen ?'

Goed om te weten dat iemand met jouw expertise 'aan boord' is, dat geeft me moed !

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Za, 20 Mei. 2023, 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

Kun je het blok nog met de hand draaien? Misschien nokkenasketting geknapt? Mooi balen..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Za, 20 Mei. 2023, 16:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan het blok draaien maar dat kost héél veel kracht.
De nokkenassen en -kettingen zijn prima.
Ik heb om de klepspeling te meten de krukas 2 à 3 keer rondgedraaid en dat hele mechanisme werkt nog perfect.

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Mei. 2023, 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ai ai balen om te lezen man!

Kan niet veel meer bedenken dan de andere experts al geschreven hebben. book2
Succes in iedergeval! thumbsup

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Mei. 2023, 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Draait het blok/de krukas / de bak ook zwaar als je de koppeling in trekt?
(dat scheidt die twee immers grotendeels..)


ik probeer te bedenken wat deze koper achtige deeltjes (lijkt toch veel te rood voor messing..) kan zijn, als het niet de dynamo is...

het enige wat ik kan bedenken is:
- een glijlagerschaaltje, of
- een lager-kooi: maar naar mijn weten zitten er geen lagers met een messing kooi in.. en dan zou het geel messing zijn..

een glij-lagerschaal gaat niet zomaar van zijn plek, zelfs als ie vast loopt... maar je weet nooit natuurlijk:

* een van de big-end glijlagers. Maar dan moet er wel iets gebroken zijn of losgelopen (big-end schaaltje/boutje)

of
* het glijschaaltje van de krukas in het deksel? (losgekomen of scheef gemonteerd bij het loshalen van dat deksel voor het vervangen van de waterpomp as? )

of natuurlijk iets wat helemaal niet in het blok hoort te zijn..


Trek het blok maar eens open: (deksels hadden er af gekund met het blok nog in het frame.. maar waarschijnlijk maakt het nu weinig uit):

-olie zeef er al uit getrokken? daar komen de grootste stukken terecht immers.
- dynamo deksel er af (al gebeurd)
- koppelingsdeksel er af, misschien even de koppeling er af trekken (10 minuten werk immers..)
- waterpomp deksel er af (check dat glijlager in dat deksel!)

ben heel benieuwd!

_________________
Dr_Bean


Laatst aangepast door Dr_Bean op Ma, 22 Mei. 2023, 21:42, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Mei. 2023, 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

of 6500,- voor een blok (950..): http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?p=83013#83013, krijg je de motor er bij smiley
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Mei. 2023, 8:32    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteravond heb ik de koppeling ook gedemonteerd.
Aan die zijde was ook alles in orde.
De as waar de koppeling op zit draait soepel rond.
Het probleem zit dus echt bij de krukas / drijfstangen want al het andere is eraf en de krukas wil nog steeds niet rond zonder extreem veel kracht te gebruiken.
In alle filters / zeven zaten de koperkleurige schilfers.
De magnetische plug van de olietank zat vol met metaalslijpsel en ik vond een paar grotere metaalschilfers in een lagerkap van één van de twee voorste nokkenassen.
Die schilfers kwamen daar niet vandaan, ik denk dat ze zijn meegevoerd en daar domweg klem zijn komen te zitten.

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Mei. 2023, 10:08    Onderwerp: Reageer met quote

Jij bent veel geld aan het uitsparen door dat allemaal zelf te doen. thumbsup
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif