lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

oberon reviceren ?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
john68



Geregistreerd op: 22-5-2008
Berichten: 361

BerichtGeplaatst: Za, 6 Mei. 2023, 23:10    Onderwerp: oberon Reageer met quote

Vandaag nieuwe koppelingsstang geplaatst , nieuw keerringetje links waar de pen uit het blok komt , koppelingscilinder terug erop en ?????????????? hij lekt niet . wat was nu het euvel ? In de oberon zit een gaatje in het aluminium dekseltje dat er aan de binnenkant in word gedraaid om de luchtdruk weg te nemen , maar als er olie uit het blok voor zit word dat ook naar binnen gezogen doordat er een klein vacuum ontstaat bij het op en neer gaan van het zuigertje . ik had dus de oberon langs het blok hangen kneep de koppelingshendel in en dan kwam er olie uit de oberon , motorolie wel te verstaan omdat het keerringetje versleten was. ps dit is mijn theorie en mocht ik er op een of andere manier langs zitten hoor ik dat graag . Allemaal bedankt voor het meedenken en de reacties . oberon GB vond het vreemd omdat er bijna geen gevallen van lekkage voorkwamen , daarbij kon ik een nieuw setje keerringetjes bij hun kopen voor 20,- euro inc verz. Muug ook nog hartelijk dank voor uw aanbod . mocht er komende tijd onverhoopt toch nog olie gemorst worden laat ik het hier weten . Groeten allen .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Jun. 2023, 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook niet echt goeie ervaring met Oberon. Tenminste, ik rijd er al een aantal jaar zonder problemen mee rond tot een tijdje geleden. Toen viel me op dat het nat was aan de onderkant van de Oberon. Boel losgehaald en lijkt alsof deze lekt rond de plunjer en het deksel en de behuizing. Het viel me ook op dat het deksel (zilverkleurige aan de binnenzijde) handvast zat, lijkt me ook niet de bedoeling.

Nieuwe besteld en gemonteerd (met kogeltje uiteraard), en na 2 ritten warempel weer een natte boel. Ik de boel weer loshalen en weer lekkage op dezelfde plekken. Dat is toch vreemd. Of is hier iets anders aan de hand??



IMG_4129.jpeg
 Beschrijving:
Oude Oberon
 Bestandsgrootte:  341.41 KB
 Weergegeven:  425 keer

IMG_4129.jpeg



IMG_4175.jpeg
 Beschrijving:
Nieuwe Oberon
 Bestandsgrootte:  274.05 KB
 Weergegeven:  416 keer

IMG_4175.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Jun. 2023, 11:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik blijf erbij dat Oberon een overbodige aanschaf is.
Tenminste, sinds KTM zjin OEM slave cylinder heeft aangepast.
Het eerste model dat er fabriek af op zat, had één relatief dunne dichtingsring. De zuiger dierf daardoor wel eens wat te kantelen en te krabben tegen de binnenkant van de cylinder, en ook te lekken en zo. Oberon werkte met een hogere zuiger en twee dichtingsringen en was dus beter.
Maar nadien heeft KTM zijn slave aangepast. Er zit nu een dikkere, vierkante, dichting in en die doet perfect haar werk.
Ik heb hier nog de twee exemplaren (en een Oberon) liggen. Als iemand nieuwsgierig is wil ik hier wel een fotootje plaatsen zodat je kan vergelijken.

Verder kan ik je helaas niet helpen met dit natte probleem.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Jun. 2023, 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Te vast gedraaid op het blok, waardoor nu de kunststof spacer niet meer recht is? Dan gaat alles lekken, oud of nieuw.

Verder eens met Muug: als je de olie gewoon bijhoud gaan de KTM originele enorm lang mee.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Jun. 2023, 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik draai de 2 inbusbouten naar mijn gevoel normaal vast. Aan de spacers kan ik ook niks geks zien, jullie?

Misschien toch maar een originele proberen. Ik meen dat er ook alu of metalen spacers verkocht worden, misschien zoiets ook maar proberen.

Wat het overigens allemaal helemaal gek maakt is dat ik LHM gebruik (minerale olie van Citroën) en die is groen. Motorolie is wel rood huh2. Misschien was de nieuwe al gedeeltelijk gevuld?? Net nog gechecked met lopende motor of er olie lekt langs de koppelings drukstang, maar niets te zien.



IMG_4185.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  358.49 KB
 Weergegeven:  420 keer

IMG_4185.jpeg



IMG_4184.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  334.68 KB
 Weergegeven:  415 keer

IMG_4184.jpeg



IMG_4183.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  314.62 KB
 Weergegeven:  420 keer

IMG_4183.jpeg



IMG_4182.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  327.5 KB
 Weergegeven:  423 keer

IMG_4182.jpeg



IMG_4181.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  345.55 KB
 Weergegeven:  419 keer

IMG_4181.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Jun. 2023, 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Spacers op elkaar. En gebruik ik de juiste lengte inbusbouten?


IMG_4186.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  492.25 KB
 Weergegeven:  411 keer

IMG_4186.jpeg



IMG_4187.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  341.29 KB
 Weergegeven:  421 keer

IMG_4187.jpeg



IMG_4188.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  327.63 KB
 Weergegeven:  422 keer

IMG_4188.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Jun. 2023, 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

Wat me ook opvalt, inkeping in plastic spacer is 3,5mm diep en opstaande rand op de Oberon is 3mm. Misschien dat er dan teveel druk op de zilverkleurige deksel komt? Iniedergeval, waarschijnlijk heb ik garantie en hoop ik binnenkort weer een ander te hebben.

Foto’s zijn wellicht ook nog wel handig voor een volgende die er misschien problemen mee gaat krijgen.



IMG_4191.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  306.91 KB
 Weergegeven:  422 keer

IMG_4191.jpeg



IMG_4193.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  261.09 KB
 Weergegeven:  422 keer

IMG_4193.jpeg



IMG_4192.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  204.48 KB
 Weergegeven:  418 keer

IMG_4192.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 8 Jun. 2023, 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom denk je dat de koppeling cylinder lekt als de olie de kleur van je motorolie heeft? ben je werkelijk LHM kwijt geraakt?
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif