lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

snelweg inhouden
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Do, 29 Feb. 2024, 13:29    Onderwerp: Reageer met quote

TooBigTooHeavy schreef:
Irritante hardnekkige klacht sad. Blijft lastig om zoiets uit te vogelen. Misschien even terug naar de basis, in je eerste post schrijf je dat je problemen krijgt nadat er aan gewerkt is. Dus misschien even de tijd nemen en het werk wat gedaan is nalopen.

Heb je de carbs trouwens al helemaal uit elkaar gehad en schoongemaakt in de ultrasoonreiniger? Ontsteking zou ook nog problemen kunnen geven, aangezien je schrijft dat bogies zijn vv. Of eventueel ook nog ergens een andere goede carburateurset opsnorren en die proberen.


Alles nalopen doe ik, zit alles vast, lopen kabels waar ze horen.
Carbs zijn eruit geweest, alles wat los kon eraf en gecontroleerd. geen gaatjes die dicht zaten, geen beschadigde membranen, geen aanslag in de binnenkant.
Voor een ultrasoonreiniging zou ik iemand anders moeten lastigvallen.

Nieuwe bougies zitten erin zoals het hoort, de bobines ook. Ik zou die wel nog eens kunnen wisselen met een setje spares die ik heb.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 29 Feb. 2024, 17:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ooit een GS500E van pure frustratie verkocht, omdat zelfs na twee keer synchroonreinigen de moto bleef haperen, stotteren en stilvallen. Laatst stonden we ergens in Noord-Frankrijk stil, regio Hondschoote of zo. Moto gewoon achtergelaten in de voortuin van iemand, en in Roeselare - waar we iemand kenden toen - om een autometaanhangwagen gereden. Dat was in de prachtige jaren '90 laugh3
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Do, 29 Feb. 2024, 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ook gechecked op valse lucht? Carbs zitten er goed op en leidingen voor carbs synchroniseren weer goed afgedopt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 29 Feb. 2024, 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

helaas vaak moelijk uit te leggen, maar hoe het inhouden voelt zegt heel veel over wat het is...

- mist ie een paar slagen?
- is het uitvallen volledig (dus stotteren 0/100%), of is het inhouden?

Als het bevriezen is, dan voelt dat als inhouden zoals een motor die te arm loopt inhoudt: het is juist als je continu rijdt: het vermogen zakt dan weg (zeker niet in 1x helemaal weg) en als je gas bij geeft smoort ie en pakt ie slecht op of niet op..
Als je dan stopt loopt ie vervolgens heel beroerd (of slaat af) wat vrij snel (30 seconden ofzo) weg gaat. Als je meteen weer gaat rijden is het snel terug, als je langer wacht duurt het langer voordat het terug is.

Als het niet hierop lijkt: dan is het geen carb-bevriezen.

Je zegt bang te zijn dat het in een bocht gebeurt: dat gebeurt dus niet bij carb-bevriezen, want op een bochtige weg rij je niet met constant gas en heb je er bijna geen last van

Als het meer stotteren is, waarbij het vermogen echt wegvalt, enkele slagen of een paar seconden, en de motor na een stotter ook weer 'volgas'oppakt zodat de schokken in het wiel veel harder zijn (en idd risico is in de bochten), dan is het ontsteking/electrisch. Brandstof tekort in een carb is nooit zo acuut.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Mrt. 2024, 10:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dank u. Ik voel mij weer op de schoolbank, bij die leraar die het duidelijk kan maken voor iedereen. thumbsup

Het begon dus in de zomer, in een doorwaaivestje op de snelweg. Met een kort tikje in het zadel. En dan 2 enzoverder. Tot ie stilviel bij stoppen. Wel direct terug starten. Dan langs gewone wegen weer huiswaarts, in de rand rond Antwerpen heel spannend, bij vertrekken uit stilstand veel gas nodig of hij viel stil. Wel steeds onmiddellijk terug starten.

Controle van van alles, carbs, zitten de bobines goed, is die hoofdrelais niet weer aan het rotten (heb ik gehad, maar toen viel hij gewoon uit). Intussen zijn er 2 tanks met verse benzine en reiniger doorgegaan.

Nieuwjaarsdag 2023: 90km TET B en NL zonder enig probleem.
Maar op het asfalt na een kwartier tot een half uur steeds weer hetzelfde: kort inhouden, en dat steeds opnieuw. Zomer en winter.

Dus maar weer eens uitkleden. Ik heb nog een set bobines op reserve, die erin. Misschien ook maar de bougies terug naar irridium? Alles elektrisch nalopen en zorgen dat alles weer correct gemonteerd zit, Zoals de carbs (maar als die slecht zitten valt er niet mee te rijden, hebben Muug en ik ooit ook gemerkt).

Bedankt voor de hulp, wordt vervolgd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Mrt. 2024, 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:
Nieuwjaarsdag 2023: 90km TET B en NL zonder enig probleem.
Maar op het asfalt na een kwartier tot een half uur steeds weer hetzelfde: kort inhouden, en dat steeds opnieuw. Zomer en winter.

Dus, bij lang de gas constant houden (dus op lange rechte asfaltwegen) begint de miserie? En niet tijdens een TET waarbij je ongetwijfeld veel meer met het gashendel speelt?
Dat klinkt alsof de carbs rapper worden leeggezogen dan dat ze worden aangevuld? stars

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Mrt. 2024, 10:56    Onderwerp: Reageer met quote

Benzineverbruik is wel normaal? Enig idee of beide uitlaatbochten net na de cilinder even heet worden? Wat eventueel kan duiden op een verkeerd mengsel in 1 van de carbs, misschien wel een vastzittende choke bv). Infrarood thermometers zijn redelijk goedkoop tegenwoordig.

Je zegt zeker te weten dat alles goed zit, heb je het wel eens laten checken door iemand? Ik zeg niet dat ik aan je werk twijfel hoor grin maar second opinion kan geen kwaad natuurlijk. En aangezien zulk soort problemen toch vaak als oorzaak de carbs zelf hebben zou ik toch aanraden om een goeie 2e hands set (is ook een gok weet ik) op de kop te tikken en te kijken wat er dan gebeurt.

Ik heb toen ik de motor kocht ook wat gedoe gehad met slecht lopen, telkens rond de 4k toeren, inhouden en backfires. Ik heb toen wat zitten rommelen met het stationair toerental- en naald clip afstelling van ik meen de achterste carb. Oorspronkelijk had ik alles origineel gezet zoals het in de boeken staat, maar op ADV Rider (in carburateur tune topic) kreeg ik deze tip. Overigens zonder ‘m op de testbank te hebben gehad, spreekt voor zich dat dat veel beter zou zijn (maar niet gedaan vanwege ordinaire centenkwestie grin).

Eventueel ter vergelijk, wat ook weer lastig is aangezien geen enkele motor/carbs setup hetzelfde is, afstelling van mijn carbs:



CARBURATEUR ACHTER:
Naald NDF B
Clip 2e groef van boven (later verplaatst naar 3e groef van boven)
2 1/4 slagen uit (later alleen achter op 2 3/4 slag uit gezet na tip op advrider)

Sproeiers
160
42
68 (89)

Luchtsproeiers beide carbs
40
80
50


CARBURATEUR VOOR:
Naald NDF B
Clip 2e groef van boven (later verplaatst naar 3e groef van boven)
2 1/4 slagen uit

Sproeiers
155
42
68/89


Laatst aangepast door TooBigTooHeavy op Za, 2 Mrt. 2024, 14:12, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Mrt. 2024, 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

TooBigTooHeavy schreef:


CARBURATEUR ACHTER:
Naald NDF B
Clip 2e groef van boven (later verplaatst naar 3e groef van boven)
2 1/4 slagen uit (later alleen achter op 2 3/4 slag uit gezet na tip op advrider)

Sproeiers
155
42
68 (89)

Luchtsproeiers beide carbs
40
80
50


CARBURATEUR VOOR:
Naald NDF B
Clip 2e groef van boven (later verplaatst naar 3e groef van boven)
2 1/4 slagen uit

Sproeiers
160
42
68/89


weet je zeker dat hier front en rear niet verwisseld zijn?
normaal is 155 front en 160 rear: dat is ook logisch want de achterste cilinder wordt o.a. warmer en behoeft daarmee een iets rijker mengsel

Achter armer zetten is vragen om stukke kleppen...

tevens: pas op met USA settings: als je Kansas of Colorado woont is het 'ground'level al 1000 meter hoogte, en dat maakt veel uit voor de afstelling. (zelf geweest en ervaren).

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Mrt. 2024, 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:
Dank u. Ik voel mij weer op de schoolbank, bij die leraar die het duidelijk kan maken voor iedereen. thumbsup

Het begon dus in de zomer, in een doorwaaivestje op de snelweg. Met een kort tikje in het zadel. En dan 2 enzoverder. Tot ie stilviel bij stoppen. Wel direct terug starten. Dan langs gewone wegen weer huiswaarts, in de rand rond Antwerpen heel spannend, bij vertrekken uit stilstand veel gas nodig of hij viel stil. Wel steeds onmiddellijk terug starten.

Controle van van alles, carbs, zitten de bobines goed, is die hoofdrelais niet weer aan het rotten (heb ik gehad, maar toen viel hij gewoon uit). Intussen zijn er 2 tanks met verse benzine en reiniger doorgegaan.

Nieuwjaarsdag 2023: 90km TET B en NL zonder enig probleem.
Maar op het asfalt na een kwartier tot een half uur steeds weer hetzelfde: kort inhouden, en dat steeds opnieuw. Zomer en winter.

Dus maar weer eens uitkleden. Ik heb nog een set bobines op reserve, die erin. Misschien ook maar de bougies terug naar irridium? Alles elektrisch nalopen en zorgen dat alles weer correct gemonteerd zit, Zoals de carbs (maar als die slecht zitten valt er niet mee te rijden, hebben Muug en ik ooit ook gemerkt).

Bedankt voor de hulp, wordt vervolgd.


Tja.. omdat het een tijdje nodig heeft voordat het gebeurt zegt mijn analyse
(ben 20 jaar lang foutanalist geweest smiley ) toch:
- het is iets wat door een langzaam process veroorzaakt wordt. En dat zijn heel vaak opwarming of afkoeling van onderdelen. of druk/onderdruk opbouw.

Benzine te kort door foute afstelling ofzo is vrij acuut. bovendoen moet je afstelling er echt ver naast staan voordat je dit soort effecten krijgt.

Dus ik denk nog steeds:
- ofwel een electrisch onderdeel wat warm wordt en er langzaam problemen gaat geven (maar dan zou ik verwachten dat het in de zomer erger is eigenlijk). Anyway: betrokken componenten zijn: ontsteking en brandstof toevoer: dus ECU, bobines, bougies en de benzinepomp zelf.
- ofwel iets wat afkoelt door verdamping benzine (aka bevriezen smiley2
- ofwel (onder) druk in de tank

je weet zelf wat je al geprobeerd hebt.

ps.: ik stuur je graag een nieuw pompkitje (gratis) om uit te sluiten dat het daarmee te maken heeft (je kunt hem ook nog fout monteren.. kartel-ringetjes onder de schroef (=fout) ipv tussen stud en print (=goed). dat wordt vaak fout gedaan, meestal doet ie het dan gewoon niet...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Mrt. 2024, 16:12    Onderwerp: Reageer met quote

Jouw pompunit zal waarschijnlijk wel correct zitten. Omdat het eentje uit de eerste reeks is gaat dat al enige tijd goed. Die hoor ik ook gezellig purren wanneer het contact aangaat na enkele dagen.
Als ik tijd kan vinden dit weekend ga ik maar eens aan de slag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Za, 2 Mrt. 2024, 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
TooBigTooHeavy schreef:


CARBURATEUR ACHTER:
Naald NDF B
Clip 2e groef van boven (later verplaatst naar 3e groef van boven)
2 1/4 slagen uit (later alleen achter op 2 3/4 slag uit gezet na tip op advrider)

Sproeiers
160
42
68 (89)

Luchtsproeiers beide carbs
40
80
50


CARBURATEUR VOOR:
Naald NDF B
Clip 2e groef van boven (later verplaatst naar 3e groef van boven)
2 1/4 slagen uit

Sproeiers
155
42
68/89


weet je zeker dat hier front en rear niet verwisseld zijn?
normaal is 155 front en 160 rear: dat is ook logisch want de achterste cilinder wordt o.a. warmer en behoeft daarmee een iets rijker mengsel

Achter armer zetten is vragen om stukke kleppen...

tevens: pas op met USA settings: als je Kansas of Colorado woont is het 'ground'level al 1000 meter hoogte, en dat maakt veel uit voor de afstelling. (zelf geweest en ervaren).


Scherp, dat heb ik verkeerd opgeschreven inderdaad.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Za, 16 Mrt. 2024, 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hetzelfde gehad als ik bij een bepaalde pompstation tankte, die had gewoon slechte benzine.
Ad

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Za, 20 Apr. 2024, 10:38    Onderwerp: Reageer met quote

Bon, gisterenavond de tanks van de 950 ne keer leeggemaakt. Zat samen nog ongeveer 2 liter vloeistof in.
Een klein deel daarvan was duidelijk geen benzine.

De zeefjes op de kraantjes waren allemaal proper, dus de linker tank al teruggehangen.
de rechter tank heeft een uitsparing onderaan voor de uitlaatbocht. Met een hitteschild erop geplakt. Zag er niet zo fraai uit moet ik zeggen. :shock:

Vooral de rand van de tank dus.
Die resten weggehaald, de bramen gladgeschuurd. De nieuwe plakker opgedoken en erop geplakt. Blijft die rand. Sebiet eens kijken bij de autodelenman of ze ook zoiets hebben.
Blijft de vraag waarom de uitlaat ineens zo heet werd dat de tank smelt?
De bougies zijn dezelfde als wat erin zat, de afstelling van de carbs is dezelfde, nu juist de bobijnen (die goed op hun plaats zaten) gewisseld met een paar spares. De bedrading ziet er ok uit, de metalen lip op het hoofdrelais is niet gecorrodeerd.
Die nieuwe plakker trouwens ooit eens besteld omdat de oude begon te verslijten.

Misschien morgen maar weer eens rijden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif