lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Motor uitgevallen tijdens het rijden
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Nov. 2022, 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

Effe korte update

Spoelen van de alternator uitgemeten
- 0,7ohm tussen alle 3 gele draden onderling (moet 1 ohm zijn bij 20°C maar ik hou het op de afwijking van mijn multimeter)
- tussen de gele draden en de massa is de weerstand oneindig
Ik ga er dus van uit dat de alternator oke is

De stekker: die is er nooit geweest, alles is gesoldeerd, prima zo, kan hij ook niet falen

De spanningsregelaar heb ik besteld: die zou hier eind komende week moeten zijn.

De huidige batterij is een Lithium: ik heb uit een post hier op het forum ergens van dr Bean begrepen dat de spanningsregelaar niet zo tuk is op dit soort batterijen, ga me dus een nieuwe loodhoudende halen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Nov. 2022, 10:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk eerder andersom, een lithium batterij is gevoelig voor overladen terwijl een lood accu kan veel meer hebben. Vorig jaar had ik ook een kapotte regelaar en die heeft 2 accu's (1 lithium) gesloopt voordat ik het door had.
_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Nov. 2022, 8:53    Onderwerp: Reageer met quote

allebei waar.

Het is idd ook zo dat de regelaar die Lithium niet zo leuk vind:
Een lithium batterij heeft de eigenschap dat de interne weerstand bijna oneindig wordt als ie vol is (hij wil dan geen energie meer opnemen)
gevold is dat de spanningsregelaar dus eigenlijk een circuit 'zonder' accu ziet, en dat is er niet zo goed voor: de accu dient als stabilisatie voor spanningspieken.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Do, 17 Nov. 2022, 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zou dan ook een oorzaak kunnen zijn van mijn kapotte regelaar en als gevolg daarvan 2 accu's.
_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Nov. 2022, 12:07    Onderwerp: Reageer met quote

Regelaar is ondertussen vervangen en alles werkt terug, 13,42V bij draaiende motor.
Aangezien dit duidelijk een gevoelig punt van de motor is ga ik een digitaal voltmetertje op het dash installeren (Amazon=9€)

Happy days! thumbsup

Ik had geprobeerd een loodhoudende batterij te vinden van minimum 11,2Ah maar de afmetingen zijn te groot, vooral te hoog: bij mij steekt die in het opbergvak onder het zadel.
Voorlopig moet ik dus nog even door met de lithiumbatterij
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 98
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Nov. 2022, 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

Fijn dat het opgelost is.

Ik weet niet waarom je concludeert dat dit een gevoelig punt is voor dit type motor ? Ik rijd al mijn hele leven Honda's uit met name de jaren 90 en die staan erom bekend dat spanningsregelaars nogal eens kapot gaan. Forums staan ook vol met onderwerpen hierover. Voor de 950 / 990 heb ik niet de indruk dat het zo erg is.
Overigens zijn in heel veel gevallen grote overgangsweerstanden in vuile stekkers de oorzaak.

Anyway, ik heb op diverse van mijn Honda's gekozen voor een 'alarmeringsled' in plaats van een voltmeter.
Het idee is dat een felle led die in je dashboard gaat knipperen bij een te lage of te hoge spanning eerder door de bestuurder wordt opgemerkt dan een voltmeter die een andere waarde aangeeft.

Er is op eBay iemand die maakt hele fraaie ledjes met bijbehorende schakeling hiervoor voor een zeer acceptabele prijs. Gaatje van 8 mm ergens in je dashboard maken, draadjes aansluiten en klaar.
Ik kan de link hier op mijn telefoon nu zo 123 even niet meer vinden maar als iemand daarin geïnteresseerd is zoek ik 'm nog wel even op.

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Nov. 2022, 22:49    Onderwerp: Reageer met quote

Garfield schreef:
Fijn dat het opgelost is.

Ik weet niet waarom je concludeert dat dit een gevoelig punt is voor dit type motor ? Ik rijd al mijn hele leven Honda's uit met name de jaren 90 en die staan erom bekend dat spanningsregelaars nogal eens kapot gaan. Forums staan ook vol met onderwerpen hierover. Voor de 950 / 990 heb ik niet de indruk dat het zo erg is.
Overigens zijn in heel veel gevallen grote overgangsweerstanden in vuile stekkers de oorzaak.

Anyway, ik heb op diverse van mijn Honda's gekozen voor een 'alarmeringsled' in plaats van een voltmeter.
Het idee is dat een felle led die in je dashboard gaat knipperen bij een te lage of te hoge spanning eerder door de bestuurder wordt opgemerkt dan een voltmeter die een andere waarde aangeeft.

Er is op eBay iemand die maakt hele fraaie ledjes met bijbehorende schakeling hiervoor voor een zeer acceptabele prijs. Gaatje van 8 mm ergens in je dashboard maken, draadjes aansluiten en klaar.
Ik kan de link hier op mijn telefoon nu zo 123 even niet meer vinden maar als iemand daarin geïnteresseerd is zoek ik 'm nog wel even op.


Als ik over problemen lees zie ik vaak de spanningsregelaar langskomen op verschillende fora, dus ga ik ervan uit dat dit een zwak punt van de LC8 is…

Idee van het ledje lijkt me the way to go, voltmeter die ik nu heb is een gat boren in het dash met een metertje met blauwe led display: hou daar niet zo van, hou eerder van een clean oem-look

Mocht je die data terugvinden van het ledje, zou zeer geapprecieerd worden thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 98
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Nov. 2022, 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Mark,

Sure. Ik ben even de garage ingelopen en heb even mijn eBay geschiedenis doorgenomen.

Bijgevoegd een link naar het Ledje zoals het nu te koop staat op eBay:

https://www.ebay.com/itm/323749516633

Er zijn meer aanbieders van soortgelijke producten.
Ik heb indertijd deze gekozen en ben er zeer tevreden over.

Let op met aansluiten.
Je kan de draadjes simpelweg ergens van een geschakelde 12V aftakken maar soms gaat dat niet goed. Op mijn Transalp 600 die ik indertijd had was de spanning voorin het kuipje bij de koplamp net iets te laag waardoor het ledje alarm sloeg. Ik heb de led toen via een relais met vrij dikke draden rechtstreeks op de accu aangesloten en toen was alles wel in orde.
maar goed, dat was op een 30 jaar oud beestje.

Op de Transalp 650 die ik nu heb ondervond ik dat probleem niet.
Op m'n KTM heb ik het nog niet gemonteerd omdat ik niet de indruk had dat het echt een issue is met dit type motoren.
Wel houd ik mijn stekkerverbindingen goed schoon - ik haal jaarlijks alles los en maak het schoon.

Bijgevoegd ook nog even foto's van wat je krijgt als je dit bestelt.



2022-11-21 08.59.48 (Medium).jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  213.06 KB
 Weergegeven:  311 keer

2022-11-21 08.59.48 (Medium).jpg



2022-11-21 08.59.38 (Medium).jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  233.01 KB
 Weergegeven:  306 keer

2022-11-21 08.59.38 (Medium).jpg



2022-11-21 08.59.22 (Medium).jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  164.18 KB
 Weergegeven:  308 keer

2022-11-21 08.59.22 (Medium).jpg



2022-11-21 08.58.08 (Medium).jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  333.43 KB
 Weergegeven:  308 keer

2022-11-21 08.58.08 (Medium).jpg



_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif